Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Hun kommenter stadig om Azimut,

Fine de nye båtene til Azimut. Dette er nye 43 S. Eneste aberet jeg har er at båten er veldig bred og at den er rød. Jeg liker hvite båter.

Bilde

Om jeg husker rett er den konstruert med VP's IPS drev

Og i helthvitt har de jo en serie med "elgdekk" (FB)

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Det jeg ikke helt forstår er disse rare vinduene man har begynt med. Ser ut som arguker, bananer e.l. Har de noen praktisk betydning eller er det bare et forsøk på å lage noe som skal se stilig ut? Tidløs design kan det hvertfall ikke kalles. Kanskje man ler av disse rare vinduene om en 5 - 6 år.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke helt forstår er disse rare vinduene man har begynt med. Ser ut som arguker, bananer e.l. Har de noen praktisk betydning eller er det bare et forsøk på å lage noe som skal se stilig ut? Tidløs design kan det hvertfall ikke kalles. Kanskje man ler av disse rare vinduene om en 5 - 6 år.

Noe utrert i formen ja. Felles for slike designsprell som dette er at de fleste forblir døgnfluer og blir sett på som en flopp noen år senere. På den annen side, noen av de slår gjennom og kan vise seg å etablere seg i markedet og bli en trendsetter. Tiden vil vise. Personlig er jeg for tilbakeholdenhet og konservatisme i de fleste henseelser når det gjelder båter, utstyr og altså linjeføring. Jeg tror vi er tjent med det i lengden?

Jeg så noen båter på messa i Sandvika i høst, Galeon eller Galeas tror jeg de hete. De hadde den samme utrerte sideprofilen med vinduer som snodde seg i mulige og umulige former. Alle vinduene var av plast og gav et svært billig og simpelt utseende. Takke med da til "normalt" utseende vinduer av vanlig glass.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Klassiske linjer, klassiske vinduer - men her med "døgnfluen" blå stripe.

I Italia går mange ganger design foran funksjon. Lenger Nord i Europa har vi nok et mer praktisk syn på design - den skal først og fremst være funksjonell

:yesnod: Helt enig Bitteliten

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det er uten tvil en skikkelig luksuscruiser du har skaffet deg der. Må kaste meg med på gratulasjonene.. :cheers:

 

Er det den der som leveres med sånt IPS-drev som Volvo kom med..???

Det IPS opplegget var visst veldig bra med hensyn på fart og forbruk (30% besparelse sammenlignet med aksling tror jeg), så lenge man ikke grunnstøter for hardt da.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er uten tvil en skikkelig luksuscruiser du har skaffet deg der. Må kaste meg med på gratulasjonene.. :cheers:

 

Er det den der som leveres med sånt IPS-drev som Volvo kom med..???

Det IPS opplegget var visst veldig bra med hensyn på fart og forbruk (30% besparelse sammenlignet med aksling tror jeg), så lenge man ikke grunnstøter for hardt da.

Takk for gratulasjonene

 

Windy leverer IPS på Windy 42 Grand Bora og Windy 43 Typhoon. Men begge båter leveres nå også med D6 350 hekkagregat - billigere, raskere og bedre prestanda. Se test av W43 med D6 350 her

 

IPS er bedre enn aksling, men ettersom VP har større og kraftigere motorer nå erstatter også D6 motorene en del båter som før var for store til KAD 300 og dermed måtte ha aksling. W43 med D6 350 er et slikt eksempel

 

Båten min skal ha 2xD4 260 som erstatter 2xKAD 300. Test finnes her båt med fulle tanker og 2 mann ombord

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da veldig. Dårlig skjult misunnelse? Eller bare en dårlig dag på jobben?

Nei, ikke misunnelse og ingen dårlig dag på jobben. Båten kan jeg og mange med meg, bestille når som helst.

Det er mange negative sider ved at flere og flere ønsker seg båter på rundt 40 fot. Marinaene fylles raskt og kan ta bare 50 % av dagens kapasitet. Opplagsplassene blir for små. Store båter har store deler av ovenattningene i gjestehavnene og vil utestenge andre, når båtens bredde er mellom 4-5 meter.

 

Båtene sluker diesel og sett fra et miljøhensyn er det veldig ugunstig. Slike båter er ofte innblandet i uhell og forsikringspremiene vil stige i betydelig omfang for vanlige båteiere.

 

 

En dag vil det komme begrensninger på sjøen og det kan båtfolket takke seg sjøl for.

 

Jeg har grov lest kommentarene og ikke en negativ betraktning til slike båter. Ingen tanker om miljø, trivsel og sjøen for alle?

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke misunnelse og ingen dårlig dag på jobben. Båten kan jeg og mange med meg, bestille når som helst.

Det er mange negative sider ved at flere og flere ønsker seg båter på rundt 40 fot. Marinaene fylles raskt og kan ta bare 50 % av dagens kapasitet. Opplagsplassene blir for små. Store båter har store deler av ovenattningene i gjestehavnene og vil utestenge andre, når båtens bredde er mellom 4-5 meter.

 

Båtene sluker diesel og sett fra et miljøhensyn er det veldig ugunstig. Slike båter er ofte innblandet i uhell og forsikringspremiene vil stige i betydelig omfang for vanlige båteiere.

En dag vil det komme begrensninger på sjøen og det kan båtfolket takke seg sjøl for.

 

Jeg har grov lest kommentarene og ikke en negativ betraktning til slike båter. Ingen tanker om miljø, trivsel og sjøen for alle?

Men din Skilsø 33 (ser det ut som i avataren) er helt greit ?

Så alle med større båt og raskere båt en deg er problemet ?

:puke:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Båtene sluker diesel og sett fra et miljøhensyn er det veldig ugunstig.

Jeg skjønner ikke helt det med "sluker diesel" , ser av testen på Windy at 2xD4 ved nesten 40kn. bruker nesten like mye som den Bustern jeg hadde, med 1x200hk Yamaha HPDI i 47kn.

Vil vel nesten påstå at en toppmoderne dieselmotor som skal tilfredsstille '06 EU-kravene, er mer økonomiske og miljøvennlige en alle de 2-takt oljebrennerne som fiser rundt.

Link to post
Share on other sites

sa jeg og smålo for meg selv i en 30 knops sving som var helt udramatisk. Jøss – dette er jo nesten mer moro enn å kjøre Nidelv 300 tenkte jeg.

 

Vi kom til kais og pratet med en del av ledelsen i Windy som er skikkelig hyggelige folk. Vi spiste rekesmørbrød på brygga

Dette er desverre en trend som brer om seg blandt fler og fler båtfolk. På tide å finne en annen fritidsgeskjeft?

Link to post
Share on other sites

Dette er desverre en trend som brer om seg blandt fler og fler båtfolk. På tide å finne en annen fritidsgeskjeft?

Mener du å snakke med ledelsen i Windy eller mener du å spise rekesmørbrød på kaia? Mulig det er flere enn oss som gjør det. Men ikke vær redd - det er ikke og kommer heller ikke til å bli en vane for oss :lol:

 

Utover det så registrerer jeg at du er motstander av alt som andre synes er morsommere enn det du har - og det er et syn jeg fullt ut respekterer og aksepterer. For meg er sjøen romslig nok til at det er rom for alle. Enten man kjører snekke i 4 knop eller RIB i 60 knop. Det viktigste er at det utøves god folkeskikk, godt sjømannskap og at man tar hensyn til hverandre. Om jeg velger å holde 22 eller 32 knop i hovedleia ut Oslofjorden på rett side av separasjonslinja er jeg tilbøyelig til å hevde at jeg ikke kan klandres for så lenge jeg tar hensyn til andre fartøy og deres mannskap og ferden er sikker. Naturligvis kan man diskutere om 30 knop er sikker fart overhode - men da er man vel mer over i skipsfartsfilosofi mener jeg

 

Første mann ut av Årefjorden til våren Coronet 27. Brum Brum. :cool: Hansken er kastet. Vi ses til sommeren - gjør vi ikke - eller gjør vi det kanskje ikke?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er sjøen romslig nok til at det er rom for alle. Enten man kjører snekke i 4 knop eller RIB i 60 knop. Det viktigste er at det utøves god folkeskikk, godt sjømannskap og at man tar hensyn til hverandre. Om jeg velger å holde 22 eller 32 knop i hovedleia ut Oslofjorden på rett side av separasjonslinja er jeg tilbøyelig til å hevde at jeg ikke kan klandres for så lenge jeg tar hensyn til andre fartøy og deres mannskap og ferden er sikker. Naturligvis kan man diskutere om 30 knop er sikker fart overhode - men da er man vel mer over i skipsfartsfilosofi mener jeg

Så enig,- så enig... :yesnod::sailing:

Link to post
Share on other sites

QUOTE

sa jeg og smålo for meg selv i en 30 knops sving som var helt udramatisk. Jøss – dette er jo nesten mer moro enn å kjøre Nidelv 300 tenkte jeg.

 

Vi kom til kais og pratet med en del av ledelsen i Windy som er skikkelig hyggelige folk. Vi spiste rekesmørbrød på brygga

 

Dette er desverre en trend som brer om seg blandt fler og fler båtfolk. På tide å finne en annen fritidsgeskjeft?

Hvilken trend da Coronet27?

- å småle? (har gjort det selv flere ganger, skulle gjerne gjort det oftere)

- å svinge udramatisk i 30knop? (har gjort det selv mange ganger, til og med i høyere hastighet)

- å prate med ledelsen i Windy? (det har jeg ikke gjort, men jeg har pratet med ledelsen i Nidelv da jeg nettop har kjøpt ny båt)

- å spise rekesmørbrød på brygga? (der må jeg melde pass. Har nok spist flere rekesmørbrød, men heldigvis ingen på brygga ennå)

 

Nei, slutt å kritiser Bitteliten for sin måte å praktisere sin fritidsgeskjeft. Jeg har gjennom flere diskusjoner med ham, erfart at hans holdninger til båtliv er særdeles forbilledlige!

 

Forøvrig Bitteliten, håper du kan svinge innom brygga vår til sommeren, jeg er veldig spent på å oppleve en blondinnefri sone.

Selv har jeg en sone som kun er fri for blondiner :lol::lol::lol:

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Opplagsplassene blir for små. Store båter har store deler av ovenattningene i gjestehavnene og vil utestenge andre, når båtens bredde er mellom 4-5 meter.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva dette har med Bitteliten sin nye båt å gjøre. Din egen båt er på 33 fot, 3.20 bred. Dette er kun marginalt mindre enn hans nye - 37 fot og 3.50 bred.

 

Greit du er mot stadig større båter - men ser du ikke 'bjelken i ditt eget øye???'

 

mvh en som har funnet sin drømmestørrelse - 22 fot daycruiser :lol:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten er nok en fornuftig mann, selv om innlegget tok litt av, etter mitt syn.

 

Hvis dere tviler på mine antydninger kan dere spørre svenskene hva de synes om utviklingen i det norske båtlivet. Her vil dere helt sikkert få et entydig klart svar. Spørsmålet er : Når kommer restriksjonene på svenskekysten ( og Hvaler) som et resultat av utviklingen?

 

 

Vi møttes nok engang på vei ut oslofjorden, Bitteliten :cool:

Link to post
Share on other sites

Merkelig argumentasjon dette her Coronet. Vi snakker om båtliv i Norge - gjør vi ikke det? Og hvilke svensker viser du til? Er det et gjennomsnitt av befolkningene, politkerne, alle län, alle byer - eller er det omgangskretsen din som har samme meninger som deg - dvs at sjøen er for slike som du liker - ikke alle som har andre syn enn deg? Har du ikke egne synspunkter som er sterke og reale nok til at du klarer å stå for dem uten å skyve andre foran deg? Og hva er det du er så redd for? Slitasje på svaberget, sjøen, miljøet, dyrelivet? annet?

 

Da vi var på båttur i sommer observerte vi at de største båtene stort sett var svenske, tyske eller nederlandske. Vi var til og med innom Strömstad som jo er beryktet for alle store, norske båter. Jeg har tilgode å erfare en eneste sur person - uansett nasjonalitet. Og jeg har ennå ikke hørt noen klage på at vi har handlet noe sted.

 

Jeg registrerer at du ikke tar opp hansken jeg kastet og dermed taper du både ansikt og ære. Du må gjerne velge tid og sted for duellen - kanskje nærmere din hjemmehavn :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du helt forstår budskapet mitt. Når jeg sier svenskene, er det befolkningen som bor langs kysten inkl. båtfolket. De trives ikke alltid med den nye norske båtkulturen. Jeg synes du hadde en utmerket båt i en Nidelv 300 og forstår ikke argumentene. La oss si at 50% av båteierene gjør det samme valget som deg, de kommende to årene. Hva vil skje? 1/3 av båtene i havnene vil bli kastet ut på en eller annen måte. Hvordan gjøres dette . Man hever prisene, slik at vanlige folk ikke får råd? Båtplassene ombygges til så store at de kan ta båter opp til 40 fot. Nye marinaer blir neppe anlagt.

 

Marinaene vil prioritere de store båptene fordi de gir langt bedre fortjeneste. Sjøen er ikke lenre for alle men bare for de rike.

 

http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=215149

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/09/437002.html

 

Jeg snakket forleden med en Indisk forfatter. Jeg spurte hva han synes om nordmenn. Han svarte ,, De er for opptatt av fornøylelse, fornøyelse, fornøyelse og fornøyelse. Fornøyelse på jobb, fornøyelse hjemme og fornøyelse i fritiden. Til slutt blir ingenting fornøyelse.

 

Odd Børrezen sier det på sin måte.

,,Jeg er så ulysten på å være moralistisk, folk får gjøre som de vil. Men jo større båtene blir, jo mer havneplass trenger de, og jo mer støy lager de. Jeg har inntrykk av at nordmenn er veldig lite populære på Bohuslän-kysten. De synes vi bråker, kjører for fort, og drikker for mye, sier Børretzen.

 

- Det har hendt at jeg har ligget i en havn på svenskekysten, og så kommer det en brølape som lager store bølger. Da håper jeg at båten ikke har norsk flagg, men ofte har den det. Det synes jeg er litt alvorlig. Man skal ha respekt for havner, for sjøen og for medmennesker. Det kan nok hende det er litt for mange som ikke har den moralen i blodet. Sånn sett tror jeg vi var flinkere før. Men det er fortsatt mye hjelpsomhet på sjøen.,,

 

- DET Å BRETTE UT rikdommen slik at alle kan se den, er typisk nyrikt, om ikke typisk norsk, sier forbrukssosiolog Trond Blindheim, som er oppvokst i Bergen. Han husker de gamle Bergens-kapitalistene, Friele, Moen og Mowinckel, som nøt sin rikdom tilbaketrukket og diskret.

 

PS

Jeg ønsker på ingen måte å drepe gleden ved å kjøpe ny båt men siden du ønsker meningsutvekling om temaet, må jeg få lov å si hva jeg mer om valget ditt.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på gratulasjonene Bitteliten, virkelig en flott båt!

Når det gjelder størrelsen og følelsen av uoverkommelighet vil du ganske snart oppdage at jo større båt, jo lettere å manøvrere og bedre kontroll. Men starten kan jo være litt skremmende..........

 

Coronet, det er på grunn av slike holdninger som du viser at vi har HK-avgift og årsavgift på bil. Nå viste stortingsvalget at folket vil ha nettopp mer kontroll og statlige begrensinger så du er i godt selskap.

Derfor lever vi alltid med denne udefinerbare frykten, hva blir det neste staten griper fatt i?

Livet på sjøen gir ennå denne utrolige følelsen av frihet og mangfold, måtte det vare. Jeg gleder meg over hver båt jeg treffer der det viser at reder og mannskap stortrives i akkurat sin båt, det være seg Squadron 58 eller plastskøyte med selvbygd overbygg. Det er derfor godpraten er så viktig i havna..

 

La oss ta vare på friheten på sjøen, vi har nok stengsler og sperringer å forholde oss til på land.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Valgfriheten vil bli borte for flertallet, når en stor andel ser seg nødt til å ha båt over 40 fot for å ha evnen til å kose seg. Sjøen er den siste skanse hvor pengemarkedet er iferd med å ta over og styre videre utvikling.

Jeg tror du tar feil i akkurat dette. Tror ikke at det kreves mange fot med båt for å å kunne kose seg, hver mann og kvinne har sine egne preferanser for slike ting og det går på andre ting enn akkurat størrelsen på båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Valgfriheten vil bli borte for flertallet, når en stor andel ser seg nødt til å ha båt over 40 fot for å ha evnen til å kose seg. Sjøen er den siste skanse hvor pengemarkedet er iferd med å ta over og styre videre utvikling.

Forstår ikke hva du mener med valgfrihet. De som ikke vil ha så store båter har da fortsatt full valgfrihet?
Link to post
Share on other sites

Hvor skal de som kjøper seg en 25 foter idag, få båtplass, når marinaene innskrenker antall båtplasser med 30 % og utvider plassene til 4,5 metere for å få plass til de store. Da blir det ikke valgfrihet for folk flest.

 

. Når du ringer og spør om ledig plass får du til svar at det er bare 5 metere ledig. Da er det ikke så lett å velge.

 

 

 

http://www.budstikka.no/redaksjonelt/nyhet...rticleID=215149

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...