Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Krossfjorden i dag. Vikte for en seilende seilbåt som kom fra barbord. Gikk en oppdrettsbåt/fiskebåt med samme kurs som oss på vår styrbord side. Så at de gikk på kollisjonskurs. Antar fiskebåten slakket av for å unngå sammenstøt. De fikk et kraftig tut i hornet.

 

Ellers har vi opplevd mange småbåter som ikke følger med. Den ene holdt på å gå i baugen på oss i Blindleia.

 

Var innom Prikkmannsholmen. Mye grisekjøring i 5 knops sonen. Båter som går i 20+ knop gjennom strømmen. Rart de ikke er redd for å ta livet av noen i joller eller kaiakk!

 

Ellers har vi opplevd generator kjøring til alle døgnets tider, ene gangen for å steke fiskekaker på badeplattformen kl 22 en fin sommerkveld. Er bare rart!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 21 timer siden:

Flere skremmende opplevelser i Søgne, så nå rømmer jeg til Lofoten.

En diger båt med høyt tørkestativ for masse krøllete lakener hadde fortøyd tvers over leia i Ny Hellesund.

Digre høyttalere med kraftig lyd fra både sang og instrumenter fra kl 20 til 22. Tror de kjørte hjelpemotor for å lage strøm hele kvelden.

Vi måtte fortøye inntil fjellet etpar timer før vi åpnet kraftig ild mot balja med kanonen vår og seilte forbi.

 

Litt senere hadde vi funnet et lunt sted innenfor Kuholmene og følte oss trygge.

Ikke før var lørdagsgodteriet funnet fram, så kom det ei sjekte i nærmere 15 knop, og folkene ombord hujet og skrek. Masse sjø!!!

Tror det var mange som var forbannet, for det var 42 sjekter som fulgte etter og prøvde å få tak i den jævla Mandalitten.

20210709_202306.jpg

20210710_141503.jpg

20210710_171931.jpg


Haha:lol::lol::thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har vært mye på sjøen i sommer og også opplevd mye av det jeg vil kalle dårlig sjømannskap. Det verste var i grunnen da vi gikk Blindleia i juli med en eldre snekke. Vi holdt mellom 5 og 6 knop og prøvde å holde oss godt til styrbord i leia slik at raskere båter kunne passere der der var mulig. Det gikk bra lenge, helt til en Goldfish Tender 23 la seg på innsiden (styrbord side) og skulle smette forbi. Der var det ikke plass. Båtføreren prøvde først og presse seg inn i sida på vår båt før han traff en liten grunne nær land. Da så det ut til at han mistet kontroll over båten og det endte med at han gikk rett inn i fjæresteinene. Vi hadde en stor Cranchi som møtende båt og hadde ingen ting å gi i forhold til Goldfishen. Vi stoppet selvsagt og så til at alt gikk greit med de involverte og de fikk etterhvert slep inn til Lillesand. 

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 21 timer siden:

Flere skremmende opplevelser i Søgne, så nå rømmer jeg til Lofoten.

En diger båt med høyt tørkestativ for masse krøllete lakener hadde fortøyd tvers over leia i Ny Hellesund.

Digre høyttalere med kraftig lyd fra både sang og instrumenter fra kl 20 til 22. Tror de kjørte hjelpemotor for å lage strøm hele kvelden.

Vi måtte fortøye inntil fjellet etpar timer før vi åpnet kraftig ild mot balja med kanonen vår og seilte forbi.

Så det var dere som skjøt? Jeg var ombord i ei skøyte noen meter lenger fremme, men følte det ikke like skremmende som du beskriver. Kanskje fordi jeg er fra byen og litt mer vant til å se den store båten. Men den overholdt da 5 knopsgrensa da den seg inn i sundet.

20210709_195613.jpg

 

20210709_215241.jpg

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

20210518_114820.jpg.934022ac5e5f77f5f204b62c9bfa796c.jpg

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

20210518_130146.jpg.9d8e99c0320d07a763dcf86a2030cef3.jpg

Her er han kommet helt inn, grønn stake er rett utenfor venstre billedkant på bildet rett over her. 

 

Dette er altså et eksempel på riktig plassering av båt i forhold til dette området i elva. Altså godt sjømannskap. 

Så til tilfellene som kanskje ikke er så godt sjømannskap:

 

Ikke bilder her selvfølgelig.  Man vil jo ikke henge ut noen :sailing:

1. En båt som skulle passere disse merkene fant ut at beste måten å passere dem på, var å gå motsatt. Altså rød stake på grønn lanterne. 

Det dunket relativt heftig ved de to røde staker. Men til alt hell så skled båten over, og båtfører fortsatte videre i god tro på sin kurs. Han satte da den grønne staken på sin røde lanterne.  Å der er det skarpe fjellknauser, å de ligger helt i vannflaten ved middelvann.  Heldigvis oppfattet båtfører at jeg skrek som en stukket gris, slik at han fikk stoppet før 3 bunnkjenning. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

Jeg håper han lærte noe  da. :clap:

 

2. En annen båtfører fant ut at de røde staker egnet seg best som slalomporter. Det var heller ingen god ide, det ble nok litt merker i båten under vannlinjen på denne karen og. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

 

3. Denne 3 båtfører syntes nok å mene at de to røde staker var best å kjøre direkte på. De skulle nok etter hans mening vise trygg led. Han traff faktisk begge to. Det ble nok antakelig litt tulipanpropell hos han. 

Enda et eksempel på noe tvilsomt sjømannskap :crazy:

 

Så til slutt. Dere som skal inn i Nidelva fra sør, husk på denne oppramsingen og tenk på godt sjømannskap.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev for 2 timer siden:

Krossfjorden i dag. Vikte for en seilende seilbåt som kom fra barbord. Gikk en oppdrettsbåt/fiskebåt med samme kurs som oss på vår styrbord side. Så at de gikk på kollisjonskurs. Antar fiskebåten slakket av for å unngå sammenstøt. De fikk et kraftig tut i hornet.

Hadde seilbåten vikeplikt for fiskebåten?

 

LAKA skrev for 2 timer siden:

Det verste var i grunnen da vi gikk Blindleia i juli med en eldre snekke. Vi holdt mellom 5 og 6 knop og prøvde å holde oss godt til styrbord i leia slik at raskere båter kunne passere der der var mulig. Det gikk bra lenge, helt til en Goldfish Tender 23 la seg på innsiden (styrbord side) og skulle smette forbi. Der var det ikke plass. Båtføreren prøvde først og presse seg inn i sida på vår båt før han traff en liten grunne nær land. Da så det ut til at han mistet kontroll over båten og det endte med at han gikk rett inn i fjæresteinene. Vi hadde en stor Cranchi som møtende båt og hadde ingen ting å gi i forhold til Goldfishen. Vi stoppet selvsagt og så til at alt gikk greit med de involverte og de fikk etterhvert slep inn til Lillesand. 

Dette synes jeg var en av de bedre historiene så langt. Trist for føreren av Goldfishen, men et skoleeksempel på hva som kan skje når folk ikke har forstand til å forholde seg til sjøveisreglene. Akkurat dette med å holde styrbord i leia, og passere innhentet båt på riktig side er noe jeg har prediket flere ganger, men ikke alle er helt enige om hvordan dette bør foregå. 

 

Bjørn Løvjomås skrev 11 minutter siden:

1. En båt som skulle passere disse merkene fant ut at beste måten å passere dem på, var å gå motsatt. Altså rød stake på grønn lanterne. 

Det dunket relativt heftig ved de to røde staker. Men til alt hell så skled båten over, og båtfører fortsatte videre i god tro på sin kurs. Han satte da den grønne staken på sin røde lanterne.  Å der er det skarpe fjellknauser, å de ligger helt i vannflaten ved middelvann.  Heldigvis oppfattet båtfører at jeg skrek som en stukket gris, slik at han fikk stoppet før 3 bunnkjenning. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

Jeg håper han lærte noe  da. :clap:

:lol: Strålende historie :giggle: Men trist for han det gjelder da :cryin:

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås, for en drøy uke siden var det en snekke på ca 27 fot som fant det fornuftig å passere med grønn stake på rød lanterne også. Den strandet med vannlinjen sin ca 15 cm over virkelig vannlinje. Tok lettbåten min bort, men han var for opptatt i telefonen.  Senere kom RS og trakk sv båten. Heg traff båten igjen inne i Arendal en dag eller to senere så da spurte jeg om hvordan det hadde gått. Heldigvis gikk han for egen maskin,  men roret var blitt litt tregere...

 

Jeg har også observert slalomkjøring mellom røde staker og forventet smell,  men de har klart seg... 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Men trist for han det gjelder da :cryin:

Tror faktisk det gikk ganske bra med denne karen. De skjæra han gikk på er heldigvis ganske runde. Å det var i ytterkanten av begge skjær han traff. Båten tøffet ufortrødent videre etter at jeg skrek og fikk stoppet han for å gå på for 3 gang🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Komodo said:

Hadde seilbåten vikeplikt for fiskebåten?

Ja har alltid trodd at man må vike for nyttefartøy. Var begrenset med plass så det er mulig det er derfor han tutet?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr jeg har virkelig lurt på hvordan det skulle vært merket akkurat der, for å unngå at folk går på grunn. Jeg aner ikke hvor mange grunnstøtinger jeg har sett på, og jeg har også klart å avverge mange.  Har heldigvis kraftig stemme.. 

Det er nok flere forsikringsselskap glad for..:giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 5 minutter siden:

Er jeg blind eller ser disse såkalte stakene mer ut som teineblåser

Neida, du har helt rett. De ble satt for dypt i år. Bildet er tatt tidlig på våren og det var ekstremt høy vannstand da. Jeg sendte dette bildet til havnevesenet og påpekte feilen. Nå er de løftet til normal høyde 

 

Alle eksempler jeg viste til i innlegget over kunne se normalhøyde på stakene

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås, akkurat der tror jeg det hadde fungert bedre med staker med piler slik det er gjort bare noen hundre meter lenger vest. For de pilene fungerer bra. Samtidig tipper jeg at slike staker vil taes av isen, så det er sikkert derfor det brukes flytende staker.

 

Når man ser på hvordan det kjøres i elva så må det være utrolig mange uten kjennskap til "styrbord" og "babord" og "leias retning".

 

Kanskje det hadde fungert bedre med noen feks en grønn stake litt lenger sør, på pynten der, med pil ut i elva. Da er det mer naturlig at "grønn" betyr at man skal gå på "venstre side av grønn", for de som ikke kjenner til reglene?

 

Var forresten en hendelse rett bortenfor, i det andre løpet der disse to små stakene med piler er... 

 

Ser kom en gul Summerfun eller tilsvarende sak i plan gjennom det trange sundet fra Nidelv camping siden, og gikk i slalom mellom båter, passerte på feil side av den ene staken med pil og sneiet holmen og fortsatte slik ut mot sjøen. 

 

Dette er trangt farvann, og en solrik dag i fellesferien er det maaaange båter som går akkurat der. Pluss mange for anker.

 

På deg bredeste er det ca 100 meter over, men i realiteten nok smalere pga siv og grunner. 

 

Markerte ca plassering av de statene med piler, med to svarte prikker.

 

20210726_073300.jpg.f4458014e4b4fd091f676a3b0701a557.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden:

jeg har virkelig lurt på hvordan det skulle vært merket akkurat der, for å unngå at folk går på grunn.

 

Nå er det vel ikke merkingen det er noe feil med. Og betydningen av lateralmerkene bør være godt kjent i alle fall for de som har tatt båtførerprøven. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Årets værste episode må vel være i Jomfruland's renna, jeg kjører nordover i 5knop og på babord side så ligger det en annen båt i 5knop. Jaggu var det en smarting født før 1980 med goldfish 23 som kom i 40+ knop midt imellom oss. 

 

Men han var jo født før 1980 og har både sjøvett og kan alle sjøveisreglene automatisk. Med det så må jeg si ja til båtførerprøven uansett alder og ja til ett mye strengere sertifikat enn båtførerprøven 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 41 minutter siden:

Nå er det vel ikke merkingen det er noe feil med

Det er jeg helt enig i. 

Men likavel må det jo være noe rart med folk som antar at de skal kjøre på og treffe de røde stakene. 

Men jeg tror faktisk ikke det går å merke dem, slik at ingen kjører på dem.

@Grand Banks jr

Det med piler på jernstaker er jo ganske tydelig, men selv dem har jeg sett blitt påkjørt.  

Problemet er nok uoppmerksom båtfører, å der har vi jo vært noen og enhver 

Kampanjen til Rs er jo i så måte en god sak: 

Se opp

Unngå å se ned hele tiden i alle tekniske duppedingser.  

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det kan synes som om noen tror at pila på stakene peker dit du ikke skal gå. Vi har en sånn stake like utenfor der jeg ligger i hjemmemarinaen. Stadig noen som går på grunn på feil side av staken. Og mange har griseflaks og bommer på skjæret . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sett ett par grunnstøtinger i år og mer en en gang jeg bare har ventet på at det skal smelle når båter har gått mellom fyret og den rødstaken på bildet under, men usikker på om jeg syns det er båtfører eller de som har bestemt at den rød staken skal fjernes jeg syns har dårlig sjømannskap der... 

 

Hovedleia har egentlig alltid vært til høyre for den rød staken i kartet, men er nå flyttet til mellom varden og fyret og den rød staken på bildet under er fjernet. På andre stakene i kartet står det at rød stake skal fjernes, men ikke akkurat på denne. Kartutsnittet er sør for Gamle Hellesund/Natvigtangen

 

image.png.9ded25cc16298c572d0631bfd73642ca.png

Link to post
Share on other sites

Ikke fra i år, men betegnende på sånn ymse sjømannskap: på vei sørover i indre led mot Hunnebostrand er det merket en trang led. Møtte på en norsk seilbåt som hadde grunnstøtt der. De mente det var mest logisk at de skulle gå med grønn stake på babord, da det var mest plass der. Hørtes vel ut som de hadde lært at steiner i sjøen ikke er plassert etter logikk😅 

 

Skal legge til at jeg har dunket borti mang en gang i min bratte læringskurve med seilbåt siden 2005. Men det meste med små billige båter. Den mest ydmykende var vel da vi med slitte seil krysset oss ut fra Sandvika en lørdag formiddag med masse båter. På det trangeste stedet klarte ikke båten helt å komme seg over ved baut. Resultatet var at vi gikk rett på land for fulle seil😱 fikk øvd på krisehåndtering og kom oss greit fra det. Ingen forsikringssak, vi tøffere avgårde for motor derfra😅 En annen da jeg seilte med en novise som spurte om disse stakene med pil på. Jeg forklarte kjekt at de pekte dit man kunne gå, og da jeg avsluttet setningen dunket vi kjølen nedpå og av igjen med en bølge 😑 heldigvis ingen skade, men lærte å holde mer enn noen meters avstand ja....

 

Støtter forøvrig krav om et slags båtførerkurs eller lignende for de fleste båter som forsikres. Alle grunnstøtte båter bidrar jo til høyere forsikringspremie for meg og deg. 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, LI4560 said:

Jeg har en som topper dette. Ligger på anker. 10 m dybde og 40 m kjetting ute. Flere seilbåter ligger i grei avstand. Alle svaier. Så kommer en Fairline 37 dundrende inn. Legger ut hekkanker omtrent der mitt anker ligger. Jeg roper, han gir faen og gidder ikke høre mens han legger seg inntil en av de andre seilbåtene. De låser da sin posisjon og ødelegger svairadiusen til 4-5 andre båter. Deretter skrus volumet på stereoen på fullt hvor sangene «Den jævla naboen» og «Fint på være idiot» spilles gjentatte ganger, mens fingerbevegelser og skjellsord hagler. Dette orker vi ikke å høre på, så vi letter anker og finner oss et koseligere sted. Navn på båt er notert i logg. Slike mennesker ønsker jeg å holde meg lengst mulig unna. Her mangler det både kunnskap og folkeskikk. Ser ikke helt poenget med å oppføre seg slik. Vi er vel på sjøen for rekreasjon. 

 

Da er det rett og slett kunskapsløse folk uten noen form for erfaring på sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enig med @mavi.

 

Sjekk også denne mellom Lindesnes og Mandal.

Tidligere gikk leia sør av Østre Gjallaråsholmen, nå nordenom. Den grønne staken står jo langt innpå grunna.

 

Kunne nok heller tenkt meg en pinne på 2,2 meteren. ;-), hvor de "lokale" går.

 

(Litt OT, kansje vi bør lage en tråd om nymerkingen av sørlandsleia)

 

 

image.png.f652b42e7ba5ed4502ef7d8e2012acaa.png

 

image.png.cf01be54d04ff4b0ca128c92d292e334.png

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Når man ser på hvordan det kjøres i elva så må det være utrolig mange uten kjennskap til "styrbord" og "babord" og "leias retning".

Det er nok her det ligger. Tipper de fleste har hørt om styrbord og babord, men det er nok mange som ikke kjenner til dette med leias retning. Da blir jo plasseringen av disse røde og grønne stakene helt intetsigende. Det er jo som @Eika skriver lenger opp; man er ikke født med den kunnskapen selv om man er født før 1980. Tipper også at en del kjappe nettkurs av båtførerprøven ikke får drillet inn all nødvendig basiskunnskap godt nok.

 

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Kanskje det hadde fungert bedre med noen feks en grønn stake litt lenger sør, på pynten der, med pil ut i elva. Da er det mer naturlig at "grønn" betyr at man skal gå på "venstre side av grønn", for de som ikke kjenner til reglene?

Hvis man begynner å merke skjærgården for de som ikke kan sjøveisreglene er vi på ville veier. Det er i alle fall min mening. 

 

mavi skrev 1 time siden:

Sett ett par grunnstøtinger i år og mer en en gang jeg bare har ventet på at det skal smelle når båter har gått mellom fyret og den rødstaken på bildet under, men usikker på om jeg syns det er båtfører eller de som har bestemt at den rød staken skal fjernes jeg syns har dårlig sjømannskap der... 

....

 

image.png.9ded25cc16298c572d0631bfd73642ca.png

I mine øyne er det ikke tvil om hvem som har ansvaret for grunnberøringer her. Skvalpeskjærene på kartutsnittet er jo meget godt merket i kartet, og hvis man ikke er ekstremt lokalkjent, så bør man bruke kart. Enten de er på papir eller elektronisk. 

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 1 time siden:

Ikke fra i år, men betegnende på sånn ymse sjømannskap: på vei sørover i indre led mot Hunnebostrand er det merket en trang led. Møtte på en norsk seilbåt som hadde grunnstøtt der. De mente det var mest logisk at de skulle gå med grønn stake på babord, da det var mest plass der. Hørtes vel ut som de hadde lært at steiner i sjøen ikke er plassert etter logikk😅 

Strøken logikk :lol: 

 

willmasta skrev 1 time siden:

Skal legge til at jeg har dunket borti mang en gang i min bratte læringskurve med seilbåt siden 2005. Men det meste med små billige båter. Den mest ydmykende var vel da vi med slitte seil krysset oss ut fra Sandvika en lørdag formiddag med masse båter. På det trangeste stedet klarte ikke båten helt å komme seg over ved baut. Resultatet var at vi gikk rett på land for fulle seil😱 fikk øvd på krisehåndtering og kom oss greit fra det. Ingen forsikringssak, vi tøffere avgårde for motor derfra😅 En annen da jeg seilte med en novise som spurte om disse stakene med pil på. Jeg forklarte kjekt at de pekte dit man kunne gå, og da jeg avsluttet setningen dunket vi kjølen nedpå og av igjen med en bølge 😑 heldigvis ingen skade, men lærte å holde mer enn noen meters avstand ja....

Morsomme historier, og hyggelig at du "gir av deg selv" på denne måten :thumbsup:

 

willmasta skrev 1 time siden:

Støtter forøvrig krav om et slags båtførerkurs eller lignende for de fleste båter som forsikres. Alle grunnstøtte båter bidrar jo til høyere forsikringspremie for meg og deg. 

Helt klart !!!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 12 minutter siden:

 

I mine øyne er det ikke tvil om hvem som har ansvaret for grunnberøringer her. Skvalpeskjærene på kartutsnittet er jo meget godt merket i kartet, og hvis man ikke er ekstremt lokalkjent, så bør man bruke kart. Enten de er på papir eller elektronisk. 


Egentlig enig i den, men jeg reagerer på at staken i det hele tatt er fjernet. Område har mye båttrafikk og andre skjær er i hovedsak merka og her er det egentlig naturlig at folk går på begge sider av fyret. De som skal inn i Blindleia har ofte gått mellom fyret og varden og de som skal følge leia har ofte gått på utsiden av staken. Har dessverre ikke helt troa på at alle ser på kartet så tror det kommer til å gå noen drev og undervannshus der.

Link to post
Share on other sites

Synes det er pussig at man aldri skal klare å legge teiner med blåser utenfor leden, og med blåser som viser godt igjen.

Her er ei som ligger like innenfor Askjesundbrua ved Mosterøy. Forholdsvis lett å se fra flyen i fint vær midt på dagen, men sitter inne i regn, med bølger og ugunstig lysforhold er den ikke enkel å få øye på. Har man i tillegg tidevannsstrøm og får denne i propellen, har man en oppskrift på havari...

20210725_140556blåse.jpg

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...