Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Coronet, med respekt å melde: Du kommer med sprøyt!

Akkurat som media kan blåse marginale saker opp til atombomber henger du deg på et hylekor som gjør en ikke-sak til en kjempesak.

 

Følgende er hentet fra Småbåtregisteret 23.04.2004:

 

Antall båter i småbåtregisteret fordelt etter lengden i fot:

 

0-9,9 fot: 10375

10-14,9 fot: 106278

15-19,9 fot: 114808

20-24,9 fot: 56442

25-29,9 fot: 37587

30-34,9 fot: 12197

35-39,9 fot: 4132

40-44,9 fot: 1510

45 fot - : 1182

 

Hvis du er redd for at et par tusen sværinger skal sperre av hele Oslofjorden vil jeg stille meg tvilende til gangsynet ditt. At det skal ha blitt registrert 30-40 000 storbåter i området siden lista ble publisert tviler jeg også på. Det finnes rett nok noen båter som er registrert i NOR-registeret og ikke Småbåt men ikke på langt nær så mange at den forrykker maktbalansen blant norske båteiere som ligger sentrert mellom 10 og 20 fot.

 

Faren med å hausse opp slike idiotsaker er at makter og myndigheter får nyss i det og begynner å blande seg inn. Da får vi virkelig se hva manglende gangsyn og kunnskapstomhet kan gjøre for vår lidenskap.

 

Det som jeg tror ligger under her er god gammeldags norsk misunnelse og intet annet.

Redigert av Forty788 (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Grøsser en smule på ryggen når jeg leser Bittelitens berettelse og krav til komfort.. Tenåringen vil ikke være med om et par år uansett. Kravet om fart er tullete. Er motivet å vise den største og flotteste båten eller er dette et virkelig behov som melder seg når man blir en ekte båtentusiast?

 

Båter av det kaliberet som pløyer sjøen i 35 knop er ikke med å skape idyll og en god atmosfære på sjøen.

 

Hvor skal de som kjøper seg en 25 foter idag, få båtplass, når marinaene innskrenker antall båtplasser med 30 % og utvider plassene til 4,5 metere for å få plass til de store. Da blir det ikke valgfrihet for folk flest.

 

. Når du ringer og spør om ledig plass får du til svar at det er bare 5 metere ledig. Da er det ikke så lett å velge.

Da er diskusjonen avgrenset til spørsmålet om antall båtplasser vs. størrelse på båtplassene. Og det er noe helt annet en trivselsbetraktningene i din første melding.

Foreslår derfor at du evt. kjører den diskusjonen i en egen tråd Coronet27?

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å jøss. Det er jo mulig at 25 foterene blir fortrengt med tiden. Men forløbig så er vel plasser for større båter en mangelvare ? Her ser jeg ingen umiddelbar konflikt mellom 25 og 37 foterne :yesnod: Og samme i uthavnene,her ser jeg heller ikke de store problemene. Livet er da altfor kort til å irritere seg over hvor mange 37 fotere-eller større- som pløyer fjorden. Og misunelse er bortkastet energi. Og energi har jeg for lite av så det gidder jeg ikke. Det er så mye lettere å glede seg istedet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Fryktelig så positiv du er da Coronet27! Jeg bor mitt i et pressområde hva båtplass angår, men hadde ingen problemer med å få båtplass til snekka mi i fjor. Eieren av marinaen jobber for å bygge ut med ca 160-170 nye plasser, så helt mørkt er det ikke :wink:

 

Dessuten er det ganske surmaget av deg å mene at Bitteliten burde holde seg til Nidelven. Det viktigste er ikke hva slags båt folk har, men at de har vettet i behold når de bruker den. At det ofte er store halvplanere som er i fokus når hekkbølger og dårlig sjømannskap diskuteres er ikke Bittelitens skyld, og det ser vel du også.

 

Jeg ferdes mest i uthavn, og der er det faktisk ganske sjelden å se disse store båtene. Så med andre ord blir det bedre plass for oss i små båter i uthavn hvis det er som du sier at stadig flere kjøper (for) stor båt. Syns jo det er en langt mer postiv måte å angripe virkeligheten på Coronet.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det som jeg tror ligger under her er god gammeldags norsk misunnelse og intet annet.

Kombinert med et sinn fylt av sosialistiske ideer der det viktigste er kontrollen over samfunnsmedlemmene slik at ingen stikker seg ut på noen måte. Jeg ser dette også i et annet perspektiv: en ny båt skaper 4-6 arbeidsplasser i 3-4 måneder. I tillegg til en hel del moms som går rett til velferdsnorge. Og nye båtplasser bygges stadig - jeg har også sendt deg IM om dette. At du skriver det motsatte viser bare at du ikke har greie på det du snakker om. Nye båtplasser skaper også arbeidsplasser - se på Pontona i Fredrikstad f.eks. Og større båter krever mer kompetent vedlikehold som også skaper mer arbeidsplasser. Hva er problemet da? At noen ikke har de samme holdninger til sjømannskap som deg? Hvor går grensen for deg? 33 fot som du selv har? enhver båt kan skape støre bølger om den kjøres av en som ikke vet bedre - også din båt. Har du hørt om noen svensker som klager på at de har jobb fordi turister legger igjen penger i kystbyene de bor i?

 

Nei Coronet, tar du ikke utfordrringen min mister du all troverdighet her - for da vet du ikke i praksis hva du snakker om. Men det har du kanskje allerede bevist ved å legge ut om saker du åpenbart ikke har så god greie på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er merkelig hvordan dette misunnelsesbegrepet stadig dukker opp her. Alle som har store båter går rundt i den tro at folk er misunnelige :lol::lol:

Ja, og det er jo tydelig at det stemmer i enkelte tilfeller. :lol::lol:

Den båten "jeg" har er helt greit, men f... ikke kom her med en større og finere og raskere enn "min" :puke:

 

 

Link to post
Share on other sites

Når du ringer og spør om ledig plass får du til svar at det er bare 5 metere ledig. Da er det ikke så lett å velge.

Nok et eksempel på at argumentasjonen din ikke henger på greip. De aller fleste båthavner kan regulere bredden på plassene. En 5 meter kan gi 2 2,25 meters brede plasser

 

Og snu dette på hodet - problemet kan også sees som at det er for få store båter i forhold til hva havne eierne har forventet. Kanskje du tar helt feil med tanke på utviklingen av båtstørrelser?

 

Så bortsett fra at du synes vi hadde "bra nok båt " i Nidelv 300, og det respekterer jeg, så baseres din argumentasjon på ugyldige premisser - ergo er din argumentasjon ugyldig også.

 

Og dette med å brette ut rikdommen som du skriver. Akkurat her på Baatplassen er det vel nettopp det som gjøres - om vi ser på dette med et skjevt blikk. Noen som har regnet på summen av verdien på båtene til medlemmene her? Jeg har vel en anelse om at den er noe over gjennomsnittsbåten :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Kombinert med et sinn fylt av sosialistiske ideer der det viktigste er kontrollen over samfunnsmedlemmene slik at ingen stikker seg ut på noen måte.

 

Godt sagt, dette er desverre virkeligheten.

 

Om misunnelse.

 

Jolo:

Ja, og det er jo tydelig at det stemmer i enkelte tilfeller.

Den båten "jeg" har er helt greit, men f... ikke kom her med en større og finere og raskere enn "min"

 

Lasse:

Det er merkelig hvordan dette misunnelsesbegrepet stadig dukker opp her. Alle som har store båter går rundt i den tro at folk er misunnelige

 

Jolo og Lasse, hvordan skal vi ellers forstå Coronets innlegg? Jeg har heldigvis til gode å oppleve misunnelsen på sjøen men her ser den ut til å leve i beste velgående. I ei lita gjennomsiktig bygd på vestlandet der et velfødd bygdedyr blir matet døgnet rundt kommer den tydelig til syne og jeg ser klare likhetstegn mellom argumentasjonen til Coronet og de som forer dyret.

 

Byfolk, dere aner ikke hva dere går glipp av......

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten. Artig å lese hvordan du/dere kom frem til valg av ny båt. Som Worse er inne på, vi har jo sett det en stund; at du har en Windy eier i magen! Godt å få det frem tenker jeg. Var i Leangbukta på lørdag og kikket på Bavaria, Marex og Windy - i den rekkefølge. Stigning i programmet altså. Og det er jo klart at Windy imponerer. Skikkelig flott, solid, elegant og ordentlig båt du får deg. For meg og mitt bruk er den faktisk litt for elegant, litt for gjennomført stilig - lyse skinnseter og skinnende blanke lakkerte flater "er ikke meg" liksom. Så derfor er fortsatt Skilsø 33 Sport eller Marex 350 båtene jeg vil kikke etter på bruktmarkedet om noen år. Men gratulerer så mye med kontraheringen, regner med (håper) vi får illustrerte byggerapporter frem til levering?

 

Redigert bort skriveleifer

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jolo og Lasse, hvordan skal vi ellers forstå Coronets innlegg?

Tror du må tørke av brillene dine Forty788.

Ja, og det er jo tydelig at det stemmer i enkelte tilfeller. :lol::lol:

Den båten "jeg" har er helt greit, men f... ikke kom her med en større og finere og raskere enn "min" :puke:

Det er jo akkurat det jeg mener. (jeg og min) i anførselstegn og med en etterfølgende: :puke:

Her er jo åpenbart misunnelsen større enn kjønnsdriften. :lol:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Forstår argumentasjonen til Coronet, men er ikke enig i det han mener om utviklingen. Det selges forsatt langt mer mindre båter enn større båter. Mange havner, inkludert den jeg ligger i er småbåtshavn. Vi har plass til noen båter opp til 11 meter, men ellers er det mindre båter som er priortert. 11 meter er også maks lengde toltalt med ALT ( daviter, baugspyd ..., eventuell jolle bak blir også kalkulert inn).

 

Når det gjelder gjsetehavner er det forsatt enklest å få plass med mindre båt, og slik vil det nok forsatt være i mange år.

Link to post
Share on other sites

Sent, men godt - Gratulerer så mye, Bitteliten m/familie :cheers:! Jeg er imponert over entusiasmen dere legger for dagen :yesnod:. Dog synd du ikke har et sted i høiden å trekke deg tilbake til for å nyyte en cigar til cognac'en, mens du overbærende ser ned på alle som ikke kan forstå hvordan du på noen som helst måte kunne finne på å bruke all rigdommen på dette fartøiet. Men da har du ihvertfall en grunn til å bytte igjen om en viss tid...

Link to post
Share on other sites

Det er vel fortsatt slik de fleste steder at jo større båt du har jo vanskeligere er det å få båtplasss (og ikke motsatt)? I hvert fall er det slik de stedene jeg har båten liggende, og også i organiserte gjestehavner jeg har besøkt. Så dette er faktisk noe en må ta i betraktning når 3-fotsyken river i kroppen.

 

Sist sommer var det med nød og neppe og en god porsjon flaks at jeg fikke leie den siste 4m-plassen som var tilgjengelig i båtforeningen jeg tilhører. Egentlig var det 2 foran meg på ansiennitetslisten, men de hadde seilbåter og inneseilingen til plassen var for grunn for disse. Da vi klarte oss med 3,5m plass var det kurant å få leid, selv med kortere ansiennitet. og klarer du deg med 2,5m kan du få tilbud om å kjøpe plass (innskudd, ikke markedspriser) etter 2-3 år.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt BittelitenDen var kjempelekker.Synes at det er beklagelig at dette flotte innlegget ditt om hvordan forbredelsene til båtkjøpet munner ut i bare tullball av enkelte her inne.Syntes at saklige innlegg begynner å ta av her inne,dette har jeg merket meg i det siste,hvis noen har kjøpt ny båt,må enkelte på død og liv begynne å snakke om du har stor nok båtplass,hva svenskene mener,etc.Det må da være opp til hver enkelt hva man skal kjøpe,samt at det er da ikke menig manns problem om man ikke har båtplass etc.Nei skit i de.Lykke til med flott skute.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt BittelitenDen var kjempelekker.Synes at det er beklagelig at dette flotte innlegget ditt om hvordan forbredelsene til båtkjøpet munner ut i bare tullball av enkelte her inne..Nei skit i de.Lykke til med flott skute.

Takk for det.

Jeg blir på inegen måte forulempet av Coronet 27's synspunkter på at jeg velger feil båt i forhold til hans preferanser og meninger om hva som er rett og galt. Hadde han enda att injurierende kraft så skulle jeg et sekund eller to vurdert å tenke på å føle meg forulempet, men det er da grenser for hvilke tanker man skal innynde seg i. :lol: A man has to do what a man has to do. Jeg har bare vært en god ektemann jeg og gjort som min kone befaler - hva annet kan kreves :smiley:

 

Men når Coronet begynner å påstå generelt om båtlivets utvikling og at båtlivet er siste skanse pengemakten nå inntar - ja da er det fristende å motsi, særlig når hans argumentasjon er feil, unyansert og baserer seg på antakelser der han generaliserer på et grunnlag som i beste fall må kunne kalles totalt fraværende.

 

Og når var det pengene begynte å bestemme i båtbransjen - akkurat som den russiske revolusjon nærmer det seg ett hundrede år siden - så det er nok en utvikling som er vanskelig å stoppe. Med mindre man ønsker revolusjon da. Men til det anser jeg at Coronet 27 tross alt har for mye sund fornuft - mannen har da tross alt båt :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og når var det pengene begynte å bestemme i båtbransjen

Her må jeg få lov til å arrestere deg! Jeg tror ikke jeg utaler meg kun på egne vegne når jeg sier at penger bestemmer en god del av båtlivet. Det bestemmer ihvertfall båtvalg. Jeg tror de færreste av oss går og kjøper akkurat den båten de har lyst på uansett pris. Men når dette er sagt synes jeg vi skal prøve og komme oss inn på rett spor igjen, var det ikke her vi skulle glede oss over Bittelitens nyervervelse? :flag:

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Båteiere med båter over 35 fot elsker å tro at alle er misunnelige på båtene deres. Det er kanskje derfor de velger en båt som vekker oppsikt i terrenget. Jeg tror dere tar feil her. Det må være lov å kritisere et båtvalg uten å være kommunist eller grønn av missunelse. Hvis noen velger å spise grøt hele året og å få nær døden opplevelse hver gang renten stiger, får det være opp til hver enkelt.

 

Uansett mener jeg det er skadelig for båtlivet til sjøs generelt ,når utviklingen går mot at fler og fler skal ha båter på 40 fot med 600 hk. Restriksjonene og friheten alle mener er så viktig vil bli begrenset i betydelig grad. Det er sårbar natur man ferdes i.

Link to post
Share on other sites

Det er sårbar natur man ferdes i.

Hei, gratulerer så mye med den nye båten. Det er litt av en skute du får der.

Men til deg Coronet27 som ser ut for å være opptatt av naturen, hvorfor har du ikke seilbåt? Kan det være en ide å bytte ut en eller to store motorer med mange kvadrat med duk?

Link to post
Share on other sites

Svenskene går med planer om å omgjøre store deler av skjærgården til naturreservat og det samme gjør Hvaler. Det betyr adgand forbudt for motorisert ferdsel og utestengelse av fritidsflåten på svært mange områder . Dette er et resultat som kommer når det hele er i ferd med å ta av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...