Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 8 minutter siden:

Hva mener forsamlingen om å fortøye båten sin i et trangt sund slik at man sperrer for at andre kan komme forbi helskinnet? 

 

Om det er mulig for igjennomfart, eller god plass for fortøyning lengre inne, så er det dårlig oppførsel...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Hva mener forsamlingen om å fortøye båten sin i et trangt sund slik at man sperrer for at andre kan komme forbi helskinnet? 

 

Jeg så noen som hadde gjort det med 5 store seilbåter i sommer. Lå innat en brygge med ræva 40-50m tau ut til en holme man må på innsiden 

 

Jeg sa akuratt hva jeg syns om det, landkrabbene bare smilte og lurte på om det var mitt synd eller holme, noen timer seinere kom det en scand baltic og demonstrerte poenget mitt 

Link to post
Share on other sites

Trangt innløp hvor man må holde helt til den ene siden for å unngå grunnberøring. Lenger inne er det en større bukt mange gode fortøyningsplasser, også for litt større båter. Men noen har altså en forkjærlighet for å legge seg slik at de delvis sperrer på det trangeste på vei inn. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev Just now:

Jeg sa akuratt hva jeg syns om det, landkrabbene bare smilte og lurte på om det var mitt synd eller holme, noen timer seinere kom det en scand baltic og demonstrerte poenget mitt 

 

Her høres det ut som om det har skjedd noe lignende ja. Kan du fortelle mer om hva som skjedde da den Balticen kom?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

 

Her høres det ut som om det har skjedd noe lignende ja. Kan du fortelle mer om hva som skjedde da den Balticen kom?

 

Kan nettopp dette være årsaken til at noen motorbåter blir hekksjø generaler...🤔🤔😳😳😂

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Gullfisk said:

Jeg føler at alt saktegående blir brukt som blink. Liker ofte å kose meg i sakte fart i fint vær, på hjemtur etter helgen. Noen ganger blir det så mange slike passeringer at jeg blir lei og drar på i stedet.

Du venter til de er noen båtlengder bak deg før du drar rolig opp på plan. Da slipper du sjøen deres og de får sjøen din 😅 Virker ikke med seilbåt da!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Kan nettopp dette være årsaken til at noen motorbåter blir hekksjø generaler...🤔🤔😳😳😂

 

Nei, ikke i mitt tilfelle. Her er det snakk om et sund som er så trangt at man må liste seg inn. Allikevel synes altså noen det er greit å fortøye der det er trangest. Til orientering er det ikke snakk om pinnebåter her. Det er dagsturbåter/hyttebåter som vi kun observerer i sommerferien. Årvisst fenomen dette her, og egentlig årsaken til at tråden ble opprettet...

Link to post
Share on other sites

Om dette er en normal led så er det ikke greit. Om dette er en sted et fåtall vet om de kan gå hjennom, men som oftest brukes som en god plass å legge til på så er det greit tenker jeg. Kan jo ikke være sånn at man ikke skal bruke plasser  bare fordi en og annen vil noe annet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Her høres det ut som om det har skjedd noe lignende ja. Kan du fortelle mer om hva som skjedde da den Balticen kom?

Han kom i 3 knop og merka at han traff noe, så han heiv den i revers og kom med noen skikkelige gloser som de seint kommer til å glemme, 08 dagen etter så hadde de reist hele gjengen. 

 

Men hvis jeg hadde kommet der med båten min i 30knop, så regner jeg med at det hadde blitt endel skader, ville disse da fått erstattnings ansvaret ? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Nei, ikke i mitt tilfelle. Her er det snakk om et sund som er så trangt at man må liste seg inn. Allikevel synes altså noen det er greit å fortøye der det er trangest. Til orientering er det ikke snakk om pinnebåter her. Det er dagsturbåter/hyttebåter som vi kun observerer i sommerferien. Årvisst fenomen dette her, og egentlig årsaken til at tråden ble opprettet...

Har du et kartutsnitt, eller vil du holde plassen hemmelig. Å sperre av åpningen til en større bukt, som kanskje har ferdige bolter, er ikke innafor, etter mitt syn. 

Jeg fortøyer gjerne til en holme, eller skjær akter, i stedet for anker, hvis det er mulig. Ikke alltid lett å vite hva som er vanlig å kjøre gjennom på fremmede plasser. 

Men jeg har alltid en eller to daumann på mine tau, så de ligger godt nede. Da sperrer det ingen, i motsetning til de som flyter, eller har blåse på. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 15 minutter siden:

Han kom i 3 knop og merka at han traff noe, så han heiv den i revers og kom med noen skikkelige gloser som de seint kommer til å glemme, 08 dagen etter så hadde de reist hele gjengen. 

 

Men hvis jeg hadde kommet der med båten min i 30knop, så regner jeg med at det hadde blitt endel skader, ville disse da fått erstattnings ansvaret ? 

Om du lirker deg forbi i 30 knop, vil seilbåteierne sannsynligvis bli erstatningsansvarlige for å rettmessig ha banket deg opp...:giggle:  

Eller kanskje de ville bli frikjent for berettiget harme.:pray:

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 17 minutter siden:

Men hvis jeg hadde kommet der med båten min i 30knop, så regner jeg med at det hadde blitt endel skader, ville disse da fått erstattnings ansvaret ? 

Spennende spørsmål! Men for å mene noe mer om det må du legge ut et kartutsnitt og tegne inn situasjonen. Det med 30 knuter rett bak oppankrede båter skurrer litt hos meg...

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev 1 time siden:

Du venter til de er noen båtlengder bak deg før du drar rolig opp på plan. Da slipper du sjøen deres og de får sjøen din 😅 Virker ikke med seilbåt da!

Kommer ikke i plan med Viknesen, men hekksjø klarer jeg:giggle:. Har dratt på slik et par enkelttilfeller som har blitt ekstremt nærgående, men når man blir passert nære og på begge sider flere titalls ganger på turen i sakte fart, kan jeg like godt kjøre fort, eller finne annen rute. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Har du et kartutsnitt, eller vil du holde plassen hemmelig. Å sperre av åpningen til en større bukt, som kanskje har ferdige bolter, er ikke innafor, etter mitt syn. 

Har ikke helt lyst til å legge ut kartutsnitt ennå siden dette er et åpent forum. Han jeg traff med slepejolla i sundet mener nok ennå at jeg skal erstatte skaden på motoren hans... 

Men ja, det er snakk om en bukt med plass til mange båter, og fortøyningsbolter i fjellet. Etter mitt syn er dette verre enn å parkere bilen midt i veien. Kommer man med bil kan man tross alt stoppe bilen og gå ut. Kommer man med båt og slepejolle og det er litt vind, må man ha en viss styrefart gjennom slike sund. 

Link to post
Share on other sites

Jeg lå midt i leia ved Tromøybrua og drev med 26-foteren fordi ungdommen i en 12 fots jolle hadde gått tom for bensin. Hoppet derfor oppi jolla og fylte på 5 liter. 

 

En tulling i en Windy fant ut at det var fornuftig å passere oss på ca 10 meters avstand, i 25-30 knop.

 

Slikt forstår jeg meg ikke på. Det krever ikke mye utslag på rattet for å passere på 50 meters avstand. Det var god plass og det var relativt lite trafikk. 

 

-

Når drt gjelder fortøyninger kan jeg ikke huske å ha sett rare i år. Jeg padlet forbi en Marex 32 som hadde dregget sidelengs inn i fjæra, men han virket både erfaren og ved fatning. Ordnet det selv. 

 

-

 

Dårligste fortøyning i år stod jeg for selv tror jeg. I alle fall for litt større båter. Hadde lagt meg 3 meter fra et skjær som var på min styrbord side, og lå fint hele dagen og kvelden. Var en nydelig kveld og natt i Nilen (Blindleia). Men jeg hadde glemt å se på værvarselet for natten. Da jeg gikk i sengs rundt kl 1 var det blikk stille. Kl 5 våknet jeg av at det dunket i skroget.  Det kom vind inn fra babord side, og en fortøyningskile hadde løsnet. Så vi lå sidelengs mot skjæret. Ordnet det lett, og ingen skader. Men helt unødvendig. Ett spring fra babord side til land hadde reddet hele situasjonen. Men jeg glemte altså å se på værvarselet på en så stille kveld...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Slikt forstår jeg meg ikke på. Det krever ikke mye utslag på rattet for å passere på 50 meters avstand. Det var god plass og det var relativt lite trafikk. 

 

Båter er magnetiske, visste du ikke det? Man kan ligge helt alene på fjorden, og passerende båter blir automatisk gående i en stor halvbue innom din båt selv om det er 3 NM ledig på alle kanter. Det er bare sånn...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 8 minutter siden:

Båter er magnetiske, visste du ikke det? Man kan ligge helt alene på fjorden, og passerende båter blir automatisk gående i en stor halvbue innom din båt selv om det er 3 NM ledig på alle kanter. Det er bare sånn...

 

Denne magnetismen fungerer også på fly. Vi lå godt utpå på vei fra Risør(?) mot Stavern/Verdens Ende da det kom et Herkulesfly ut fra over Kragerø omtrent, kurs omtrent rett øst. Det brukte oss som rundingsbøye og fortsatte rett nord retning Stavern-ish. Det fløy så lavt at det føltes ut som om jeg kunne telle naglene på flyet og tørke barten på piloten. Fikk bekreftet fra en Herkulespilot vi tilfeldigvis lå ved siden av i sommer at de ikke gjorde sånn, men jeg oppfattet formuleringen slik at det var mulig at det helt uoffisielt kanskje skjedde en sjelden gang allikevel...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 33 minutter siden:

Har ikke helt lyst til å legge ut kartutsnitt ennå siden dette er et åpent forum. Han jeg traff med slepejolla i sundet mener nok ennå at jeg skal erstatte skaden på motoren hans... 

Men ja, det er snakk om en bukt med plass til mange båter, og fortøyningsbolter i fjellet. Etter mitt syn er dette verre enn å parkere bilen midt i veien. Kommer man med bil kan man tross alt stoppe bilen og gå ut. Kommer man med båt og slepejolle og det er litt vind, må man ha en viss styrefart gjennom slike sund. 

Er det faste bolter der «sommergjestene» fortøyer?

Link to post
Share on other sites

Denne er ikke akkurat fra årets fellesferie.

Den begynner å bli noen år gammel.

Historien utspiller seg i Hardangerfjorden, hvor det er langt mellom andre sjøfarende.

 

En gjeng lystige karer hadde spandert kvelden på Rosendal Fjordhotel. De var mer tørste når de kom enn når de gikk, selv om akkurat denne dagen var det god grunn til å feire fra morgenen av.

Yngstemann i følge hadde just fylt 16, og hadde under bevertningen kun fått Cola å drikke, fordi hotellet i alle fall ved denne anledningen forvaltet skjenkebevilgningen med nøysomt skjønn overfor mindreårige.

Som 16 åring og født før 1980, hadde man den gang førerrettigheter, og medfødte gudegaver til å føre fartøy opp til 50 fot. Når man i tillegg er edru, er man åpenbart kvalifisert. I gjengen også åpenbart den mest kapable.

Sjøfylleri var tross alt også den gangen under pari for anstendige herrer.
 

Yngstemann minnes en gang at han helt på egenhånd hadde ført (egentlig tjuvlånt) en robåt for noen år siden. Så helt uten praktisk erfaring var han da heller ikke. Dette skulle han etter alle solemerker klare.

 

Hotellet avsluttet serveringen, og det var tid for hjemtur.

Dessuten var de alle strengt tatt på overtid for en lur. Langt på overtid.

 

Etter å ha fått svev på Sabben, startet hjemturen.

Hardangerfjorden er lang, og brei, og med få uhumskheter å treffe. Holder du deg i hvite fyrsektorer kan du gå lenge.

Når skuta gjorde 7 knop på maks, ville de uansett lysne av dag før de var hjemme.

 

Det ble satt bestikk, og yngstemann fikk beskjed om å styre etter den hvite lykta han hadde i sikte, og vekke kapteinen når han nærmet seg, så skulle han få en ny lykt å styre etter.

 

De tøffet avgårde i 1t, i 2t, og etter 4 timer ble kapteinen vekket.

'Jeg ser ikke lykta lengre' sier yngstemann.

 

Det ble en lang ferd hjem, og de var en smule ut av kurs.

Lykta hadde blitt forvekslet med akterlanterna på den eneste båten som gikk ut fjorden...

 

 

Link to post
Share on other sites

On 7/26/2021 at 12:32 AM, Bjørn Løvjomås said:

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

 

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

 

 

-------.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

 

Dette er et av mange områder som gir meg grøsninger på ryggen å ferdes i av flere grunner, så jeg ringer en god venn før jeg tør å bevege meg inn der.

 

Årsaken til grøsningene er flere. Det er en elv med tidvis sterk strøm, dårlig sikt i vannet og det man evt hadde truffet er av den hardeste sorten som transformerer propeller til tulipaner.

 

I tillegg er det et område langt utenfor hovedvei som gjør at jeg ikke automatisk stoler blindt på oppmålinger, dybder og eksakt plassering av loddskudd, knauser og skjær da jeg ser for meg at slike områder ikke har stått høyest på kartverkets liste.

 

 Jeg har av en eller annen grunn vært av den oppfatning at merkingen der har vært i privat regi, rett eller galt. 

Videre er stakene Bjørn prater om ikke merket i kartet som staker, og der hvor det står 2 røde staker er det bare ett kryss i kartet (navionics). Den andre røde og den grønne lenger opp er riktignok merket som skvalpeskjær i navionics edits av privat bruker, men dette er jo ikke offisielle data.

 

Klikker man på infoen i kartet der den grønne staken står, får man et offisielt loddskudd på 2 meter og en bruker-edit som sier skvalpeskjær og merket grønn med 0,5 meter, så absolutt en kilde til forvirring.

 

50 meter lenger opp i elva er det merket av i kartet for et et skvalpeskjær som visstnok ikke er der. Hvertfall kjører de lokale rett over istedenfor å ta løpet ved siden av som i følge kartet er den trygge veien.

 

Nå vet jeg jo at disse editene stemmer, men som ikke-lokalkjent tenker jeg at dette området er høyrisiko å ferdes i som bortkommen bygutt, omtrent som i "deliveiance"-filmen med Burt Reynolds og Ned Beaty:giggle:. Eneste som mangler er banjospillende sørlendinger på elvebredden :lol:

 

Moralen er å være forsiktig og ikke stole blindt på hverken kart eller "jallamerker" man ikke med sikkerhet vet opphavet til, samt at ingenting trumfer lokalkunnskap, så telefonen til onkel bjørn føltes definitivt som det sikreste valget :yesnod:. Ringer sikkert igjen neste gang også @Bjørn Løvjomås:wink:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Denne ferien har vært uten irritasjonsmomenter, frem til i dag...

 

På vei ut fra Lyngør har jeg heist seil, og går med ca 8 knop retning Stavern. Bak på min styrbord side kommer et dråg av en trawler med kurs mot Risør. Jeg driver med litt justeringer av seil på lo side. Så hører jeg et tut i hornet. Ser at de åpenbart er irritert over denne seilbåten som har en kryssende kurs, men å svinge til styrbord var tydeligvis ikke det de hadde ment å gjøre. Så da ble det gitt gass så røyken sto og de klarte å passere foran min baug med en klaring på ca 15 meter.

 

 

IMG_20210728_124639.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...