Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Takk Suzuki.

 

Jeg har kikket på Komplett også. Jeg har googlet på Sanyo batterier - finner ingenting.

 

Når jeg skal regne ladetid - kan jeg da ta batteriets mAh og dele på laderens ladestrøm (f.els. 3000 mAh / 500 mAh ladestrøm = 6 timer?)

 

Frisenfeldt er litt til og fra batterier og ladere. Største batteriet er det 3000mAh jeg har. Ladere er det dårlig med. Finn som eier butikken er litt mer opptatt med å få sønnen til å bli norgesmester i Optimistjolle :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har vært på jakt etter radiostyrt båt til Jr. Skal ikke være noen værsting, men en båt som fungerer greit. Skal brukes i saltvann. Han er 13.

 

Noen forslag?

Junior hadde det morro i dag med den båten vår. Kyosho Sunstorm. Han har litt trening i å kjøre biler, og han klarer nesten å kjøre nitro bilen min også (vi kjører på 25% nitro - 4 wd buggy. aksellerer ganske kraftig på asfalt :yesnod: )
Link to post
Share on other sites

baatsmann; vil absolutt anbefale settene til Kyosho. Ikke de billigste ( heller ikke de dyreste ) men grei kvalitet, bra passform, bra tilgang på deler, service og ettermarked, kan ofte tunes med litt tuningdeler, og svært mange kan kjøres rett ut av esken. Lurer selv på å hente meg en sånn vannscooter modell fra statene, disse er dyre her i Norge. Samkjøp ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hm - her har vi funnet en felles hobby utover båt - morro. Kanskje egen tråd?

Baatsmann - her er båten min

Bilde

merk at lader og batteri ikke følger med i settet.

Suzuki - jeg tror Frisenfeldt har en slik vannscooter stående over fra i fjor sommer.

Bilde

Link to post
Share on other sites

ja, Bitteliten, utregningen din er rett, bortsett fra at du kan kjøre på med 5A ladestrøm, ikke 500maH. Mener tommelfingerregelen er at man maks lader med 3ggr påstemplet kapasitet. Da går det på 35-45 minutter. Batteriet blir varmt, men det føler en skikkelig lader på ( temp. probe ) og regulerer ned før batteriet blir ødelagt. Jeg lader en 1800maH pakke på 20-25 minutter. Husk å kjøpe en som BÅDE kan benytte 220V og 12V innspenning. Da kan du sette den med klemmer på et bilbatteri ( sigarettkabler er ikke noen god ide, blir sikringssprenger ) og lade i felten.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg så den på Frisenfeldt i fjor sommer - så ikke etter den i dag.

Kan du sende meg en IM om du har en kanonlader liggende? Trenger den i går :lol:

Jeg har en annen lader liggende også - det er en 9,6V lader fra Nikko. Kan jeg bruke den på et 7,2V batteri? På baksiden står det ausgang 11,6V 240mA. Har jo ikke lyst til å smelle et batteri på kjøkkenet

Link to post
Share on other sites

ELEFUN i Grimstad, har noen jeg tror er OK; Hyperion ladere

En EOS 5i eller EOS 7i tipper jeg er passende til deg. Maks 5A eller 7A ladestrøm

 

Problemet er at disse bruker 12V inn; så du trenger en omformer om du vil kjøre 220V på den.

 

Løper ned i kjelleren og roter rundt om noen minutter, laderen min fra Hobbyland er veldig bra. Ikke var den så dyr heller...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Problemet er at disse bruker 12V inn; så du trenger en omformer om du vil kjøre 220V på den.

Omformer har jeg - om jeg husker rett er den på 150W. Blir det da for lite strøm inn? (jeg kan ingenting om strøm - utover at det kan gjøre vondt)
Link to post
Share on other sites

Men på messen, Båter i sjøen" var ikke akkurat Princess heldige med sin V42, dårlig påført tetningsmasse ved rutene, ett løst pyntedeksel ved targaen

Princess har tapt seg de siste årene. Fra å være luksusmerket par excellence er det blitt et forlkevogn-aktig produkt. Stor båt for hvermansen uten dannelse eller båtførerprøve, men med fetisj for hekkbølger :wink:

 

Da jeg var ombord i Princess 45 under Dra til Sjøs i år, ble jeg ikke særlig imponert over lay-out og materialvalg. Pent å se på, og OK ellers, men ihuga upraktisk i alle fall for familier med små barn. Jeg ble mest forundret over døren fra sidelugaren på SB til toalettet forut for lugaren. Døren til lugaren og døren til toalettet slo i hverandre. Hallo??? Og håndtaket på døren til toalettet slo inn i skapdøren ut mot SB skuteside. Hallo??? Går det an??? En stygg bulk allerede i skapdøren. Slikt lar man seg kort og godt ikke by. I alle fall ikke til mange millioner. :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her er vi skikkelig på amatørstadiet. Vi har en gul Nikko, skal gå i 18? km/t. Vi hadde en liten

Nikko båt, gikk dårlig, virket dårlig ca 1 gang. Vi tørket den etter bruk, men den ga seg. Kostet

ca 4-500 kr. Men i fjor var en kompis av Jr med på hytta. Hadde en ganske lik båt som den

Bitteliten har. Når den svinger, reguleres motorkraften på SB eller BB motor etter hvilken sving den tar. Den gikk veldig bra, de hadde kjøpt den på ett nett-sted.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Princess har tapt seg de siste årene. Fra å være luksusmerket par excellence er det blitt et forlkevogn-aktig produkt.

Test av V65 i siste MBY som kom i posten i dag. Fikk negativ kritikk på behind scenery quality :rolleyes:

 

Det var også en omfattende prøvekjøring av nye Fairline 38 Targa. Fikk ikke lyst til å bytte båt etter å ha lest den testen. Fastmontert førersete som ikke passer normale mennesker :nonod: Rart av en så dreven produsent

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; 150W omformer er greit nok det. Vil anta du har egen sikring. Men - til lading ombord eller fra bilen ( startkabler ? ) er jo 12 greit nok

 

baatsman; den du skisserer, som svinger ved å regulerer farta på de to motorene, er etter min mening ( og stort sett alle som har testet den ) noe svineri. Greit nok til å teste modellbåtlivet, men heller ikke mer.

Å legge i noen kroner, i en båt som faktisk virker mer en 2-3-4-5 timer, er etter min mening veldig lurt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bitteliten; 150W omformer er greit nok det. Vil anta du har egen sikring. Men - til lading ombord eller fra bilen ( startkabler ? ) er jo 12 greit nok

Ser ikke for meg at jeg skal ned i motorrommet hver gang jeg skal lade battiene. Må løfte opp hele dørken i cockpit for å klatre ned dit. Tror kanskje ØKH vil synes jeg da går over streken, selv om motorrommet på båten er ganske lekkert med rustfri leider ned. :lol: Derfor tenkte jeg på en 220V lader også putter jeg omformeren inn i 12V uttaket, alternativt landstrøm eller generator (fikk jo en god unnskyldning til dette her)

Jeg kikket på den laderen du foreslo fra Elefun. Men den har bare to hull til ledninger. Batteriene mine har en slik hvit plugg - kan den hete A3? se pluggen på laderen under - kan den laderen være OK?lader

Bilde

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på prisene, ligger faktisk Princess 42 på samme Nivå som Bavaria 42 motorbåt.

Mens Fairline, Windy, Sunseeker ligger ca mill 1+ i pris. I mellom ligger Cranchi, Gobbi/Atlantis

 

Når man ser, tar, føler på produktet. Men ut i fra prisbildet, så ser vi att noe må det være spart på.

 

Men klart jeg hadde fint klart meg med en V42. Ingen problem.

Har jo selv valgt Bavaria ut i fra Pris/produkt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

V 42 er spådd skal utgå i flere år. Jeg tror de har noe annet på gang - for V42 er basert på V40 som er basert på V39 som kom i 1992 (?) Om jeg skulle valgt mellom V42 og Bavaria 42 hadde jeg helt klart valg V42. Bare dørkene i Bavariaen får meg til å grøsse (laminatet har en plastaktig finnish)

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg så på ett par Princess V 42, de hadde fast aksling. 2x 430 HK og ca 35 knop i topphast.

De hadde ett veldig høyt drifstoff-forbruk

Ja, drivstofforbruket på V40/42 med 2x430 eller 480, V-gir og aksel ble veldig høyt.

Akselutgaven forsvant ca. 2 år etter at V42 ble lansert da dette alternativet solgte dårlig pga. vesentlig høyere pris enn med 2xKAD 44/300 DP som leverte bortimot samme performance.

Mener å huske prisforskjellen var ca 700k..?

 

På bruktmarkedet virker det som akselutgavene ikke er verdt noe særlig mer enn de med drev.

Så hadde jeg vært i markedet (og hatt mulighet :nonod: ) for en V42, ville jeg gått for akselvarianten om man kunne finne en...

Utrolig fin båt som holder seg meget godt på tross av designet er 12 år gammelt. :yesnod:

Litt det same som med W 37 som er den Windyen som blir utsolgt tidligst hvert år.

Why change a winning team? :flag:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

For oss nå ble det ny seilbåt som vi henter i Danmark om 3 uker. Gleder oss veldig. Men før

valget ble tatt, var vi veldig i tvil. Men hadde veldig lyst til seilbåt, da jeg seiler med venner. Kona

har også vært med på noen turer.

 

Men uansett flotte båter er alltid int å diskutere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Morro er det ja :yesnod: Jeg har nettopp gjennomført den første epoxy rep av skroget etter et anelsen ukontrollert møte med en utrigger i havna :rolleyes:

 

www.micromonster.no

www.nortrading.no

www.komplett.no (har noe)

www.hobbymix.no

 

Jeg anbefaler å legge litt ekstra i dette og velge et ferdig bygd sett. Jeg har erfaring med Kyosho bil og båt og Nikko bil. Nikko kjøper vi nok ikke igjen - dyrt leketøy. Kyosho er mer hobby og du kan kjøpe i prinsippet alle delene løse om du trenger det (det følger med sprengskisser). Det er ikke så mange deler på bilen min jeg ikke har byttet :rolleyes:

 

På et ready set som jeg kjøpte må man i tillegg ha batterier til båten (7,2V - kjøp så stort som mulig - 3300mAh), lader (hurtiglader) samt penlight batterier til radioen. Totalen kommer på rundt et par tusen.

 

Her er Worse utgaven:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...