Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Havelle skrev for 9 timer siden:

Ellers, opptil mange motorbåter som passerer omtrent så de sneier oss. Kom to Bavaria sport som snittet oss i stor fart. Begge gikk med pride flagg - har alltid vært positiv til pride - men nå ble jeg litt tvilende i noen sekunder før det gikk over :giggle:


Det er ikke bare motorbåter som kliner seg innpå. Vi lå og dorget på østsiden av Sandefjords fjorden der den er på sitt bredeste og ble passert av en seilbåt med halvannen til to meters klaring. For ordens skyld. Han hadde ikke seilene oppe.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 9 timer siden:

Holder til på vestlandet. Skjønner ikke hva dere prater om. Luksusproblemer?

Haha, den var god. Opplever mye her også.

Et par fra siste uken:

1. Midt i Bjørnefjorden. Kryssende (kollisjons)kurs (0,0 CPA i følge radarplotting og visuelt) med en større fritidsbåt inn fra babord. Ingen antydning til at den viker unna. Så forklaringen etterhvert: Gardinene på deres styrbord side trukket for. Sikkert for å dempe solen?

2. Sør i Korsfjorden mot Austevoll: Åpen småbåt inn fra babord. Føreren så aldri mot styrbord, så han var nok uvitende om at jeg kom. 5 støt i fløyten ga null respons. Føreren mer opptatt av å se mot babord. Tror ikke han noensinne fikk med seg at jeg var der (og dreide av og passerte aktenfor han.) La ikke merke til at han så noe særlig mye fremover heller.

3. Galtesundet/ Arendal tidligere i sommer. Nærmest kaos med så mange nærpasseringer at det var helt sprøtt. Tror vi var 4-5 båter som fulgte 5 knopsgrensen. De fleste så visst dette som en minstefart?!?

4. Ved Jærens rev lysbøye. Flatt hav. Eneste båten nærmere enn 3NM kom bakfra og fant det nødvendig å passere på ca 10m avstand i 38knop.

5. Bunkret i Egersund: En halvplaner i godt driv 50m unna. De bølgene var jammen ikke kjekke.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 8 minutter siden:

Av Båtplassens mange verdensmestere er det bare Quntumduck som har gjort en feil, den var riktignok i fjor.

Glimrende observasjon :lol:

Til orientering har det også gått en tråd hvor medlemmer bekjente sine egne tabber på sjøen :wink:

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 20 minutter siden:

Av Båtplassens mange verdensmestere er det bare Quntumduck som har gjort en feil, den var riktignok i fjor.

Tror ikke du finner mange her som påstår de er bedre enn alle andre, slik du antyder. Alle gjør feil innimellom. De fleste lærer forhåpentligvis av både egne og andres feil, slik at egne kunnskaper bedres. :)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det kommer inn under sjømannskap, men det skjedde på sjøen så kanskje. Og i så fall må jeg ta det på egen kappe. 

Forrige lørdag hadde vi fortøyd på Hove, Tromøy. Vinden frisknet til så vi ville flytte på oss. For å ikke drive inn på stranda ba jeg kona sette båten i gear bakover like før ankeret var oppe, noe jeg ellers er veldig nøye på å ikke gjøre. Og denne gangen skulle jeg absolutt ikke ha gjort det, for ankeret tok med seg et gammelt tykt tau opp fra bunnen. Det kom noen kraftige slag i propellen før jeg rakk å reagere og der hang vi. Heldigvis var vi sammen med en annen båt som slepte oss bort etter hvert. Enden på visa (foreløpig) var at RS slepte oss til Marex på Hasseltangen mandag formiddag. 

Link to post
Share on other sites

merkes mye mer i år, enn i fjor det er nye folk og uerfarne folk, at folk legger seg dårlig er en ting, men de klarer jo knapt leggge til uten å dunke borti en haug uteriggere og motorer, s en 2020/2021 nordkapp der skrogsidene var helt ødelagte... han dunka borti 2 motorer og noe stål for han kom inn i båsen (3 delte 1 bås) 

Link to post
Share on other sites

Alltid noen tullinger som prøver å kjøre så nærme som mulig og lage så store bølger som mulig. Ser tydelig hvem som er erfarne på sjøen. Men stort sett veldig positivt overrasket over oppførselen på sørlandet i år etter mange år med seilferie i andre områder. 

 

Området rundt arendal hadde klart flest tullinger. Det å ligge på utsiden av havna i Arendal anbefales ikke. Velding mange som ikke forstår at de lager bølger. 

 

Politiet i Mandal imponerte meg heller ikke. De stoppet båter som oppførte seg pent. Oppførselen i havna var så bra at de ikke burde ha stoppet noen. 

 

Sol og pent vær tok kanskje frem det beste hos folk. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 6 minutter siden:

Politiet i Mandal imponerte meg heller ikke.

Noe tilsvarende i Arendal:

Mye stygg kjøring i Galtesundet og utenfor Tyholmen gjestehavn. Politibåten var en av få som overholdt 5knopsgrensen, men gjorde ingen antydning til å stoppe noe av grisekjøringen. 

Ut fra Nidelva mot Sømskilen innenfor område skiltet 5knop kom politibåten saktegående. Ble forbikjørt av jolle i 15-20knop, men ingen antydning til å gjøre noe fra politiets side, som f.eks stoppe jollen og informere om fartsgrenser og litt opplæring i sjømannskap... Da er jo politiet med på å legitimere brudd på regelverket.

Link to post
Share on other sites

Dette ble litt av en sutretråd. Selv har vi vært ute 7 uker nå, og det eneste å sette fingeren på var 2 - 3 båter som passerte litt tett med påfølgende hekkbølger. Men for all del, vi er i Sverige. Her nede utenfor Göteborg er det nesten ingen norske båter. Vi har nå ligget på Björkö en uke og det har kun vært en annen norsk båt her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev for 3 timer siden:

Av Båtplassens mange verdensmestere er det bare Quntumduck som har gjort en feil, den var riktignok i fjor.

I år har jeg bare forsøkt å reparere sjøvannsvannpumpa selv, det gikk jo selvsagt ikke... men ferien er ennå ung 🤣

Link to post
Share on other sites

Å starte motor i uthavn for å lade handler ikke om sjømannskap. Det handler om hva vi aksepterer andre gjør og hva vi anser som god folkeskikk. det blir diskutert hver sommer 🌞😊
 

sjømannskap handler om praktisering av sjøveisreglene og skikk og bruk. Det står beskrevet i Sjøveisreglene nr 2. jeg tenker alle bør lese og forstå den. Særlig regel 2a)

 

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b)

Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

 Det er ikke forbudt å være dum i huet. Noen bryr seg og lærer. Andre har ikke den evnen 😊 
 

min erfaring er at de aller aller fleste oppfører seg eksemplarisk. Med litt samhandling er alle happy på sjøen. 
 

de som @Komodoreagerte på kunne for eksempel ha fortalt nabobåtene at de var tomme for strøm og må lade litt. Så finner man en god løsning på det og alle er happy tenker jeg 😊

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båt i Hellas og der ser vi mye rart, særlig en del nyrike østauropeere som ikke har forstått en del essensielle ting rundt ankring. Som han som slapp ankeret rett foran vår baug og bakket mot vinden. Eller han som la seg rett foran, slapp ankeret rett ned og lå der på tyngden av kjetting til det ble litt bris. For så å skylde på at det var vi som dregget da han skled forbi 😁

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå ved Nautholmene utenfor Lyngør igår formiddag da en Windy (25-30 fot) som ligger innerst plutselig gir "flat hendel"  (20kn++) mellom seilbåter på svai, badende rundt seilbåtene, møtende joller, kajakker i tillegg til en drøss båter for anker inn mot land.

 

Etter en time kom fyren tilbake og i nysgjerrighet dro vi for å høre hva som berettiget denne type kjøring. Han fremholdt da å ha:

 

- "hatt en ambulanse ventende på kaien i Gjeving"

- han hadde hatt denne båten i tjue år og kjente den ut og inn

- han hadde FULL oversikt over trafikk og bading rundt båtene

- kjøringen hans var HELT forsvarlig

- alternativet hans hadde vært å ringe Redningsselskapet og de hadde ihvertfall ikke holdt noe MINDRE fart.


Vi prøvde vel å si at kjøringen hans fort kunne ha sendt badende og andre "myke sjøfarende" avgårde med luftambulanse og at "ambulansekortet" hans derfor ikke kunne berettige hans kjøring på noe vis.

 

Han var jo også tilbake i uthavna før det var gått en time og ferierte videre  så det angivelige "ambulanseoppdraget" var kanskje ikke så livstruende....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Dette ble litt av en sutretråd.

Og det ligger vel i sakens natur ut fra trådens tittel :wink:

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Å starte motor i uthavn for å lade handler ikke om sjømannskap. Det handler om hva vi aksepterer andre gjør og hva vi anser som god folkeskikk. det blir diskutert hver sommer

Jada, enig i det, også klar over at den diskusjonen er en gjenganger. Det samme gjelder kjøring av bråkete aggregater i uthavn, heller ikke særlig populært. Kommer tilbake med andre mer relevante historier :smiley:

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

de som @Komodoreagerte på kunne for eksempel ha fortalt nabobåtene at de var tomme for strøm og må lade litt. Så finner man en god løsning på det og alle er happy tenker jeg

Løsningen er at de burde funnet ut det litt tidligere på dagen, ikke klokka 22.45 den mest vindstille og idylliske kvelden man kan tenke seg. De burde da kastet loss og kjørt en tur for å lade. Da får de opp turtallet og ladestrømmen, og jeg kunne lagt lettbåten på plassen deres mens de var ute. Tomgangskjøring med ei gammel snekke gir uansett minimalt med lading. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har som første båt gått på mayday et par ganger med Nord West 420.  Jeg har noen års erfaring som frivillig på RS, inkludert som skipper. 
 

vi har gått i full fart i trangt farvann med mye trafikk. Varslet med 5 støt i hornet ved behov, og sagt i fra på K16. Alltid forsvarlig, men ikke nødvendigvis behagelig for omgivelsene. 
 

for andre har det nok sett ut som idioti. For de som trengte hjelp og som vi kom frem til i tide har det vært lettelse og takknemlighet. 
 

haster det så får man heller ta praten med «synserne» etterpå. Noen av de forstår, andre vil aldri forstå. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 18 timer siden:

Vi lå for anker, vinden kom fra nord så vi lå dreid mot syd. 

En båt kom helt inntil oss på nordsiden og slapp ankeret. Kjettingen nådde så vidt bunn før han stoppet.

 

Sa ifra til han at det var en dårlig plass (det var plass til minst ti flere båter, så det var ikke trengsel som fikk ham til å legge seg slik).Når vinden snudde i syd kom vi farlig nærme, og han var overbevist om at vi ikke hadde ankerfeste.

 

Ellers, opptil mange motorbåter som passerer omtrent så de sneier oss. Kom to Bavaria sport som snittet oss i stor fart. Begge gikk med pride flagg - har alltid vært positiv til pride - men nå ble jeg litt tvilende i noen sekunder før det gikk over :giggle:

 

Men, tror det var uvitenhet eller dumskap og ikke ondskap eller likegyldighet. Og det gjelder det meste rare jeg har sett på sjøen i år. Og da tilgir jeg lett, selv om jeg virkelig har sett mye rart på sjøen i år.

Jeg har en som topper dette. Ligger på anker. 10 m dybde og 40 m kjetting ute. Flere seilbåter ligger i grei avstand. Alle svaier. Så kommer en Fairline 37 dundrende inn. Legger ut hekkanker omtrent der mitt anker ligger. Jeg roper, han gir faen og gidder ikke høre mens han legger seg inntil en av de andre seilbåtene. De låser da sin posisjon og ødelegger svairadiusen til 4-5 andre båter. Deretter skrus volumet på stereoen på fullt hvor sangene «Den jævla naboen» og «Fint på være idiot» spilles gjentatte ganger, mens fingerbevegelser og skjellsord hagler. Dette orker vi ikke å høre på, så vi letter anker og finner oss et koseligere sted. Navn på båt er notert i logg. Slike mennesker ønsker jeg å holde meg lengst mulig unna. Her mangler det både kunnskap og folkeskikk. Ser ikke helt poenget med å oppføre seg slik. Vi er vel på sjøen for rekreasjon. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 12 minutter siden:

Jeg har som første båt gått på mayday et par ganger med Nord West 420.  Jeg har noen års erfaring som frivillig på RS, inkludert som skipper. 
 

vi har gått i full fart i trangt farvann med mye trafikk. Varslet med 5 støt i hornet ved behov, og sagt i fra på K16. Alltid forsvarlig, men ikke nødvendigvis behagelig for omgivelsene. 
 

for andre har det nok sett ut som idioti. For de som trengte hjelp og som vi kom frem til i tide har det vært lettelse og takknemlighet. 
 

haster det så får man heller ta praten med «synserne» etterpå. Noen av de forstår, andre vil aldri forstå. 

 

...og så skal man kanskje holde muligheten åpen for at kjøringen av og til er ren idioti🙂

Link to post
Share on other sites

LI4560 skrev 28 minutter siden:

Jeg har en som topper dette. Ligger på anker. 10 m dybde og 40 m kjetting ute. Flere seilbåter ligger i grei avstand. Alle svaier. Så kommer en Fairline 37 dundrende inn. Legger ut hekkanker omtrent der mitt anker ligger. Jeg roper, han gir faen og gidder ikke høre mens han legger seg inntil en av de andre seilbåtene. De låser da sin posisjon og ødelegger svairadiusen til 4-5 andre båter. Deretter skrus volumet på stereoen på fullt hvor sangene «Den jævla naboen» og «Fint på være idiot» spilles gjentatte ganger, mens fingerbevegelser og skjellsord hagler. Dette orker vi ikke å høre på, så vi letter anker og finner oss et koseligere sted. Navn på båt er notert i logg. Slike mennesker ønsker jeg å holde meg lengst mulig unna. Her mangler det både kunnskap og folkeskikk. Ser ikke helt poenget med å oppføre seg slik. Vi er vel på sjøen for rekreasjon. 

:crazy:

 

Du vinner, overlegent.

Milde himmel, slikt burde vært dokumentert og lagt ut til spott og spe.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 57 minutter siden:

:crazy:

 

Du vinner, overlegent.

Milde himmel, slikt burde vært dokumentert og lagt ut til spott og spe.

Heldigvis ikke ofte slikt skjer. I løpet mine mer enn 40 år på sjøen tror jeg det er første gang jeg har opplevd at noen ikke engang forsøker å finne ut hva man prøver å informere om når de legger seg ved siden av. Håper det blir like lenge til neste gang. Tok en liten videosnutt før vi dro, men ikke hvordan dette utviklet seg videre. I det vi dro hadde en av de andre seilbåtene med et middelaldrende par ombord som satt i cockpit og spiste middag kommet veldig nær dem. Løsningen var selvsagt at seilbåten med paret skulle korte inn på kjettingen. Tror ikke denne gjengen skjønte at de ødela svairadius for de som lå rundt. Ser jeg denne båten igjen vet jeg i hvert fall hvem jeg skal ankre lengst mulig unna🙄. Det var en del som skurret her for å si det mildt. 

Redigert av LI4560
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 6 timer siden:

Politiet i Mandal imponerte meg heller ikke. De stoppet båter som oppførte seg pent. Oppførselen i havna var så bra at de ikke burde ha stoppet noen. 

De er hvertfall til stede. Tror det har litt å si for oppførselen.

Fangstrapporten ligger i politiloggen dagen etter.

Vi ble sjekket for vest, og siden sola hadde gått ned for 5 min siden, ble vi også minnet om å sette opp topplanterna.

Det er et poeng at de kontrollerer mange. Vest gir mange kontrollerte da det kan sjekkes på lang avstand.

 

Det er stor trafikk i elva nå om sommeren (Mandal). Og det blir lett kaos når 14 båter fra ulike retninger skal av plan og inn elvemunningen samtidig. Men jeg synes folk oppfører seg eksemplarisk;

-De holder SB i leia.

-De holder 5 knop hvor det er slik grense.

-Når leia har mange løp, viser man tydelig og tidlig at man at skal til BB.

(Eller venter til man har passert).

-hele leias bredde brukes ved passering og innhenting.

-kajakker og robåter holder godt unna for andre fartøyer😉

-man står ikke i småbåter.

 

Så i korthet meldes det om mye godt sjømannskap i Mandals skjærgård.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg går av med seieren om eksemplarisk oppførsel den siste uka! Båten ligger til kais og jeg har ikke vært der!😇😇😇😇

Men på generelt grunnlag byr Vesterelva på mye god underholdning!😝😝😝

Så noen ganger er jeg glad jeg har 21 tonn tung og 50 fot båt😎😎😎.  Og da synes jeg ekstra synd på naboen som bor i en 38 fots Bavaria seilbåt. 
Men når jeg tenker meg om gjør ikke Terje annet enn å glise uansett hvor hårreisende trafikken er i elva. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...