Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Da vi bestilte vår Nidelv 300 "Bitteliten III" sensommeren 2004 - for levering våren 2005 var vi sikre på at dette var båten vi skulle ha i noen år. Alt ble gjennomtenkt, gjennomdiskutert og Nidelvs forhandler ble spurt om alle mulige ting til de var "grønne i trynet" :smiley: For Bitteliten III skulle være den perfekte turbåten for oss. Med stekeovn, ekstra kjøleboks under dekk, stor motor som gir god marsjfart under alle forhold og lavt støynivå, masse plass ombord, suverene sjøegenskaper og høy kvalitet var vi sikre på at dette var Båten med stor B for oss.

 

Byggeprosessen ble fulgt i detalj og alle mulige detaljer ble diskutert og besluttet underveis.

 

Båten ble satt på vannet tidlig i april i år - det var så vidt at snøen var smeltet - og med stolthet førte Admiralen den nye Bitteliten III til hjemmehavnen. På dagsturer og weekend turer lærte vi å sette pris på båtens kvalitet og sjøegenskaper, og etter hvert lærte også Admiralen å bakke trygt inn i båsen. Etter 2 uker på båttur i Bohuslän med nydelig vær i ferien var vi fornøyde også. Litt trangt under dekk for å sove - men du verden - dette venner vi oss til etter hvert, og neste sommer har vi nok bodd oss inn i båten tenkte vi. Varme rundstykker hver frokost, pizza til ungene om ettermiddagen, solpute på fordekk der far kan lese avisen, og sjøegenskaper som gjør familien trygg underveis og en motor som gjør at far kan kjøre fra det meste på sjøen var prikkene over i'ene.

 

Så oppdaget vi plutselig at vi snart har første tenåring i huset. Jøssenam - kampen om badet hjemme startet for fullt :headbang: Hvordan blir dette i båten da? En eller annen unnskyldning skal man jo ha for å begynne å prate båt igjen :rolleyes: Brosjyrer ble bestilt, prislister ble gjemt langt bort. Banken ble forsiktig kontaktet uten Admiralinnens kjennskap. "Jo da, dette skal vi nok kunne være med på" sa de :yesnod:

 

Så begynte jeg å se på ulike båter - vel det er jo egentlig feil å si - for jeg ser jo på båter stort sett hele tiden. Tanken var 3 fot opp - selv om vi til nå har byttet 7 fot i slengen. Men det får da være grenser for hva vi skal ha tenkte jeg.

 

Vi har stor sans for Nidelvs planende båter - men Nidelv 300 er jo den største etter at Nidelv 340 gikk ut. Også har vi snakket om at vi skal ha hard top på båten. Vi kjører alltid med kallesjen oppe foran - og da kan vi like gjerne ha fast tak. Det gir økt trygghetsfølelse for mannskap og båten får et mer "offshore" preg som jeg liker. Nidelv 320 ble vurdert opp og ned, frem og tilbake. Vi var ute og prøvekjørte et pent brukt eksemplar, men uansett hva vi gjorde falt båten ikke helt i smak. Litt for mye "opp og ned inni båten", litt for lite sjarm i akterkabin, den runde sofaen i cockpit er ikke helt i vår smak og byssa falt ikke i smak hos Admiralinnen, og her har hun vetorett - det er visse ting man ikke prøver seg på har jeg lært.

 

Så vi kikket litt videre på Joda 370 og Marex 350 CC ble vurdert - men de har ikke hardtop, og kanskje ikke helt den stilen vi liker. Nimbus ble tidlig kontaktet for jeg liker deres Coupe båter. 350 Coupe ble besiktiget og den falt vi for - bortsett fra at Admiralen er litt bortskjemt med fart da. Og 30 knop max er litt snaut synes jeg. Men det var snakk om at 350 Coupe kunne komme med 2xD4 260 og hekkaggregat – og da vil den gjøre opp mot 40 knop. Jeg var en lørdag på Långedrag og prøvekjørte ulike varianter - 350 Nova, 380 Coupe, 380 Commander, 340 Commander - men det sa liksom ikke PLING. Og PLING bør det jo si når det gjelder ny båt i den størrelsen synes jeg. Litt for harde og upresise i sjøen og litt for trange under dekk. Også var det dette med farten da som jeg liker – for nå viste det seg at det ikke ble 2xD4 260 allikevel i 350 Coupe.

 

Vi - nei det er feil - jeg har jo alltid drømt om Windy. Så da begynte vi å se litt på dem i fellesskap. Windy 33 Scirocco HT ble vurdert av meg som det mest realistiske. Men så sa Admiralinnen "Skal vi først kjøpe ny båt nå igjen, ja da får vi kjøpe noe som gir oss mye mer enn vi har i dag. Da skal jeg ha bysse under dekk og 2 separate, store sovekabiner". Hva gjør man som båtgal, kronisk 3 fots syk Admiral da, for sin kone skal man jo høre på. Først får man :eek::lol: man uten å vise det, og så blar vi litt lenger frem i katalogen til Windy 37 og passer nok en gang på at prislisten er på rett sted - dvs under senga. Og den båten er jo ganske så lekker - også har den hardtop. Og ikke nok med det - det ligger til og med en i havna vår som vi kan se på. Ikke sjelden ble det lagt en "tilfeldig, liten sving" innom brygga der det ligger en Windy 37HT. "Er den ikke litt stor for oss da" spurte Admiralinnen. :nonod::nonod: sa jeg med et lite drag av smil om munnen.

 

Så var det tid for å ta kontakt med forhandler, og tilbudet kom på mail noen dager etter. Jammen - dette ser jo ut til å kunne bli bra. Betingelser var innenfor rekkevidde, prisene var OK, og banken bekreftet nok en gang at dette er vi med på. Og på en eller annen måte så det ut til at vi skulle kunne klare å betale både renter og avdrag også til banken som blir hovedaksjonær i ”Bitteliten IV”

 

Jeg har jo lurt på hva i alle dager Admiralinnen har villet oppnå med dette, og jeg har funnet ut at hun faktisk er bitt av samme basill som meg (så enkel er jeg å lure). Vi koser oss dønn i hjel på vannet - og vi har stor glede av båtlivet og ikke minst være ute sammen med hele familien og noen venner på turer der vi har tid og mulighet til å skape gode barneminner for ungene. Dette skyldes nok også at jeg har vokst opp med båt, og at jeg har en jobb der jeg er mye ute og reiser - og at vi på sett og vis har fått en viktig felles ting i båten.

 

Så kom tiden for båtmesse, og prøvekjøringsavtale ble inngått, barnevakt for ungene ble fikset og vi reiste innover til Holmen Fjordhotell i begynnelsen av september. Hvilket syn som møtte oss! Der lå alt fra Windy 25 til Windy 58. Du kan si at våre øyne ble store. Ikke nok med det - den Windy 37 som vi skulle prøvekjøre var pent lagt til rette slik at vi fra brygga kunne vurdere de klassiske linjene. Det er ikke uten grunn at båten kalles "The Lady". Og da kona sa "Se det flotte, lange dekket á - der blir det fint å ligge og lese en bok" Ja, da smilte Admiral og forhandler om kapp.

 

Så ut på prøvetur - dessverre i rolig sjø - men vi fikk en times tid i farvannet - inkl. rolig gange gjennom nesten tomme Middagsbukta. Admiralinnen sa "så fint med 2-3 sitteplasser ved siden av førersetet - da kan vi jo alle følge med når vi kjører". :yesnod: sa jeg og smålo for meg selv i en 30 knops sving som var helt udramatisk. Jøss – dette er jo nesten mer moro enn å kjøre Nidelv 300 tenkte jeg.

 

Vi kom til kais og pratet med en del av ledelsen i Windy som er skikkelig hyggelige folk. Vi spiste rekesmørbrød på brygga og diskuterte tilbudet vi hadde fått. Så sa Admiralinnen" Jeg synes vi skal gjøre dette jeg - dette er vår Drømmebåt". Det er jo da man som båtgal skjønner at man har lykkes i valget av livsledsager :yesnod:

 

Vi ble enige med forhandler, og vi fikk akkurat kapret den nest siste Windy 37 for 2006 sesongen. Den siste båten ble solgt noen minutter etter vår. Etter det sikret vi videre drømmer ved å ta en tur ombord i Windy 58." Jammen - den er jo bare lekker - se på de kjøkkenskapene" sa Admiralinnen. :rolleyes: tenkte jeg

 

Så nå er en Windy 37 med Hardtop er bestilt til oss. Vi overtar båten i slutten av mai 2006. Her er et par bilder som viser båten. Vår båt blir helt hvit.

Bilde

BildeBilde

 

Båten vår får 2xD4 260 motorer som er det motoralternativet som erstatter 2xKAD 300 som var vanlig før - men nå utgått. I tillegg gjennomgår Windy 37 nå en total facelift innvendig. Da vi kjøpte båten hadde vi bare skisser på hvordan dette skulle bli – og da vi så bildene på Windy’s web ble vi enda mer fornøyde. Båten får gasskomfyr som standard, noe som er viktig for oss. Utover dette utstyres båten for turbruk i 2-3 uker om sommeren - og nå er hele besetningen innstilt på at neste år da blir det Norge, Sverige, Danmark. Vi får håpe og se hva vi får til. Det viktigste er at vi koser oss på vannet.

 

I slike anledninger blir jo jeg ganske takknemlig overfor dem som lar meg få utfolde denne galskapen, så takk til Admiralinnen (hun vet nok at jeg skylder henne et par store tjenester nå, og jeg er spent på hva som kreves), takk til banken som er med å gjør det mulig, og til alle på Windy med store båthjerter som lager drømmebåter. Og takk til KOB - sist men ikke minst - både for inspirasjon og all hjelp underveis der du utfyllende alltid svarer på mine mange spørsmål. Jeg håper vi møtes til sommeren og kan dele båtglede - jeg skylder deg en stor og iskald øl.

 

Ettersom Windy ikke var klare med den nye innredningen da vi kjøpte båten vår vet vi egentlig ikke hva vi har kjøpt. De gærne har det godt har jeg hørt. Men neste uke er det båtmesse i Stockholm, så da reiser jeg over for å se på nye båten, også har jeg lovet vår venn Worse at jeg skal ta bilde av blondinene på fordekket – for der er han ganske så misunnelig.

 

Hilsen Bitteliten som for tiden gleder seg til ny båt med skrekkblandet fryd over stigende renter.

Link to post
Share on other sites

Endelig kom du ut av skapet, ja!!

 

:flag: GRATULERER!! :flag:

 

Tillikes med meg har du nok truffet et meget vellykket valg av livsledsagerske (eller er det omvendt? :wink:). Men jeg har notert meg bak øret at det ikke skal blondiner på fordekket, for der skal han far ligge og lese avisen!!! :lol: Det borger i alle fall for et vellykket båtliv når interessen er felles og admiralinnen er med på notene.

 

Denne farkosten blir det nok mye glede av, skal du se. Ser ut som at det eneste den mangler, er et passende sted i høiden til å nyte en cigar og eftermiddagscognac. :wink: Men, du kan vel alltids kravle fra fordekket og opp på hard-top'en? :lol:

 

Forøvrig ser jeg det som en stor ære å få være førstemann til å gratulere. Jeg tar hatten av for Bitteliten og hans hemningsløse eksess innen båtlivets gleder! :yesnod:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du verden for en spennende berettelse fra innsiden av en båtfamilies valg av ny båt. Når dagen endelig er der og drømmen ligger ved kai, må du komme med bilder og fortelle om hva du føler.

 

Gratulerer med et sprekt fartøy. :flag:

 

Det som gleder meg er den entusiasmen du og kona legger til grunn for båtlivet. Du setter klare bokstaver på hva dere har, ønsker og snart får.

 

I mellomtiden får du nøye deg med å lese båtmagasiner, brosjyrer og ikke minst bidra til koslig lesning her på BP.

 

Igjen gratulerer med valg av et nydelig fartøy. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med flott båt. :flag: Når det gjelder valg av livsledsagerske må jeg si meg enig i at dette betyr alt.Jeg undrer meg selv over alt jeg kan tilate meg bare det har noe med båten å gjøre..

 

Da er det bare å se fram til en ny sommer og dens flotte turer med blondinener (hos oss er den blonde firbent) på fordekket.

 

P.S.

 

Det er intet problem å kravle seg opp på hardtoppen å nyte sin cigar og gode cognac.Det er sågar riktig så trivelig.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Der tror jeg du hadde skivebom Worse ! Bitteliten har nok fullt av egenproduserte blondiner

Nei, jeg skjønte godt den. Jeg har jo et kobbel med slike selv -- QB + to jentechrapyler. Det er bare Deksgutten som har arvet farens kledelige mørke manke...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg skjønte godt den. Jeg har jo et kobbel med slike selv -- QB + to jentechrapyler. Det er bare Deksgutten som har arvet farens kledelige mørke manke...

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bare to da Worse !!! :lol: Her i Ørneredet er det tre,men jeg øyner et lite håp om at andre overtar driften av den eldste blondina snart :lol:

 

Dersom du finner noe kapasitet til dett og får noen til overs er jeg deg evigt taknemlig for å "arve" disse, da skjylder jeg deg massevis med :drink::drink::drink::drink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Båten vår får 2xD4 260 motorer

Mhmmm :yesnod: Begynner å smake fugl. Jeg ville nå ta steget helt ut jeg og bestillt med anden etage. Gratulerer i alle fall. Vi sees vel på Hortentreffet til sommern da?

 

Redigert: Fisk=fugl

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båtvalg!

 

 

Vi lever kun én gang, så hvorfor ikke "trå til" så lenge man har et godt forhold til banken.

Viktigst likevel er kanskje forholdet til konemor?

 

Går selv og "venter" på kliss ny Nor Star 290. Skal hente den utpå våren og frua har allerede pakket det tomme gutterommet fullt med alskens "nødvendige saker". Dyner og sengesett i nydeligste sateng, klesgarderoben er fornyet flere ganger og det tilsynelatende ikke grenser for hvor mange bikinier og badedrakter en slik båt trenger.

Får håpe det blir plass til en taustump også....

 

Som deg gleder vi oss grenseløst til sesongen!

Jippi.

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Jeg slutter meg til gratulantene, og det er en fryd å lese dine velskrevne beretninger. Det er vel heller ikke tvil om at dere har gjort et godt båtvalg. Det skal bli spennende å høre om mer om navigasjonsutstyret du skal ha ombord. Jeg er spent på om det blir Simrad på nytt.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Men jeg har notert meg bak øret at det ikke skal blondiner på fordekket, for der skal han far ligge og lese avisen!!!

Nja, det kan jo hende at noen av familiens blonde kaperer solmadrassen på fordekket. Andre blondinner blir det ikke ombord hos oss. Da blir det nok mytteri - og det vil jeg ikke ha på noen som helst måte.

Vurdert å bytte navn til "Kjempediger"?

Etterhvert må du vel skifte navn til "KJEMPESTOR"

 

:wink:

Navnet ble funnet på av ungene og kommer fra "Ole Aleksander Fillibombombom" som fikk en lillesøster. Han lurte først på å kalle henne tannløs, men falt ned på Bitteliten. Vi synes det er litt morsomt med navnet, også etterhvert som båtene blir litt større. Bitteliten I var Uttern D55, og etter det har det gått slag i slag. Og navnet blir kledelig satt på i syrefaste bokstaver på døra til badeplatformen. Ganske så diskret på Bitteliten IV.

 

Det er intet problem å kravle seg opp på hardtoppen å nyte sin cigar og gode cognac.Det er sågar riktig så trivelig.

Nja - det er en elektrisk luke på toppen som åpner opp ca 1/3 av taket - og den har visst ikke så godt av press ovenpå, i hvertfall ikke slikt press jeg skaper. Så jeg velger nok å være litt forsiktig her.

 

Med ditt tempo bør du nok også prøve å få tatt "kystskippern" i vinter :wink:

Tanken har slått meg ja, men først og fremst for å få kunnskapen som ligger i kurset. Men så var det dette med tid til disposisjon da. I så fall er det vel best om jeg allirerer meg med noen som kan følge meg på reiser rundt om i jobben, og da blir det fort dyrt. Admiralinnen likte godt Windy 58 da hun var ombord, men så var det dette med pengene da. Herregud - har man 12 mill til å kjøpe båt for - da bør man vel enten selge alt annet eller ha for mye penger. Men den nye Windy 52 - den går akkurat under grensen for kystskipper. Men pengene setter jo en effektiv stopper for alt konkret. Men drømme - det er den største gleden

 

Å fyttig katta, hvordan skal du klare ventetiden ???? :headbang:

Tja - det blir vel egentlig ikke så vanskelig. Har litt annet å tenke på i jobben, og den tar vel sånn ca 110% av tiden min - og da legger jeg familien oppå der - ja da er det ikke mye tid til båt utenom sesongen. Bortsett fra en og annen tur bortom Windy verftet for å sikle på 58'ene etterhvert som de blir klargjort og sjøsatt. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...