Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Tom Rør skrev 4 minutter siden:

Er det dårlig vær eller kjedsomhet som får folk til å bli ufine i denne tråden?

Kan begynne å lure på det, ja. Ikke rart det blir krangel i gjestehavnen(e)...

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 29 minutter siden:

Nå fikk jeg akkurat det svaret jeg tenkte ville komme. De som ikke vil ha en stor fremmed hund oppe i matfatet bør finne en annen øy. Barn som blir skremt av løshunder bør holde seg ombord eller ta en tur til Hadeland som Lars H nevner for der er det båndtvang og ikke svaberg og krabbe. Hvis man ønsker å høre direkte sendt reiseradio på svaberget eller i båten får man vente til de som kjører jolle og vannscooter har lagt seg, sånn etter kl 22.

Jeg har fulgt endel diskusjoner vedr støy og det går som en rød tråd at de som støyer og er til ulempe mener at de som plages bør innrette seg dem. Captain A er et klassisk eksempel på dette.  

For meg er det støy vist nabobåten setter på ein radio kl 0900 om morgenen….

 

Ellers så synes eg du tillegger meg noen holdninger som eg ikkje har ang båtliv og livet generelt.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 6 timer siden:

Må få deg slik nettradio 

Da kan høre reiseradio når det passer for deg og omgivelsene dine 👍

Du foreslår at jeg bør kjøpe meg en nettradio. Så skal jeg lytte til radio når omgivelsene tillater det. Radio i privat båt skal ikke lyttes på  kl 0900 da det forstyrrer andre. Radio på styrke 3 likestilles med en lav samtale og rekker ikke utenfor ripa. 

 

Vannscootere som kjører for underholdning med hopp og krappe vendinger støyer over 100 db. Absolutt grunn til å stille spørsmål vedr holdningene dine Captain a.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 5 timer siden:

Er det dårlig vær eller kjedsomhet som får folk til å bli ufine i denne tråden?

Er nok heller mangel på skikk og bruk, tenker jeg😉

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 7 timer siden:

Nå fikk jeg akkurat det svaret jeg tenkte ville komme. De som ikke vil ha en stor fremmed hund oppe i matfatet bør finne en annen øy. Barn som blir skremt av løshunder bør holde seg ombord eller ta en tur til Hadeland som Lars H nevner for der er det båndtvang og ikke svaberg og krabbe. Hvis man ønsker å høre direkte sendt reiseradio på svaberget eller i båten får man vente til de som kjører jolle og vannscooter har lagt seg, sånn etter kl 22.

Jeg har fulgt endel diskusjoner vedr støy og det går som en rød tråd at de som støyer og er til ulempe mener at de som plages bør innrette seg dem. Captain A er et klassisk eksempel på dette.  

Hvor er det du drar med båten egentlig? 

Jeg holder til i et av Norges båttetteste områder og drar gjerne til nordre Bohuslän midt i fellesferien, men har aldri opplevd slik støy du beskriver.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden om "Skikk og bruk i forfall?" har jeg lyst til å nevne en episode jeg opplevde for 2 år siden - i havna/marinaen der jeg har båtplass. Både båt og motor var nye for meg, båten, en Flipper 640 HT fra 1986 og en Mercury 3 sylindret 90 hk, 2T. Etter en rask motorgjenomgang av en mekanikker ble båt/motor godkjent for sjøsetting (jeg kan overhode ingen verdens ting om motorer, men forventer at de skal fungere!). Jeg hadde noen små turer sammen med kona - sånn bare for å bli litt kjent med båt/motor. Det så ut som om alt fungerte utmerket. Så kom den lørdag formiddagen. Kona og jeg hadde planlagt å ta med svigers på båttur. At de skulle få oppleve Larkollen fra sjøsiden, seile innom Risholmen med sine rododendronparker og ligge på svai i Hankø-sundet og spise en bedre lunsj (svigers er GODE på å lage smørbrød :thumbsup:) Nede i marinaen var avtalen at jeg skulle klargjøre båten, legge ned kalesje, fyre motoren, løsne fortøyninger og kjøre båten til en av de andre brygga hvor svigers ville ha lettere for å komme ombord, de med dårlig balanse og usikre bein. På vei bort til møtestedet måtte jeg passere en Storebro Comander 47 hvor det var flere personer ombord. De hygget seg med hevede hvitvinsglass og pratet og lo. Nesten rett utenfor badeplattformen til Storebro'en begynte min motor å fuske. Pluss at det begynte å ryke faretruende av den. Etter noen minutter stoppet motoren. Jeg fikk start på den igjen, men den fusket, det røyk - for så å stoppe igjen. Jeg så fortvilet opp på menneskene i Storebro'en. Jeg hadde lagt merke til den oppblåste riben som lå henslengt på badeplattformen og håpte på litt hjelp til å komme tilbake til min egen bås. Et par av mennene ombord i Storebro'n hadde observert det som foregikk med motoren min, og jeg og ropte til dem: "Jeg har problemer med motoren!" Et øyeblikk så de på meg hvorpå han ene svarte: "Vi ser det!"! Uten å vise den minste interesse i å hjelpe til. 

Jeg var rimelig svett da jeg etter mye strev, starter og stopp på motoren etc, fikk buksert meg inn i båsen min igjen. Det endte bra, men ikke takket være hjelpsomhet fra andre båtbrukere. Svigers, min kone og jeg spiste smørbrødene og drakk sider til i skyggen under parasollen hjemme på verandaen og hadde det veldig hyggelig. Alle var sjokkerte over den arrogante, lite hjelpsomme holdningen til mennene i Storebro'n. "Er det ikke en plikt å hjelpe til?" hadde svigermor spurt.

Problemet med motoren viste seg å være et par slanger som fører olje fra tanken til sylindrene. De hadde sprukket og oljen rant ned på varme sylindre. Ingen krise, men for en motorukyndig som meg var det ganske nervepirene.

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg har stort sett bare hyggelige opplevelser med båtfolk. Men det finnes unntak, som over alt ellers.

 

For noen år siden var jeg i middagsbukta med tresnekka. Skulle legge båten på svai for å nyte sommerkvelden med familien. Men det var trangt om plassen og ved første forsøk drev vi innn mot siden til en cabincruiser. Der var det party ombord med hevete glass. Istedet for å tilby en hjelpende hånd for å hindre sammenstøt utbrøt kapteinen:

 - Hvis du kommer borti båten min blir det advokatmat.

 

Heldigvis kom jeg ikke bortibåten til drittsekken og forflyttet meg til mer vennlige omgivelser . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis det er lov å komme med en liten glad-historie i en sånn tråd så synes jeg det var fantastisk morsomt for noen år siden da det kom en gammel mann i en robåt som hadde tauet en ca 20 fot motorbåt til båthavna. 20 fotern lå halvt under vann. 

 

Pensjonisten var ute og rodde utpå da han så havaristen. Sprek som pensjonisten var så var det litt moro å kunne hjelpe til, som han sa! Ikke alle forunt å få sånn hjelp! 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 time siden:

Hvis det er lov å komme med en liten glad-historie i en sånn tråd så synes jeg det var fantastisk morsomt for noen år siden da det kom en gammel mann i en robåt som hadde tauet en ca 20 fot motorbåt til båthavna. 20 fotern lå halvt under vann. 

 

Pensjonisten var ute og rodde utpå da han så havaristen. Sprek som pensjonisten var så var det litt moro å kunne hjelpe til, som han sa! Ikke alle forunt å få sånn hjelp! 

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 10 timer siden:

Hvis det er lov å komme med en liten glad-historie i en sånn tråd så synes jeg det var fantastisk morsomt for noen år siden da det kom en gammel mann i en robåt som hadde tauet en ca 20 fot motorbåt til båthavna. 20 fotern lå halvt under vann. 

 

Pensjonisten var ute og rodde utpå da han så havaristen. Sprek som pensjonisten var så var det litt moro å kunne hjelpe til, som han sa! Ikke alle forunt å få sånn hjelp! 

Er det noe denne tråden trenger, er det gladsaker :-)

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 12 timer siden:

Hvis det er lov å komme med en liten glad-historie i en sånn tråd så synes jeg det var fantastisk morsomt for noen år siden da det kom en gammel mann i en robåt som hadde tauet en ca 20 fot motorbåt til båthavna. 20 fotern lå halvt under vann. 

 

Jeg så noe lignende i nærheten av der jeg bor for et par å siden. En 17-18 fots båt var gått tom for bensin. En kajakkpadler kom tilfeldigvis forbi, kastet ut en tamp og slepte båten inn til marinaen. Et artig syn..:smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er da stort sett hyggelige folk i havn. Vi både får og gir hjelp jevnlig - da kommer man i kontakt med mange hyggelige folk. I fjor endte vi opp med å passe en hund hvis eiers sønn hadde slått seg i skatepark. Utrolig hyggelige folk og alt bare bra. 

 

Tror det er verdt å huske på at det er de dårlige episodene som gjør sterkest inntrykk - spesielt om man sitter litt småmuggen foran tastaturet en regnværsdag.

 

Og hvis man hverken liker forstyrrelser eller liker å forstyrre (slik er det stort sett med oss), så er det mange fine steder og slenge ut et godt anker.

Link to post
Share on other sites

Skal bare en 'vriompeis' til for å ødlegge en god stemning eller et godt miljø. Og det er gjerne denne ene negative vi husker!

I det området jeg ferdes synes jeg faktisk oppførsel er bedre i dag enn for 5-10 år tilbke. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi er alltid veldig obs på å ikke støye unødvendig etter kl 23. Ingen høy musikk og litt lett irettesettelse av gjester som blir høylydt. Det handler vel om å "read the room". Ligger man tett i tett med ande båter som har lagt seg, er det umusikalsk å kjøre full fest om bord. Men ligger man midt i en "party-havn" i en by, må man tåle støy. I stille uthavner er man rolig, naturligvis. Litt moro et det dog lov å ha, og i verste fall: if you can't beat them, join them!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 10 timer siden:

Og hvis man hverken liker forstyrrelser eller liker å forstyrre (slik er det stort sett med oss), så er det mange fine steder og slenge ut et godt anker.

Vanskelig å være uenig i det. Noen ganger ønsker vi fest og leven, andre ganger ønsker vi det rolig - og velger havn deretter.

 

Det vi derimot ikke vil ha noe sted er uvørne, egoistiske, hensynsløse, arrogante, ufine, selvberettigede, intolerante...

 

Liten eller stor, du er alltid velkommen på min skuteside - innerst, ytterst eller dritten i midten - spiller ingen rolle. Trenger du å smette ut grytidlig, så setter jeg alarmen, gnir søvnen ut av øynene og møter deg på dekk for å hjelpe deg ut og ønsker deg god tur. Ser jeg du trenger hjelp med stort eller smått byr jeg før du spør - jeg har verktøy, jeg har tid. Gammel eller ung, er du et alminnelig trivelig menneske deler jeg broderlig på ankerdrammen. Jeg biter heller ikke om du tramper veldig sjenerende på det trommeskinnet som dekket mitt utgjør - og tenker heller at jeg kan holde ut de sekundene det gjelder, og at du ikke trenger opplæring da du vil forstå greia helt på egenhånd den første gangen det skjer motsatt vei. Har du forlatt skuta de ille fortøyd eller fendret så vil du kanskje oppdage når du kommer tilbake at "en eller annen" må ha ordna litt. Er du en av kidsa som selger boller gjør du alltid butikk hos meg - selv om frokosten er fortært (for unges entreprenørskap i sommerferien må lønne seg).

 

Er du en tølper, opplev likevel alminnelig høflighet og "lederskap med godt eksempel", fra meg - men ikke så veldig mye mer. Opptre som et skikkelig rassh*l derimot - da kan alt skje. Jeg er i utgangspunktet på ferie og vil ikke la idioter ødelegge for humøret. Men jeg har en lunte jeg og - stort sett lang, men ikke uendelig.

 

Holder du meg og hele havna våken med hølytt skrål og festing langt utover resten av den ellers så rolige havna har falt til ro - da spør jeg pent om du kan dempe deg litt, kanskje til og med to ganger. Er du derimot den samme ene idioten jeg har vært borti før, som hverken tok mine eller andres høflige bønner til deg, men svarte heller som en sann drittsekk i tillegg til at du fortsatte i samme vigør, ja så husk at jeg vet å få nok folk i havna med meg til å la det gå sport i det å ta igjen så tilværelsen din blir ulidelig - på all verdens kreative måter - når du ligger bevisstløs, fyllesjuk og ihjeldrukken - da iverksettes planene fra helvete igjen, akkurat som sist - atter engang vil du kjenne lidelse fra kort tid etter solen står opp, og i minst like mange timer som du terroriserte andre natta gjennom.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

zooper skrev 25 minutter siden:

Opptre som et skikkelig rassh*l derimot - da kan alt skje. Jeg er i utgangspunktet på ferie og vil ikke la idioter ødelegge for humøret. Men jeg har en lunte jeg og - stort sett lang, men ikke uendelig.

 

Hele innlegget til zooper applauderes :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Da jeg for mange år siden "trampet" nedover sørlandskysten med 3 - 4 andre båtvenner på ferie hadde vi alltid planen klar om vi skulle komme til å oppleve drittsekker i en uthavn. Vi opplevde dessverre drittsekker, men turte aldri sette vår egen plan ut i virkelighet: Å kappe fanglinene inn til land samt dreggtauet til drittsekkens båt etter at drittsekken hadde gått til køys for natta. Og så la ham drive av gårde. Vel-vel...............................................vi gjorde det ikke, men lysten var nok der altfor ofte :smiley:

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Reverser alle tiltak båteier har gjort for å motvirke rykk i båten og gnisselyder i tau og fendere - og gjerne gi litt ekstra med å tape pussevamper eller pusseskinn på kontaktpunkter. Løsne på fall langs masta og bommen så det smeller konstant. La vannslangen ved uhell spyle på skutesida og inn i åpne luker - lenge. Flytt barnas lek til bryggekanten ved siden av båten. Tramp høylytt og gnissende når du går over dekk, og pass på å ta dats så det rykker og gynger. Prat høylytt og lenge rett utenfor - rop gjerne lange beskjeder til naboen. Musikk, høy musikk - og bytt låt og sjanger halvveis mellom hver låt. Få alle i havna til å banke på skutesida regelmessig for å stille det samme stupide spørsmålet - som feks når plassen blir ledig - og gi han huden full for enhver ting du kan komme på. Kjør motor, gjerne med ekstra totaktsolje. Lag sjø om du kan. Når du går forbi, dunk i sida på skuta og si ting som "shit, la oss stikke før han ser den skaden". Si ting som "vent på leg, jeg må bare pisse", mens du spyler vsnn på skutesida (enda bedre på kalesjen, på dekk, inn i kockpit eller inn i en åpen luke - når du likevel skal gå over båten). Knus et glass i en pose mot dekk, og si "shit, la oss stikke" - og gjør så i full vigør (å si "takk for i går rassh*l funker det og). Med andre, stå i nærheten og snakk fornærmende om skipperen og hver individuelle gjest - som om de ikke kan høre deg. Sett strømaggregatet ved siden av. Si ting som "shit, har du sett all den røyken? Burde vi si ifra eller la dusten brenne"? Si ting som "sjekk her a', nok av folk i som tok utfordringen med å stumpe sigg i kalesje og gelcoat på skute xxx - han kommer til å klikke i vinkel, båten ser faen ikke ut. Tipper han gerningen vi møtte gjlr alvor av å kutte fendere eller fortøyninger"...

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 27.6.2022 at 22.18:

Istedet for å tilby en hjelpende hånd for å hindre sammenstøt utbrøt kapteinen:

 - Hvis du kommer borti båten min blir det advokatmat.

 

Det var vel hyggelig av ham å tilby seg advokaten sin som fender? Ser vel ikke så mye annet denne skulle kunne brukes til i en slik situasjon.

 

Personlig ville jeg kanskje brukt en au pair, eller en håndtverker. de er mye billigere, men kanskje ikke så oppblåst da.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 8 timer siden:

Nå er det veldig lavt nivå i denne tråden. Vi er da voksne mennesker?

Det kalles humor og ironi, et artig konsept som får en til å smile og føle glede på innsiden - det er verdt å prøve det en gang.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 11 timer siden:

Holder du meg og hele havna våken med hølytt skrål og festing langt utover resten av den ellers så rolige havna har falt til ro - da spør jeg pent om du kan dempe deg litt, kanskje til og med to ganger. Er du derimot den samme ene idioten jeg har vært borti før, som hverken tok mine eller andres høflige bønner til deg, men svarte heller som en sann drittsekk i tillegg til at du fortsatte i samme vigør, ja så husk at jeg vet å få nok folk i havna med meg til å la det gå sport i det å ta igjen så tilværelsen din blir ulidelig

Ironi er vanskelig å få gjennom når man skriver. Jeg har nok en annen type humor en deg, klarer ikke å finne ironien her men da vet vi i hvert fall at det du skriver ikke er alvorlig ment.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...