Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Thomas_h skrev 53 minutter siden:

 

Helt enig og det er selvsagt det positive jeg ønsker å høre mer om her, uten at det blir ensidig.

 

Det er som du sier bare det negative som kommer frem til vanlig.

 

Fant ingen tråd som het "i dag skjedde det ikke noe gale med drevet mitt". 😄🤣

 

Men det virker fortsatt som at de som har gått over til aksling ofte har en horror-story med drev, og jeg ønsker ikke være med i den klubben. 

 

 

Aksling har sine klare svakheter også. Det enkere og mer solid isolert sett, men mer sårbart ved grunnstøting ved at flyndra slår inn i båten og roret slås av. Har vært en del tilfeller av det

 

videre har aksling ulempe ved høyere forbruk og dårligere manøvrerbarhet, og at man ikke kan gå inn gå grunt vann. Drev kan tiltes opp. 

Link to post
Share on other sites

17 sesonger med DPE. på KAD 44 Kun olje, sink og belg i tillegg til en shim. 

I løpet av de årene har jeg berørt grunnfjell og hatt propellene hos Winrace, Klokke aksel i forbindelse med det. Tau i propellene 2 ganger, Teine en gang.

 

Ingen problemer til dags dato.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Drev har mange fordeler, og hvis man har økonomi til å takle ett drevhavari, er det bare å slå til.

Hvis man itilegg har lyst og økonomi til det årlige vedlikeholdet, er det ikke noe å lure på.

 

Man "låser" seg ganske mye i båtmarkedet hvis man ikke vil ha drevbåt, det vet jeg alt om.

Jeg skal nemlig aldri ha drevbåt(om ikke eurojackpoten slår inn da, men da blir det IPS😎)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy skrev 46 minutter siden:

Jeg satt bort drevservice hvert år på mine 2 KAD44, betalte rundt 12000,-

Da ble alle belger skiftet, oljeskift, sink,  trykktestet og på/av montering.

12 000 for 2 stk? Det er vel ikke så gale? Regner med normal motor service er i tillegg?

 

 

Bitteliten skrev 56 minutter siden:

Aksling har sine klare svakheter også. Det enkere og mer solid isolert sett, men mer sårbart ved grunnstøting ved at flyndra slår inn i båten og roret slås av. Har vært en del tilfeller av det

 

videre har aksling ulempe ved høyere forbruk og dårligere manøvrerbarhet, og at man ikke kan gå inn gå grunt vann. Drev kan tiltes opp. 

 

Det er notert. Hadde fått med meg høyere drivstoff, lavere fart og mer støy men ikke tenkt på resten. Har ikke planlagt grunnstøting, men det har vel de færreste. 😉

 

lippert skrev 29 minutter siden:

17 sesonger med DPE. på KAD 44 Kun olje, sink og belg i tillegg til en shim. 

I løpet av de årene har jeg berørt grunnfjell og hatt propellene hos Winrace, Klokke aksel i forbindelse med det. Tau i propellene 2 ganger, Teine en gang.

 

Ingen problemer til dags dato.

Gode erfaringstall der ja.

 

Men nytt spørsmål; er DPI drevet bedre/tryggere enn generasjonene før? Det var vel det volvo reklamerte med? Det er vel kanskje ingen som vet da de knapt er 2 år gamle. 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 12 minutter siden:

hvis man har økonomi til å takle ett drevhavari, er det bare å slå til. 

Hvis man itilegg har lyst og økonomi til det årlige vedlikeholdet, er det ikke noe å lure på.

 

Man "låser" seg ganske mye i båtmarkedet hvis man ikke vil ha drevbåt, det vet jeg alt om.

Jeg skal nemlig aldri ha drevbåt(om ikke eurojackpoten slår inn da, men da blir det IPS😎)

Jeg har vel tenkt akkurat som deg, og sitter derfor med en litt for stor båt til påhengere da jeg ikke ville ha drev-type båt akkurat nå. Men jeg vinner sjelden jackpotten, men vinner ofte mandags-produkter.

Hørte noen som sa at de som trodde drev var gale, måtte prøve IPS. 😗😉

 

 

Jakob T skrev 6 minutter siden:

Ei god del av det man sparer med lavere drivstofforbruk, ryker nok ut på vedlikehold. 

Har bare belg, og oljeskift på Volvo drev. Forholdvis enkelt. Ligger flere filmer om vedlikehold på YouTube 

 

 

Jeg har fartet 800nm nå på ca 3.3 liter bensin på nm til ca 15.80kr literen.  Så hvis Nord Star 33+ går på 2.5l/nm hadde jeg spart ca 22 000 kr til nå i år. Hvis jeg ender på 100-150 timer i året er jeg vel på 50 000 ekstra i året på bensin. 🤮 (skal forsøke noen nye propeller når jeg er hjemme fra ferie)

 

Men nå koster den båten 2 000 000 mer enn min da, så det må taes med i regnestykket. 

Link to post
Share on other sites

Jeg et på tredje sesongen med dph drev. 6mnd etter at båten ble kjøpt hadde jeg lyst på aksel båt, men i dag hadde jeg nok valgt drev igjen.. Hadde litt uflaks i starten, og da kan drev gi litt plunder, men må kjenner jeg båten, og har gjort meg noen erfaringer. Bytter alle splinter hvert år, 100kr og 10min, arbeid, også unngå tau i propellen. Fart, forbruk, støy og manøvrering er bedre med drev, da aksepterer jeg litt høyere vedlikeholdskostnader. Ca. 10.000kr annethvert år for service og bytte av belg, de andre årene bytter/sjekker du olje selv…

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 11 minutter siden:

Det med manøvrerbarhet må vel være et utgått argument i dag vel, så vanlig som det er med hekk og baugtruster. 

 

Har en bekjent som mener hans aksling-båt er bedre å legge til med enn drev og doble påhengere. Prop-walk etc. Men tror ikke jeg hadde fått det så bra til. Det er vel opp til erfaring og kunnskap. 

 

Jeg har som nevt lyst på 2 stk motorer for manøvrerbarheten, men innser at en hekktruster til noen tusen er bedre og billigere for formålet. 😄

 

R.O skrev 3 minutter siden:

Jeg et på tredje sesongen med dph drev. 6mnd etter at båten ble kjøpt hadde jeg lyst på aksel båt, men i dag hadde jeg nok valgt drev igjen.. Hadde litt uflaks i starten, og da kan drev gi litt plunder..... 

Hva som gikk gale i begynnelsen da? Var den helt ny? Eller ny for deg?

 

10 000 kr annen hvert år er helt ok. 😄

Link to post
Share on other sites

Aldri hatt problemer med drev på de båtene jeg har hatt. Men man bør legge inn full overhaling i prisen hvis man kjøper tidligere generasjoner av drev som har passert 700-1000 timer. Da kommer det en stor kostnad når som helst og helt sikkert når det minst passer. Så vil det også ha mye å si hva slags båt og hvilket drev som står på. Ellers vanlig service årlig og kanskje noen tetninger av og til. Kjøper gjerne drevbåt men servicehistorikk avgjør mye på pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg har null erfaring med drev men putrer rundt med strak aksel. 

En annen familie som vi drar endel på tur med har båt med drev fra Volvo Penta. 

Det som virker å være en stressfaktor for dem ved gange over åpne havstrekk (Jæren/Lista) er at drevbåten åpenbart har en markant planingsterskel rundt 19-20 knop. Ofte er forholdene utaskjærs slik at det blir ubehagelig å kjøre med slik fart og da faller de stadig  ut av plan.

 

Vår båt med strak aksel er en halvplaner og surrer avgårde like greit i alle hastigheter mellom 7-22knop.

Så er det bare å tilpasse farten i forhold til sjø, båt og mannskapets tåle-evne

Virker som drevbåtene kaver litt mer når bølgene vokser litt.

....men drev har jeg som sagt ingen egne erfaringer med.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 9 minutter siden:

markant planingsterskel rundt 19-20 knop

 

Min båt faller også ut av plan i ca 19kn. Det er som du sier en noe høy fart ved Lindesnes, lista og Sletta i dårlig vær. Jeg føk ned i ca 24kn og tilbake i ca 21 og da var jeg glad familien ikke var med. Noen luftige turer og en del turer under vann. Over sletta lå jeg bak en aksel-båt i ca 14kn, og da føk jeg ut og inn av plan som en jojo. 

 

Jeg håper at f.eks Nord Star 31+/33+ klarer å holde plan noe lavere fart, men har vel noen andre svaret på?

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 4 minutter siden:

 

Min båt faller også ut av plan i ca 19kn. Det er som du sier en noe høy fart ved Lindesnes, lista og Sletta i dårlig vær. Jeg føk ned i ca 24kn og tilbake i ca 21 og da var jeg glad familien ikke var med. Noen luftige turer og en del turer under vann. Over sletta lå jeg bak en aksel-båt i ca 14kn, og da føk jeg ut og inn av plan som en jojo. 

 

Jeg håper at f.eks Nord Star 31+/33+ klarer å holde plan noe lavere fart, men har vel noen andre svaret på?

 

Synes også at Nord Star/Sargo/Targa er kjempeflotte båter men kjenner ingen som har slike. Fint om f.eks Trond123 kunne fortalt litt om evt planingsterskel etc på sin båt.

 

Personlig er jeg mer opptatt av disse sjøegenskapene enn akkurat drev/aksling.

Link to post
Share on other sites

Hadde båter med 2 x drev fra 2013 og ut 2020 sesongen, ca 1000timer kjørt, gjorde så og si alt vedlikehold selv, ca 4000-5000kr pr år for 2 drev. Hadde på disse årene utgifter på ca 30 000kr utover normalt vedlikehold.

Har nå akslinger, men dette er ikke konstnadsfritt heller hvis ting skjer.. 

En kamerat har hatt langt større utgifter på sine 2 akslinger siste 3 år enn jeg hadde 7år med drev.

Det koker ned til hvor mye veldlikehold du kan gjøre selv, at ting er tatt vare på tidligere og at man kjører ting med forsiktighet. Tror uvettig bruk og/eller dårlig vedlikehold har skyld i mye drev problemer.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

 

Hva som gikk gale i begynnelsen da? Var den helt ny? Eller ny for deg?

 

10 000 kr annen hvert år er helt ok. 😄


Kjøpte båten når den var 9år gammel. På første turen røk splinten på giret. Ev var den glemt å montere. En liten sak, men båten måtte vente på løft, så da røyk en påske. Derfor bytter jeg nå både splinter på gir og styrestag hvert år. 
 

Fikk også tau i propellen første sesongen, det tok simringene og jeg fikk vann i oljen. Fikk løft og mekaniker samme dag, men da røyk det 11.000kr ut av feriebudsjettet. 
 

Måtte bytte boss(kjerne) i propellen, dette er visst vanlig rundt 10år på VP duoproppen.. Nye 10.000kr…

 

Med et 10år gammelt drev har du flaks om du slipper unna med 10-12.000kr annethvert år, men med et nytt drev bør du ikke ha store utgifter. Er spent på hvordan dpi drevet holder fremover, vi må vel anta et det er blitt en forbedring.. Det som forundret meg er at VP ikke klarer å lage en patent som beskytter mot at tau i propellen tar simringene…

 

 

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Aksling har sine klare svakheter også. Det enkere og mer solid isolert sett, men mer sårbart ved grunnstøting ved at flyndra slår inn i båten og roret slås av. Har vært en del tilfeller av det

Det kommer an på hvordan båten er konstruert. Med flyndrejern fra kjølen, under propellen, og bak til roret skal det veldig mye til at det du skriver her skjer. På båter med fritthengende propell og ror derimot...

 

Thomas_h skrev for 5 timer siden:

Har ikke planlagt grunnstøting, men det har vel de færreste. 😉

Det bør du planlegge for. Skjer gjerne før eller siden :giggle:

 

Ellers er det vel alltids slik at noen liker mora og andre dattera. For min del holder jeg helt klart på strak aksel, men det har jo også mye å gjøre med hvilke båter jeg sikler på, og hvilket bruksmønster vi har. Ser du på en sjark og tenker å dorge makrell er vel strak aksel et naturlig førstevalg, men skal du ha en 25-30 fot daycruiser og fise fra havn til havn eller ut på holmetur, og selve båtturen er en ren transportetappe, så er mange båter med drev mer aktuelt. En stor tung båt med singelinstallasjon og drev ville jeg holdt meg unna. Like så med en dobbelt så tung båt med dobbeltinstallasjon... 

 

Har også lagt merke til et klassisk argument for drev. Når det hevdes at det koster en del kroner dersom drevet ryker, kommer gjerne motargumentet at "nytt innenbordsgear er heller ikke gratis". Og det er selvsagt riktig, men hvis man studerer finn-annonser blir får man fort en oversikt over hvor mange som averterer med at drevet nylig er byttet, kontra at gearet nylig er byttet...

Link to post
Share on other sites

Ikke noen spesiell planingsterskel slik enkelte båter har det med snuten i været.

440hk er greit nok, men båten er strengt tatt designet for 2 motorer. Jeg har marsjfart ca 22-23knop, men båten liker seg litt bedre i høyere hastigheter da den kommer enda mer opp av sjøen. 2×380dpi og marsjfart på 26-30knop, hadde vært supert.

 

Har fått testet båten godt i røft vær og båten tåler mye!

Da jeg hentet båten fra Oslo, hadde jeg 20m/s og et par meter bølger skrått bakfra i Skagerrak. Rundt Lista i 15m/s og 3-4m /8-9sek intervall bølger rett i mot og fra siden, gikk helt fint. Måtte riktignok ned i 16-17 knop i perioder.

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere drevbåter. Den siste var en Targa 37 med 2 x D6-370 med DPH-drev som jeg hadde i 10 år.

Gikk 1500 timer i mitt eie.

Hadde også joystick på den. Ble veldig lite brukt egentlig, da det er så greit å snu propellstrøvm med drev. 

 

Har ikke hatt problemer foruten en gang: Midtfjords stoppet babord motor. Olje rundt båten, og ved heving av drev ser jeg olje i vannet, samt at undervannshuset var sprengt. Det hadde løsnet en tann i huset på tannhjul propellaksling som hadde blitt med rundt. Toleransene er så små, så da ble det en lang flenge i undervannshus. 

 

Volvo byttet prompte på garanti selv om garantitiden strengt tatt var over, da dette ikke skulle skje.

 

Ellers aldri problemer, men har utført endel saker som bidrar:

1 - Aldri, aldri gi på før alt er på driftstemperetatur

2 - Båten løftes gradvis ut av vannet til i plan.

3 - Annenhver sesong sendte jeg propellene til Winrace for å fornye hub. Mye moment i vannet, og V>Volvo sine propeller har nesten ikke slipp, så mye belastning med tung båt.

4 - De siste 15 min til havn var det å få ned temperaturer til laveste tomgangstemperatur før nedstegning.

5 - Trykktestet drev hver høst og gjorde det som var nødvendig (om noe), da ferien er så viktig for meg at jeg ikke vil miste ferietid for å spare noen kroner på trykktest. Kanskje overkill, men ferien er viktigere enn å hoppe over preventivt vedlikehold. 

 

Oppsummert: Bruker du båten med mekanisk sympati, så varer det bekymringsløst lenge.

 

Så foruten den ene saken som var en tydelig kvalitetsbrist og som ble ryddet opp, har jeg aldri hatt problemer. 

 

En kollega med et beryktet mercruiserdrev gjør som meg, og har ikke hatt en utfordring i sine 12 år som eier. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger om drev og forskjellige tips. Jeg vet ikke om jeg er overbevist enda om drev er trygt eller farlig. Men jeg har god tid enda. 😄 

 

Jeg avsluttet båtferien i dag med 50nm og klarte merkelig nok å redusere forbruke ned til 3L/Nm, selv om lasten var tyngre enn vanlig. 

 

Jeg ser der ligger en Nord Star 33+ hos Tysse Maritim med 2 x 320 og joystik, men lottoen traff ikke i dag heller. 🤑 så får vente en uke til. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt 3 båter med drev, over en 20 års periode. Alle med det nå noe gamle 290 DPE drevet. Ønsket meg aksling på siste båten, men grunnen til dette er ikke at jeg har hatt masse problem med drev, heller å slippe å ta drevet av og på hver sesong, samt at jeg aldri vil la en drevbåt ligge ute om vinteren. Har hatt båtferie med drev 20 år på rad minst 3 uker av gangen, og aldri har en ferie blitt avbrutt pga problem ned drev (eller andre ting for den sakens skyld). Noen ekstra utgifter kommer inni mellom (bytte av kon til gir, kryss som blir dårlige, lekkasje i simringer, trimsylindre som kan lekke ect), men det er ikke veldig ofte etter min erfaring hvis man er flink med vedlikehold og behandler drevet pent som det står mye om i «drevskolen». Jeg tar service hos verksted annet hvert år, 2800 pr drev. Ellers sjekker jeg bare olje. Er den fint så lar jeg den gå en sesong til hvis ikke jeg har kjørt veldig mye. Men kunne godt tenkt meg å slippe styret med montering, demontering, rengjøring, lagring osv. Båten jeg har nå finnes ikke med akslinger, den finnes knapt i det hele tatt i landet, men da ble det kompromisser som det ofte blir med båt når man ikke har ubegrenset med midler. 
 

Kort oppsummert: Jeg ville ikke latt drev eller aksling styre hva slags båt jeg skal ha, da snevres markedet veldig inn. Det er totalsummen som teller, og det er MYE man skal vurdere og veie opp mot hverandre når man skal kjøpe båt. Men hvis alt annet var likt ville jeg valgt aksling;)

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev 6 minutter siden:


 

Kort oppsummert: Jeg ville ikke latt drev eller aksling styre hva slags båt jeg skal ha, da snevres markedet veldig inn. Det er totalsummen som teller, og det er MYE man skal vurdere og veie opp mot hverandre når man skal kjøpe båt. Men hvis alt annet var likt ville jeg valgt aksling;)


Godt poeng. Jeg skulle gjerne hatt en halvplanende akselbåt på 32-35 fot med marsjfart på 12 - 15 knop. Men da er det ikke så mye å velge mellom. Layout, design, antall lugarer mm.. er også viktige kriterier.

 

 

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev 39 minutter siden:

Men kunne godt tenkt meg å slippe styret med montering, demontering, rengjøring, lagring osv.

Mange (inkludert meg selv) vil påstå at dette alene er nok til å velge bort drev🙂

 

Optimist1 skrev 40 minutter siden:

Jeg tar service hos verksted annet hvert år, 2800 pr drev.

 

Optimist1 skrev 40 minutter siden:

Det er totalsummen som teller

Om det er totalsummensom teller, taper vel drevbåten igjen?

 

En hundrelapp til anoder, og et cutlesslager ca hvert 20. år er ca det vedlikeholdet av akslingsbåt koster.

 

Ja, akselbåter bruker noe mer diesel, men er er vel bare om man ligger i planfart.

 

Merkostnaden for service gjør at en skal kjøre myye båt før akselbåt blir dyrere drift enn drev.

 

 

PS.Dette er ikke ment som ett angrep på Optimist1, men han hadde mange gode poeng som jeg siterte og ønsket å kommentere.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...