Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev for 18 timer siden:

Utrolig bra å få se litt bilder!! 
Kjør på🙂👍

Må bli solid med dobbelt i bunnen. Hvordan føyer du de to lagene til hverandre, og hvordan unngår du å fange fukt mellom disse?

Tusen takk.👍🙂

Finerplatene er 2,5 meter lange så det blir skjøt på midten. Først må man grovtilpasse platene og skru fast første lag i "ramma" med treskruer.

Når platene er tilpasset så tas de av, snus opp-ned og påføres et lag med tyntflytende epoxy, med rulle/kost. Så snus platene tilbake og skrus fast til ramma med masse treskruer. Bruker en kryssfinerbit for å fordele trykket fra hver skrue. En liten kryssfinerplate på undersiden holder skjøten på plass.

Etter at dette er gjort må epoxy herde ett-par dager i ca 20-25 grader før man fjerner skruer og kryssfinerbiter.

Så gjør man det samme en gang til med lag nummer to. Skjøtene bør legges offset med overlapp. Epoxy smøres på begge sider, dvs lag en og lag to, slik at det ikke kommer inn vann senere.

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skal ha ut skruene kan det være greit å ha en loddebolt klar hvis noen av dem har limt seg fast. På 70-80 grader blir epoxyen myk igjen. Så bare å sette loddebolten i kryss-sporet noen sekunder, så slipper de mest gjenstridige skruer ganske lett. Du trenger ikke vente til epoxyen er helt utherdet før du fjerner skruene, etter 8-10 timer er det gjerne herdet mer enn godt nok til at alt sitter som det skal. Husk å sparkle ingen skruehullene med fortykket epoxy før neste lag. 
 

Ser veldig bra ut, klarer ikke la være å se på tegninger til nytt prosjekt etter å ha fulgt med her 😎👍
 

Link to post
Share on other sites

Applaus for solid framdrift! 

Og veldig interessant å se bilder, så pøs på :) 

Ser det er tatt ut noen "radier" i spantene langs bunnen av båten, er dette for å slippe eventuelt vann bakover til lensepumpe?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Applaus for solid framdrift! 

Og veldig interessant å se bilder, så pøs på :) 

Ser det er tatt ut noen "radier" i spantene langs bunnen av båten, er dette for å slippe eventuelt vann bakover til lensepumpe?

Takk for spørsmål "capt'n".😊👍

Det stemmer, jeg har laget noen åpninger i spantene slik at vann kan renne bakover til dren-pluggen. Godt observert!👍

Jeg har ikke bestemt om jeg skal ha lensepumpe. Denne båten skal ikke ligge ute i vær og vind og bli blass i sola. Planen er å ha den på henger med trekk over. Tas ut og inn igjen samme dag. Derfor tror jeg ikke det er behov for pumpe? (Jeg har en DC liggende ute hele sommeren, det får holde.)

20200115_213608.jpg

20200115_213620.jpg

20200115_213633.jpg

20200115_213640.jpg

20200115_213649.jpg

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jp62 skrev for 22 timer siden:

Utfordringen er å finne en rampe som er bratt nok . Du må ut på ganske dypt vann for at den flyter pga ror og propell.

Ja det stemmer nok. Det blir ikke enkelt å tilte opp propellen her.

Hvordan gjør du med din båt, ligger  den ute eller på henger?

Link to post
Share on other sites

Spennende og flott prosjekt, dette blir veldig bra :thumbsup:

For mange år siden traff jeg en fyr på "Sjøen for alle" på Norges Varemesse, dengang på Skøyen i Oslo, han hadde bygget en kano/kajak i tre. Skrogsidene kledde han med finer. Han sa at der hvor man har en skjøt må platene skråskjæres/høvles over en bredde på 8 ganger tykkelsen på plata, tror han brukte 5mm finer - han høvlet en skråkant på 40mm hvor skjøten kom. Er dette noe du gjør - kjenner til?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 53 minutter siden:

Skrogsidene kledde han med finer. Han sa at der hvor man har en skjøt må platene skråskjæres/høvles over en bredde på 8 ganger tykkelsen på plata, tror han brukte 5mm finer - han høvlet en skråkant på 40mm hvor skjøten kom. Er dette noe du gjør - kjenner til?

Nei jeg har ikke gjort det slik, men vet det er mulig. Jeg legger en plate på baksiden for å forsterke skjøtene. Raskere, men ikke like pent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...