Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Solbris II skrev for 18 timer siden:

 I har IALA i Norge. Leias retning er angitt i kartet. Og det er gjort store endringer de siste par åra. 
Både ledsretning og lyskarakterer er byttet ut i veldig stor grad. Bare ta fram et kart du har fra 2015-2017 og sammenlign med 2020. Man vil bli overrasket over endringer. 
Jeg benytter meg av gammelt versus nytt kart i de navigasjonskursene jeg holder. Det er noen AHA-opplevelser for noen og enhver!

Herre min skaper så mye skrivefeil!🙈

Rettet opp i innlegget her!😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 16 timer siden:

 

Åssen i &#;$!@( får man vekk siteringer man tenke på tideligere idag men aldri skreiv ? 

 

Her er i allefall dagens største idiot, ligger så i halvplan som det er muligt, rett forbi flere båthavner. Hvis ikke du har råd til å ligge ordentlig i plan, så kjør hvertfall i en sånn fart at man ikke lager størst mulig sjø 

IMG_20210727_164201.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 25.7.2021 at 0.41:

Hekksjø er noe jeg svært sjeldent blir plaget av, men jeg ser jo at det du nevner er en typisk fellesferiegreie. 

 

Sett svært lite dårlig sjømannsskap i sommer og er sjelden plaget av andres hekksjø. Ser meg ofte tilbake og snur båten med baugen mot og det har vært vellykket hittil. Men jammen var det en svenske med en 44 foter som fikk meg. 25 knop og en voldsom hekkbølge skyllet inn i båtsiden bare noen meter unna. Alt løst ble kastet i dørken inkl kaffekopper, kaffegrut  og termos +++++. En jobb med å tørke opp. Alle oppe på flyen snudde seg og så bakover for å sjekke hvordan det gikk. Jeg hadde ikke norskt flagg så episoden var litt uforståelig . Vurderer å montere speil

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 39 minutter siden:

Vurderer å montere speil

Har aldri forstått hvorfor båter ikke har speil. Et riktig plassert speil kan også være nyttig når man bakker inn i bås for å se kanten på utriggeren på motsatt side. Er også nyttig hvis man sleper noe. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 time siden:

Sett svært lite dårlig sjømannsskap i sommer og er sjelden plaget av andres hekksjø. Ser meg ofte tilbake og snur båten med baugen mot og det har vært vellykket hittil. Men jammen var det en svenske med en 44 foter som fikk meg. 25 knop og en voldsom hekkbølge skyllet inn i båtsiden bare noen meter unna. Alt løst ble kastet i dørken inkl kaffekopper, kaffegrut  og termos +++++. En jobb med å tørke opp. Alle oppe på flyen snudde seg og så bakover for å sjekke hvordan det gikk. Jeg hadde ikke norskt flagg så episoden var litt uforståelig . Vurderer å montere speil

At de oppe på fly'en snudde seg, beviser vel at de var/ble klar over at de var over i "idiot-land".

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 45 minutter siden:

At de oppe på fly'en snudde seg, beviser vel at de var/ble klar over at de var over i "idiot-land".

 

Eller viste de hvem de kjørte forbi og lurte på om de klarte å sekke trollet som har laga mye dårlig stemning på sikkert flere forum enn Baatplassen ? 

Link to post
Share on other sites

Ikke gøy med hekksjø - enten den består av vann eller verbaliteter. Sjømannskap eller nettikette - på mange måter same shit. Det handler tross alt om hygge i terrenget man bevger seg. - det sagt: Jeg er bedre på sjøen enn jeg er på nettet.:giggle:

 

Men å havne i hekksjøen fra en 45-foter som kommer bakenfra i full fjordplog-stil i en mindre båt - på kloss hold: Ingen tvil om hvor idiotien ligger.

 

Det er som du selv sier: Disse typenen har råd til stor båt, men ikke til nok motor og kraft...

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 37 minutter siden:

En påstand du bør dokumentere. 

 

Det er flere tråder som du har trolla ganske mye i, at du faktisk er den eneste på forumet jeg noen gang har ignorert er nok dokumentasjon fra min side. Husker ikke hvilke tråd som gjorde at jeg fikk nok av deg, ikke gidder jeg å leite heller. Du er ikke en jeg gidder å bruke mer tid på enn det jeg allerede har gjort.

Screenshot_20210727-223329.png

Link to post
Share on other sites

Problemet er at endel menn i satt alder tåler dårlig å bli sagt imot. Vi ser det overalt. Særlig i kommentarfeltene. På tide å senke skuldrene  Eika og akseptere at alle ikke er enig med deg og at noen ser ting fra en annen vinkel. Et godt råd...skriv aldri noe negativt om medemmer slik jag aldri gjør.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 10 minutter siden:

Problemet er at endel menn i satt alder tåler dårlig å bli sagt imot. Vi ser det overalt. Særlig i kommentarfeltene. På tide å senke skuldrene  Eika og akseptere at alle ikke er enig med deg og at noen ser ting fra en annen vinkel. Et godt råd...skriv aldri noe negativt om medemmer slik jag aldri gjør.

 

Jeg er fullt klar over at mange ikke er enig med meg. Men at du aldri skriver negativt om andre medlemmer er bullshit, det har jeg sett i flere tråder, her er det første eksempelet jeg fant, tilogmed uthengt med bilde og navn. Men slapp av, det er siste gang jeg trykker sånn at jeg får se hva du skriver :) 

 

 

 

Screenshot_20210728-084348.png

 

Men det er tydelige at det er flere som er enige med meg om at du troller

Screenshot_20210728-084840.png

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Ugleseth skrev 11 minutter siden:

skriv aldri noe negativt om medemmer slik jag aldri gjør.

 

Her svikter nok kortidsminnet Ugle...

Selv om moralen i utsagnet er rett...

 

Som nevnt tidlig er..  det mest påfallende i år er småbåter som fortøyes  midt på brygga....

Men jeg har også lagt merke til en del seilbåter som åpenbart har nyetablerte eiere...

Tidligere var seilere ensbetydende med dyktige folk til rors ved inntillegging....slik syns jeg det ikke er lenge...mye klønete havnemønøvrering, noe en aldri så for noen år siden...

 

Link to post
Share on other sites

Som en av få seilbåter her på Vestlandet føler jeg meg av og til som blink. Fjordene er brede her, men det er om å gjøre å komme nærmere enn 20 meter fra oss. Særlig om motorbåten er over 40 fot i halvplan. Kanskje de tror vi er et sjømerke, eller er de bare nysgjerrige?  

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 3 minutter siden:

Som en av få seilbåter her på Vestlandet føler jeg meg av og til som blink. Fjordene er brede her, men det er om å gjøre å komme nærmere enn 20 meter fra oss. Særlig om motorbåten er over 40 fot i halvplam. Kanskje de tror vi er et sjømerke, eller er de bare nysgjerrige?  

:giggle:

Nå nærmer du deg Stavanger, så det blir ikke bedre.. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 3 minutter siden:

Som en av få seilbåter her på Vestlandet føler jeg meg av og til som blink. Fjordene er brede her, men det er om å gjøre å komme nærmere enn 20 meter fra oss. Særlig om motorbåten er over 40 fot i halvplam. Kanskje de tror vi er et sjømerke, eller er de bare nysgjerrige?  

Sitter med samme følelsen, spesielt på overfart over Jæren.

Synes dette ofte er mindre cabincruisere som (sannsynligvis) ikke har autipilot og trenger noe å styre etter.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 57 minutter siden:

Som en av få seilbåter her på Vestlandet føler jeg meg av og til som blink. Fjordene er brede her, men det er om å gjøre å komme nærmere enn 20 meter fra oss. Særlig om motorbåten er over 40 fot i halvplam. Kanskje de tror vi er et sjømerke, eller er de bare nysgjerrige?  

Jeg føler at alt saktegående blir brukt som blink. Liker ofte å kose meg i sakte fart i fint vær, på hjemtur etter helgen. Noen ganger blir det så mange slike passeringer at jeg blir lei og drar på i stedet. Typisk fra Risholmen /Rauer, innenfor sletter, Larkollsundet, til Moss, en fin søndag ettermiddag. Roligere å gå midtfjords i stedet har jeg funnet ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...