Jump to content

Bitteliten IV, akseptabel båtstørrelse, Astors baugprop +++


Bitteliten

Recommended Posts

På tide å avslutte denne diskusjonen. :discuss:

 

Global oppvarmimg kan få uante konsekvenser for oss. Ha en god dag alle sammen

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=296217

 

PS jeg bebreider ikke Bitteliten for å ha båtplass men at han ønsker å tilegne seg en enda større plass. Hytteeierene ønsker også å tilegne seg mer plass og større hytter med det går desverre ikke i strandsonen.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse argumente dukker opp idet man går tom for gode arumenter.

Litt artig å observere denne bruken av standardfraser når en er tom for gode argumenter. Det er de samme som går igjen.

Å beskylde opponenten for å være kommunist er liksom FrP varianten.

Barnehagevarianten, å hevde at debattmotstanderen er misunnelig, brukes flittig. Jeg morer meg kongelig når jeg blir tillagt å være misunnelig. Debatten i boks.

Også har vi vestkantvarianten; "Og forøvrig anser jeg debatten som avsluttet fra min side". Da er man skikkelig tom for argumenter.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

"Jeg er sterkt uenig i dine argumenter, men vil dø for din rett til å hevde dem!" Er det ikke omtrent sånn det ble sagt en gang?

 

Global oppvarming skal man ikke kimse av, men jeg vil tro at de motorene som sitter i den nye Windyen forurenser mindre enn svært mange av de motorene som sitter i båter rundt omkring.

 

Men nå ble plutselig båtens størrelse, og hvor mye plass den tar i havna ikke viktig lenger? Eller skjønte du at du ikke hadde noen sak? Da kom det plutselig andre argumenter fram.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vansklig å nå fram. :cryin: For å lage en billedlig forklaring.

Hvordan ville det gå om svært mange bileiere kjøpte seg lastebil. Ville det bli plass på parkeringsplassene og ville drivstofforbruket gå ned, siden de nye lastebilene har nye moderne dieselmotorer?

 

Hvordan ville det gå hvis hytteeierne skulle utvide tomtegrensene med 30 % ?

 

( bare noen tanker)

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt, jeg ser ikke helt problemet med en båt på 37 fot. Skulle gjerne hatt en selv jeg, dog med mast, og "HR 37" diskret lakkert på skrogsiden :yesnod:

Vi var inne på det samme vi også - HR 37 er en nydelig båt. Også Najad har svingt seg bra de siste åra med nye modeller

 

Det faller endel dumme svar, som at du må være kommunist og hva slags båt har du osv. Disse argumente dukker opp idet man går tom for gode arumenter.

 

Klart frihet til å gjøre hva man vil er viktig. Bitteliten legger et langt innlegg hvor han forteller om prioriteringene som avgørende for at han skal trives på sjøen. Jeg bare påpeker at jeg ser en fare når utviklingen går i den retningen. Sett at 50% av båteiere velger å gjøre som Bitteliten å går opp 7 fot for å få det mer komfortabelt ombord. Det blir ca 45 000 fler store båter i havnene. 45000 båter mellom 20-30 fot skal selges til nye båteiere. Ett utall av nye havner må tilrettelegge de nye kravene til båtplasser.

 

I mange land er den økonomi i rask fremgang og kinerene skal selvfølgelig også ha denne friheten til å forbruke brensel på samme måte som oss. Innerst inne tror jeg den friheten dere snakker er egoistisk ment og gjelder bare dere.

Jeg er ikke enig i at egne valg og meninger og hvordan disse tolkes ikke har relevans i en prinsippiell debatt som du startet. I følge hva du selv har sagt her på forumet har du for ikke lenge siden byttet ut din gamle Coronet 27 med en nyere Skilsø 33FB. Er det OK i forhold til de argumentene du fremfører om vårt valg, er det innenfor det som kan defineres som et politisk korrekt båtvalg? Eller er det slik at du også sitter litt i glasshus når du ytrer deg kristisk til andres valg på prinsippielt grunnlag?

 

Argumentasjonen din beveger seg over på den globale arena,og mitt båtkjøp ser jeg ikke påvirker de globale perspektivene på økonomien, bortsett fra at det kan brukes som et prinsippilet eksempel.

 

La meg dog si at jeg er helt enig i mange av dine betraktninger. I dag er det en global ubalanse i økonomien. En stor andel av forbruket av ikke varige goder (feks olje) og overskuddet i verdensøkonomien forbrukes i Europa/USA. Vi ser at store land som Kina og India begynner å røre på seg. Vel røre på seg er feil for det har de gjort i mange år. I India er det en middelklasse på 100 millioner mennesker som i snitt har høyere kjøpekraft enn gjennomstnittet i Norge. Den eneste løsningen på dette i et globalt perspektiv er at velferden fordeles jevnere ut over på hele jordas befolkning. Dette vil innebære at velferden i vestlige land går ned og at velferden i andre land går opp. Vi ser dette allerede i dag ved at norske bedrifter utkonkurreres og legges ned. Lykken for Norge er oljen - så lenge den varer, og den ser ut til å vare lenger enn vi noen gang har trodd (i dag utnyttes mindre enn 35% av de påviste oljereservene - med ny teknologi kan uttaket økes). Sverige har samme globale bilde som oss - men ikke olje. De forsøker å løse dette ved å øke skattene - men det struper forbruket og investeringene, hvilket gir en negativ spiral (skattene i Sverige er betydelig høyere enn i Norge) ved at innenlandsk etterspørsel synker og arbeidsplasser forsvinner.

 

Antakelig vil velferdsnedbyggingen i vesten og velferdsoppbyggingen i resten av verden skje relativt udramatisk fordi kaken vi spiser av øker år for år (BNP øker i et globalt perspektiv), men det er klart at vi i dag i Norge lever i 2. eller 3. dessertgenerasjon der vi har stor velferd på bekostning av velferd i andre land - mye finansiert av en oljepris som er svært høy.

 

 

Jeg hadde vel ikke trodd at min historie om vårt båtkjøp skulle ende i en interessant diskusjon om den globale velferdsutviklingen - må si at denne diskusjonen har gått fra et mikronivå til et makronivå. Interssant

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På tide å avslutte denne diskusjonen. :discuss:

 

Global oppvarmimg kan få uante konsekvenser for oss. Ha en god dag alle sammen

 

[

PS jeg bebreider ikke Bitteliten for å ha båtplass men at han ønsker å tilegne seg en enda større plass. Hytteeierene ønsker også å tilegne seg mer plass og større hytter med det går desverre ikke i strandsonen.

 

Hvor mye forurenser fritidsbåtflåten? Hvor mye går disse båtene pr. år.

Har lagt merke til at enkelte hytteeiere og andre bekymrer seg for fritidsbåten og støy og forurensing denne medfører. Disse kjører selvfølgelig ikke bil eller tar fly. Coronet 27, slå heller et slag for redusert bil og flybruk der holder vi virkelig på å kvele oss selv. (båten blir møkkete av flytrafikken over havnen)

Å henge seg opp i båtplassen til bitteliten :rolleyes: Skulle tro vi har nok av plass å ta av.

Forslag: Kjøp båt med mast.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke la denne tråden få spore av med hva man skal kjøpe eller ikke, vi lever vel i et land der vi får ta egne besluttninger, og ikke la gleden bli ødelagt av noen som har mere"kommunistiske" oppfatninger.

Neida - tråden skal nok ikke hindre meg i hva jeg velger å kjøpe eller ikke kjøpe. Men at det kan legge visse begensninger for hva man skal tillate seg å dele av gleder her på Baatplassen - det gjør man seg jo noen tanker om. Uansett årsak til de reaksjoner/synspunkter man får. Kanskje også en tankevekker for andre her?
Link to post
Share on other sites

Coronet'n er like bred som Skilsø - så det spiller vel ingen rolle..

Størrelsen som blir diskutert er vel lengden. Du tenker sikkert på at man må ha like bred båtplass, men er båten lang tar det faktisk større plass enn en kortere. I en del båthavner, er det ikke plass i lengde selv om båten går mellom pålene/uteliggerene. Slik er det f.eks i vår havn. Det blir for liten plass mellom hver brygge hvis båtene blir for lange. Vi har maks lengde på 11m på noen få plasser, men flere båtplaaser har samme bredde.

 

Uansett, at Coronet har byttet båt til en større er faktisk kanskje bedre for miljøet pga mer moderene motor.

Link to post
Share on other sites

På tide å avslutte denne diskusjonen. :discuss:

Det er greit, men først burde du hatt anstendighet, Coronet27, til å ta opp alle de hansker som er kastet til deg.

 

Det jeg, med mange med meg har påpekt, er følgende:

 

Du har selv en stor båt, som bruker mye drivstoff, og tar opp stor plass i båthavnene.

Bitteliten sin nye båt er kun marginalt større enn din egen.

 

Er det slik at noen regler gjelder for Coronet27, og andre regler for Bitteliten?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min første båt i 1981 og jeg var nærmest alene på sjøen. Utviklingen har eksplodert de siste årene og man kan anta at utviklingen fortsetter enda raskere i enda noen år til. Hvis tendensen går mot at eksisterene båteiere skal utvide båtstørrelsen i betydelig grad og nye båteiere kommer til i tusentall , vil myndighetene trolig regulere markedet ( hvis ikke FRP tar makta da). Det kan bety dieselavgifter og begrensninger på områder man kan ferdes i.

 

På fjellet har man hatt slike forbud i mange år. Motorisert ferdsel er totaltforbudt. Man så tidlig at dette hadde så store negative konsekvenser for naturen. Det ville ha tiltrukket seg mange urbane folk som ikke har noe forhold til natur og dyreliv.

 

Jeg har lest Bittelitens synspunker i hovedinnlegget og BP s medlemmer aplauderer disse uhemmet.. Vi er uenig her og tiden vil vise hvem som får rett.PS Bitteliten har også endel verdisyn det står respekt av , så det er sagt. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi er uenig her og tiden vil vise hvem som får rett.PS Bitteliten har også endel verdisyn det står respekt av , så det er sagt. :flag:

Jeg er ikke så sikker på om noen av oss har urett. Mulig at vi tilegner oss saken fra litt ulikt utgangspunkt. Så lenge vi har den velferdsoppbyggingen vi har i Norge som skjer gjennom lave renter og økt disponibel inntekt drevet av vår nasjonalformue vil antallet båteiere stadig øke, og stadig flere vil kjøpe seg større og større båt. At vi kjøper norskbygde båter og dermed gir norske produsenter og arbeidsplasser et solid hjemmemarked slik at de kan investere i nye produkter og internasjonal ekspansjon sikrer norske arbeidsplasser. Det er bra mener jeg. Så kan man alltids stille spørsmålet om hva som er politisk korrekt. Er det korrekt å kjøpe en 50 fots Bavaria, 40 fots Bavaria, 45 fots Dehler, 43 fots Princess, 37 fots Windy. Tja - det må hver enkelt vurdere mener jeg - men også her flyttes grensene. I dag stikker etter min mening ikke en 35-40 fots båt seg ut på noen måte i havner. Men 50 fotere begynner å bli stort slik jeg ser det. Ikke dermed sagt at båtgleden øker. Størst båtglede tror jeg at jeg hadde med min første Optimistjolle som jeg kjøpte for 900 kroner da jeg var 9 år gammel. Pusset den opp i hagen hjemme, seilte den to somre og solgte den for 1500 kroner. :smiley:

 

Dynamikken i nasjonal- og verdensøkonomien har en tendens til å fange opp ubalanser uten skremmende konsekvenser for store befolkningsgrupper - det tar ofte noen år å tilpasse seg en ny virkelighet - det er jo ikke så mange krakk vi har hatt gjennom 150 år. Dette skyldes at dynamikken i det økonomiske systemet gjør at investeringer, overskudd og kontantstrøm flytter seg ganske så uavhengig av reguleringer. Således vokser også kaken som vi alle deler (da ser jeg bort i fra at miljøeffektene kan skape store endringer for forutsetning for fremtidig produksjon, lystbåter har uansett en helt marginal effekt på totalen her). Jeg tror ikke at økonomien i seg selv vil gjøre at vi kjøper mindre store båter. Tvert i mot. Og noen regulering av betydning ser jeg ikke for meg at staten vil gripe inn med. Den tiden er rett og slett over der man regulerer gjennom lov folks forbruksmønster (se bort fra alkohol da). Derimot kan det være at det blir økt skatt på båt - enten økt formueskatt, økte drivstoffavgifter eller lignende. Paradokset her er at det ikke berører de som har råd til å kjøpe de største båtene - for de har uansett råd til å betale en million ekstra om de vil.

 

Tydeligvis er du av oppfatning at det begynner å bli trangt på fjorden og at det blir mangel på båtplasser. Kanskje det faktisk er slik at de med de store båtene legger mindre beslag på skjærgården fordi de foretrekker å gå i skipsleia i stedet. Blindleia i 60 fot ser jeg ikke helt for meg. Og kanskje har de turmål som er utenfor normale mål for andre?

 

Og sammenligningen med fjellheimen mener jeg er søkt. Forbudet mot motorisert ferdsel i fjellet skyldes at slitasjen på naturen er betydelig større ved motorsiert ferdsel i fjellet. Vannet slites ikke ut på samme måte (en traktor lager varige spor i en myr - en båt lager ikke varige spor i vannet). Dyrelivet i fjorden er betydelig mer fleksibelt enn dyrelivet på fjellet (da tenker jeg på hvor mye energi en rein må bruke for å flykte kontra energien en fisk eller fugl bruker på å flykte). Derimot etterlyser jeg den samme holdningen til naturvett på vannet som vi ser på fjellet. Et Kvikklunsjpapir som vi ser i fjellet det lyser opp, og vi tar det med oss og kaster det. Heldigvis er det sjelden vi ser det. Vi kaster aldri fra oss søppel i skogen/på fjellet. Men hvordan er dette på vannet og i skjærgården når man ser seg rundt? Det ser ikke bra ut i det hele tatt. Kanskje litt økt omtanke til hva man legger fra seg i skjærgården og kaster overbord hadde hjulpet? Vi vet egentlig ikke hvor fantastisk heldige vi er i Norge med en av verdens flotteste naturer. I Australia er de betydelig mer bevisste på hvor sårbar deres unike natur er - kanskje vi burde sette litt mer pris på den naturen vi har rundt oss? Jeg mener nå definitivt det.

 

Det som står uimotsagt fra deg Coronet er om du tar utfordringen med å kjøre omkapp ut Årefjorden der du sier båten din ligger, du har ikke konkret bekreftet selv hva slags båt du har i dag, og du har ikke tatt utfordringen med å svare hvor du selv mener grensen går for hva du mener er en OK størrelse på båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fjellet, lager man ikke spor ved å kjøre snøscooter på snøen eller på fjellveiene. Det er likevel strengt forbudt og blir bøtelagt strengt Jeg ville ikke kappkjøre ut Årefjorden og bryte fartsbegrensningene. Ute i åpen sjø vil jeg ikke ha en minste sjanse og følge båtene dine . Du setter store krav til fart og sjøegenskaper.Vi kunne heller konkurrere om hvem som brukte minst diesel eller hvem som brukte lengst tid på båtturen.

 

Hvilken størrelse folk akter å kjøpe får hver og en å bestemme selv. Bitteliten gir utrykk for hva som er nødvendig for å trives på sjøen. Disse utrykkene misliker jeg og er uenig i mange av dem. Nå er det ikke sikkert det finnes plass til den nye båten til Bitteliten. Kanskje marinaen omprioriterer og omdanner en plass fra en som selger, istedenfor å gi den til nye båteiere. Derfor vil det bli knapt om plasser i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Det faller endel dumme svar, som at du må være kommunist og hva slags båt har du osv. Disse argumente dukker opp idet man går tom for gode arumenter.

 

Det ville være en fordel å forstå begge de innlegg hvori begrepet "kommunist" ble brukt, som humoristiske. Og har man ikek humoristisk sans, kan man kanskje utvise ørlite forsiktighet i egen argumentasjon.

 

"Jeg er sterkt uenig i dine argumenter, men vil dø for din rett til å hevde dem!" Er det ikke omtrent sånn det ble sagt en gang?

 

:yesnod: Francois Marie Arouet de Voltaire sa det, på 1700-tallet en gang. Det er ikke sikkert at han hadde sagt det samme om han hadde levd i dag.

 

Det er greit, men først burde du hatt anstendighet, Coronet27, til å ta opp alle de hansker som er kastet til deg.

 

Er det slik at noen regler gjelder for Coronet27, og andre regler for Bitteliten?

 

Disse hanskene bør så absolutt plukkes opp. Det er kanskje en smule udannet å melde seg ut av diskusjonen, uten å ta til gjenmæle?

 

 

 

Hvilken størrelse folk akter å kjøpe får hver og en å bestemme selv.

 

Og takk og pris for det. For da kan hver og en selv bestemme hvilken båt man kan få mest glede ut av. Og i alle fall burde det da ikke være nødvendig å stille seg kritisk til en persons valg av båt og ikke en annens. Det har noe med å gjøre dette at man "ikke ser bjelken i sin egen splint".

 

Hvilken størrelse folk akter å kjøpe får hver og en å bestemme selv. Bitteliten gir utrykk for hva som er nødvendig for å trives på sjøen. Disse utrykkene misliker jeg og er uenig i mange av dem. Nå er det ikke sikkert det finnes plass til den nye båten til Bitteliten. Kanskje marinaen omprioriterer og omdanner en plass fra en som selger, istedenfor å gi den til nye båteiere. Derfor vil det bli knapt om plasser i fremtiden.

 

Neppe. Tvertimot vil det vel -- så lenge vi får leve i et nogenlunde fritt samfunn, og i den hensende kan man jo av mange grunner begynne å bekymre seg -- heller være slik at jo flere båter, desto flere tjenesteytende som vil tilby havner, gjestehavner, opplevelser etc. Min ikke helt ydmyke mening er at jo flere båter, desto bedre blir mulighetene for å utnytte skjærgården. Og endelig synes jeg det er en smule usolidarisk å bekymreseg for om det skulle komme flere båtfolk på sjøen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har vært "passiv deltaker" og "aktiv tilskuer" (har vært innom nesten daglig) til dette flotte forumet i noen uker nå, og jeg må si det er mange interessante og nyttige diskusjoner på gang her.

 

Først vil jeg få gratulere Bitteliten med valg av båt. Båten du har valgt er nok på mange måter en ideell feriebåt for norske/nordiske somre med mye vekslende vær. Med romslige separate lugarer, spiseplass ute og inne, skikkelig bysse samt krefter og sjøegenskaper til at man kan forflytte seg raskt ved behov, skulle Windyen dekke mange behov. Hvis økonomien min hadde tillatt det, kunne jeg godt tenkt meg en slik farkost.

 

Jeg synes også innlegget ditt, der du beskriver prosessen som lå til grunn for båtvalget, var morsomt og interessant, og det gir en flott beskrivelse av hvordan det er å være en båtinteressert familiefar. Jeg skrev det ut og ga det til kona mi, og hun tok seg tid til å lese det (selv i en hektisk periode med små barn og korte voksenkvelder), så vi får se om det fører til noe.......

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev det ut og ga det til kona mi, og hun tok seg tid til å lese det (selv i en hektisk periode med små barn og korte voksenkvelder), så vi får se om det fører til noe.......

Slik skal det gjøres!! Ta dessuten godt vare på din kvinne, og se, med tiden blir dine våte drømmer om lekker båt til håndgripelig virkelighet. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også innlegget ditt, der du beskriver prosessen som lå til grunn for båtvalget, var morsomt og interessant, og det gir en flott beskrivelse av hvordan det er å være en båtinteressert familiefar. Jeg skrev det ut og ga det til kona mi, og hun tok seg tid til å lese det (selv i en hektisk periode med små barn og korte voksenkvelder), så vi får se om det fører til noe.......

Takk, det varmer mitt hjerte at du fant det interessant. Jeg håper det kan være til støtte for deg og din familie også. Kanskje ikke på noe annet sett enn at din kone forstår at hun er ikke alene om å ha en ektemann med slike interesser :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett utviklingen og spår at om 10 -15 år har mange båteiere båter over 35 fot. Hva skal de som har disse båtene idag gjøre da? :crazy: Det blir spennende. På førsten av 80 tallet var Skilsø 23 og Nidelv 24 en av de store båtene og vi som hadde trebåt gledet oss til å ta over båtene som brukte.

 

Hytteeierene ønsker også samme frihet i kystsonen som båtfolket . Der har dere kanskje en annen mening? Man er seg selv nærmest.

 

 

Et eksemple på båtplasser i Oslo-området

 

* VOLLEN BÅTFORENING

Vollenveien 1, 1390 Vollen.

Kun skriftlige henvendelser. 230 plasser i forskjellige størrelser. 20 års venteliste på fast plass. Midlertidige plasser til dem på ventelisten. Asker-folk har fortrinnsrett.

 

 

slik kan jeg ramse opp plass etter plass.

Link to post
Share on other sites

Si meg en ting Bitteliten: ER IKKE DU I STOCKHOLM PÅ MESSE I DAG???? :crazy:

Nå for dagen kan man jobbe stort sett hvor som helst i verden. For 14 dager siden skrev jeg her på forumet fra 38.000 fots høyde på vei til Asia. SAS har wireless.

 

I morgen min venn - i morgen - da er det juleaften..

 

Et eksemple på båtplasser i Oslo-området

 

* VOLLEN BÅTFORENING

Vollenveien 1, 1390 Vollen.

Kun skriftlige henvendelser. 230 plasser i forskjellige størrelser. 20 års venteliste på fast plass. Midlertidige plasser til dem på ventelisten. Asker-folk har fortrinnsrett.

slik kan jeg ramse opp plass etter plass.

Tenk hvilken forretningsmulighet som ligger her. Det trengs ikke så mye startkapital, bankene låner ut penger til å investere i tomt og brygger, man kan bygge båthavner. I Moss f.eks. er det lagt inn to nye områder for båthavner i reguleringsplanen. Kjempemulighet!
Link to post
Share on other sites

Er enig med at dette navnet ikke passer, men for å fortsette i same tråd som før, uten å skifte navnet helt, har jeg forslag til navn: "Ikkeliten IV"

 

Beklager klarte ikke å dy meg :lol::lol:

 

Lykke til videre.

TA en tur i Dollviken og se på alle Princessene, ta en tur på Vækerø i Oslo ved LaSa, ta en tur i Leangbukta. Da skjønner du at 37 fot ikke er stor båt lenger.

 

Men takk for omtanken. Målsetningen med navnet på båten er oppnådd. Det er å skape litt "humring i skjegget" for de som ser det og ha et navn som ingen andre har.

Link to post
Share on other sites

TA en tur i Dollviken og se på alle Princessene, ta en tur på Vækerø i Oslo ved LaSa, ta en tur i Leangbukta. Da skjønner du at 37 fot ikke er stor båt lenger.

 

Må snart vike plassen som jeg har nå, for en ganske så stor utgave av den sorten. Skal prøve å få tatt et bilde etterpå, så skal andre også få se at 37 fot ikke er kjempestort.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...