Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Har en opplevelse som irriterer meg fremdeles, selv om den var fra i fjor...

 

Vi har kastet loss og er på vei inn kanalen i Moss. Som seg hør og bør på en varm sommerdag, så er det selvsagt ganske propp fullt med båter her og mye trafikk, så vi går i laav fart for å snirkle oss igjennom. Brått så er det en løk, i en diger RIB og med noen damer om bord, som finner ut at NÅ SKAL JEG OPP I PLAN! Hold på hatten dere.. I kaoset så prøver alle som kan å få baugen opp mot sjøen, båter gynger og det er helt kaos, mens fyren i RIB med raske briller gliser fornøyd. Min reaksjon? Jeg reiser meg opp og lirer fra meg en rask triade om hans kjøremønster. Da stivna gliset gitt :giggle:

 

Som tilleggsinfo, så var dette retning nordover. En skulle tro at alle var klar over at Mossesundet er 5 knops grense, men dette respekteres skjeldent...

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er nok her det ligger. Tipper de fleste har hørt om styrbord og babord, men det er nok mange som ikke kjenner til dette med leias retning. Da blir jo plasseringen av disse røde og grønne stakene helt intetsigende.

 

...

 

Hvis man begynner å merke skjærgården for de som ikke kan sjøveisreglene er vi på ville veier. Det er i alle fall min mening. 

 

Jepp, det jeg mente var en kommentar til @Bjørn Løvjomås angående akkurat ett spesifikt sted i Nidelven. Det kan være forvirrende nok for folk som kan sjøveisreglene, spesielt hvis det er mye virring av småbåter. Så det er snakk om 3 punkter der det nok kunne vært best å ha faste metallstaker med farger og piler.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 1 time siden:

Synes det er pussig at man aldri skal klare å legge teiner med blåser utenfor leden, og med blåser som viser godt igjen.

Enig! Spesielt når hummersesongen begynner, da ligger det strødd med blåser midt i leia, og helst teppebombet rundt innseilingen i hver en havn, i alle fall her i området. I fjor ble det til og med lagt et par blåser/teiner inne i havna😳 Gjett om disse ble lagt på land rimelig kjapt. Går ikke an. 
 

En bekjent, (også med seilbåt) dro med seg et par tre slike blåser (sannsynligvis fra innseilinga til havna) med medfølgende tjafs en kveld. Merket vel at noe ikke var helt som det skulle være, men så ikke blåsene før han bakket opp og skulle inn i båsen. Det var vel disse bittesmå kamuflasjefargede kulene som ble brukt. Jeg er for forbud mot teiner i leia og ved innseilingene til havner. Ellers synes jeg det et fint og viktig å nytte naturressursene, men ikke slik at det kan sette andre i fare en dag det blåser litt. Og så mener jeg det burde være et påbud om at blåsene skal merkes med refleks. Tenk så greit å kunne legge merke til dem en mørk kveld, sparer både utstyr og tid.

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 3 timer siden:

Synes det er pussig at man aldri skal klare å legge teiner med blåser utenfor leden

 

 

Jeg tror det har sammenheng med at hummerfiskere generelt er dårlige navigatører, de tør rett og slett ikke å bevege seg utenfor leia. Dette samt de dårlig merkede teinene sine som de stadig roter bort på havets bunn tyder på at dette er en gruppe folk i båt med svært dårlige kunnskaper om godt sjømannskap. Kanskje de er født før 1980 og mangler båtførerprøven?

Er det noen som vet om Leiv Eriksson hadde båtførerprøven eller tilsvarende?, han seila jo ganske langt og traff bra! Hva med Terje Vigen?, han rodde jo over hav i en liten trebåt uten gps.

Jeg tror dog ingen av dem var hummerfiskere.

Redigert av Fiocchi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 1 time siden:

…Hva med Terje Vigen?, han rodde jo over hav i en liten trebåt uten gps.

Jeg tror dog ingen av dem var hummerfiskere.


Terje Vigen var både sjømann i utenriksfart og fisker, fremkommer det i diktet. I så fall er jeg sikker på at han nok satte hummerteiner både ved Hesnes og Homborsund.

 

Siden jeg så ham en enkelt gang,han lå ved bryggen med fisk;hans hår var hvidt, men han lo og sang og var som en ungdom frisk.Til pigerne havde han skjemtsomme ord,15han spøgte med byens børn,han svinged sydvesten og sprang ombord;så hejste han fokken, og hjem han foer i solskin, den gamle ørn.

 

Bruk gjerne et kvarter på å lese hele diktet, det er virkelig flott og gripende!

https://www.ibsen.uio.no/DIKT_Diktht|DiTerjeVigen.xhtml?modus=enkeltdikt

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 1 time siden:

 

Er det noen som vet om Leiv Eriksson hadde båtførerprøven eller tilsvarende?, han seila jo ganske langt og traff bra!

Men er det noen som vet om han traff land der han hadde tenkt?

Verre med Christoffer Columbus som trodde han kom til India

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 31 minutter siden:


Terje Vigen var både sjømann i utenriksfart og fisker, fremkommer det i diktet. I så fall er jeg sikker på at han nok satte hummerteiner både ved Hesnes og Homborsund.

 

Siden jeg så ham en enkelt gang,han lå ved bryggen med fisk;hans hår var hvidt, men han lo og sang og var som en ungdom frisk.Til pigerne havde han skjemtsomme ord,15han spøgte med byens børn,han svinged sydvesten og sprang ombord;så hejste han fokken, og hjem han foer i solskin, den gamle ørn.

 

Bruk gjerne et kvarter på å lese hele diktet, det er virkelig flott og gripende!

https://www.ibsen.uio.no/DIKT_Diktht|DiTerjeVigen.xhtml?modus=enkeltdikt

 

Ja jeg kan min Terje Vigen! På barneskolen hadde jeg høytlesing av Terje Vigen i stappfull gymsal med elever og foreldre:yesnod: Hummerfiske stod det dog ikke noe om :giggle:

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 30 minutter siden:

Men er det noen som vet om han traff land der han hadde tenkt?

Verre med Christoffer Columbus som trodde han kom til India

 

Nei han visste vel kanskje ikke hvor han skulle i utgangspunktet bare at han skulle et sted, sånn sett traff han jo bra :giggle:

Han fant jo veien tilbake, så han klarte seg fint selv om han var født før 1980 og sannsynligvis ikke hadde båtførerprøven!

 

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 17 timer siden:

@Grand Banks jr jeg har virkelig lurt på hvordan det skulle vært merket akkurat der, for å unngå at folk går på grunn. Jeg aner ikke hvor mange grunnstøtinger jeg har sett på, og jeg har også klart å avverge mange.  Har heldigvis kraftig stemme.. 

Det er nok flere forsikringsselskap glad for..:giggle:

Siden du tydeligvis er godt kjent her så lurer jeg på denne grunna som er merket her. Store båter dundrer rett over og jeg har forsøkt å finne den med jolla uten hell. Er den fjernet?

BCAC1ED3-4278-4A9E-9BD0-DBE4D470FC9F.jpeg

Link to post
Share on other sites

@Tore B

Jeg har vært i området siden 1977. Det har aldri vært noen grunne der som jeg kan huske. Hadde det vært det, så hadde jeg gått på grunn der flere ganger.  Både med småjoller og større båter. Den står jo som awash i Navionics.  Det stemmer ikke👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås, jeg har selv lett etter denne grunna og ikke funnet den. Hadde tenkt til å spørre deg om det samme. Det er nødt til å være feilmerket. 

 

De aller fleste går omtrent det den er merket. 

 

Det er en grunne litt nord for den som kan være skummel for dem som er dypere enn min båt. Litt vest for holmen midt i sundet.  I fjor, med vannføringen vi hadde da, så var den veldig tydelig mtp strømvirvler.

 

MEN jeg har en kamerat som gikk skikkelig på grunn mellom Natvigverven og "lille Vippa bru" som vi kaller den. Han fulgte en annen båt og lå derfor nærmere sivet på styrbord side når man går mot Arendal. Påhengsen slo nedi og knakk av finnen og slo i stykker propellen.  I 4-5 knops fart. Han sjekket etterpå og drt var fjell og ikke en tømmerstokk. Så det må være mange som har vært heldig og unngått den...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 40 minutter siden:

@Tore B

Jeg har vært i området siden 1977. Det har aldri vært noen grunne der som jeg kan huske. Hadde det vært det, så hadde jeg gått på grunn der flere ganger.  Både med småjoller og større båter. Den står jo som awash i Navionics.  Det stemmer ikke👍

Takk for den oppklaringen Bjørn😊

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

@Bjørn Løvjomås, for en drøy uke siden var det en snekke på ca 27 fot som fant det fornuftig å passere med grønn stake på rød lanterne også. Den strandet med vannlinjen sin ca 15 cm over virkelig vannlinje. Tok lettbåten min bort, men han var for opptatt i telefonen.  Senere kom RS og trakk sv båten. Heg traff båten igjen inne i Arendal en dag eller to senere så da spurte jeg om hvordan det hadde gått. Heldigvis gikk han for egen maskin,  men roret var blitt litt tregere...

 

Jeg har også observert slalomkjøring mellom røde staker og forventet smell,  men de har klart seg... 🙂

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 19 timer siden:

@Bjørn Løvjomås, for en drøy uke siden var det en snekke på ca 27 fot som fant det fornuftig å passere med grønn stake på rød lanterne også. Den strandet med vannlinjen sin ca 15 cm over virkelig vannlinje. Tok lettbåten min bort, men han var for opptatt i telefonen.  Senere kom RS og trakk sv båten. Heg traff båten igjen inne i Arendal en dag eller to senere så da spurte jeg om hvordan det hadde gått. Heldigvis gikk han for egen maskin,  men roret var blitt litt tregere...

 

Jeg har også observert slalomkjøring mellom røde staker og forventet smell,  men de har klart seg... 🙂

Hva er dette med grønn stake på rød lanterne? Har aldri vært borti den måten å beskrive en passering av sjømerke på. Sier det noe annet enn "grønn stake om bb"? 

Link to post
Share on other sites

 I var IALA i Norge. Leias retning er angitt i kartet. Og det er gjort store endringer de siste par åra. 
Både ledsretning og lyskarakterer er byttet ut i veldig stor grad. Bare ta fram et kart fu har fra 2015-2017 og sammenlign med 2020. Man vil bli overrasket over endringer. 
Jeg benytter meg sv gammelt verdus nytt kart i de navigasjonskursene jeg holder. Det er noen AHA-opplevelser for noen og enhver!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag var jeg på vei inn til Brattestø i ca 8kn, lå bak en mindre båt. Like etter jeg hadde passert en som lå og fisket, litt før fyret ved ca 10m merket, ble jeg passert av en diger hvit Sunseeker. Må ha gjort hvertfall 25kn,og feiet forbi fyret, vrengte krapp stb, og forsvant bak land, mot moloen, før jeg kunne se at han dro av. Jeg skulle inn til Brattestø selv, og møtte en eldre seilbåt, som sikkert hadde et hyggelig møte med denne. Det var en Sunseeker Predator, så ingen tall, men vil anslå mellom 50-60fot. Synes det var passe idiotisk kjøring, som fortjente å bli nevnt her. Screenshot_20210726-171934.png.a82d7d21d62b39be886de8656b3c3d62.png

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 6 timer siden:

Men er det noen som vet om han traff land der han hadde tenkt?

Verre med Christoffer Columbus som trodde han kom til India

 

Fiocchi skrev for 5 timer siden:

 

Nei han visste vel kanskje ikke hvor han skulle i utgangspunktet bare at han skulle et sted, sånn sett traff han jo bra :giggle:

Han fant jo veien tilbake, så han klarte seg fint selv om han var født før 1980 og sannsynligvis ikke hadde båtførerprøven!

 

Christoffer visste hvor han skulle. Men han hadde ikke oppdaterte kart. Derfor gikk det som det gikk.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 12 timer siden:

Et av skipene hans, Santa Maria, gikk jo på grunn og forliste. Gikk sikkert på feil side av en stake. Han burde nok tatt båtførerprøven selv om han var født før 1980.

 

Eller spurt om råd her inne. Etter fire svar, ville forvirringen vært komplett. Etter å ha ventet en dag ville han gått lei av å lese i gjennom 5 sider med komplett irrelevant diskusjon som ikke hadde snev av sammenheng med opprinnelig emne.

Eller...? Kanskje det var det han gjorde og fulgte feil råd. Og resten er jo som kjent historie...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg er vanligvis en av de som liker å klage her inne, men etter tre uker på sjøen i år synes jeg situasjonen har vært bedre i år enn de forrige 5-6 årene. Vi var utpå i uke 26-28, og så færre "grove" hendelser enn tidligere, men det er ganske klart at mange ferske båteiere foretar rare/dumme manøvre med lav kritikalitet.

 

Vi har hatt færre hendelser med fjordploger, færre "jeg viker f*en ikke"-hendelser, færre "verdensmester - slipp meg fram" og tilsvarende. Rett og slett færre hendelser som har gjort meg sur eller sint eller som potensielt har kunnet forårsake skade på vår båt eller noens liv og helse. Men vi har sett flere rare ting med mindre båter - rare fortøyninger, dagsturbåter som treffer brygga fordi fører ikke stopper i tide, usikre førere som ikke følger sjøveisreglene og dermed blir uforutsigbare. Men stort sett en flott sommer for vår del.

 

Og ikke minst - i alle havner vi har ligget har vi sklidd rett inn på ledig plass, uansett om det har vært på Håøya, Oscarsborg, Østre Bolærne, Krukehavn, Stavern, Kragerø eller Jomfruland. Og vi har gått rett på ledig OF-bøye den ene gangen vi var innom en slik plass. Det eneste stedet vi IKKE fikk plass med en gang var vår egen plass ved retur til hjemmehavn, men han som lå der flyttet seg på 2 minutter så vi kunne legge oss på plassen vår.

 

Så vår oppsummering etter endt ferie var at samlet sett var dette den beste båtferien på mange år.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...