Jump to content

Glen L. Crackerbox med mahogny dekk og gromlyd.


Buster L Mercury

Recommended Posts

Oioi! 
Nå tenkte jeg det stoppa opp siden juleferien var slutt, men den gang ei! 
Spennende prosjekt å følge. 
Vinkelen på strut er det vel kanskje mulig å gjøre noe med for en som er god til å sveise? 
Blir roret hengende på akterspeilet? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 13 minutter siden:

Oioi! 
Nå tenkte jeg det stoppa opp siden juleferien var slutt, men den gang ei! 
Spennende prosjekt å følge. 
Vinkelen på strut er det vel kanskje mulig å gjøre noe med for en som er god til å sveise? 
Blir roret hengende på akterspeilet? 

Det stemmer, roret skal henge bak på akterspeilet.

Jeg prøver å dra tyngdepunktet litt bakover. 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 6 minutter siden:

Jeg ville vel tro at det var enklere å justere monteringsflaten enten nedfelt eller med en kile enn å bygge om selve strutten, men hvis det er mye om å gjøre eller man liker best å kutte stål og å sveise så er vel kanskje det mest naturlig å gjøre.

 

Struten er vel av bronse, så sveising er ikke aktuelt. Jeg ville gått for kile om den må justeres. Men den ser ikke feil ut slik den er heller i mine øyne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

 

Struten er vel av bronse, så sveising er ikke aktuelt. Jeg ville gått for kile om den må justeres. Men den ser ikke feil ut slik den er heller i mine øyne. 

Av alle de strutene jeg har sett på ebay så er det nok denne jeg har mest trua på. Glen L anbefaler 14 eller 16 grader, he-he... :-)

Ja dette er støpt bronse antar jeg så skal man endre vinkel så er det nok enklere å justere innfestingen. 

 

Denne struten er amerikansk og beregnet for 1" aksling. Dessverre er akslingen jeg har (kjøpt brukt) kun 25mm. I tillegg er cutless-lagerne slitt, så her er det slark. Jeg har ennå ikke klart å finne noen nye cutless-lager som er 25mm innvendig og passer utvendig, så her trenger jeg hjelp!

Tror dere 25mm aksling vil klare 150-200 hk? Lengste frilengde vil være omtrent 100 cm.

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev for 11 timer siden:

Følger med på denne tråden, jeg har noen gamle bøker med tegninger og byggebeskrivelser i og har mange ganger tenkt på at det ville være morro å bygge sin egen båt. Men det er jo uansett fornøyelig å lene seg bak i stolen og se på når andre gjør det, spesielt med det tempoet her.

 

:flag:

Hvis du har tid, arbeidslyst og stor nok snekkerbod så vil jeg anbefale dette på det varmeste. :-)

Dette er god terapi. Nå i disse koronatider så skal vi jo ikke reise så mye heller... :-)

 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev for 7 timer siden:

Jeg har nok ikke helt forutsetningene når det gjelder plass ihvertfall, og jeg tror kanskje også at jeg ville gått tom for batteri før jeg var halveis...

Men jeg liker godt å kikke i bøkene mine, et prosjekt trenger kanskje ikke å være så stort for å oppleve gleden av det.

RIMG0055.JPG.4f95c52bd18d283265a904a5d51d5944.JPGRIMG0057.JPG.2235aff08bb056cca82616e8d704ffb9.JPGRIMG0059.JPG.e89b9d808d3fb9c66dd78b140aaaa959.JPG

Der har du noen fine bøker. Hvor får man kjøpt slike?

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev On 11.1.2021 at 7.38:

Jeg vil tro at dagens bøker i dagens kapitaliserte verden er mer basert på at du skal kjøpe tegningene ved siden av.

George Buehler sine bøker inneholder komplette tegninger. Riktignok til andre typer båter enn de i tråden her. 

https://www.bokkilden.no/baatbygging-og-vedlikehold/buehler-s-backyard-boatbuilding-for-the-21st-century-george-buehler/produkt.do?produktId=10302707

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Ser veldig bra ut dette. Du fikk ikke luftblærer under duken etter legging? Blir gjerne litt varme under herdingen. Ergelig å få slike blærer. Gjorde tabben ved et kanobygge for 20 år siden.  http://amatorbaat.no/2021/01/06/oppstarten/  (Forøvrig er sidene under konvertering til ny look så alt er ikke overført enda.)

 

La duk utvendig og det ble strøkent. La duk innvendig etterpå, da hadde ikke gassen noe sted å gå... Ble mye jobb å rette opp i det. Burde ha smurt på et lag med epoxy først og heller rubbet opp noe før duk.

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 4 timer siden:

Ser veldig bra ut dette. Du fikk ikke luftblærer under duken etter legging? Blir gjerne litt varme under herdingen. Ergelig å få slike blærer. Gjorde tabben ved et kanobygge for 20 år siden.  http://amatorbaat.no/2021/01/06/oppstarten/  (Forøvrig er sidene under konvertering til ny look så alt er ikke overført enda.)

 

La duk utvendig og det ble strøkent. La duk innvendig etterpå, da hadde ikke gassen noe sted å gå... Ble mye jobb å rette opp i det. Burde ha smurt på et lag med epoxy først og heller rubbet opp noe før duk.

Det ser så lekende lett ut på video å legge duk på skroget, men dette ble ikke bra i det hele tatt. 

Jeg er veldig misfornøyd med resultatet. Ble ikke gjennomsiktig  slik jeg hadde håpet. 

20200412_180714.jpg

20200412_180632.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt å brukte denne 200 gram duken som skulle bli  helt gjennomsiktig.

Glassfiberduk enkelvevet, 200 g/m²

Dette er en såkalt ”Plain weave”/enkeltvevet glassfiberduk. Den er relativt tynn, og veier 200 gram per m². Denne duken er sterk og smidig, og blir helt gjennomsiktig i kombinasjon med WEST SYSTEM epoxy. Bredde: 100 cm

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...