Jump to content

Sjømannskap i fellesferien


Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev 1 time siden:

… Det å ha orden i tauverket i båten er i mine øyne en del av å gjøre båten sjøklar. Da må man vite omtrent hva man har av tau ombord, og de må være kveilet pent opp slik at man bare kan nappe ut en kveil i full fart. 


I tillegg til at våre tau alltid var kveilet pent opp og anbrakt på riktig sted, hadde vi også farget krympestrømpe på enden av alle tauene. En farge for hver lengde. Rødt for kort, blått for mellomlangt og gult for langt. Gjorde kommunikasjonen mellom hr. og fru Bonus veldig mye enklere 👍

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 18 minutter siden:

Ei kveil med tau må ha en knute som må løsnes og det tar tid. Mitt tausystem for de tauene jeg ruker mest til fortyning er at jeg har 3 tau på 5+10+15 meter (kappet opp av en 30 meters rull og svidd endene så de ikke fliser seg opp) som alle har løkke i ene enden (passer fint i pullertene). Disse ligger i samme rom og med løkka opp, da er det ofte bare å dra i enden som kommer det tau uten krøll (om man har lagt det nedi fra en ende til en annen).

Ganske likt slik vi har våre fortøyningstau i baugen altså. Ingen kveiler der! Man kveiler jo heller ikke opp dreggtau, det blir bare tull. Men i tillegg har vi altså ei murerbalje full av diverse tau og stropper under benken bak i båten. Der er alle tau med litt lengde kveilet opp. 

 

19 fot skrev 20 minutter siden:

Å trenge tau i en fart skjer ikke så ofte. Da er det gjerne snakk om slep

Nei, det er jo ikke så ofte, men de gangene man trenger et tau i en fart kan sekundene telle. Man trenger jo ikke en røykvarsler så ofte heller, men når det først brenner er den god å ha.

 

19 fot skrev 21 minutter siden:

Da er det gjerne snakk om slep

Noe som minner meg på enda en liten episode fra tidligere i sommer.

 

Vi lå i le bak en holme, og ettermiddagsbrien var i ferd med å bli relativt frisk. La merke til en Ibiza 21 (tror jeg det var) som lå på dregg med baugen mot land- de lå i sundet på vei inn i bukta, og med hekken opp mot vinden. Ikke en fortøyning jeg ville valgt, men jeg regnet med at de var på dagstur og hadde kontroll. 

Litt senere tok jeg med jentungen på jolletur rundt øya. Da vi kom tilbake var vinden enda friskere, og på vei inn fikk jeg øye på at de drev og kavet med båten helt inne i fjellet. Kom nærmere og så at de hadde mistet dreggfestet, og fire-fem personer gjorde hva de kunne for å holde båten ut fra fjellet, mens dreggtauet lå slakt bak båten, og de hadde ikke vann nok til å tilte ned motoren og starte opp. Beordret kjapt jentungen til å finne fram et tau i fremre stuerom på jolla og gjøre det fast i en pullert. Kjørte kontrollert fram til Ibizaen, og jentungen kastet tauet over til ei skjelvende dame som satt oppi og ikke fikk gjort noe. Hun så litt handlingslammet ut, så jeg ba henne gjøre fast tauet i pullerten bak. Så bakket jeg ut og trakk Ibizaen vekk fra fjellet og ut i sikkerhet på dypt vann. Gubben fikk trekt inn dreggen, tiltet ned motoren og startet opp. Alt gikk bra. Tipset dem så om at de kunne legge seg ved siden av oss, der ville de ligge trygt og fint i le. Det gjorde de, og virket fornøyde med det. Etter å ha fortøyd jolla gikk jeg bort for å spørre om det gikk bra med båten osv. Men jeg må si at jeg mildt sagt ble overrasket over at gubben bare snudde seg vekk og ikke svarte. Fikk ikke så mye om et takk for hjelpen etter å ha berget båten deres fra fjellet. 

 

Trekker fram historien da dette er en av de mange episodene av dårlig sjømannskap vi har vært vitne til i sommer.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

 

Heh, takler du ikke tauendene?

 

Ingen takling her. Vi spleiser i begge ender, og med løkke i ene enden. Og så svir vi cordellendene som stikker ut fra spleisen. Spleising er fast jobb for styrmannen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 28 minutter siden:

Vi spleiser i begge ender, og med løkke i ene enden.

Etter påpakning fra en kompis sluttet jeg for mange år siden å speise begge ender. Løkke i en ende er gull, men "kattkuk" i andre enden er ikke så smart. Det ser bra ut, men dersom man skal trekke til seg tauet f.eks. gjennom et fortøyningsøye er det fordel at den andre enden kun er svidd. Bendsling/takling ser bra ut, men det har jeg ikke tatt meg tid til. 

Link to post
Share on other sites

Litt mer stilig med takling i samme farge som tauverket?  :giggle:

 

takling2.jpg.6a2cd6ff5a0e91db2a0b25b6ef2c250d.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 44 minutter siden:

Etter påpakning fra en kompis sluttet jeg for mange år siden å speise begge ender. Løkke i en ende er gull, men "kattkuk" i andre enden er ikke så smart. Det ser bra ut, men dersom man skal trekke til seg tauet f.eks. gjennom et fortøyningsøye er det fordel at den andre enden kun er svidd. Bendsling/takling ser bra ut, men det har jeg ikke tatt meg tid til. 

 

Forsåvidt helt enig.

Men stymannen (eldstesønnen) vil ha det sånn, og han er kompromissløs på detaljene. Jeg har funnet ut at man skal bare være glad til når noen er nøye med det de gjør og ikke krangle . . .

Det har gått relativt bra med å dra til seg tampen hittil.

 

"kattkuk" var nytt for meg . . :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 41 minutter siden:

Litt mer stilig med takling i samme farge som tauverket?  :giggle:

 

takling2.jpg.6a2cd6ff5a0e91db2a0b25b6ef2c250d.jpg

Pent utført, men jeg ville nøyd meg med ca 1/3 av lengden. Med så lang takling blir tampen stiv i enden. Da kan den låse seg i et øye.

 

NilsPils skrev 34 minutter siden:

"kattkuk" var nytt for meg . . :smiley:

Kalles visst også for endespleis

Endespleis.png.81f4e94eb2f89aab915ebb43dbbc065b.png

 

Hentet herfra:

https://kmspeider.no/ressurser/spleising-article1585-3902.html 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Pent utført, men jeg ville nøyd meg med ca 1/3 av lengden. Med så lang takling blir tampen stiv i enden. Da kan den låse seg i et øye.

 

Litt enig, men at den er litt stiv gjør den faktisk enklere å tre inn gjennom et øye. Men uansett, en fillesak.

 

:easter:

 

Jeg ser du linker til en speiderside, og takling, spleising og alle de vanlige knopene lærte jeg meg faktisk som guttunge i speideren, og husker de fremdeles.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Litt enig, men at den er litt stiv gjør den faktisk enklere å tre inn gjennom et øye. Men uansett, en fillesak.

:thumbsup:

 

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Jeg ser du linker til en speiderside,

Jepp, men selv har jeg ikke gått i speideren, og ikke på søndagsskole heller for den del. Tror kanskje ikke kattkuk er et begrep de aktivt bruker i speideren heller .... 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Tror kanskje ikke kattkuk er et begrep de aktivt bruker i speideren heller .... 

 

Det skal du ikke være for sikker på. Men det ordet ble ihvertfall ikke brukt på søndagsskolen da jeg gikk der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Etter påpakning fra en kompis sluttet jeg for mange år siden å speise begge ender. Løkke i en ende er gull, men "kattkuk" i andre enden er ikke så smart. Det ser bra ut, men dersom man skal trekke til seg tauet f.eks. gjennom et fortøyningsøye er det fordel at den andre enden kun er svidd. Bendsling/takling ser bra ut, men det har jeg ikke tatt meg tid til. 


øyespleis i ene enden og takling i andre……

så vill jeg ha det !


 

Bonus skrev for 2 timer siden:


I tillegg til at våre tau alltid var kveilet pent opp og anbrakt på riktig sted, hadde vi også farget krympestrømpe på enden av alle tauene. En farge for hver lengde. Rødt for kort, blått for mellomlangt og gult for langt. Gjorde kommunikasjonen mellom hr. og fru Bonus veldig mye enklere 👍


fru GD klager på våre tamper er for lange……….men jeg tykker det er bedre med litt for lange enn litt for korte :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 55 minutter siden:

fru GD klager på våre tamper er for lange……….men jeg tykker det er bedre med litt for lange enn litt for korte :smiley:


Samme her. Kona vil ha kortere tamper, mens jeg vil ha lange nok. Kompromisset har blitt 4x10 meter, det er passe for 90% av våre fortøyninger. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 time siden:


Samme her. Kona vil ha kortere tamper, mens jeg vil ha lange nok. Kompromisset har blitt 4x10 meter, det er passe for 90% av våre fortøyninger. 


det værste er da noen iland, som hjelper oss, kommenterer att tampen var lang…………..da får hun vann på mølla……..

 

muligens får jeg fikse ett par korte tamper, så får hun se hur gøy det blir da ikke tampen rekker tilbake……..:giggle:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Heh, takler du ikke tauendene?

 

:easter:

Nei, jeg har ikke gjort det. Men mange av tauene til Morfar (som var fisker) var taklet i endene og spleise kunne han også.

 

Men hvordan gjør du med endene på det lille tauet du surrer rundt? Starten er vel enklest, da kan du knyte rundt en av de tre tynnere tayene det er laget av og surre rundt så starten blir usynlig og ikke løsnes. Men avslutninga blir verre, da må du vel sy inn i tauet eller knyte med knuten fremme og fare for å dra den opp siden? Men det finnes helt sikkert en løsning på dette siden folk bruker det.

 

Men selv har jeg bare svidd av enden med en lighter en dag det er lite vind, og det har som regel holdt greit.

Link to post
Share on other sites

Googler du på "takle tauende" finner du flere måter å gjøre det på.

Jeg gjør det på denne måten, og de eldste taklingene mine er like bra etter 30 år.

takling_min.jpg.b93663eb7fdeddbc2c7fe7be3cf3f0e0.jpg

 

 

 

Dette er også en god og sikker metode.

 

takling_alternativ.jpg.4e833c156f3c025dc246fb815a42f946.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ekkel opplevelse på vei hjem etter 14dagers båttur. Lå på autopilot i 8knop, nydelig vær og så tett på hjemhavna at jeg slappet helt av. Den veien jeg gikk med båten var mellom noen holmer, men på ingen måte trangt. Satt med vinduet oppe og hørte plutselig en litt rar sildrelyd, begynte å kikke rundt og på styrbord side kom plutselig baugen til et frakte skip sakte opp langs siden min. Følte jeg kunne ta hånda ut og kjenne på skråget!(selv om det sikkert var 10-20m mellom oss) Ble sinnsykt stresset, fikk slått av autopiloten og pekt båten vekk i en helsikkens fart. Det gikk jo heldigvis fint, ble både forbannet og flau. Det frakte skipet hadde nok vært bak meg en stund, blitt grådig irritert over den idioten som ikke flyttet seg og bestemt seg for å "skremme meg litt".

 

Nå er jeg selvfølgelig klar over at man viker for yrkesfartøy, og jeg ville holdt lang avstand om jeg hadde oppdaget skipet som gikk med 10-11knop med samme kurs. Men ikke serlig imponert over at de ikke brukte VHF(hadde min på scan) eller fløyte når det var tydelig at jeg ikke var oppmerksom nok. Hadde jeg dreid styrbord hadde de ikke hatt sjangs til å forhindre en kollisjon og jeg hadde små barn ombord... Igjen, helt klar over at jeg burde ha vært mer oppmerksom :)

Link to post
Share on other sites

Furre skrev for 8 timer siden:

Jeg hadde en ekkel opplevelse på vei hjem etter 14dagers båttur. Lå på autopilot i 8knop, nydelig vær og så tett på hjemhavna at jeg slappet helt av. Den veien jeg gikk med båten var mellom noen holmer, men på ingen måte trangt. Satt med vinduet oppe og hørte plutselig en litt rar sildrelyd, begynte å kikke rundt og på styrbord side kom plutselig baugen til et frakte skip sakte opp langs siden min. Følte jeg kunne ta hånda ut og kjenne på skråget!(selv om det sikkert var 10-20m mellom oss) Ble sinnsykt stresset, fikk slått av autopiloten og pekt båten vekk i en helsikkens fart. Det gikk jo heldigvis fint, ble både forbannet og flau. Det frakte skipet hadde nok vært bak meg en stund, blitt grådig irritert over den idioten som ikke flyttet seg og bestemt seg for å "skremme meg litt".

 

Nå er jeg selvfølgelig klar over at man viker for yrkesfartøy, og jeg ville holdt lang avstand om jeg hadde oppdaget skipet som gikk med 10-11knop med samme kurs. Men ikke serlig imponert over at de ikke brukte VHF(hadde min på scan) eller fløyte når det var tydelig at jeg ikke var oppmerksom nok. Hadde jeg dreid styrbord hadde de ikke hatt sjangs til å forhindre en kollisjon og jeg hadde små barn ombord... Igjen, helt klar over at jeg burde ha vært mer oppmerksom :)

Det var det med speil.. 😉 Godt det gikk bra.

Link to post
Share on other sites

I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette, kanskje speil kunne vært aktuelt også i dag?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...