Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Båteiere med båter over 35 fot elsker å tro at alle er misunnelige på båtene deres. Det er kanskje derfor de velger en båt som vekker oppsikt i terrenget. Jeg tror dere tar feil her. Det må være lov å kritisere et båtvalg uten å være kommunist eller grønn av missunelse. Hvis noen velger å spise grøt hele året og å få nær døden opplevelse hver gang renten stiger, får det være opp til hver enkelt.

 

Uansett mener jeg det er skadelig for båtlivet til sjøs generelt ,når utviklingen går mot at fler og fler skal ha båter på 40 fot med 600 hk. Restriksjonene og friheten alle mener er så viktig vil bli begrenset i betydelig grad. Det er sårbar natur man ferdes i.

Største problemet eg ser med det du nevner her er at ein 16 åring kan sette seg inn i pappas 40 foter å gi gass.. Vi snakker tross alt om ein som har hatt båt i fleire år og kan ein ting og to om oppførsel på sjøen.

 

Her i Sunnhordaland siger det rundt ein del større båter , men det er neppe dei som er det størst problemet for meg ivertfall.

 

Dyre og store båter med stor motor er ikke det bare kjekt da. Noe å drømme om. Rart du ikke vil i samme slengen legge deg opp i alle AmCars rundt om med motorer på både 6 og 7 liter og flerfoldige hundre hester.

Stor båt = Høg vekt og stor motor

 

Gratulerer med ny båt Bitteliten. En fryd for øyet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Største problemet eg ser med det du nevner her er at ein 16 åring kan sette seg inn i pappas 40 foter å gi gass.. Vi snakker tross alt om ein som har hatt båt i fleire år og kan ein ting og to om oppførsel på sjøen.

Er selv 17 år og kjører rundt i pappas båt, riktignok ikke 40, men 26fot. Reiste også på 3 dagers båtferie da eg var 16år sammen med min lillebror. Men tror nok mange ser litt rart på meg når eg kommer tilkai aleine i båten.

Selv mener eg det ikke er noe farligere å sette meg bak roret enn hva det hadde vert med min far.

Link to post
Share on other sites

Er selv 17 år og kjører rundt i pappas båt, riktignok ikke 40, men 26fot. Reiste også på 3 dagers båtferie da eg var 16år sammen med min lillebror. Men tror nok mange ser litt rart på meg når eg kommer tilkai aleine i båten.

Selv mener eg det ikke er noe farligere å sette meg bak roret enn hva det hadde vert med min far.

Tok vel alle over ein kam her og beklager det. Poenget var erfaring. Og til sammenligning med ein som har en del erfaring fra båt og båtbruk. Ikke meningen at du skulle føle deg uthengt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Her i Sunnhordaland siger ........................................

det heter Sunnhordland!!!!!!

 

hilsen en som er like bred som Bitteliten, men som ellers i livet ....litt kortere.

 

Forøvrig lykke til!! Det skal bli spennende å se om innhold står i forhold til framføring.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Tja, Coronet 27, jeg vet ikke helt om du har rett jeg. I Padda Båtforening har du et problem om du kjøper båt over 38 fot. Da er det nemlig ingen båser som kan ta imot din nye båt.

 

Når det gjelder vanskeligheter med å få båtplass tror jeg faktisk det er vanskeligere å finne plass til en stor båt enn en liten båt, mens det generellt har blitt lettere å få båtplass. Da jeg i 1979 - 80 fikk min første båtplass i Padda var det 7 års ventetid på båtplass i Oslo. Situasjonen er vel betydelig enklere i dag. Jeg har sjekket mulighetene for båtplass større enn den jeg har idag, 4,5 meters bredde, men det virker på meg ganske komplisert, med mindre man skal betale enorme summer.

 

Jeg synes at folk kan velge den båten de vil selv uten å bli kritisert for det. Selv kunne jeg godt tenkt meg en slik båt som Bitteliten IV, og kunne sikkert også kjøpt en slik om jeg omprioriterte litt. Selv synes jeg ikke at, med tanke på hvor mye jeg får benyttet båten, det er forsvalig å legge så mye penger inn i et slikt prosjekt. Derfor har jeg satset litt anderledes, stor båt, kjempekomfort, mindre fart, gammel båt, billig i forhold til hva du fårav faciliteter ombord. Men jeg kan da ikke kritisere Bitteliten om han prioriterer anderledes enn meg. Han må da få velge selv? Jeg er eneste aksjehaver i min båt, Bitteliten sier at banken er største aksjehaver i hans. Hva er galt i det? Har han muligheter og ønsker om å gjøre det slik må det få være hans valg.

 

Når det gjelder forurensing og bevaring av miljøet kan det faktisk hende at hans båt forurenser mindre enn din Coronet som har noen år på baken, og garantert mindre enn min, som er enda eldre. Bølger lager alle tre båtene, om de blir kjørt med en fart som skaper bølger, og skipperen ikke tar hansyn.

 

Jeg er enig med en av de som skriver over. Med tanke på ditt syn på båtbruk og miljø, burde du jo faktisk hevde at motorbåter må forbys til fordel for seilbåter. Men det blir kanskje litt vanskelig før du bytter Coroneten med en seilbåt?

 

 

Ellers, gratulerer med ny båt Bitteliten, det er en kjempebåt. Jeg unner deg den av hele mitt hjerte.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tja, Coronet 27, jeg vet ikke helt om du har rett jeg. I Padda Båtforening har du et problem om du kjøper båt over 38 fot. Da er det nemlig ingen båser som kan ta imot din nye båt.

 

Når det gjelder vanskeligheter med å få båtplass tror jeg faktisk det er vanskeligere å finne plass til en stor båt enn en liten båt, mens det generellt har blitt lettere å få båtplass. Da jeg i 1979 - 80 fikk min første båtplass i Padda var det 7 års ventetid på båtplass i Oslo. Situasjonen er vel betydelig enklere i dag. Jeg har sjekket mulighetene for båtplass større enn den jeg har idag, 4,5 meters bredde, men det virker på meg ganske komplisert, med mindre man skal betale enorme summer.

 

Jeg synes at folk kan velge den båten de vil selv uten å bli kritisert for det. Selv kunne jeg godt tenkt meg en slik båt som Bitteliten IV, og kunne sikkert også kjøpt en slik om jeg omprioriterte litt. Selv synes jeg ikke at, med tanke på hvor mye jeg får benyttet båten, det er forsvalig å legge så mye penger inn i et slikt prosjekt. Derfor har jeg satset litt anderledes, stor båt, kjempekomfort, mindre fart, gammel båt, billig i forhold til hva du fårav faciliteter ombord. Men jeg kan da ikke kritisere Bitteliten om han prioriterer anderledes enn meg. Han må da få velge selv? Jeg er eneste aksjehaver i min båt, Bitteliten sier at banken er største aksjehaver i hans. Hva er galt i det? Har han muligheter og ønsker om å gjøre det slik må det få være hans valg.

 

Når det gjelder forurensing og bevaring av miljøet kan det faktisk hende at hans båt forurenser mindre enn din Coronet som har noen år på baken, og garantert mindre enn min, som er enda eldre. Bølger lager alle tre båtene, om de blir kjørt med en fart som skaper bølger, og skipperen ikke tar hansyn.

 

Jeg er enig med en av de som skriver over. Med tanke på ditt syn på båtbruk og miljø, burde du jo faktisk hevde at motorbåter må forbys til fordel for seilbåter. Men det blir kanskje litt vanskelig før du bytter Coroneten med en seilbåt?

Ellers, gratulerer med ny båt Bitteliten, det er en kjempebåt. Jeg unner deg den av hele mitt hjerte.

 

Det var et bra innlegg!

 

Kunne selv også tenkt meg en "bitteliten IV", men har ikke råd uansett omprioritering. Der forhinder meg ikke å glede meg på bittelitens vegne at han har bestilt en slik.

Gratulerer nok engang!

 

PS! Det eneste jeg ikke liker på båten han har bestilt er at det er drevbåt. "..... skal fasjken ikkje ha båt der man sleper gearkassa ette seg" :lol::wink:

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny flott båt, Bitteliten!!

Har lest igjennom denne strengen og merket meg div. "motforestillinger"... Det Coronet skriver KAN vel oppfattes på flere måter? Sjøl velger jeg å lese med posive fortegn; Noe rett i sine TANKER har han kanskje, men uttryksformen er jeg IKKE enig i! Derimot vil jeg vise til en tidligere streng om "Høy sigarføring"...

Det ER en tendens i enkelte havner til "show-off". Nå er ikke DET noe som plager MEG, (æ gir stort sett f@en) men enkelte synes ikke det er så greit å legge til mellom "digre slagskip" med ditto style og antrekk. At det er noen "nyrike uten sjøbegrep" som oppfører seg dårlig både på sjø og land, er noe vi må leve med dessverre.

Båt-"hobbyen" er individuell, heldigvis. Kunsten er å være fornøyd med den båt man har skaffet seg, at den dekker de behov den enkelte (og familie) har! Selvsagt stirrer jeg betatt på ny stooor Cruicer, men missunnelig er jeg IKKE. Det hele er snakk om prioritering i egen pengesekk og egne ønsker!

 

Er enig i at stor båt frister ungdommen (avkommet) til å være med på tur lengre opp i ten-årene, men på et eller annet tidspunkt vil de ikke være med lengre; Ganske naturlig! Dette gjelder enten det er hytte, båt, eller annen fritidsbeskjeftigelse. men som regel (hvis "ryggsekkpakkinga" har vært "riktig") kommer de tilbake, og DA betyr størrelsen på "prioriteringen" (les: Båten) MYE!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at stor båt frister ungdommen (avkommet) til å være med på tur lengre opp i ten-årene, men på et eller annet tidspunkt vil de ikke være med lengre; Ganske naturlig! Dette gjelder enten det er hytte, båt, eller annen fritidsbeskjeftigelse. men som regel (hvis "ryggsekkpakkinga" har vært "riktig") kommer de tilbake, og DA betyr størrelsen på "prioriteringen" (les: Båten) MYE!

 

Og da er vi rett over i en annen problemstilling; når avkommet blir gamle nok og forutsetningsvis er kompetente nok, får de da låne skuta på tur med venner?

Har sett flere eksempler på at når båten blir større blir muligheten for avkommet til å få prøve seg som skipper alene desto mindre. Så vi kan risikere å ødelegge ungenes båtinterresse ved å ikke la dem få slippe til. Noen tanker om det?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Er redd for at vi sporer av strengen her, så derfor starter jeg en ny streng om emnet :-) :-)

 

:blush: Ja selvsagt......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

beklager at jeg er passiv i diskusjonen. Nettleverandøren har kræsja adsl serveren og sier at nettet er tilbake om 3 dager. så nå leser/skriver jeg på mobilen.

 

Takk for engasjementet alle. Også takk til Coronet som tar opp prinsipielle spørsmål om samfunnsutviklingen. Kanskje litt feil tråd synes jeg, men sånn er livet. Spørsmålet er slik jeg ser det om vi blir lykkeligere av økt materiell velstand. Vanskelig å si synes jeg, det må hver enkelt bestemme selv.

 

Jeg deler manges synspunkter i tråden. Mange uten erfaring kjøper stor og rask båt. Mange har veldig stor båt. Femti fot er ikke uvanlig lenger. Hvor grensen for hva som er "politisk korrekt" må hver og en vurdere. Jeg synes selv ikke vi har kjøpt oss for stor båt, men for oss akkurat passe for mange år fremover.

 

Første turbåt i familien min da jeg var liten var Marieholm MS20. Vi var på tur i tre uker i den, helt til Gøteborg. Etterhvert økte behov og evne til familien, og båtene ble 26 så 29 fot. Årsaken til at 26 ble byttet var at jeg og søstra mi var lei av at pappa gikk på do om morgen i kabinen der vi sov.

 

Dette er over 20 år siden, og det gleder meg at HR26 nr 187 fortsatt seiler.

 

Vi har andre ønsker om komfort. Vi vil gjerne sove godt i båten (N300 er nok litt trang under dekk), og vi liker HT men ikke lukket båt. Således var dette er fornuftig valg for oss.

 

Også påpeker jeg igjen at forbruk skaper arbeidsplasser, både når båten bygges og når båten brukes. Det har en tendens til å bli glemt i diskusjoner i Norge

Link to post
Share on other sites

forbruk skaper arbeidsplasser, både når båten bygges og når båten brukes. Det har en tendens til å bli glemt i diskusjoner i Norge

Helt enig. Skulle nesten tro at enkelte miljøer helst så hele den arbeidsføre befolkning på trygd, slik at vi kunne slippe all denne materielle velstand og komme tilbake til de tider da det var luksus å ha en åpen 14-foter med 15 hk. Faktisk er det neppe noe -- så lenge vi holder oss til båt -- som er mer sammfunnsgagnlig enn at vi alle kjøper så stor båt som vi kan ha råd til, og bruker den og utstyrer den så langt den økonomiske evne rekker. Både i nasjonalt og i globalt perspektiv skaper det verdier for dem som selger varer og tjenester, like ned til ryddegutten på fabrikken.

 

Det er det motsatte, selvsagt, som er samfunnsskadelig. Altså å sette pengene på bok og ikke røre dem og aldri nyte all den glede pengene -- store eller små summer -- kan gi. Å sette penger i omløp er antakelig det mest solidariske man kan gjøre. Da genererer man jo også skatteinntekter...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Av en pussing årsak har denne tråden gått meg foribi.

 

La meg først gratulere bitteliten med en flott båt og alle gode ønsker fremover. :flag:

 

Det har blitt fokusert mye på coronet. Tja mannen har faktisk mye rett.

 

0-9,9 fot: 10375

10-14,9 fot: 106278

15-19,9 fot: 114808

20-24,9 fot: 56442

25-29,9 fot: 37587

30-34,9 fot: 12197

35-39,9 fot: 4132

40-44,9 fot: 1510

45 fot - : 1182

 

Om tallene over er riktige vites ikke men det er fare på ferde dersom alle mellom 20 og 29,9 ft bytter båter.

Da blir det problemer den tid ingen marinaer får konsesjon for å utvide båtplassene.

 

Hva den økonomiske strukturen anngår må jeg si meg enig med Worse men med tillegg.

 

Høyere bruk av penger innenlands medfører naturligvis større glede i Norge og økt verdiskapning men svært kortvarig. Problemer med vår nasjonale konkuranse evne vil øke. Det blir større press på NOK, høyere prisstigning osv. Det tror jeg også worse herr skjønner selv om han tilforlatelig ønsker å bidre gulvet med en strofe :lol:

 

Alle bør etter min mening få lov å kjøpe/prioritere/det en selv ønsker. leve det livet en selv føler for uten at jante loven kommer til anvendelse.

 

For min egen del skatter jeg nå i Seyhchellene og kommer aldri tilbake før myndighetene gir signaler om et ønske om å få skattebetalere tilbake fra utlandet.

 

Folk må få lov til å prioritere etter eget ønske uten innblanding fra myndigheter.

 

Nok en gang. GRATULERER med ny båt. :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Grattis Bitteliten

 

Har ikke vært innom forumet på en stund, du må kose deg med din nye båt. Nå må du få davitter så jeg kan henge Nidelven på tvers bak :lol::lol: Mens du viser rundt på båten, til sommeren :cheers:

 

Ikke la denne tråden få spore av med hva man skal kjøpe eller ikke, vi lever vel i et land der vi får ta egne besluttninger, og ikke la gleden bli ødelagt av noen som har mere"kommunistiske" oppfatninger.

Link to post
Share on other sites

ikke la gleden bli ødelagt av noen som har mere"kommunistiske" oppfatninger.

Trodde ikke at kommunister hadde båt eller frekventerte båtfora (med noen uvesentlige unntak). Det å eie båt er jo den ultimate utøvelse av privat eiendomsrett og klarligvis et slag i ansiktet på proletariatet? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Litt lettvint å avfeie meninger man ikke liker som kommunistiske, anførselstegn og smileyes eller ikke!

 

Når det er sagt, jeg ser ikke helt problemet med en båt på 37 fot. Skulle gjerne hatt en selv jeg, dog med mast, og "HR 37" diskret lakkert på skrogsiden :yesnod:

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det faller endel dumme svar, som at du må være kommunist og hva slags båt har du osv. Disse argumente dukker opp idet man går tom for gode arumenter.

 

Klart frihet til å gjøre hva man vil er viktig. Bitteliten legger et langt innlegg hvor han forteller om prioriteringene som avgørende for at han skal trives på sjøen. Jeg bare påpeker at jeg ser en fare når utviklingen går i den retningen. Sett at 50% av båteiere velger å gjøre som Bitteliten å går opp 7 fot for å få det mer komfortabelt ombord. Det blir ca 45 000 fler store båter i havnene. 45000 båter mellom 20-30 fot skal selges til nye båteiere. Ett utall av nye havner må tilrettelegge de nye kravene til båtplasser.

 

I mange land er den økonomi i rask fremgang og kinerene skal selvfølgelig også ha denne friheten til å forbruke brensel på samme måte som oss. Innerst inne tror jeg den friheten dere snakker er egoistisk ment og gjelder bare dere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...