Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Det skal bli spennende å høre om mer om navigasjonsutstyret du skal ha ombord. Jeg er spent på om det blir Simrad på nytt.

 

Mvh Bern

Windy har et samarbeide med Raymarine, og jeg vurderte en pakke fra dem. Men jeg synes at skjermen på C120 er dårligere enn på CX 44, og VHF løsningen til Raymarine synes jeg er litt for lett. Så det blir komplett Simrad pakke nok en gang. CX 44 Sun View med radar, IS 12 tridata, RS 82 VHF. Og denne gangen tar vi også med en AP 26 autopilot (men det vet ikke Admiralinnen om ennå :rolleyes: ) Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, det kan jo hende at noen av familiens blonde kaperer solmadrassen på fordekket. Andre blondinner blir det ikke ombord hos oss. Da blir det nok mytteri - og det vil jeg ikke ha på noen som helst måte.

Godt sagt. Man skal vite å ta godt vare på sine egne blondiner. Og det er aldeles åpenbart at din sjefs-blondine er av absolutt aller høieste kvalitet. :yesnod: Og det kan du sitere meg på.

 

Kommer du til å legge opp en egen tråd til fremdriften i bygging og utstyrelse etter hvert, eller vil du holde herligheten for deg selv inntil du har det aldeles fabelaktige skib på vannet?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Godt sagt. Man skal vite å ta godt vare på sine egne blondiner. Og det er aldeles åpenbart at din sjefs-blondine er av absolutt aller høieste kvalitet. :yesnod: Og det kan du sitere meg på.

Det er viktig at man vet og respekterer sin plass i hierarkiet. Om ikke blir det bråk, og det vil man jo ikke ha. Og jeg er fornøyd ja, på alle måter :wink:

Kommer du til å legge opp en egen tråd til fremdriften i bygging og utstyrelse etter hvert, eller vil du holde herligheten for deg selv inntil du har det aldeles fabelaktige skib på vannet?

Det kommer an på om det blir tid til å følge byggingen. Det ser vel ikke ut til at jeg vil ha like mye tid nå som da Bitteliten III ble bygd - men det er jo en prioriteringssak har jeg hørt :rolleyes: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med ditt tempo bør du nok også prøve å få tatt "kystskippern" i vinter

Tanken har slått meg ja, men først og fremst for å få kunnskapen som ligger i kurset. Men så var det dette med tid til disposisjon da.

 

Det tar litt tid, ja, 120 timer undervisning og minst like mye selvstudium. MEN det er absolutt verd innsatsen. Ikke nødvendigvis for å vifte med det lille blå papirstykket, men for å vite det du trenger og være trygg på hva du gjør. :yesnod:

 

Jeg tok sertifikatet første halvår i år, to kurskvelder i uken. Hardt arbeide på siden av krevende jobb og ikke minst krevende oppgaver i heimen (avdeling finans&transport). Det gikk greit og jeg har ikke angret et sekund (fik selvsagt god hjelp av min svoger Losbåtsjåføren, som alltid har en fantastisk praktisk innfallsvinkel til det meste). Den indre ro og analytiske evne som kommer av å kunne faget, er i alle fall aldeles uovertruffen. Jeg skjønner nesten ikke hvordan jeg klarte meg uten (jeg sier ikke dermed at jeg var inkompetent imbecil amatør fra før :nonod: ).

 

Dog viktigst av alt: Sikkerhet om bord, i videste forstand. Med den fantastisk flotte båten du kommanderer fra sommeren av, med en minst like fantastisk frue om bord, er det ikke mindre enn nødvendig med fokus på sikkerhet og kompetanse. Følelsen avå ha den hele og fulle kontroll over en slik flott båt blir i alle fall garantert fullkommen hvis du har den lille blyseblå papirbiten i lomma. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at man vet og respekterer sin plass i hierarkiet. Om ikke blir det bråk, og det vil man jo ikke ha. Og jeg er fornøyd ja, på alle måter :wink:

 

Og med god grunn, tør man si. Det er all grunn til å skjenke din frue en mengde meget gode tanker, takksigelser og tilbedelser. Bilde Fru Bitteliten. Måtte alle våre livsledsagersker innta den samme beundringsverdige holdning til båtlivets gleder som henne!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Måtte alle våre livsledsagersker innta den samme beundringsverdige holdning til båtlivets gleder som henne!!

Kanskje vi skal starte en god gammeldags studiesirkel? e-læring er jo fortsatt populært har jeg hørt.

Men for å være litt seriøs. Da vi kjøpte Bitteliten IV var det første gang jeg kjøpte båt uten å tenke på hva neste båt blir. Og det var en virkelig god følelse

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du? Vi to trenger jo åpenbart ikke å lære noe i den retning?! ... Åja, nå forstår jeg!! Vi kan selvsagt lære opp alle andre til å innrette seg til ... nei, vent litt, det er vel en bedre ide å ta alle andres respektive fruer under "behandling"?

 

DET kaller jeg en god forretningside!! Når starter vi?? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva mener du? Vi to trenger jo åpenbart ikke å lære noe i den retning?! ... Åja, nå forstår jeg!! Vi kan selvsagt lære opp alle andre til å innrette seg til ... nei, vent litt, det er vel en bedre ide å ta alle andres respektive fruer under "behandling"?

 

DET kaller jeg en god forretningside!! Når starter vi?? :lol:

I enhver demokratisk studiesirkel kommer alles kunnskaper til gode.

Dette med å ta alle fruene under behandling strider nok mot regelen om å kjenne sin plass i hiereakiet og ha fred og ro hjemme. Gud bedre meg - første som ville blitt senket var båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går selv og "venter" på kliss ny Nor Star 290. Skal hente den utpå våren og frua har allerede pakket det tomme gutterommet fullt med alskens "nødvendige saker". Dyner og sengesett i nydeligste sateng, klesgarderoben er fornyet flere ganger og det tilsynelatende ikke grenser for hvor mange bikinier og badedrakter en slik båt trenger.

Får håpe det blir plass til en taustump også....

 

Som deg gleder vi oss grenseløst til sesongen!

Jippi.

Skjønner godt at du gleder deg til ny flott båt. Ser jo ut til at du også har "harmoni i heimen" der dere har felles interesser. Jeg tror det er fremgangen til suksess på båtfronten. Hva slags motor setter du inn i båten din? Blir det D4 260 har du krefter nok til at "konemor" kan stue inn både strikketøy og hekletøy
Link to post
Share on other sites

Men for å være litt seriøs. Da vi kjøpte Bitteliten IV var det første gang jeg kjøpte båt uten å tenke på hva neste båt blir. Og det var en virkelig god følelse

All humor og gjensidige fantestreker til side: At den "ultimate" båten blir overgått av noe annet som viser seg å være innenfor rekkevidde både emosjonelt og finansielt, er helt naturlig. Når alt kommer til alt, er en av de viktigste drivende krefter i menneskesinnet alltid ønsket om å bli ett hakk bedre, å bestige NESTE fjelltopp, å toppe seg selv en gang til, å gjøre noe enda bedre.

 

At du var HELT fornøyd med Nidelven betyr slett ikke at den var en dårligere båt enn IV. Tvertimot, uten III hadde du ikke hatt det erfaringsgrunnlag og den mentale innstilling som skulle til for å realisere IV. Kanskje var det skjebnebestemt, hva vet jeg, en halvstril fra provinsen i vest?? :wink:

 

På den andre side, når du uttrykker slike dypsindige tanker, så er det jo kanskje betimelig å spørre ... var det annerledes denne gangen?? Eller er dette den "siste båten", med forbehold for hvilke flytende deiligheter som måtte dukke opp etter hvert? :lol:

 

I alle fall: Din lykke er vår lykke, og din glede over ny båt er deg meget vel unt. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I enhver demokratisk studiesirkel kommer alles kunnskaper til gode.

Dette med å ta alle fruene under behandling strider nok mot regelen om å kjenne sin plass i hiereakiet og ha fred og ro hjemme. Gud bedre meg - første som ville blitt senket var båten.

:lol: :lol: :lol:

Så enig, så enig!! Men jeg vet at om QB hadde lest dette, så hadde hun ikke bekymret seg ... hun vet meget godt at hun har gamle graa Worse under den hele og fulle kontroll. Kanske jeg skal kalle henne Madam Torvestad heretter, i erkjennelse av foran nevnte faktum :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du gleder deg til ny flott båt. Ser jo ut til at du også har "harmoni i heimen" der dere har felles interesser.

The Key to Success. Ingen tvil!! :flag:

 

:cheers: til våre vakre, forstandige og forståelsesfulle kvinner. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På den andre side, når du uttrykker slike dypsindige tanker, så er det jo kanskje betimelig å spørre ... var det annerledes denne gangen?? Eller er dette den "siste båten", med forbehold for hvilke flytende deiligheter som måtte dukke opp etter hvert? :lol:

Jeg tror vel ikke at dette var "siste gangen" - men følelsen av å realisere båtdrømmen var litt vemodig lykkelig. Den beste følelsen er nesten spenningen med å se om det går an å realisere drømmen. Årsaken til at jeg nå ikke tenker hva neste båt kan være er at steget opp er så stort at det er helt urealistisk, og at båten vi nå har ikke har noen kompromisser i forhold til hva vi ønsker oss. For å få en Windy med større plass må vi opp på en 43 Typhon - og eneste ekstra vi får er 2 bad i stedet for ett bad under dekk, vanskeligheter med å finne båtplass til så stor båt der vi bor nå og minst 1,5 million kroner i ekstra utlegg. Dessuten blir båtene da så store at sjarmen med å ta en kort tur til Son for å kjøpe is med ungene eller bare rusle en tur alene en kveld kanskje blir borte - fordi båten blir så stor at den kan bli vanskelig å håndtere alene.

 

Men jeg har tatt feil mange ganger før jeg, så jeg skal ikke si at det ikke blir større båt i fremtiden :rolleyes: - men akkurat nå er jeg bare fornøyd - veldig fornøyd :yesnod: . Og etter Stockholmsturen neste fredag er jeg nok litt mer lykkelig utålmodig også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner tankegangen ... når drømmen blir til "blodig alvor" kommer det kanskje litt tvil frem, og bedre blir det selvsagt ikke av at det ikke blir umiddelbar behovstilfredsstillelse i form av straks å få kommandoen over den nye herligheten. Men når tiden er inne, vil du nok oppleve at beslutningen var riktig ... du og familiens blondiner (og eventuelle andre :lol: ) vil nok nyte nye-båten og alle dens faciliteter til fulle. Og i mellomtiden har du jo turen til Stockholm.

 

Du kommer i alle fall ikke til å angre et sekund, så snart du får satt fingrene i spakene og får det flotte skib i plan mot horisonten. Smilet vil gå fra øre til øre to ganger, og det er en ære og et privilegium av klasse å få dele en virtuell del av det med deg.

 

Gratulerer nok en gang!! :flag:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At du var HELT fornøyd med Nidelven betyr slett ikke at den var en dårligere båt enn IV. Tvertimot, uten III hadde du ikke hatt det erfaringsgrunnlag og den mentale innstilling som skulle til for å realisere IV. Kanskje var det skjebnebestemt, hva vet jeg, en halvstril fra provinsen i vest?? :wink:

Det er ganse rart å erfare hvordan begrepet "stor båt" endrer seg med egne erfaringer. Da vi skulle bytte ut vår Nidelv 690 prøvekjørte vi en Nidelv 320, og den syntes vi var SVÆR, nesten uhåndterlig. Nidelv 300 ble en god løsning da. Da vi var ute og prøvekjørte Windyen var det stort - men overkommelig. Og når vi nå går og kikker på "søsterskipet" i havna synes jeg ikke den ser så stor ut. Snåle greier.

 

 

Du kommer i alle fall ikke til å angre et sekund, så snart du får satt fingrene i spakene og får det flotte skib i plan mot horisonten.

Angre kommer jeg nok ikke til å gjøre, og det er ikke uten hildringer i lysken at jeg tenker på dagen da vi skal ned til Arendal og overta båten.
Link to post
Share on other sites

Bedre sent en aldri. Jeg henger meg på gratulasjonene om ny båt. :flag: Det er en kjempleflott båt med usedvanlige gode sjøegenskaper. Du har uten tvil gjort det riktige valget. Jeg gleder meg på dine vegne og er sikker på at du kommer til å kose deg glugg ihjel straks du kommer ombord. Det var en meget velskreven innledning som jeg koste meg kongelig over å lese.

 

Pass bare på at Worse ikke dytter i deg for mye grårøyk

 

:lol::cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Grøsser en smule på ryggen når jeg leser Bittelitens berettelse og krav til komfort.. Tenåringen vil ikke være med om et par år uansett. Kravet om fart er tullete. Er motivet å vise den største og flotteste båten eller er dette et virkelig behov som melder seg når man blir en ekte båtentusiast?

 

Båter av det kaliberet som pløyer sjøen i 35 knop er ikke med å skape idyll og en god atmosfære på sjøen.

 

Sorry Bitteliten.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grøsser en smule på ryggen når jeg leser Bittelitens berettelse og krav til komfort.. Tenåringen vil ikke være med om et par år uansett. Kravet om fart er tullete. Er motivet å vise den største og flotteste båten eller er dette et virkelig behov som melder seg når man blir en ekte båtentusiast?

 

Båter av det kaliberet som pløyer sjøen i 35 knop er ikke med å skape idyll og en god atmosfære på sjøen.

Dette er jeg helt uenig i. Det er da opp til den enkelt hva en prioriterer å legge pengene i og hva slags båt en preferer - alt etter mulighetene. Stor eller liten, hurtig- eller saktegående, seil eller motor, tre eller plast, lukket eller åpen - det er da ikke noe av dette som er bedre eller dårligere eller som i større eller mindre grad bidrar til idyll og god atmosfære på sjøen. Positive holdninger, hjelpsomhet, imøtekommenhet, hensynsfullhet og ansvarsbevisst opptreden derimot bidrar til god atmosfære. Og det er vel ikke du, Coronet27, som skal definere hva alle vi andre treneger eller ikke trenger, eller har lyst på. Misunnelse?

 

Nei, gled deg over nybåten, Bitteliten. Gratulerer (men jeg har jo visst om det en stund, da). Dere får et fantastisk flott skip som vil gi deg og familien utrolig mye glede. Hyggelig også at Windy hører på kundene (inkl. meg) når vi ber om endringer, som f.eks. mulighet for gasskomfyr, interiørforbedringer osv.

 

Håper vi sees på sjøen til sommeren :sailing:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Grøsser en smule på ryggen når jeg leser Bittelitens berettelse og krav til komfort.. Tenåringen vil ikke være med om et par år uansett.

Hvordan vet du det, da? Det er vel heller slik at komfort og plass får tenåringen til å ville være med, heller enn å bli igjen hjemme.

 

Kravet om fart er tullete. Er motivet å vise den største og flotteste båten eller er dette et virkelig behov som melder seg når man blir en ekte båtentusiast?

Alle får vel ha sin mening men det er rimelig malplassert å kritisere andres foretrukne preferanser og fremheve sin egen mening som det eneste saliggjørende. Klart at en ekte båtentusiast gjerne vil ha en Windy 37!!

 

Båter av det kaliberet som pløyer sjøen i 35 knop er ikke med å skape idyll og en god atmosfære på sjøen.

Det kommer vel litt an på ... hvis fartøyet føres i den farten under sikre omstendigheter og under utvisende av godt sjømannskap, så er det vel greit? Det er ingen grunn til å mistro Bitteliten og tro at han kommer til å holde den farten helt inn ihavna, ser du.

 

I alle fall er det vel ikke båten som sådan som "skaper idyll" eller det motsatte, men føreren. Og i dette tilfellet er dermed din kritikk uten grunnlag, etter MIN ydmyke mening.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og det er vel ikke du, Coronet27, som skal definere hva alle vi andre treneger eller ikke trenger, eller har lyst på. Misunnelse?

Uten å ville antyde noe i den siterte retning, så er det jo et slags faktum at "de med mindre båter" veldig ofte irriterer seg over "de med større båter". Noen ganger er irritasjon og kritikk berettiget, men kritikken motsatt vei faller stort sett alltid for døve ører, av en eller annen merkelig grunn.

 

Det er vel noe man bare får leve med. Så får man filosofere litt over det, kanskje, når man sitter på Flybrigden (eller på hard-top'en :wink: ) og nyter sin eftermiddagscognac og cigar.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...