Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

Med litt fart på denne, skal de nok skvulpe i cognac-glassene til Worse

:lol::lol:

 

Den der snertne saken ved siden av din båt, den er jo både båt og fremkomstmiddel, den!! Du får snakke til når han er oppom her så skal jeg invitere ham over på cigarr og cognac. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bilde

har ikke fått bekreftet ennå at jeg kan få denne fargen på dashbordet- men jeg håper at det lar seg ordne

Fikk hyggelig meddelelse fra forhandler i dag. Grått dashbord er bekreftet av Windy på båten min. Slett ikke dumt nei

 

Også fortalte de "by the way" at Windy 52 blir vistpå Sjøen for Alle i mars. Pris ca 8 millioner. Og Windy jobber med en 46 foter også - den blir enda billigere. Bare sånn at vi skal ha litt å tenke på - "om noen år" :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaha. Det ante meg. "3-fots syndrom kurert for lang tid", liksom?? :lol:

Vi er to like sjeler vi Worse. Drømme gjør vi. Men akkurat nå drømmer jeg ikke om noen ny båt på lang tid. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Med mindre det skulle falle en "Chess" i hue på meg da ( var det ikke nesten 1 mrd han fikk? - flink fyr :yesnod: )
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei Bitteliten!

 

Var på Windy fabrikken i dag og hentet Kamsinen sammen med rederen.

Fikk den obligatoriske omvisningen på verftet, og da så jeg 37 HT'en din som virket som den nærmer seg enden av byggeprosessen nå... :smiley:

 

Når skal du ned og hente den?

 

Tok noen bilder av den om du vil se?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

PS Den nye 46-47 foteren, er det 43 som blir oppgradert eller er det en helt ny båt

Nei - den nye 47 foteren som blir presentert sent i år er helt ny. Skal visst bli en "mini" 52 foter - om man kan kalle noe slikt mini. Test av W 52 i Vi Menn Båt.
Link to post
Share on other sites

Som kanske den eneste produsenten av båter i Norge, er det Windy som har klatret opp i High-end

sjiktet. Videre har de markert seg i Europa, se eksport tall.

 

Litt forbausende er att Prinsess V42 og Bavaria 42 ligger i samme prisklasse. FOrskjellen er att

Bav er mye større innvendig. Ca 40-50 cm bredere. Kvalitetsmessige forskjeller, aner ikke.

 

Hvordan er konkurransen innen sportcruiser-segmentet i denne størrelsen.

 

Windy 43/ Fairline 43 samme prisklasse, Bav 42 og Prinsess V42 samme prisklasse.

Her skiller mange kroner mellom konkurrentene, hvem selger her.

 

Er det Gobbi/Atlantisk, Cranchi eller noen av overnemte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Litt av nysjerrigheten rundt tema, er att før vi valgte og kjøpe en Bav seiler, var vi egentlig

innstilt på kjøpe en sportcruiser. Hadde Windy 37, Cranchi 37 Smeldorado, Gobbi i kikkerten.

 

Men etter att jeg fortalte om hvor herlig seiling kan være ble det selbåt. Men uansett er området rundt 37-42 sportcruisere int lesing. Men hva markedet mener er en annen ting. Er det fast aksling

eller er det drev som er tingen. Medre fart med drev/IPS(Volvo) enn aksling. Spennende og følge.

 

Hva mener båtfolket om markedet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

MEd VP's D6 motorer som etterhvert kommer med stadig større kraft skal man ikke se bort i fra at større og større båter får hekkagregat. Fordelen er enklere installasjon, billigere innkjøp og mer livlige kjøreegenskaper og bedre manøvreringsevne. Se f.eks denne testen Jeg har også lest test av en italiensk 45 foter med samme motorisering som var meget bra.

 

IPS kommer også på stadig større motorer - det snakkes om IPS på D9. Og med joy sticken kjenner i hvertfall jeg at dette kunne vært kjekt om ikke prisen er for høy.

 

Rett aksling på planende båter tror jeg vil avta etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Ganske int dette, fordi i løpet av kort tid tror jeg att avgiftsfri diesel vil forsvinne. Dette medføre kanskje en økning på 30% av brennstoff-utgiftene. Kanskje ikke den største økningen på budsjettet.

Dette vil heller ha en betydning på brukt-markedet. DVS att kanskje aksel-varianter ikke blir så

poppis som tidligere. Derimot har det av betydning att Cranchi/Gobbi bygger båter med en solid

bredde. Kanskje nettop for å møte de D6 fra Volvo. Men betydningen av den mariniseringen,

ikke er så viktig for det norske markedet.

 

Ser fremover og når barna går ut av hiet, kanskje få båten inn til båtforening i nærheten av bolig.

Da vil vel trolig en Sport-Cruiser være ett alt. Men ideen om å annskaffe en Najed er jo fortsatt til¨

stede. ¨¨

 

Det er ikke noe som heter enten eller, men hva er alt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er vel knapt mulig å få en 37-42' sportscruiser i dag med fast aksling. Nå som det leveres hekkaggregatløsninger opp til 2x350 hk, og sikker mer snart, så må man opp båter som krever 2x500 hk - 45-46' eller mer før aksel er tingen.

 

Ang. vedlikehold/ havarier etc. så er nok aksel det beste alternativet. Men for å selge båter i dag, må det fokuseres på de ekstra knopene, den bedre aksellerasjonen og det reduserte forbruket. En annen ting er at det er mye enklere for produsentene å installere en motor/drevløsning som kommer komplett med styring, vanninntak og drivlinje i ett.

 

Om drevene vil koste stakkars eier 50/ 100, eller 150.000 i overhalinger/ bytte om noen år, gir nok produsentene en god f... i.

Svoger måtte kjøpe et nytt 290 DPE drev til en 2001 NW 390 for en uke siden. Var visstnok helt oppmalt innvendig. Det andre drevet var byttet i fjord av forrige eier. Grunn uviss..

Prisen på et byttedrev er ca. 75K. Drevet er fabrikknytt, men det forutsettes at det gamle drevet leveres inn.

 

Edit: noen trykkleifer

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Princess V42 med 2xKAD 300 topper 35 knop. Med 2xD6 310 topper den 38 knop. Om man ser på hastighet og forbruk da er valget ganske enkelt vs fast aksel. Også innkjøpsprisen er markant lavere for drev.

 

På Windy 43 er en båt med 2xD6 350 ca 1/2 million billigere enn en båt med 2xTAMD 75P med aksel. Og med aksel bruker båten nesten 3 ganger så lang tid på å aksellerere til 20 knop, og toppfarten er 3 knop lavere. 2xD6 350 testen viser 0-20 knop på 5 sekunder (!! de er en 43 fots båt som veier 10 tonn) og toppfart på ca 41 knop. I marsjfart på 30 knop bruker båten med drev ca 94 liter i timen, mens båten med aksling bruker 120 liter i timen.

 

IPS ligger prismessig midt i mellom drev og aksling her (ca 150' mer enn 2xD6 350) . Med IPS 500 (D6 370 motor) blir toppfarten den samme som med TAMD 75, men asellerasjonen er nesten på linje med 2xD6 350 (38 knop og 7 sekunder). Forbruket med IPS er bare marginalt høyere enn drev (98 liter/time i 30 knop)

 

All info er hentet fra tester som ligger under "press room" på windy.no. I følge Windy selges det svært få båter med rett aksling

Link to post
Share on other sites

Som genuint båtint, vil det alltid være båtalternativ. Liker både seil og motorbåter. Sportscruisere er flotte båter. Akkurat nå har vi gått for seilbåt, i og med seiling har vært , og er en hobby.

 

Men på messen, Båter i sjøen" var ikke akkurat Princess heldige med sin V42, dårlig påført tetningsmasse ved rutene, ett løst pyntedeksel ved targaen. For båten er flott og se på.

Atlantis 425, en båt vi tittet på messen, stødig ingen "slagside" ved entring. Men kostbar. For kostbar for oss. Nå har 39 foteren kommet.

 

Når det gjelder drev/aksling, vil det vel i denne klassen bli mer og mer drev. Bedre drivstoff-økonomi,bedre fart.

 

 

Men nå er det snart henting av båt, og pollensesongen avtar :flag:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

alle bilder velkomne. Har meget sans for konsstruktøren.

Her er bilde av dagens sjøsetting av Bittebittebitteliten I. Som vi ser er det en svært praktisk båt med tanke på båtplasser - som jo er mangelvare i disse dager

Bilde

Kontruktøren er japansk og heter Kyosho. Motoren er en vannavkjølt elektromotor. Sommerens leketøy for far :yesnod:

Det mest overraskende med denne er manøvreringsegenskapene med rett aksel og ror. Det skal jeg aldri mer ha - må styre mot propellens rotasjon helt til båten er i plan - og det tar fort ett sekund. OG det er ikke lett å holde farstgrensene i havna :lol:

 

Største overraskelsen er at et 1400mAh NiMH batteri holder i ca 10 minutter. Dessuten blir batteriet skikkelig varmt (50 grader kjennes det ut som). Noen som vet om dette er riktig?

 

Tror nok jeg må kjøpe noen mega batterier og en hurtiglader. Hva er best Nimh eller NiCD?

Link to post
Share on other sites

1600 kroner med sender koster morroa. Har batterier og lader fra før. Batteriene er 7,2V Har ett 1400mAh og et 3000 mAh. Også har jeg en lader som gir 550Ma. Vil gjerne ha en superlader som lader 3000mAh på 1 times tid. Noen gode web shopper som anbefales? Micromonster har jeg sjekket , men de har dårlig utvalg av elektrogreier

 

Båten er er "ready set" fra Kyosho, så vi måtte ikke bygge den. Sikler på en annen båt som må bygges opp - den har to 540 motorer.

Link to post
Share on other sites

laderen min fyller et 3KmaH batteri på kortere tid enn det.

Batterikvaliteten er mye viktigere enn den påstemplede størrelsen. Har noen racing pakker på 1800maH, disse er _VESENTLIG_ friskere enn standardpakkene.

 

Mao. kjøp kvalitet, ikke rukkel. Ladere finnes det mange av, kjøp en Delta peak cutoff lader, så slipper du overkokte batterier. Skal du lade så store pakker som 3kmaH, kan du sikkert kjøre på med 8A lader, jeg bruker min 5A lader på full rulle, alltid. ( dette er spesialbatterier, tåler MYE ladestrøm)

SANYO celler er bra. Hobbyland på Strømmen er eksperter ( men litt nerdete dog ) men skikkelig hyggelige og flinke. Smallsize på Lilletorget er også bra.

 

PS -7,2V er for gamle kjerringer. Du trenger 8,4V pakker, og kjølekappe på motoren... :lol:

 

Sjekk at den tomotors saken styres med drev eller ror, og ikke ved cutoff / turtallsregulering av de to motorene. Denne løsningen finnes, og er noe forb... søppel. ( neppe på Kyosho modeller dog )

 

Suzuki - kanskje jeg skal komme til Moss å banke deg i Boatrace smallsize ? :wink:

Vil du

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skjønner at du har mer dilla enn meg. Båten min er på hobbystadiet definitivt. Men jeg kan jo fyre opp nitrobilen min - så kan vi ha det morro på jordet når du har kjørt båtene dine til vrak :lol:

 

Motoren er vannkjølt med kjølekappe - Men med mer V tror jeg nok at regulatoren ryker. Har testa det på noe andre greier. Morro i 20 sekunder - så boff :rolleyes:

Noen web shop som anbefales?

Link to post
Share on other sites

Men jeg kan jo fyre opp nitrobilen min - så kan vi ha det morro på jordet når du har kjørt båtene dine til vrak

 

Hater Nitro. Bannlyses raskere enn polyester på kjøkkenbenken, stinker bæsj og er et utrolig klin. Dessuten har elektrobilene blitt ganske rå de siste årene.Investerer man litt i batterier, og en lader med litt futt i, har man det morro med disse også. Har en kartong eller 5 i kjelleren, monstertruck, asfaltbil, banebil mv..

 

Noen web shop som anbefales?

 

Tower har absolutt alt du kan ønske deg. Humane priser, bra service. Har ikke kjøpt noe der på svært lenge, men denne sjappa er populær..

 

Ellers har Komplett ( datasjappa ) ganske OK batterier, til meget bra priser. GP er ikkenoe dritt, og 3300maH til under 500 er en bra pris. Ladere har de ikke, gå heller inn på www.radiostyrt.no, velg diskusjonsforum, deretter kjøp / salg, og velg ut en profflader, microprosessorstyrt som er pent håndtert. Da får du det beste som finnes, mange av disse er nesten ikke brukt.

 

Ellers tror jeg nok at jeg har etpar ladere i kjelleren, den ene er knapt testet engang. Pakkeløsningene til folk som er lei, blakke eller som selger seg ned før kona er tilbake fra syden, er ofte svært gunstige. Sjekk på Finn.no også.

 

Når jeg får tenkt meg om, finner jeg også noen Norske nettbutikker, som er store på Elektro. Dessuten har de i gågata i Moss, Frisenfeldt endel, har de ikke ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...