Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Sitter nå på en holme innom Ona fyr (utenfor Ålesund). ICE-ruteren funker utmerket her ute, og jeg har ingen kabel mellom Mac-en og ruteren.

Hallo Marwin.... ute på en holme innom Ona fyr.... misunnelsen er STOOOR her nå :cryin: Jeg må nok vente enda noen uker før jeg kommer meg en snartur på de kanter.

Link to post
Share on other sites

Har slitt litt med hastigheten i mitt område. På spørsmål til support fikk jeg følgende svar:

Vi har dessverre ett kapasitetsproblem på begge senderne i området.

Både Steinsfjell og Bokn. Men noe som antageligvis vil hjelpe er en utendørsantenne for å øke opplastingshastigheten. Det er nok dette som gjør at den er så lav som 20.

 

Det er bekreftet og bestilt en oppgradering av de 2 senderne. Dette er planlagt og skje mellom uke 19 og 22.

Ser ut til å ordne seg rirmelig kjapt :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen problemer med å komme inn på ICE sine sider, og bestilling er fullt mulig... men kan ikke se noe om ukes abonnement mere... Ikke har jeg letet så mye heller.

 

Når det gjelder Sverige og Danmark så står det kun at der vil være dekning i løpet av 2007...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Finner litt informasjon om ICE her;

 

http://forbruker.no/hyttemagasinet/article1753802.ece

 

Snakket med dem for bare få dager siden, men finner heller ikke dette tilbudet på hjemmesiden deres lenger. Jeg måtte ringe et annet nummer enn det som er oppgit på hjemmesiden, mener det var et 815..... nummer. Prøv å ring det nummeret som er oppgitt på siden deres.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen problemer med å komme inn på ICE sine sider, og bestilling er fullt mulig... men kan ikke se noe om ukes abonnement mere... Ikke har jeg letet så mye heller.

Når det gjelder Sverige og Danmark så står det kun at der vil være dekning i løpet av 2007...

Hei Sydvensten. Det jeg synes det er lettest å kritisere ICE for er informasjonen fra dem - særlig på websiden deres. Den gamle ICE websiden var jo ikke akkurat så veldig bra og den nye er vel ikke informasjonsmessig bedre den, annet at den har fått litt fancy "båtlivaktiv" layout. Det har imidlertid gått på bekostning av treghet med trege internettlinjer. Foreløpig finner man nesten ikke lenger informasjonen om hytteabonnement selv om man får noen hint om man leter godt. På telefon bekrefter ICE imidlertid at de ikke har noen andre planer enn å fortsette med hytteabonnement. De sier også at utbyggingen av ICE er påbegynt i Sverige uten at de har noen offentlig informasjon om dekning etc enda. Det kan høres ut som om man i Danmark henger litt etter Sverige.

Link to post
Share on other sites

Har nok gått litt fort for dem med omlegging til nye sider, ja. Det var i forgårs mismatch mellom vist email-adresse for å få info, og det linken faktisk førte til når man kliket på den. Resultatet var at mailer kom i retur. Ringte dem, og sa i fra - de skulle rette snarest, forstod jeg...

 

...men en sjekk nå viser at feilen fortsatt er der...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat bestilt ukesabb. fra ICE, og de forteller at de har hatt flere henvendelser i dag angående manglende info om dette abb. på deres hjemmesider, men abb. kan bestilles. Cirka to ukers leveringstid sider de.

 

Løp og kjøp!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Akkurat ankommet Ona Fyr og sitter PÅ UTSIDEN av denne holmen.

Neppe noen som har internettforbindelse her nå. Bare 3-4 familier her på denne tiden av året....

 

Men JEG har 3 streker i styrke på min ICE-router :flag: :flag: :flag: :flag: :flag:

(Mobiltelefonen FUNKER her, men bare såvidt!)

 

"Boxen" anbefales!! :cool: :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Det var i forgårs mismatch mellom vist email-adresse for å få info, og det linken faktisk førte til når man kliket på den. Resultatet var at mailer kom i retur. ...

Jeg fikk imidlertid riktig mailadresse over telefon, og fikk sendt min forespørsel. Den lød som følger (utdrag):

 

...Jeg har sjekket dekningskartet, og ser at det dekker hva jeg trenger. Imidlertid har jeg forstått at det kan være kapasitetsproblemer knyttet til ulike områder og sendere ...

...Det jeg konkret lurer på er kapasitet(-prognoser) på følgende steder for sommeren 2007: a) Vestfold, området langs kysten mellom Larvik & Sandefjord (konkret stedet Ula). og b)

Smøla (fra liten øy i området vest-syd/vest for selve ”hovedøya”). ...

 

Så gikk det hele 12(!) dager før jeg fikk svar (og da puuret jeg i mellomtiden). Til slutt fikk jeg dette - i mine øyne - svada-svaret:

 

ICE bygger stadig ut nye sendere, dette vil komme til syne på vårt dekningskart ettersom senderene blir aktivert. Dette gjør ice for å øke kapasiteten på vårt nett slik at alle våre kunder i dekningsområder skal ha tilfredstillende hastighet.

I løpet av 2007 har vi planer for utbygging og forbedring i hele landet, samt muligheter for dekning i Sverige bl.a.

Prognoser for sommeren er vanskelig å sett da det beror på hvor mange brukere det vil bli innenfor området.

 

Jeg er fortsatt positiv til ICE og deres konsept, men det uroer meg at det tar så lang tid å få svar på en mail-henvendelse. Hva hvis jeg trenger annen hjelp? Og jeg syntes ikke svaret var særlig godt heller. Har de ingen prognoser? Ingen oppfatning om kapasitet i ulike områder? I så fall frykter jeg de alltid vil være på defensiven i forholdt til både kapasitet og kundesupport, noe som i så fall ikke er gunstig for oss brukere. At jeg skal være i et typisk hyttedisrikt som kysten i Vestfold er kanskje heller ikke gustig i så måte.

 

Noen med ICE-erfaring fra Vestfold her inne?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Hei Ronald, jeg har forståelse for dine ergrelser og har selv ved flere anledninger vært misfornøyd med svar jeg har fått fra mange tilbydere av mobiltelefoni, bredbånd etc. Innenfor bredbånd og mobiltjenester har og har jeg hatt kundeforhold med Netcom, Telenor, Nextgentel, ICE/NMT, Tussa og Tafjord Mimer. Ingen av disse har vært 100% feilfrie. Jeg har absolutt i varierende grad vært fornøyd med den service og hjelp jeg har fått og noen ganger kommer også svar alt for sent.

 

Når det gjelder ICE baserer vel de seg på en matematisk modell for sitt dekningsområde ut fra topografi etc. Det ideelle hadde jo vært om de på ICE support hadde tatt seg tid til å gå inn i kartet og funnet stedene som kunder spør om og sjekket sannsynligheten for god dekning.... men ut fra den lille usikkerhet jeg selv satt med fra dine stedsbeskrivelser kan jeg skjønne at de på kundeservice blir litt rådvill ved slike henvendelser. Det er ofte enklere å avklare og forklare over telefon er min erfaring.

 

12 dager.... joda det høres mye ut. MEN jeg har ventet MYE lengre på svar og måttet purre flere av de jeg har nevnt over. Tafjord Mimer og Telenor er de to jeg for min del har måttet vente lengst på (men det vil nok variere fra kunde til kunde). På det verste ventet jeg vel ca 12 uker på svar i steden for 12 dager.

Link to post
Share on other sites

.... men ut fra den lille usikkerhet jeg selv satt med fra dine stedsbeskrivelser kan jeg skjønne at de på kundeservice blir litt rådvill ved slike henvendelser. ...

Det spørs vel hvor mye tid de vil bruke. Ula er avmerket på kartet til ICE, og ligger som beskrevet mellom Larvik og Sandefjord. Krever riktignok et par ganger zoom for å komme fram. At søkefunksjonen på kartet ikke kan finne stedet er en annen sak (to ganger melding om at den ikke fant stedet, og en gang sql-feilmelding). Vedr Smøla: Øyene rundt er som regel lave, og det meste er mulig å se (fri sikt) omtrent hvorsomhelst fra. Jeg antok derfor at enhver sender/mottaker som dekker Smøla er den samme som brukes på øyene rundt. Merk at jeg ikke spurte om dekning (det ser jeg på kartet), men kapasitet. Jeg ser på svar som andre her i tråden har fått av ICE bekrefter kapasitetproblemer med enkelte basestasjoner (se innlegg #152 fra SveinHa). Det var vel egentlig noe slikt jeg spurte om i forhold til "mine" to områder. Men de er vel selgere, og vil kanskje ikke blottlegge svakheter for potesielt nye kunder...

 

Ser jo ellers poenget ditt, kundeservice er høyst variabelt rundt omkring. Men jeg har faktisk hatt en del mailhenvendelser til både Telenor og Netcom de siste månedene, og kundeservice har alltid respondert i løpet av (max) få dager.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte min bestilling på kvelden 1. mai, og sjekket i dag angående status på leveransen. Bestillingen var registret 2. mai hos ICE og jeg spurts damen om når de hadde planer om å levere utstyret (Wlan) til meg.... når hadde det gått 14 dager siden bestilling. Fikk da et svare om at de hadde hatt problemer med leverans av Wlan modemer, men at dette nå skulle være i orden. Ble lovet levering i neste uke, men tror nok jeg må plage dem mned daglige telefoner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå bestillt ICE, og tenkte bare å legge til et par faktaopplysninger jeg har fått avklart i den forbindelse. Ser bl.a. de har vært etterspurt i en tråd i OT-forumet (hvor jeg forøvrig også har svart).

 

1) Abonnementet til 175 pr. påbegynt uke finnes fortsatt, til tross for at det ikke er å se på hjemmesiden. Det tilbys kun ifb. med WLAN-modemet, ikke USB.

 

2) ICE bygger også ut i Sverige og Danmark. Norske kunder står fritt til å bruke ICE sitt nett også i disse landene uten ekstra kostnad (dog er jeg usikker på dekninngen p.t., særlig i Danmark). Koster og deler av Bohuslän ser ut til å være dekket av norske sendere, og svensk dekningskart finnes på ICE sine svneske sider.

 

3) WLAN-modemet leveres både med 220V adapter, såvel som 12V sigarettenner-plugg. Ergo velegnet også i båt og bil. (I og for seg intet nytt, Helge har bekreftet dette tidligere. Likevel greit å vite at det fortsatt er slik.)

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ICE blei jo testa bra ut på Hortenstreffet , så ut som det funka bra for dem fleste fra båten min .Hørte at det kosta ca 500- for den trådløse boxen jeg tester nå og 399- pr mnd. Idag betaler jeg 350- hjemme , så lurer på om det skal sies opp og bare ha ICE. Hvis disse prisene stemmer da , blir jo bare 49- til i mnd så har jeg trådløst hjemme og i båten . Må bare drasse med boxen vær gang .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nei, de tar ikke betalt for ant MB, men setter en maksgrense på 1GB pr. mnd for de med USB-modem, og 2GB for de med WLAN-router. Når grensen overskrides vil du bli kontaktet, og hvis ikke nedlastingen etter det går ned til "akseptabelt" nivå, forbeholder de seg retten til å si deg opp som kunde. En slik mengebegrensning er selvsagt av betydning for de som vurdere å ta ICE i bruk til helårsbruk hjemme, spesielt om man laster ned mye fim etc og/eller har mange brukere i husstanden. Til mer sporadisk bruk fra hytte og båt - kombinert med litt edruelighet - så bør det holde i massevis for de fleste.

 

Prisen som Tine nevner for den trådløse boksen kjenner jeg ikke igjen. Den koster kr. 1995 (USB-"pluggen" for én PC koster 1295). Mulig den er å få billigere om man binder seg, men så langt har jeg ikke sett bindingsmulighet som noe alternativ fra leverandøren (dog, jeg har ikke spurt heller). Mnd.prisene er 449 for trådløs boks (WLAN-router) og 399 for den USB-baserte.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny info om dekningen: Reiste fra Tr.heim til Kr.sund (med båt!), og videre Hustadvika til Ålesund (indre lei), deretter over Stadt til Florø (Innaskjærs)...

FULL dekning HELE veien!! :smash::flag::cool:

 

(Redigert: Okei da, signalstyrken var helt nede på 2 (av 5) men ingen problemer med forbindelsen! Ja, åsså har vi utvendig antenne...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått min Wlan router fra Ice, men ikke koblet den opp ennå, skal se om jeg gjør det i morgen... Ferien er utsatt et par dager så litt tid har jeg vel. Skal se om det er noe dekning i Sverige og Danmark, viss ikke blir det 3G for alle penga

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dekkning i Danmark og sverige finnes her. Danmark: http://nordiskmobiltelefon.dk og Sverige http://nmt.net.

 

Det ser ut til at det er ingen dekkning på toppen av Jylland, slik at vi bare kan glemme NMT450 bredbånd i Skagen og Læsø.

Ser også ut til at det er tvilsom til ingen dekkning ved kysten nord i Bohuslän som Strømsatd og Koster etc.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

...Ser også ut til at det er tvilsom til ingen dekkning ved kysten nord i Bohuslän som Strømsatd og Koster etc...

Jeg har ingen erfaring selv enda, men som jeg har skrevet tidligere - Koster, Strömstad m.m. ser ut til å være dekket fra norske sendere - ref. norsk dekningskart.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg den lykkelige bruker av ICE sitt nettverk. Har kjørt en times tid. Det mest positive var vel en plug-and-play opplevelse som man alt for sjeldent opplever. Men - NB - kryptering var ikke aktivert for det trådløse nettet, og hvordan det skulle aktivieres lå ikke helt opp i dagen, ei heller var det beskrevet på noe vis i medfølgende quick-start manual. Det var ikke en gang anbefalt! (merk dere det, dere som mener at Hvermannsen er nærmest idiot om han ikke har fått med seg at kryptering er viktig - ref. en annen tråd) Dog, en user-guide følger med på CD, står vel noe mer der vil jeg tro, men der har jeg ikke vært enda.

 

Hastigheten her syd i Vestfold ligger p.t. (sent natt til lørdag) på 450 - 550 kbs ned, og rundt 150 opp. Er vel omtrent som forventet basert på brukererfaringer jeg har lest meg til her på forumet og andre steder, men ligger vel noe under det ICE selv antyder? (OK, de sier jo at det varierer, så på en måte har de dekket seg opp). Dekningforholdene er gode - i et område hvor verken Telenor eller Netcom kan tilby 3G.

 

Jeg har bestilt hytteabonnement (175 pr. påbegynt uke). Savner infor om varigheten av en "påbegynt uke", men får kontakte dem for å spørre. Har heller ikke fått levert med noen avtaletekst - får vel be om det også (det ligger noe på nettet, men ikke for denne type abonnement).

 

Da gjenstår å høste erfaringer framover, og ikke minst håpe på at ting forblir stabilt framover. Summa summarum så langt synes jeg dette virker lovende...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...