Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Enig med Tyggen i at det er lettere å få det til å bli gjennomsiktig med lettere duk, men likevel burde det bli bedre enn det bildene viser med 200g. Hvordan gikk du fram da du la på duken? Coated du først med epoksy på kryssfineren og la duken oppå den uherdede epoksyen? Og gikk over med rulla etterpå og fikk masert inn lim i alle fibre? Litt vanskelig å se ut fra bildene, men slik de ser ut ser det enten ut som at du ikke har fått mettet alle fibrene eller at du har brukt i overkant mye fortykning i limen (noe som hvitner limen en del). Slik som på dette bildet ser du at duken på feltet i midten ikke har fått blitt mettet nok med lim. Kjennetegnes gjerne av at duken kan synes litt svakt grålig ut mens limen enda er flytende, for så gå over til å bli tilnærmet hvit etter herding.

F26952B2-4F62-4982-8121-2DB335ABC4A2.jpeg.445f828e0ad99e33e4409a92a56c2ed1.jpeg
 

Til sammenligning (riktig nok ikke laminert på tre, men på gammel glassfiber) ser du her tvers gjennom to lag med 300g duk og inn på den underliggende glassfiberen. Mens nederst i bildet er det brukt fortykningspulver og laminatet består i tillegg av flere og flere lag jo lengre ned på bildet du ser.

E63094D0-880C-4F88-99A2-47CAC708D175.jpeg.1dae713350967e530439a79c2ef16ed3.jpeg

 

Skal duken bli skikkelig transparent må all luft presses ut og alle fibrene i duken må «bade» i lim. Her må du ikke spare på lim hvis du ønsker godt resultat! Tilstrekkelig med lim på flaten som skal dekkes med duk, så legges duken oppå, epoksy tilføres og jobbes skikkelig inn i fibrene med riflet aluminiumsrulle og/eller stiv kost. Sparkelpade er grei å bruke for å fordele limen kjapt over større flater, men dessverre ikke egnet til å få arbeidet limen godt nok ned i underlaget. Bruker man tykkere duk (over 200g) kan man med fordel bruke et limebord der man kan legge deler eller hele duken på og påføre lim direkte på den siden av duken som skal være inn mot skroget. Når da duken legges på og rulles over med aluminiumsrulla vil overskytende lim bli presset gjennom duken fra undersiden og opp. Dermed presses limen gjennom fibrene på veien ut, metter disse og tar med seg eventuell luft av laminatet.
 

Men. Nå er vel dette under båten, så kanskje du ser for deg bunnstoff her? Da er det gjerne ikke superviktig om ikke duken er helt gjennomsiktig? Så kan du heller jobbe mer med duken/limen når du kommer opp på sidene der det blir mer synlig. 

 

Redigert av Hakkannen
Telefontastatur = skrivefeil i fleng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir nok ikke mer glassfiberduk på denne båten. Ble rimelig frustrert for å si det litt forsiktig.

En remse under midten får holde.

Burde sikkert vært to personer på denne jobben, og hatt litt mer varme i garasjen.

Som dere vet så kan man ikke blande for mye om gangen for da blir det varmt i boksen. Så jeg gjorde som på videoen på West. La ut duken på tørr båt, ett lag herdet epoxy under. Så helte jeg (Axson) epoxy oppå den tørre duken. På videoen så stryker man elegant epoxy utover med en skrape og duken ligger i ro. Slik er det ikke i virkeligheten. Duken krøller og flytter seg. Så jeg gikk over til å helle blandingen utover i striper for deretter å gå på med en vanlig rulle av den lille smale typen, en skumgummirulle. Nå begynte det å renne nedover sidene på båten så jeg fløy rundt som "ojoj" for å begrense skadene. Deretter måtte jeg blande mer epoxy for jeg hadde bare dekket 25%. Mens jeg blandet neste pøs så begynte forrige sats å bli seig, så nå ble dette klister før jeg hadde fått ut all luft. Slik fortsatte det 3-4 ganger og brått var klokka to på natta og jeg skulle på jobb noen timer senere.

Jeg måtte forresten bruke varmepistol noen ganger for å smelte epoxy som hadde stivnet i tykke lag. 

Som dere forstår, dette er ikke noe for meg.... 😊

 

Det blir ikke bunnstoff eller lignende på  denne båten. Den blir beiset og lakket med polyurethanelakk. Den stripa under midten blir knapt synlig, heldigvis. 

20200412_153750.jpg

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være bruk av rulle som gjør overflaten ugjennomsiktig?

 

Ref: https://www.westsystem.no/a/248/overflatebehandling-west-system-epoxy 

 

"Ikke bruk rulle til «utvætningsarbeidet». En rulle kan «produsere» mye luft, og få epoksyen til å «skumme». Det kan da dannes hvite flekker på overflaten, og både epoksy og glassfiberduken blir ugjennomsiktig. "

 

 

Link to post
Share on other sites

Thank You  din beskrivelse av helvete under støping stemmer med mine erfaringer. Her skulle jeg gjerne hørt Knude eller Komodo eller noen av de andre støpeheltenge sine erfaringer - det er pinadø ikke noe lett materiale å holde på med, og den duken er noe av det mest horete en kan arbeide med, den gir etter i alle retninger.

Men ikke gi deg. Etter min erfaring sliper en like mye som en støper for å få det bedre, og etter noen lag så har det satt seg mer. Takk for at du deler "autentiske" erfaringer fra støpearbeid.

Link to post
Share on other sites

Følger denne tråden med stor interesse men har svært lite å bidra med men har en betraktning. Hvorfor ikke fortsette å legge duk på hele bunnen? Oppe i mitt gamle og enkle hode så hadde jeg smidd en plan om at hele bunnen og litt opp på sidene hadde fått minst et par lag med kraftig duk for å forsterke bunnen og tilhørende skjøter. Det er tross alt ikke en 10-hesters påhenger som sørger for fremdriften og skroget vil kommer til å vri og bevege seg og en slik behandling med duk/epoxy vil da etter det lille jeg forstår kunne beskytte skrog ytterligere enn kun hva et lakkert skrog gjør, eller er jeg helt på jordet?

Glimrende tråd og jeg har stor respekt for folk som tør legge ut tabbene sine så også andre kan lære og forstå. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Buster L Mercury syns du var i overkant opptimist da du gikk på denne leiva uten en prøve eller to for å øve. Ser for meg styret og det er jo sånn man får den berømte bratte læringskurve. Fortvil ikke for det. Prøv litt på noen småstykker så fikser du dette.

Prøv korthåret rulle med rolige bevegelser.  Rom temperatur på resin er viktig men et litt kjølig lokale gjør at du får bedre tid. Mulig at to lag duk i en tynnere utgave vil gi et klarere bilde igjennom. Legges da i to omganger med noe herdetid imellom.  Har selv ikke så allverdens erfaring med dette men har to båtskrog på samvittigheten.  Det ene ble belagt på en dag men da var vi to. En som blandet resin ,hentet nye ruller,vasket saksa ,kokte kaffe og hjalp å holde på vertikal flate. Etter puss og flere lag epoxy var det ikke mulig å se armering i lakken uten at man putta nesa helt oppi .

Lykke til videre.

 

 

Epoxy arbeid med tynne duker kan ikke sammenliknes med polyester støping men noen momenter er felles for de fleste kompositter. 

 

Vokt over duken. Ha den innpakket i plast på et tørt og varmt sted til den skal brukes. Den minste antydning til fukt eller kondens hindrer at fiberen blir mettet av resin 100% ofte synlig som hvite flekker /partier . Må da slipes og fjernes helt. Ikke noe problem å lappe men krever ca 10 cm overlapp alle veier. Slipes til slutt for å fjerne overgang. 

Løsemiddel og støv vil også skade duken så det er viktig å passe på.

Rette forhold mellom herder og resin er også viktig. 

Renslighet i forhold til røreverktøy og blande kar.

Skarpe kanter er umulig å laminere over. Minimum  7 mm radius er felles for alle fibermatter for epoxy bortsett i fra de helt tynne som stort sett blir brukt til modell båter.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, råd og trøstende ord i denne vanskelige tid.

Neida, det finnes værre ting å bekymre seg for...😊👍

Jeg har puslet med RC-båter siden slutten av 80-tallet, ref bilder nedenfor, så jeg har noe kjennskap til glassfiber, epoxy og polyester, men ikke vært borti så store flater som her. 

Hadde jeg vært bekymret for styrke/stivhet i skroget så hadde jeg fortsatt med mer matte. Delt opp jobben flere, men i mindre områder. 

Jeg tror dette er unødvendig og at skroget er sterkt nok som det er. I bunnen er det to lag 6-7 mm båtfiner som er limt sammen med epoxy, pluss at fineren er mettet med epoxy både utvendig og innvendig.

Det får holde med denne stripa under midten.

 

Diverse 483.JPG

DSC_5669.JPG

Race 265.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært Tunevannet på 80- og 90-tallet, men nei, dette er Kristiansand, L.A. og OK City.

Sæbyvannet er "hjemmebanen" nå ja. Stort sett kjøring hver lørdag når været er bra og lite korona og is. :-)

Får vel prøve å snu det roret ja.

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...