Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Har laget et uformelt enkelt regnestykke på hva det koster å ha drevbåt vs påhenger per motortime gitt 200timer i året. Gitt ny båt, og all service er tatt på verksted. (Dette er ikke totalkostnadden for båt, bare ren driftskostnadder, men tok med kapital da drevbåt er over dobbelt så dyr som påhenger)

 

Drevbåt, 30fot, 1x D6-400dpi

Service motor/drev: 26 000 = 130kr

Winrace prop vulc: 10 000   = 20kr 

Rehab drev hver 800t:        = 125kr

Drivstoff, marsjfart:             = 485kr

Kapitalkost (3%av verdi)     = 525kr

 

Totalt drev-båt kost per time= 1285kr

 

Påhengsbåt, 29fot, 2x 225 V6

Service, 12500kr for 2 stk: = 125kr

Drivstoff, marsjfart:             = 1250

Kapitalkost:                          = 270kr

 

Total påhenger per time:    = 1650

 

Vil det si at jeg må kjøpe ny båt?????

 

Ser dere noe feil her? Som nevnt så er ikke bunnsmøring, båtplass, forsikring eller andre slike ting tatt med her da det er helt likt for begge båtene. En ting som jeg vurderte å ta med var verdifall da det muligens er mindre % med innbords, men det er kanskje feil og kan endre seg i fremtiden. 

 

Hvis bruken går ned fra 200 til 100 timer i året kommer nok påhengeren mye bedre ut da drivstoffet det store elementet der. Og tilsvarende så øker vel forskjellen hvis jeg går fra 200 til 300 timer i året. 

 

Link to post

Det var heftige servicekostnader iallefall.

For min 18-foter med 115 hk og ca 40 brukstimer i året kommer jeg til en kostnad på rundt 200 kroner timen for service/drivstoff og en hundrelapp i kapitalkostnad (tar servicen selv da).

Større båter tør jeg ikke å regne på :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 3 minutter siden:

kostnad på rundt 200 kroner timen for service/drivstoff

 

Jeg ser 1 fot større gjerne legger på mer enn 1% i forbruk ja. Samme type båt som min bare 3 fot mindre bruker rundt halvpartenen av drivstoffet, koster litt over halvparten og veier halvparten. ? så 3fots syken er dyr. 

Link to post

Hva slags båt med D6/400 er det som kun bruker drivstoff for 485 kr/time i marsjfart?

 

Du kan nok regne minst 55 l/t i forbruk på denne på marsjfartskjøring og med dieselpriser på 12-13 kr/l på snitt så er du nok nærmere 700 kr i kostnader pr. time på marsjfart.

Link to post
Chiefengineer skrev 11 minutter siden:

Hva slags båt med D6/400 er det som kun bruker drivstoff for 485 kr/time i marsjfart?

 

 

Takk for kommentaren; jeg har brukt NordStar 31 som eksempel.

 

De opplyser om 1.5-1.7 l/nm et sted mellom 26-28kn. Jeg brukte 26kn og 1.7l/nm. Jeg brukte 11kr literen da jeg bor på vestlandet. Ser ofte nede på 10 tallet her. På bensin brukte jeg 16kr, men ser mellom 15 og 19 kr her vest, og ikke under 18kr på sørlandet i sommer. 

Link to post

Kjøper du helt ny båt har du garanti og reklamasjonsrett en god stund og da ville jeg ikke langt allverdens vekt på alle de problemer og tilhørende kostnader andre har erfart med drev ut over ordinære servicekostnader.

 

Det går bl.a. en rekke drevbåter hos oppdrettere i helårsdrift der Targa med tomotorsinstallasjon ser ut til å være yndlingen.

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Targa med tomotorsinstallasjon ser ut til å være yndlingen.

Skulle gjerne gått for dobbelt drev, men det øker ny-prisen med ca  600 000 kr (1xD6 vs 2xD4), og dobler vedlikeholdskostnaden. Men blir båten større enn par og 30 fot, må det vel inn med doble drev. 

 

For et fiskeanlegg eller kommersiell drift hadde jeg ikke vært i tvil på dobbel-installasjon. 

 

Jeg har lyst på større/dyrer båt en jeg har behov for og har råd til, så jeg tror jeg må begynne å tenkte på om jeg kan tjene penger på båten. :giggle: 

 

 

Link to post
Bårdp skrev 5 minutter siden:

Får jo 31-34 fotere med Volvo D6 440 og drev.

Ja, det er jeg klar over. Men både selgere, forbrukere og denne tråden anbefaler å ikke "overbelaste" et enkelt drev. 

 

Så f.eks 31 nordstar var anbefalt med 1 x D6-440, mens 33 Nordstar burde leveres med min. 2 x D4-330. (edit: selv om den leveres også med 1 x D6-400)

 

Dette da for å få farten som passer skroget,  OK komfort, rett forbruk og ikke overbelaste drevet. 

 

Alt over er "jeg har hørt fra andre" da jeg ikke har hatt drev-båt. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Bårdp skrev 1 minutt siden:

Joda men en Nordstar 31 er vel i realiteten 34 fot.

Godt poeng :clap:  Skulle ønske måling av båt var standard. 

 

Jeg var inne å sjekket på hjemmesiden nå, og den er 32' 9" total lengde inkludert en stor badeplatform. Så jeg tror skroglengden er 31, men det er gjetting fra min side. 

Link to post

Maskinrommet i en Nord Star 34 bør vel helst se slik ut :smiley:

 

Men hva er båten laget av, med en vekt på over 8 tonn?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228202831

 

 

nordstar34.jpg.ea0c4bdf4ec39b508a64c4a230216625.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 33 minutter siden:

Maskinrommet i en Nord Star 34 bør vel helst se slik ut :smiley:

 

Men hva er båten laget av, med en vekt på over 8 tonn?

 

Så bra ut der nede ja. Nå har jeg bare lest meg opp på Volvo drev, så orker ikke begynne på nytt. ? i hverfall ikke denne uken. 

 

Min egen båt er 29fot, 3m bred og veier ca 5000-5500kg så jeg tenkte ikke den var så gale med 37fot og 3.65m bred.

 

Men når det gjelder vekten, så virker det som denne typen "targa" båter er tyngre enn de ser ut. 

 

NordStar skryter vel at skrogene er rein glassfiber (altså uten kjerne, balsa etc) og har en del isolasjon/skum så det trekker vel opp vekten, og at har dypere V skrog trekke vel også opp vekten noe. Men bare gjetter. 

 

 

Link to post

Nord Star 31 veier vel 5500 kg, så det er jo 3 tonn forskjell. Riktignok inkl. ekstra motor men allikevel ganske vilt.

Disse Mercury V8 TDI 370 hk (fra VW/Audi) er temmelig lette forresten. Ca 500 kg med drev. 200-300 kg lettere enn hhv. D4 og D6.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Merkelig at de kan finne på å installere noe slikt all den tid det fins både Volvo Penta og Yanmar på markedet. Kunne ikke ha tenkt mye på driftssikkerhet, deletilgjengelighet eller annenhandsverdi.

 

Hva får deg til å tvile på deletilgjengelighet eller annenhåndsverdi?

Mercury er verdens største produsent/leverandør av marint framdrifsmaskineri.

Gunstig pris og lav vekt er jo en fordel når man må ha dobbel installasjon :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...