Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 30 minutter siden:

I slike tilfeller bør det være greit å forhale båtene slik at du kommer inn. J

 

Enig. Ingen tvil her. Men først må du jo få kommet i land :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 56 minutter siden:

Hadde tenkt oss innom Brattestø på Hvaler i ferien, men der var det to båter som lå pent fordelt utover moloen med 3-4 meter mellom, samt en låst Grand 330 Rib. Ingen å se. 

Er det slik det holdes av plasser?

Akkurat dette går igjen på longsideplasser synes jeg. Det fortøye slik at det akkurat ikke er plass til en båt imellom. Eller at man legger første båt på brygga nesten en båtlengde inn og opptar i praksis to plasser. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Tar litt tak i denne igjen:

 

Komodo skrev On 2021-8-9 at 11.13:

Men for å friske litt opp i hukommelsen, hva er egentlig reglene for hvor det er 5 knop?

 

Som @TwisT kunne opplyse om er dette regulert av en egen forskrift om fartsgrenser på sjøen

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-04-19-1214

 

Der framkommer det at: "Fartøy skal ikke gå med høyere fart enn 5 knop innenfor 50 meter fra steder hvor bading pågår eller fra merkebøyer1 som er utlagt ved offentlige badeplasser." samt at: "Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene,"

 

Ellers er det som @index sier ingen generelle bestemmelser om hvor det er 5 knop. Det trodde jeg det var. Alle steder det er 5 knop i tillegg til badeplasser må altså komme fra en lokal kommunal bestemmelse. Hvis man ser i forskriften i linken så er det egne forskrifter for hver kommune som har slike begrensninger, totalt 94 forskrifter. I Fredrikstad er det fire forskrifter, her på Hvaler er det to forskrifter. Ikke en for hver kommune altså. Men forskriftene er korte og oversiktelige, så det er bare å klikke seg inn. Utfordringen er at man strengt tatt må plotte inn koordiantene i et kart for å se hvor grensene går. Videre framkommer det av den generelle forskriften at 5 knops soner skal merkes med skilt. Det kan jeg bekrefte at i alle fall ikke er gjennomført her på Hvaler, så der har kommunen en vei å gå. Utfordringen er at avgrensningen til dels gjelder utenfor holmer og land, så der har de ikke noe fast fjell å slå ned skiltene i. 

 

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 14 minutter siden:

I særforskriften for Sarpsborg står det at det er 5 knop innenfor 150m fra land uten at det er definert noe sted, ergo hele Sarpsborg

Kanskje ikke så mange steder du kan komme 150m fra land i Sarpsborg . . ? :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde min opplevelse i sommer litt syd for Bergen. På en av de virkelig fine dagene i ferien. Jeg var på vei nordover i 4-5 knop (seilbåt, men for motor). Kom en 35-40 fot cabincruiser i mot en 10-15 grader om babord baug i god marsjfart. Så han et godt stykke unna og la litt over mot styrebord. Etter hvert som han nærmet seg og ikke gjorde tegn til at han hadde sett meg la jeg litt ekstra over for å gi han plass. Når han passerte i god fart noen meter unna meg satt det en kar på flybridgen, godt tilbakelent med armene bak hodet og bena på dashbordet. Helt klart på autopilot og helt klart ikke  helt observant. Han vinket, men så noe overrasket ut ;)

 

Ellers blir jeg stadig overrasket over hvordan to båter på en ellers tom fjord på død å liv må passere hverandre med 2 meters avstand

Link to post
Share on other sites

Vi prøver så godt vi kan å være hensynsfulle. Fartsmessig er det stort sett ikke noe problem da vi går i maks 6-7 knop. Likevel setter vi alltid ned farten når vi paserer padlere, ikke minst for å vise at vi har sett dem. Vi ble derfor litt forbauset en dag da en kajakpdler gestikulerte og viftet vilt med armene til oss, helt til vi forstod at han ville vi skulle sette opp farten så han kunne ri på hekkbølgen. Desverre hadde vi ingen stor hekkbølge å tilby, men gjode så godt vi kunne . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 14 timer siden:

 

Så da trenger jeg ikke lete etter de ekstra 8 GB ram på en stund, da...?  :giggle:

 

Ikke på en stund ennå, vi er jo langt nede på svenskekysten, nærmere bestemt Skärhamn der jeg nå har vært på apoteket og fått tabletter for mitt høye blodtrykk (som er feiret med et glass rødt). Men vi kommer jo hjem en gang, og video for hvordan installere mer RAM i PC'n er lastet ned. :giggle:  :rolleyes:

 

Og til dere andre som ikke er opptatt av RAM og blodtrykkmedisiner, Skärhamn et et herlig sted. På denne tiden er det ikke problemer med plass i havnene her syd. Vi er på vei nordover, men når vi er hjemme er helt i det blå.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

happy Sailor skrev for 2 timer siden:

Ellers blir jeg stadig overrasket over hvordan to båter på en ellers tom fjord på død å liv må passere hverandre med 2 meters avstand

Har merket meg dette jeg også.

En mulig delvis forklaring kan kanskje være at dersom man fokuserer blikket på den motgående/kryssende båten, eller et nes eller sjømerke for den saks skyld, så vil man ubevisst nærmest automatisk sakte svinge mot den gjenstanden man fokuserer på, slik at det blir en mer nærpassering enn man hadde tenkt.

Dette "fenomenet" fritar selvsagt på ingen måte båtfører for å sørge for tilstrekkelig avstand ved passering av andre.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 48 minutter siden:

vil man ubevisst nærmest automatisk sakte svinge mot den gjenstanden man fokuserer på, slik at det blir en mer nærpassering enn man hadde tenkt.

Som den siste gangen jeg sto på ski, i ungdommen, litt over tregrensa. God fart nedover bakkene. Langt der framme står ei enslig (og kompakt) bjørk på sikkert meteren. «Skal IKKE treffe denne» tenkte jeg og prøvde så godt jeg kunne å legge inn en avvikende kurs. Det endte med oppkast og fosterstilling, klarte ikke bevege meg i sikkert en halvtime etter å ha fått denne bjørka rett i kastanjene. 

Link to post
Share on other sites

Har nok selv laget en hekkbølge og 2 som andre har irritert seg over, noen ganger så feilbergner en plassen og er litt for sen av hendelen, andre ganger kanskje litt for tidlig på hendelen igjen. Men normalen er å gå ned på fart, eller turne unna, slik at avstanden blir god. 

I smult farvann og typiske plasser hvor det ligger andre,så er farten lav. 

 

Syns han var fin han i en alu skjærgårdsjeep, 

Som kom forbi i perleporten, med farten slik at hekkbølgen stod rett opp 15cm fra maskinen, og bølgehøyden på høyde med toppen av maskinen. 

Stod noen på land å gestikulwrte, og han vinket så fint tilbake. 

Noen ropte om han ikke klarte å lage større sjø. 

Kom forbi i dorge fart litt senere

Link to post
Share on other sites

95 utrykninger på tre uker. Bare i dag har de hatt 7-8 oppdrag. Dette sier vel en del om sjømannskapet på fjorden i fellesferien:

https://www.f-b.no/har-rykket-ut-95-ganger-pa-tre-uker/s/5-59-2325010

 

Til tross for at de har rykket ut 95 ganger siden skipper Johan Leandersson og besetningen kom på vakt for tre uker siden, vil han ikke beskrive sommeren som spesielt travelt.

De jobber ombord i redningsskøyta RS 172, som er stasjonert på Skjærhalden.

– Det har vært travelt og mye å gjøre, men det er som det bruker å være om sommeren. Omtrent som sist sommer.

Ofte prøver de å løse problemene uten å rykke ut.

– På bildet inne fra styrhuset har vi videokonferanse med en havarist. Vi forsøker ofte å løse problemene via fjernhjelp, skriver Anders Ödman i en epost, med bilder fra redningsskøytas oppdrag i dag.

Det har vært mye båt på sjøen i sommer, men det ble naturligvis lengre mellom båtene da fellesferien tok slutt.

– Men i ettermiddag har det vært mye båt utpå. Vi har vel hatt en sju-åtte oppdrag i dag, derav tre dykk Det går i det vanlige, som tau i propellen, slep og starthjelp. Én hadde hektet dreggen i et avløpsrør.

 

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 19 timer siden:

Vi prøver så godt vi kan å være hensynsfulle. Fartsmessig er det stort sett ikke noe problem da vi går i maks 6-7 knop. Likevel setter vi alltid ned farten når vi paserer padlere, ikke minst for å vise at vi har sett dem. Vi ble derfor litt forbauset en dag da en kajakpdler gestikulerte og viftet vilt med armene til oss, helt til vi forstod at han ville vi skulle sette opp farten så han kunne ri på hekkbølgen. Desverre hadde vi ingen stor hekkbølge å tilby, men gjode så godt vi kunne . . .

 

Jeg har i takt med egne ferdigheter og bytte fra kjedelig plastkajakk til surfski blitt en av de padlerne som har gått fra å hate hekkbølger til å elske dem ;) Taubåter og overmotoriserte snekker lager de beste surfebølgene, min favoritt er en 22 foter i kilen her som gjør 8knop, perfekt å ligge rett bak den å trene surf i første eller andre "hekkbølge".

 

Jeg er så heldig at jeg har utsikt til sjøen fra både hus og hjemmekontor og for å følge opp trådens tema om dårlig sjømannskap er det vannscooterne som står for 80-90% av det. Stort sett bryr jeg meg ikke, men jeg blir eitrende forbanna og blir plutselig han sure middelaldrende gubben når de dundrer rundt i kilen her i 40 knop når det er 22 grader i vannet og folk svømmer på kryss og tvers. Eller når jeg er tidlig ute med kajakken og ser en scooter som sprenger seg igjennom kull etter kull med ærfugl :(

Link to post
Share on other sites

 

 

fleggis skrev 31 minutter siden:

når de dundrer rundt i kilen her i 40 knop når det er 22 grader i vannet og folk svømmer på kryss og tvers. Eller når jeg er tidlig ute med kajakken og ser en scooter som sprenger seg igjennom kull etter kull med ærfugl :(

 

Ta bilde av slikt, og anmeld...

Link to post
Share on other sites

Det burde jeg sikkert gjort, lover å skjerpe meg :smiley:

 

Har ingenting i mot vannscootere som farkost og vurderer å kjøpe en selv. Det som holder meg igjen er egentlig bare to ting:

1) Veldig vanskelig å holde god avstand til fugler, jeg havner selv i situsajoner hvor jeg skremmer eller splitter et kull med kajakken i 5 knop....

2) Veldig begrenset med interesante steder man har mulighet til å kjøre dust helt lovlig

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på sjøen med båt i ørten år. En ting som jeg opplever som gledelig er båtførere i 25-35 åra med tilhørende unger hjelper innkommende båter med å ta imot tauverk. Nå høres det sikkert ut som om jeg er 100 år, men det for så være.

Det er hyggelig å bli tatt imot på den måten og veldig hyggelig å se at andre blir tatt imot og tar imot.

mvh 

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 3 timer siden:

 En ting som jeg opplever som gledelig er båtførere ..... hjelper innkommende båter med å ta imot tauverk. 

 

Det er hyggelig å bli tatt imot på den måten og veldig hyggelig å se at andre blir tatt imot og tar imot.

Dette har vært min opplevelse overalt hvor jeg har vært i år, både på Vestlandet og Sørlandet. Folk (i alle aldersgrupper) har stått klare på bryggene til å ta imot tamper og hjelpe med fortøyning osv.

 

Veldig kjekt det, uansett om det er nødvendig eller ikke.

Sjømannskapet er i hvertfall til stede på land :smiley:

Link to post
Share on other sites

Slik har vi også opplevet det i de 8 ukene vi har vært her nede på svenskekysten (pt. Skärhamn), bare godt sjømannskap over alt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo tradisjonelt ikke så mye ute med båt i fellesferien, men jeg har merket meg at det de to siste sommerne har vært en god del flere båter utpå både innerst i Oslofjorden og på Sørlandet.

 

Jeg har sett mye rart, ikke bare i år og i fjor, men også tidligere år.

 

Det som stort sett går igjen er at de med vannscootere og de med båter på 50+ generelt driter i, eller ikke er klar over, de mest elementære sjøveisreglene og dette med å ta hensyn.

 

Jeg ser også at svært mange bruker baugpropeller istedenfor å bruke rattet til å svinge med... De bruker dem når det ikke er behov for det, slik jeg har oppfattet det. Uavhengig av størrelse på båten. Jeg har jo baugpropell selv, men benytter den hovedsaklig for å komme ut fra brygga hvis det er trangt foran og akter, men når baugen først har kommet klar, så er det rattet som gjelder. Den er selvsagt også fin å ha når jeg skal inn hvis det er motvind (selv om jeg altså sliter litt med dette i hodet, ikke i praktisk bruk), og etter at jeg har fortøyd med midtfortøyningen og har klatret på land, da er det greit å bruke fjernkontrollen til å holde baugen inn mot brygga mens jeg fortøyer foran. Så tar jeg akterfortøyningen til slutt. Det har hendt at jeg har brukt fjernkontrollen da også, med baugpropellen utover, hvis akterenden har kommet for langt ut, men ikke ofte.

 

Da jeg var ny med båten brukte jeg baugpropellen for å komme inn i båsen, men etter hvert har jeg stort sett sluttet med det også, hvis jeg ikke feilberegner og må ha litt ekstra hjelp.

 

Jeg ser stadig oftere at baugpropellen blir brukt nærmest kontinuerlig, også på steder det er blikkstille og omtrent null strøm og god plass i tillegg.

 

5-knopsgrensen er det omtrent ingen som bryr seg om, og her ser jeg en tendens på at det særlig gjelder de som er lokalkjente.

 

Det som er synd å se er voksne som ikke har redningsvest på seg, mens barna om bord har. Jeg vil tro det er god barneoppdragelse å gå foran med et godt eksempel...

 

Når det gjelder folk som kommer ut for å ta tampen, så er det omtrent som før, synes jeg. Både seilbåtfolk og motorbåtfolk har hjulpet meg flere ganger denne sommeren. Og jeg synes det ligger på omtrent samme nivå som før. Er alltid folk som ser dumt på deg når du kommer, og folk som plutselig har noe å gjøre nede i båten når de ser at du kommer...

 

Selv prøver jeg etter fattig evne å bistå når jeg ser det kommer noen som kan ha behov for hjelp.

 

 

Link to post
Share on other sites

akkurat hjemme igjen etter 4 uker båtferie. 

Stort sett er det god stemning og fine folk og bra sjømannskap vi møter hvor enn vi drar. 

dog en ting som er litt småirriterende er å komme til en fin uthavn og ser at det er ledig plass, og de som allerede ligger der roper at plassen er opptatt, for han som lå der "skulle bare" . :rolleyes: men etter litt diskusjon ble vi (jeg) enige om at jeg la meg der, og at de kunne trekke båtene sine inntil hverandre, så ble det plutselig plass til både oss og han som "skulle bare" :lol: ellers møter vi litt fordommer og skråblikk og mindre grad av "bryggehjelp" her og der når vi kommer med en "stor" Princess (merkes godt sammenliknet med tiden med Windy'n) men det går vanligvis fort over når vi har kommet i tale. :thumbsup: sånn på generell basis er de aller aller fleste, uavhengig av alder, kjønn, båttype etc, bare trivelige og oppegående folk, selv om det finnes et og annet unntak som man gjerne kan lese om på enkelte grupper på facebook i ettertid :giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 26 minutter siden:

Jeg ser også at svært mange bruker baugpropeller istedenfor å bruke rattet til å svinge med... De bruker dem når det ikke er behov for det, slik jeg har oppfattet det.


Det samme har jeg merket meg. Overraskende ofte hører jeg et høypitchet vrrrr-vrrrr fra baugpropellen i stedet for bare et bittelite gasspådrag med roret mot styrbord eller babord. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 15 minutter siden:

Jeg er jo tradisjonelt ikke så mye ute med båt i fellesferien, men jeg har merket meg at det de to siste sommerne har vært en god del flere båter utpå både innerst i Oslofjorden og på Sørlandet.

 

Jeg har sett mye rart, ikke bare i år og i fjor, men også tidligere år.

 

Det som stort sett går igjen er at de med vannscootere og de med båter på 50+ generelt driter i, eller ikke er klar over, de mest elementære sjøveisreglene og dette med å ta hensyn.

 

Jeg ser også at svært mange bruker baugpropeller istedenfor å bruke rattet til å svinge med... De bruker dem når det ikke er behov for det, slik jeg har oppfattet det. Uavhengig av størrelse på båten. Jeg har jo baugpropell selv, men benytter den hovedsaklig for å komme ut fra brygga hvis det er trangt foran og akter, men når baugen først har kommet klar, så er det rattet som gjelder. Den er selvsagt også fin å ha når jeg skal inn hvis det er motvind (selv om jeg altså sliter litt med dette i hodet, ikke i praktisk bruk), og etter at jeg har fortøyd med midtfortøyningen og har klatret på land, da er det greit å bruke fjernkontrollen til å holde baugen inn mot brygga mens jeg fortøyer foran. Så tar jeg akterfortøyningen til slutt. Det har hendt at jeg har brukt fjernkontrollen da også, med baugpropellen utover, hvis akterenden har kommet for langt ut, men ikke ofte.

 

Da jeg var ny med båten brukte jeg baugpropellen for å komme inn i båsen, men etter hvert har jeg stort sett sluttet med det også, hvis jeg ikke feilberegner og må ha litt ekstra hjelp.

 

Jeg ser stadig oftere at baugpropellen blir brukt nærmest kontinuerlig, også på steder det er blikkstille og omtrent null strøm og god plass i tillegg.

 

5-knopsgrensen er det omtrent ingen som bryr seg om, og her ser jeg en tendens på at det særlig gjelder de som er lokalkjente.

 

Det som er synd å se er voksne som ikke har redningsvest på seg, mens barna om bord har. Jeg vil tro det er god barneoppdragelse å gå foran med et godt eksempel...

 

Når det gjelder folk som kommer ut for å ta tampen, så er det omtrent som før, synes jeg. Både seilbåtfolk og motorbåtfolk har hjulpet meg flere ganger denne sommeren. Og jeg synes det ligger på omtrent samme nivå som før. Er alltid folk som ser dumt på deg når du kommer, og folk som plutselig har noe å gjøre nede i båten når de ser at du kommer...

 

Selv prøver jeg etter fattig evne å bistå når jeg ser det kommer noen som kan ha behov for hjelp.

 

 

 

vedr thrusterbruk så synes jeg folk henger seg for mye opp i det. jeg tenker at det er nettopp de som bruker thrusteren "unødvendig" som kanskje har mest behov for å få litt hjelp med en tamp etc. og den overdådige bruken av thrusteren rett og slett er fordi de er usikre på seg selv. alle har vært valp en gang. når vi kjøpte den første båten i voksen alder, (hadde en del båtliv som barn, men et opphold på 20 år) så synes jeg den 29-foter'n var forferdelig stor, og jeg synes at alle havner var forferdelig trange. brukte baugthrusteren en del den gangen fordi jeg rett og slett var nervøs. 

I dag har båten vokst til 44 fot og 15 tonn med en ekstra etasje, fått en maskin til og har thruster i begge ender. men nå synes jeg ikke lenger at havnene virker like trange, og jeg er mer sikker på meg selv, så jeg bruker thrusterene stort sett bare for å korrigere inntil brygga under fortøyning om vi driver fra, gi båten et "push" ut fra brygga under avgang, etc. men jeg er fremdeles nervøs, og aktiverer thrusterene på tur inn/ut av en havn så jeg er klar til å motarbeide diverse overraskelser som et plutselig vindkast eller "skipperfeil/feilberegninger". gleder meg til den dagen jeg er perfekt og går ut og inn av havner i all slags vær uten at pulsen stiger (les; aldri :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...