Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

En annen ting jeg undrer meg over er kapping av svinger og plassering i leia.

 

Dro fra Oscarsborg i går og møtte en armada av seil og motorbåter på vei nordover. Og alle lå tett på vestsiden innover. Ikke mulig å plassere seg helt styrbord og passere dem riktig for oss.

Var bare å legge seg ut midt i leia og holde seg langt unna. Forsåvidt helt greit og er jo god plass, men synes det er rart at folk ikke plasserer seg slik at man kan møte hverandre. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Furre skrev for 10 timer siden:

Lå på autopilot i 8knop, nydelig vær og så tett på hjemhavna at jeg slappet helt av. Den veien jeg gikk med båten var mellom noen holmer, men på ingen måte trangt. Satt med vinduet oppe og hørte plutselig en litt rar sildrelyd, begynte å kikke rundt og på styrbord side kom plutselig baugen til et frakte skip sakte opp langs siden min. 

...

Nå er jeg selvfølgelig klar over at man viker for yrkesfartøy, 

 

Nå skal ikke jeg moralisere over dine vurderinger, men siden tråden handler om sjømannskap, og du legger hodet på stabben, så er det interessant å se litt nærmere på hva som skjedde, og hvordan både du og yrkesfartøyet burde ha forholdt dere. 

 

Det første jeg reagerer på er at du går på autopilot, og tydeligvis ikke har hatt god nok utkikk. Dette erkjenner du jo også selv. Jeg tenker at man bør følge godt med rundt seg enten man styrer manuelt eller går på autopilot, dette kommer klart fram av sjøveisreglene. 

 

Deretter skriver du at dette var mellom noen holmer, men det var på ingen måte trangt. Da har du gjort en vurdering av at det ikke var trangt, men det er ikke sikkert andre er enige i den vurderingen. Vi skjønner jo også at dette er ei lei hvor det går store fartøy (frakteskip), og da blir plutselig vurderingen av hva som er trangt farvann en helt annen. Når du så skriver at lasteskipet kom opp på din styrbord side får jeg et inntrykk av at du har plassert deg sånn cirka midt i leia. Det kunne vært interessant om du la inn et kartutsnitt av stedet, og tegnet inn din posisjon, samt posisjonen til lasteskipet som innhentet deg. Det er vanskelig for oss som ikke var der å vurdere situasjonen, men umiddelbart tenker jeg at dette er et sted du burde holdt så langt styrbord i leia som mulig. Men når det er sagt tenker jeg også at lastebåten passerte deg på feil side. Men igjen er det vanskelig å vite hva kapteinen tenkte, han kan jo ha hatt årsaker til å måtte holde sin kurs. I så tilfelle tenker jeg at han burde varslet med horn/VHF så tidlig som mulig, og veldig tydelig. 

 

Du skriver også at du er klar over at man skal vike for yrkesfartøy, eller "holde av veien" som det heter. Det hadde vært interessant å vite hvorfor du mener at du skulle holdt av veien i denne situasjonen.

 

lurvetass skrev 20 minutter siden:

En annen ting jeg undrer meg over er kapping av svinger og plassering i leia.

...

synes det er rart at folk ikke plasserer seg slik at man kan møte hverandre. 

Erkeekempel på dårlig sjømannskap. Hvis man ikke plasserer seg riktig i leia kan man presse andre opp i et problem. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 29 minutter siden:

Erkeekempel på dårlig sjømannskap. Hvis man ikke plasserer seg riktig i leia kan man presse andre opp i et problem. 

 

Jeg går ofte ut og inn gjennom Hankøsundet. Nesten hver gang blir jeg forundret over møtende båter og raske båter bakfra på begge sider. Da nytter det jo også lite å prøve å legge seg selv riktig i leia. Det er nesten bare å lukke øynene og la det stå til . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå krisemaksimerer mange her. Har sjelden problemer å møte noen selv på de trangeste stedene. Avpass fart etter forhold. Dessuten ser man ofte '' syner'' når man skal møte en båt i et trangt sund. Det er alltid møtende båt som har feil kurs men slik er det ikke. Man ser kun fra eget ståsted og det kan bli helt feil mht avstander,  vinkler, fart og kurs.

Link to post
Share on other sites

Enig i at vinkler og fart på møtende fartøy kan være vanskelig å vurdere. Men akkurat derfor er det jo fornuftig å gi plass slik at møtende fartøy har plass til å passere riktig. Ut fjorden der jeg kjørte nå sist var det jo masse plass litt ut i leia siden alle som kom nordover hadde gått over til venstrekjøring. Fordel at alle gjorde det samme og greit å forholde seg til. 

 

I Hankøsundet er det på fine dager et mylder av båter, men stort sett lav fart og uproblematisk selv om hver båt du møter må vurderes for seg synes jeg. 

 

Autopilot har vi ikke og kan jeg lite om. Men tenker det er nyttig utasjærs på transportstrekker. Ikke mellom holmer og skjær. Blir litt likt som for oss med marsjfart på 20 knop og over. Det er ikke inne mellom holmer og skjær i trange Sund. Da må vi ned i fart. Kajakker og småjoller dukker utrolig raskt opp noen ganger synes jeg.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Blir litt likt som for oss med marsjfart på 20 knop og over. Det er ikke inne mellom holmer og skjær i trange Sund. Da må vi ned i fart.

Ser dessverre litt for mange som ikke gjør som deg. Om det er trangt, mange andre båter eller 5 knops sone spiller liksom ingen rolle for disse. Men de har kanskje en avtale de skal rekke, eller kanskje de ikke liker seg på sjøen og må fort til land, så da er de nok unnskyldt.

Link to post
Share on other sites

Plassering stusser jeg over stadig vekk. Plassering mot styrbord i leia er det ikke ofte jeg ser. Oftest er det «midt i».
 

Og da lurer jeg litt: Vi gjør 30 knop på marsjfart. Da må jeg legge meg mot babord ved passering og i en del tilfeller sikkert for nære han jeg passerer. Jeg har fått tildelt langfingern, intens klasking i panne denne sommeren av båter som ligger midt i leia og jeg sikkert ikke passerer langt nok fra. Sist gang på vestsiden av Torgersøya, ved seilmerket. Halvplaner i 5-6-7 knop, midt i leia. Jeg legger meg mot Torgersøya og vi passerer på kanskje 20m avstand. Hadde han ligget til styrbord hadde det vært 40-50 m. Fikk tildelt langfingern av han.

 

mvh

Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Furre skrev for 14 timer siden:

Nå er jeg selvfølgelig klar over at man viker for yrkesfartøy, og jeg ville holdt lang avstand om jeg hadde oppdaget skipet som gikk med 10-11knop med samme kurs. 

 

Hvis jeg har oppfattet deg riktig så var dette lasteskipet innhentende fartøy, brukte ingen tilgjengelige midler for kommunikasjon med deg så lurer litt på hvem du mener hadde fått skylden hvis du hadde blitt rent i senk for selv nyttefartøy har vel ikke påkjørselsesrett?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I dag var jeg ute på en liten tur med ungene i vår lille GH14. Jeg kom tøffende i 3-4 knop inn langs Halhjem fergekai i Bjørnafjorden, og passerte fergekaien på nordsiden for å kjøre gjennom sundet her. På siden her så lå den ene fergen til Torghatten Nord fortøyd. Her ligger de ofte når de ikke er i drift (har tegnet inn på bildet), jeg følge den grønne pilen. Da vi var ved siden av fergen sier dattera mi at nå kjører fergen! For det begynte å komme store bevegelser i vannet. Jeg dreide over og la meg så langt fra fergen jeg kom. Samtidig som jeg la over ble jeg passert av to vannscootere, mellom meg og fergen. Disse lå i kanskje 6-7 knop. De kjørte pent og forsiktig. Det som viste seg var at fergen la ikke fra kai. Den satte på trusterne både foran og bak, slik at de "trykket" fergen inn til kaien, med det resultat at både jeg og vannscooterne fikk en voldsomt kraftig strømning fra siden. Jeg var på nippet til å bli slengt i fjellveggen, og vannscooterne for øst og vest de også (men klarte seg fint). Straks vi hadde passert fergen så kom det en cabincruiser mot oss, kanskje i størrelse 30 fot. Han hadde fint driv, så jeg stoppet opp for å se da han passerte fergen. Jeg nådde ikke å varsle han. I det han traff strømningene så for han sideveis han også. Han må ha svettet godt, men gjorde en god jobb, der han lå omtrent med 45 graders vinkel med baugen mot fergen for å ikke gå i fjellet.  

Syntes dette var usedvanlig dårlig gjort av mannskapet ombord på fergen. Det opplevdes nesten som om de gjorde det med vilje, selv om jeg skal la tvilen komme dem til gode. Da vi passerte fergekaien en halv time senere, i bil, var den borte. Antar at det hendte under oppstart av fergen, men likevel. 

halhjem.jpg

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 39 minutter siden:

Antar at det hendte under oppstart av fergen, men likevel. 

 

Truster vel mot kaien når de løsner fortøyningene. Det er vel litt det samme som en buss i 50 sonen, som kjører ut rett foran deg for så blinke etterpå. 

 

Men det virker kanskje som  dårlig gjort ja, men vet ikke hvordan fergen skulle unngått det. 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange som har fått den samme overraskelsen når de skal inn Mossekanalen sydfra idet de passerer Moss/Horten fergen der. Jeg tar alltid et godt blikk på om de holder på å ta inn eller ut biler når jeg passerer fergen der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 5 timer siden:

Jeg legger meg mot Torgersøya og vi passerer på kanskje 20m avstand. Hadde han ligget til styrbord hadde det vært 40-50 m. Fikk tildelt langfingern av han.

Passere du noen på 20 meter i 30 knop fortjener du vel alle fingrene du kan få

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 42 minutter siden:

Til Pitbullo:

Noe helt annet enn det du nevner, men passet med bildet ditt:

For en del år siden seilte vi igjennom den kanalen du har på bildet. Var en helplaner med jet og vi holdt vel 2-3 knop kanskje. Idylisk og helt skjermet. :thumbsup:


Ja det er veldig flott der!! Stille fint og veldig idyllisk! :) 

jeg skjønner godt at folk setter opp hytter og naust innover der 😊

 

Edit: Legger til litt i svaret.

Bare for å presisere angående innlegget mitt. Jeg skjønner de må bruke trusterne når de kaster loss. Poenget mitt var at ferga lå fortøyd, den var helt stille, jeg kunne ikke høre noen motorer eller generatorer etc. Sundet et smalt, og med ferga der er det veldig smalt. De ventet til vi var rett ved siden av da de plutselig satte på trusterne, kraftig! Hadde de tittet ned i sundet før de gjorde det kunne de ha unngått en farlig situasjon bare ved å vente et halvt minutt. Det er så lite som skal til for å gjøre det trygt, spesielt siden ferga ikke var i rute, da har de anledning til å tilpasse seg omgivelsene litt. 

Jeg er heller ikke sint og sur på dem, jeg syntes bare det var ordentlig lite hensynsfullt å gjøre det på måten de gjorde. Hadde ferga vært i rute med buken full i folk og fe så hadde det vært annerledes, da hadde det vært vi som trengte oss på, men det var ikke slik, og derfor jeg reagerte litt. 

Vel vel, litt klokere til neste gang jeg passerer der! :)

Redigert av Pitbullo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en dreining til at halvplan, både rask halvplan og treg halvplan, er den nye «aksepterte farten» i alle saktegående 5 knops-soner. Det er nesten bare 5-10% som kjører enten i rolig skrogfart eller plan, slik jeg lærte av min far og farfar at var korrekt.
Tror folk ser hva de andre gjør og gjør det samme selv.  Så tenker de sikkert at båten ligger stødig og ser kul ut i oppoverbakke? Hva vet vel jeg…?
Er såpass mange nye på sjøen nå så tipper det er uvitenhet. Like ved hytta lå jeg fortøyd en stund i sommer i en båthavn der det står sakte fart. En del kjører i plan forbi, slik det alltid har vært gjort fra gammelt av (var ikke sakte fart der tidligere). Så er det noen som sakker av og legger seg i 10-11 knop og tror nok oppriktig at de tar hensyn i sine 25 fots riber. Fakta er at selv min 42 foter gjynger skikkelig av slike bølger. Jeg førtøyer alltid for storm med gode spring så det aldri lugger og fendrer meget godt, og tåler det helt fint og klager egentlig ikke, men føler det hører med å nevne det i denne tråden :wink:

 

Om jeg kjørte likt med min 42 foter forbi alle marinaer og havner ville det blitt litt mer håpløst. Håper ikke trenden fortsetter oppover i båtstørrelse på sikt. Har en gh 11 med 30hk som det er morsomt å bruke til shopping i byen. Må si det er gøy og utfordrende å kjøre den båten tørskodd frem - ikke pga vind, men pga båtbølger. Jeg synes det bare er føy med litt bølger og det må vi alle tåle, og bryr meg personlig ikke så mye om sånt, med mindre det er så ille at der ødelegger brygger og båter og er helt utenfor proposjoner riktignok..

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 2 timer siden:

Passere du noen på 20 meter i 30 knop fortjener du vel alle fingrene du kan få

Interresant vinkling.

Fyren ligger altså midt i leia og effektivt blokkerer alle muligheter for naturlig passering. Hadde han praktisert «høyrekjøring» hade det

værtplenty rom. Ja, ja.. Da får jeg vel vende meg til fingrene.

 

BTW: Hvis jeg slakker av til feks 22 knop lager jeg ualminnelig mye bølger og det er sikkert gæærnt det også.

 

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 2 timer siden:

Passere du noen på 20 meter i 30 knop fortjener du vel alle fingrene du kan få

Generelt ikke. 20m kan være generøst i mange tilfeller. 

Sjøtilstand, og forholdene rundt er av stor betydning.

Størrelsen på båtene har også litt å si.

 

Om en vannskuter passerer 5-10m til siden i godt driv hilser vi vanligvis høflig.

 

Om en større båt passerer i 8 knop i 5 knops kortesje 5m til siden er det bare å riste på hodet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...