Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Thomas_h skrev 8 minutter siden:

Gikk fra Bergen til Lillesand og tilbake i sommer og det var mange havnevaktet som sa at her skal det ligge 3 i bredden osv. Men de spurte samtidig om det var greit, men om det var av høflighet eller om jeg kunne sagt nei vet jeg ikke.  

 

Er nok forskjellig fra havn til havn...men som sagt, vi pålegger det aldri...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Jeg er med å drifte en gjestehavn fra tid til annen...

Vi vil aldri pålegge noen at de skal ta båt på utsiden,  mot deres vilje...

Det er høyst frivillig...

I disse Corona tider er det sjelden jeg ser noen ligge dobbelt, med mindre de reiser sammen eller kjenner hverandre...

Veldig bra. Slike gjestehavner har skjønt etikette og kundeservice.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Nope, min skrogside er min skrogside, selv om neste båt må betale til havna. Den er kun en forlengelse i form av havna sin rett til å ta betalt for båtene utenfor. Ingen kan påberope seg å bestemme noe som kan skade min båt. Nå går jo dette som oftest i orden, så sant ingen med for stor båt skal trenge seg på, men om mine kryssholdt skal brukes til fortøyning, og min båt brukes som landgang, er nok min rett til å bestemme i ytterste konsekvens. Da kan de knyte direkte til brygga og bruke jolle, evt gå på andre, for å sette det på spissen. Men det er jo bare respektere andres båt, på lik linje med man respekterer andres bolig. Man går ikke inn med sko på, og røyker inne, om den man besøker ikke tillater det. Spiller ingen rolle om det er vanlig hos andre du besøker, eller hjemme hos deg selv. 


Tilsluttes. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 11 timer siden:

Veldig bra. Slike gjestehavner har skjønt etikette og kundeservice.

 

Som landsens stril fra en av bygdene utenfor Bergen, må jeg innrømme at etikette ikke inngår i mitt daglige  ordforråd.

 

En kjapp prat med MR Google avklarte følgende:

Etikette henviser til regler for skikk og bruk i selskapslivet, særlig ved hoffet og i diplomatiet.

 

En gjestehavn er jo litt som en  tett befolket campingplass men kanskje med noe større spredning i det sosiale hierarkiet.

Kanskje ikke så rart da at det blir kulturkollisjon når  "etikette" møter "folkelighet" og plass er et knapphetsgode....:smiley:

 

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste denne saken i dag, sånn apropos skikk og bruk... Klipper inn teksten siden den ligger bak betalingsmur.

 

Denne luksusbåten mener Petter at privatiserer den populære brygga: – Vi er en god inntektskilde for kommunen


ROTEN TIL KONFLIKT: Denne Princessen ligger store deler av sommerhalvåret på den samme plassen på Østre Bolærne, like ved servicebygget. At et pensjonistpar har samme plass på gjestebryggen hele sommeren får flere til å reagere. Men selv bryr de seg ikke.


(tb.no) «Det er mange som tar seg til rette i skjærgården vår som skal være et felles eie! På Østre Bolærne er det en Princess som ligger på en bestemt plass i flere måneder! Betaler havneavgift og tar ferja hjem! Legger ut en jolle som blokkerer alle andre ifra å ta «deres» plass!»

 

Slik innledes en kommentar skrevet av Petter Ellefsen under en artikkel i Tønsbergs Blad for et par uker siden. På Østre Bolærne er det ingen regel som sier at man maksimalt kan ligge et visst antall døgn i gjestehavnen. Det utnytter enkelte, mener Ellefsen.

 

Han er kjent med og har godtatt at innholdet i kommentaren og navnet hans står på trykk.

Ellefsen forteller videre at forholdet har blitt tatt opp både med en lokalpolitiker i Færder kommune, samt og lederen av gjestehavna på Østre Bolærne, Alex Rossitto.

 

Kjenner ekteparet godt
Når TB slår på tråden til Rossitto sier han at han er kjent med problemstillingen, men at han ikke har mottatt en eneste tilbakemelding direkte.
– Jeg kjenner de fleste her. Jeg har jobbet på Bolærne i 14 år. Jeg har ikke hørt noen ting. Det kan vel være noen som ønsker seg plassen selv? Men så lenge de betaler havneavgiften og oppfører seg ordentlig ser ikke jeg noen grunn til at de ikke kan være der, sier Rossitto.

Eierne av den aktuelle båten er et ektepar i slutten av 70-årene. Rossitto innrømmer at han kjenner de godt, ettersom de har vært faste tilskudd på gjestebryggen over flere år.


«Kjeft og stygge ord»
Petter Ellefsen mener at ekteparet i praksis privatiserer brygga. Det til tross for at den ifølge han er best egnet for funksjonshemmede som skal i land, ettersom det er kort vei til både do og dusj.

«Kjeft og stygge ord blir mange møtt med dersom de kommer for nær med hunder eller «tar» benkene deres», skriver han videre.

Disse påstanden er Rossitto sterkt uenig i.

– Det er på ingen måte de beste plassene. På den brygga vi snakker om ligger det tre båter akkurat nå. Det er mange ledige plasser. Og vil man være på den brygga er det bestandig ledig plass. Det er mye trafikk der, men bare de som ligger i flere uker.

– Så lenge de betaler havneavgiften og er om bord er det ikke noe problem. Det passer jeg godt på at de er. Det er ikke lov til å sperre plasser med tau eller jolle. Og hvis de tar ferja for å kjøpe mat og sånne ting, kommer de tilbake med den neste. De må også overnatte hver natt i båten, i tilfelle det skulle bli brann eller sånne ting, sier Rossitto.

Betaler opptil 60.000 i året
Tønsbergs Blad har vært i kontakt med det aktuelle ekteparet. De ønsker ikke navnet sitt på trykk i avisen, men forteller at de er klar over kritikken. Men de er ikke enige i den.

– Jeg lurer på om det er misunnelse ute og går. Vi er et pensjonistpar som trives godt over har vært her over 100 døgn i året de siste årene. Hvert år legger vi igjen mellom 50.- og 60.000 kroner i havneavgift og restaurantbesøk. Vi er en god inntektskilde for Færder kommune. Jeg ser ikke problemet at vi ligger her, sier mannen.


– Enkelte mener at dere privatiserer brygga. Er du enig i det?

– Nei.

– Hvorfor?

– Nei. Overhodet ikke.

– Blåser i kritikken
Båten de disponerer er en Princess på 40 fot. Mannen mener at fordi båten er gjenkjennbar og skiller seg ut er det flere som legger merke til den, også fordi jollen som hører med er knallgul.

– En mann sier at man får kjeft dersom man kommer for nære med hunden eller tar en bestemt benk?

– Det er bare tull! Når det gjelder hunder er det båndtvang på øya. De pisser på bordene våre og grillen vår. Det er et lite hint å ta med sånne ting. Nå har vi blitt nødt til å ta inn grillen i båten når vi ikke bruker den. De skiter også ved siden av oss når vi spiser. Ukvemsord? Nei! Vi får faktisk ros, fordi vi hjelper andre som skal legge til. Vi får ofte høre at det er så hyggelig å komme hit. Det er en gjenganger at vi er ute og hilser.

Ekteparet sier videre at de kommer til å fortsette å bruke brygga også i fremtiden, selv om kritikken de nå blir møtt med ødelegger noe av inntrykket.

– Kort og godt gir vi pokker i det som blir sagt og kritikken på ditten og datten, avslutter mannen.

Men siste ord i saken er ikke sagt. Etter sommeren kommer det til å bli tatt opp politisk om det skal bli en begrensning på hvor mange dager det er lov til å ligge sammenhengende på samme sted. På naboøya Vestre Bolærne er det til sammenligning ikke lov til å være lengre enn tre dager, men der er det til gjengjeld gratis å ligge.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 6 minutter siden:

 

Denne luksusbåten mener Petter at privatiserer den populære brygga: – Vi er en god inntektskilde for kommunen

 

 

Dette virker som storm i vannglass eller noe sånt. 

Tror vi har fortøyd på den brygga og blitt tatt imot av dem. Vennlige og hyggelig og tok imot tauene. De hadde akkurat spylt og vasket hele brygga med privat høytrykkspyler, for at det skulle se penere ut. Hvis de har sagt ifra hvia en hund pisser på spisebordene som er satt ut må det være helt greit. Det burde hundeeiren selv sørget for at ikke skjer. Er ikke sikker på om det var de samme. men det er nok mange fra nærområdene som er mye der ute. 

 

Men skal det være en regulering på sånt også? Det er vel bra for han som driver å ha endel faste gjester som er sikre betalere?

 

Når det gjelder størrelse på båter på bryggeanlegg mener jeg derimot at det bør vurderes noe regulering slik de har gjort på Jomfruland. På Oscarsborg var de veldig nøye og fordelte og plasserte båter etter størrelse. Men vennlige og hjlpsomme samtidig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

Leste denne saken i dag, sånn apropos skikk og bruk... Klipper inn teksten siden den ligger bak betalingsmur.

I en havn der man betaler pr døgn et dette ikke noe problem. Kommentarfeltet i Tønsbergs blad er enig. Dette er greit. 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 2021-8-13 at 18.12:


Der oppsummerte du poenget. Når det kommer en som skal diktere og låne plass på utsiden, som jeg har opplevd er de som ofte ikke betaler havneavgift selv osv så er det skikkelig dårlig etikette. De får følge reglene til båten de legger seg på utsiden av. Hvis ikke er det ryk og reis.

 

Heldigvis er det slik at man faktisk bestemmer selv i praksis. Har aldri opplevd at noen har tvunget seg på. Det hører med nok med til sjeldenhetene og nymotens mangel på skikk og bruk.

Merkelig negativ holdning du har til andre båtfarende. Jeg har seilt Sørlandet, svenskekysten og i Danmark i et par titalls år og har aldri hatt dårlige opplevelser når jeg har ønsket andre båter velkommen til å ligge utenpå vår båt. Tvert i mot har det ved et par anledninger ført til svært hyggelige opplevelser og varige vennskap. 

For meg er det en selvfølge å ønske andre båter velkommen til å ligge utenpå, det gjelder både båt nummer to og båt nummer tre.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Merkelig negativ holdning du har til andre båtfarende. Jeg har seilt Sørlandet, svenskekysten og i Danmark i et par titalls år og har aldri hatt dårlige opplevelser når jeg har ønsket andre båter velkommen til å ligge utenpå vår båt. Tvert i mot har det ved et par anledninger ført til svært hyggelige opplevelser og varige vennskap. 

For meg er det en selvfølge å ønske andre båter velkommen til å ligge utenpå, det gjelder både båt nummer to og båt nummer tre.

Er ikke negativ til andre båtfarende. Er bare negativ til de som trenger seg på dersom en ikke ønsker og som gjerne virker slurvete og ikke så nøye med andres ting og velvære (ikke opplevd så mye av det i virkeligheten, men det er skrevet her inne at folk mener de kan ture frem som de vil).


Poenget er å belyse forskjellen på ulike holdninger blant folk og at det selvfølgelig er et eget valg om man ønsker noen utenpå eller ikke, unntatt i nødstilfeller. Men også jeg har av og til fremmedbåter på utsiden. Når jeg selv ønsker de velkommen og jeg ser at de har tilsvarende strenge holdninger til teak, polering, båtkjøring og det å ta vare på andres ting som meg selv.
Folk som ser på både egen og andres båter som at «alt skal brukes - det er ikke så farlig, for det er tross alt bare en båt og man må tåle ditt og datt» får heller tenke over holdningene sine om de skal bli ønsket til flere skutesider. Man ser det ofte ganske lett på hvordan båtene ser ut, om de er erfarne eller ikke, båtkjøringen og hvordan de planlegger når de går inn, og det henger ofte sammen med hva slags holdninger de har. 
 

I byer som f eks Kragerø opplever jeg ofte at (hytte)folk bare tar en tamp foran og lar hyttebåten fare i vinden og ligge og dunke borti andre store flotte båter fordi de ikke gidder å kjøre inn i blindtarmen. Da er det lov å si fra og hjelpe de med løsning. Det hender det kommer noen «kjekk og grei» folk som sier de har rib go at det ikke lager merker. «Man bør tåle såpass» osv… Dårlig holdning.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt skjønne at man ikke vil ha folk som ikke oppfører seg og viser respekt for andres båter utenpå. At man anviser nabobåtene hvor det er ok å gå over sin båt er også innafor så det holder. Samtidig er det her illustrert av trådstarter Kragerø havn i felleferien. Da mener jeg det er det normen at man ikke har luksusen å velge om det ligger noen utenpå egen båt. Å avvise en litt sliten seilbåt med unger og be de dra til en annen havn med diverse argumenter funker bare ikke. Igjen, ja - man kan foreslå at de legger seg utenpå en annen rekke med seilbåter om det er plass der.  

 

At man kan stille krav til fortøyning av båten som ligger utenpå deg, og hjelpe til med dette - selvfølgelig. (De fleste skikkelige sjøfolk har også en ekstra fender eller to som er større enn de skitne nabofendrene;)) Tror nok mange som ikke gjør dette skikkelig rett og slett ikke har kunnskapen. Da trenger de veiledning og å bli vist hvordan man gjør det. Folk som gir faen i hvordan de behandler mitt og ditt er ugreit, men det kan man faktisk ikke vite bare ved å kikke på folk. Selv om dårlig planlegging inn i havn kan se ut som dette, kan det like gjerne være nybegynnere som suger til seg alt du kan lære bort om takt og tone i havn.

 

Jeg har fått nok og satt skapet på plass selv. Sist var det unger som hoppet ned på båten vår fra brygga, ledning strukket over dekk som snubletråd, og sleping av vannslange på dekk kl. 07 om morgenen uten tanke på at det bråkte ganske bra nede hos oss(nei, de skulle ikke gå tidlig). Skipper far fikk en lite konstruktiv skyllebøtte fra meg (selvfølgelig uten at barna hans hørte det).

 

I en full havn hvor båter ligger utenpå hverandre longside har jeg ingen problemer med å legge med utenpå andre. Er de i båten spør jeg selvfølgelig først, men det er mer en høflighetsgest enn et reellt sprøsmål. Er det ingen i båten legger jeg til utenpå, og spør etterpå om skipperen på den andre er tilfreds med fortøyningen. 

 

At man har gnukka og polert båten sin er fint det, men ligger man innerst i gjestehavn i fellesferien får man tåle at folk ikke alltid tar av seg skoa. Om det er viktig å beskytte teaken får man legge ut en rød løper.

 

Lå forøvrig i Skagen som førstereis. Der møttes rekkene på midten, mener det var ca 15 båter i bredden. Sånn blir det i juli.

Link to post
Share on other sites

Dette ble en lang tråd på kort tid, så her er det nok mange meninger.

 

Det er vel slik at i gjestehavn at havnesjefen bestemmer. Er det tre longside, så er det det. I Kostersundet er det vel eksempelvis 5. Eller var.

 

Vi la oss til longside i Gunnarsholmen ved siden av "badestranda". Hadde fendret og alt var på stell for neste båt. Vi er 39 fot og neste båt ble en P54. Dette ordnet vi veldig greit ved å fortøye ham på oss først, og så et par tau til brygga. Vinden var fra syd et eller annet (typisk), så vi blåste vekk fra brygga. Deretter la vi på et par tau fra Princessen til brygga.

 

Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg nevneverdig om vinden hadde snudd. Disse båtene tåler en god del. Den kvinnelige kapteinen i en båt på 37 fot lagde noe mer oppstyr da kompisen til han jeg møtte, kom med V58n sin og la seg der. Det også gikk selvsagt bra. Og ikke bare det, men det kom en V42 utpå der igjen. Til og med det gikk bra.

 

Er man bekymret for båten sin, så kan man jo velge at den største legger seg innerst dersom det er plass. Det foreslo jeg også, men hun hadde drukket et glass, så da kjørte hun ikke båt. Da ble det bedre med litt strenge meldinger fra henne som alle gav faen i - og som jeg flirte litt av.

 

I ferien for et par år siden kom det to båter inn på Verdens Ende som var smekkfull. Helt stappa. Tror et var mellom 23 og midnatt. Jeg hoiet ut og spurte om han hadde anker akterut. Det hadde han. Da legger du deg bare bak oss, sa jeg. Det gjorde han. Vi var godt fortøyd med bøye akterut og tau inn på moloen. Like etterpå fikk kompisbåten samme plass bak en annen båt. 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

 

Lingefan skrev 1 time siden:


Folk som ser på både egen og andres båter som at «alt skal brukes - det er ikke så farlig, for det er tross alt bare en båt og man må tåle ditt og datt» får heller tenke over holdningene sine om de skal bli ønsket til flere skutesider. Man ser det ofte ganske lett på hvordan båtene ser ut, om de er erfarne eller ikke, båtkjøringen og hvordan de planlegger når de går inn, og det henger ofte sammen med hva slags holdninger de har. 

 

Hmmm...

Som  nevnt lenger opp er jeg bare en landsens stril...men jeg har bosatt meg I byen.

Når jeg leser sitatet over kom jeg til å tenke på han rett over gaten her hjemme.

Han har bygd seg hus....480m2 fønnkis.

Utenfor huset, foran garasjen, har han laget en 150m2 gårdsplass med granittdekke....stort og flott.

Men av og til må Porschen vaskes... da stilles denne midt i den kommunale gaten...på asfalten....utenfor granitten....før det vaskes.....mye....lenge og nøye.

En gang...mens han vasket....og jeg kom kjørende... mens han sperret veien....måtte jeg bare spørre;

"Hvorfor vasker du ikke bilen inne på gårdsplassen din?"

Svaret var: "Nei, da blir jo granitten ødelagt"

Jaja, tenkte jeg.

 

Vet ikke hvorfor...men når jeg leste sitatet over kom jeg til å tenke på han fyren rett over gaten.....han med granitten...:smiley:

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 53 minutter siden:

Jeg kan godt skjønne at man ikke vil ha folk som ikke oppfører seg og viser respekt for andres båter utenpå. At man anviser nabobåtene hvor det er ok å gå over sin båt er også innafor så det holder. Samtidig er det her illustrert av trådstarter Kragerø havn i felleferien. Da mener jeg det er det normen at man ikke har luksusen å velge om det ligger noen utenpå egen båt. Å avvise en litt sliten seilbåt med unger og be de dra til en annen havn med diverse argumenter funker bare ikke. Igjen, ja - man kan foreslå at de legger seg utenpå en annen rekke med seilbåter om det er plass der.  

 

At man kan stille krav til fortøyning av båten som ligger utenpå deg, og hjelpe til med dette - selvfølgelig. (De fleste skikkelige sjøfolk har også en ekstra fender eller to som er større enn de skitne nabofendrene;)) Tror nok mange som ikke gjør dette skikkelig rett og slett ikke har kunnskapen. Da trenger de veiledning og å bli vist hvordan man gjør det. Folk som gir faen i hvordan de behandler mitt og ditt er ugreit, men det kan man faktisk ikke vite bare ved å kikke på folk. Selv om dårlig planlegging inn i havn kan se ut som dette, kan det like gjerne være nybegynnere som suger til seg alt du kan lære bort om takt og tone i havn.

 

Jeg har fått nok og satt skapet på plass selv. Sist var det unger som hoppet ned på båten vår fra brygga, ledning strukket over dekk som snubletråd, og sleping av vannslange på dekk kl. 07 om morgenen uten tanke på at det bråkte ganske bra nede hos oss(nei, de skulle ikke gå tidlig). Skipper far fikk en lite konstruktiv skyllebøtte fra meg (selvfølgelig uten at barna hans hørte det).

 

I en full havn hvor båter ligger utenpå hverandre longside har jeg ingen problemer med å legge med utenpå andre. Er de i båten spør jeg selvfølgelig først, men det er mer en høflighetsgest enn et reellt sprøsmål. Er det ingen i båten legger jeg til utenpå, og spør etterpå om skipperen på den andre er tilfreds med fortøyningen. 

 

At man har gnukka og polert båten sin er fint det, men ligger man innerst i gjestehavn i fellesferien får man tåle at folk ikke alltid tar av seg skoa. Om det er viktig å beskytte teaken får man legge ut en rød løper.

 

Lå forøvrig i Skagen som førstereis. Der møttes rekkene på midten, mener det var ca 15 båter i bredden. Sånn blir det i juli.


 

Enig i alt du skriver over her, du oppsummerer stort sett det jeg har uttalt, og at man selvsagt må tenke litt selv over hvor man legger til også, dersom man som meg liker å holde båten fin og ripefri. For slubberter og uvørne folk finnes det alltid blant folk der det er mest folk. Men jeg er likevel uenig at «man må tåle». 

 

I Danmark er det annerledes, har jeg skjønt og det er forståelig med tanke på at de er rett ut i havgapet og kun molo rundt havnene som beskyttelse. Selv bor jeg i Norge og ferdes mest i båt på østlandet og sørlandet. Det ble nevnt Kragerø som jeg kjenner godt fordi jeg har hytte der. Og det er en stor skjærgård og mange steder man kan legge til. Så realiteten er at det som oftest alltid er en plass om man gidder å lete litt. Du har jo også de som ikke gidder å lete eller se litt først og bare tar «raskeste utvei» fordi det passer de godt og liker å ligge utenpå en fin båt. Da er det ikke nødvendig.

Sitter du på en relativt tom t-bane og ser at det er mange ledige seter så setter du deg litt unna de andre? Eller presser man seg rett ved siden av de få som sitter spredt rundt omkring der?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ser mange her snakker om havnesjefens regler og anvisninger. Det må være et østlandsfenomen. Slik "luksus" har vi ikke på Vestlandet. Om du ringer f.eks. Bergen Havn for å spørre hvilken båt du skal ligge utenpå, ber de deg garantert bare finne en plass, med mindre du kommer med et supplyskip.

De fleste havner er sevbetjent når det gjelder fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Ser mange her snakker om havnesjefens regler og anvisninger. Det må være et østlandsfenomen. 

 

Det skjer vel i havner med stor trafikk, generelt. Der det er havnebetjenter i lystbåthavnen. Og der det er utrente sjøfolk som kommer inn. Jeg vet ingen plasser i Norge og Sverige du får særlig kontakt med småbåthavna. Danmark og videre sydover er det annerledes. Tyskland, England osv., meld din ankomst på forhånd og få anvist plass.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

videre sydover er det annerledes. Tyskland, England osv., meld din ankomst på forhånd og få anvist plass.

 

Vi meldte aldri vår ankomst på forhånd...hverken i Tyskland, Frankrike eller Nederland ....

Link to post
Share on other sites

Det at en skal få legge seg utenpå er nærmest en like stor etablert og akseptert "rettighet” som at en som er gammel og vond til bens skal få slippe å stå på bussen. Å søke å avvise eller nekte noe slikt skal man ha gode grunner for. Slike legitime grunner kan man naturligvis ha av og til, men unntaksvis. Er det feks ok å late som man ikke har sett en som er gammel og vond til bens på bussen, eller legge veska si på setet ved siden av seg, i håp om at en annen på bussen må ofre godstolen?  Selv om bussjåføren kanskje ikke er villig eller har lov til  tvinge deg til å gi opp plassen din? Man tilbyr seg, eller den gamle spør høflig - og takk og annen høflighet hører med. Det er det same med å la andre ligge longside i en travel gjestehavn.

 

Folk som argumenterer sterkt imot noe slikt... de skulle jeg gjerne visst hvem var... slik at jeg konsekvent kan avvise dem i enhver sammenheng de ønsker å ligge utenpå meg, og forøvrig heller ikke løfte en finger for i andre ellers høvelige samarbeid på sjøen.

 

Argumentene som spys ut for å legitimere å si nei er i stor grad tøvete - som å si at man alltid kan nekte.

 

På automaten for havneavgift i feks Kragerø må du på longsideplassene angi om du ligger innerst, i midt, eller ytterst (tre i bredden). Å klage til havnesjefen om at du ikke vil ha noen utenpå vil ikke føre fram. Havnen ønsker å tilby flest mulig plass. Havna ønsker inntekter på bryggeanleggene sine. Byen ønsker besøkende til næringslivet i land... Selv om du hadde vært villig til å leie alle plassene rundt deg for å slippe andre båter - ja så hadde du nok fått avslag. Hvorfor skal Havna eller byen synes at ditt behov for å liggemalenemer mer tungtveiende enn å gi ytterligere mot båter plass? I Kragerø er det veldig tydelig at meningen er at flere skal ligge utenpå hverandre. Det er den som insisterer på å ha rett til  ligge alene sommer her har feil. Jeg tror det skal veldig spesielle forhold til for å kunne legitimere noe annet her... og de fleste andre steder hvor det er plass til å ligge slik og bryggene tåler det.

 

Synes man det er fælt å ha andre båter utenpå bør man kanskje legge seg i en bås eller i en annen havn dersom ingen bås er å oppdrive? Eller kanskje gi blanke i  ha båt på sjøen? Det er helt klart og unektelig god skikk og bruk å ta imot andre på utsiden med åpne armer. Det har så og si aldri vært et problem for meg, men det skjer noe oftere nå enn før. Og holdningene og kunnskapen enkelte her klarer å lire av seg... ja det sier en god del om skikk og bruk i forfall.

 

Ellers, fra en som er over midtveis i livet og som har eid og feriert i mange forskjellige små og store motorbåter og seilbåter - siden guttunge... Å ha en båt på utsiden som er "relativt" tyngre, lengre og mer dypgående enn ens egen - skjermer ofte bedre for sjø, vind og rykk enn motsatt - hver båt i rekka fungere som en demper, og de tyngste demper mest. Du foretrekker vel å ligge på innsiden av den steintunge flytebrygga enn på utsiden? Når du ligger på innsiden, skulle du ønske at flytebrygga var lettere? Kortere? At den gynget lettere? Selvsagt ikke!

 

Omhyggelig fendring og bruk av spring er dog et must for å redusere rykk - for både den som ligger innerst og for alle utenpå. Det er en veldig stor fordel om den som ligger utenpå også har en baug og aktertrosse til brygga der dette er mulig - mange gjør dessverre ikke dette. Man må heller ikke ha for slakke eller for stramme trosser (riktig slakk avhenger av mange faktorer). Det å etterjustere slakket om det nøkker mye kan gjøre underverker.  Rykkdempere og tau med litt strekk i er jo kjekt å ha det og?

 

 

Stort sett vil jeg heller ha en båt som er opptil 50% lenger og tyngre utenpå meg, og helst med tung kjøl, enn en planende båt som er halve størrelsen. Å la fremmede ligge longside og dele på godene er god skikk og bruk, og store båter er ikke farlige!

 

Å si at det å alltid finne ledig plass er best er ikke helt riktig. Noen ganger er det feks faktisk mest omtenksomt å legge seg utenpå selv om det finnes ledige plasser inntil brygga. Er man feks på et sted man kan være temmelig sikker på at vil fylles opp i bredden ila dagen, og man skal gå veldig tidlig neste dag - da er det best at den som går tidlig leger seg utenpå og ikke innerst. Alternativet er å tvinge andre til å gå fra på en umenneskelig tid, nekte dem å legge seg utenpå i utgangspunktet, eller utsette ens egen avgang. Ellers kan det være spørsmål knyttet til plassutnyttelse som kan tilsi at med den båten man har kanskje ikke burde ta plassen inntil brygga men heller legge seg utenpå en annen.

 

Det er feks en fordel, av hensyn til plassutnyttelse og manøvrering, at båter av tilsvarende lengde ligger utenpå hverandre når man skal ligge slik. Ellers at man legger seg slik at flest mulig meter av brygga kan utnyttes.

 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 5 timer siden:

Argumentene som spys ut for å legitimere å si nei er i stor grad tøvete - som å si at man alltid kan nekte.

 

Takk for god oppsumering og gode argumenter :smiley: Etter å vært på sjøen i rundt 35år, må jeg si holdninger og kunnskapsløsheten enkelte her oppviser er deprimerende lesning.

Link to post
Share on other sites

 

Førstefender skrev 5 minutter siden:

Takk for god oppsumering og gode argumenter :smiley: Etter å vært på sjøen i rundt 35år, må jeg si holdninger og kunnskapsløsheten enkelte her oppviser er deprimerende lesning.

Tiltredes! veldig fint at Zooper setter skapet der det skal stå

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra motorbåtshold foretrekker jeg som hovedregel at motorbåter med badeplattformer legger seg utenpå motorbåter med badeplattformer og seilere legger seg utenpå seilere. Det er ikke spesielt kjekt å få folk med skitne sko trampende over fordekket, sågar tråkke rett på glasset i taklukene slik man har erfart når enkelte seilere legger seg utenpå.

 

Passasje over andre båter bør søkes utført som hovedregel over badeplattform der det er absolutt tryggest og minst sjenerende for båten som passeres, sekundært langs rekkverket rundt båten der gangveien også er anlagt til enkeltes uvitenhet.

 

Oppfører man seg fint og viser normal folkeskikk så går det aller meste godt, også unntak.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 13/08/2021 at 23.57:


Tilsluttes. 

Ikke for å kverulere, men; Man har seff. full råderett over egen skrogside, men eventuelle havnekapteiner/verter som måtte ha ideer man selv ikke synes er forenlig med god sikkerhet eller skadefri fortøyning, plettfritt hvitt dekk eller annet, kan nok da vise til havnereglementet som man må underordne seg. Og det betyr vel videre egentlig at man må flytte ut av havna om man ikke vil akseptere visse anvisninger. 

Ellers helt enig med @zooper jeg også.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er selv ganske ny på dette med travle gjestehavner og har helt ny båt. Jeg har hele tiden vært helt åpen for at andre 

kunne legge seg utenpå meg, og la klar fendere og ryddet dekk hvor de kunne gå. Hadde 5 stk på en dag. :-)

 

Men når vi lå til kai var jeg litt bekymret for at det kom båter som ønsker/burde legge seg innenfor vår båt i gjestehavnene. (det skjedde aldri altså, bare en bekymring)

 

Grunnen til det er er at jeg er ganske usikker på å legge til i ugunstig vindforhold (vi ligger helst i ro hvis det var mye vind), og den andre grunnen var hvis de kom inn etter jeg hadde åpnet vinflasken eller etter barna hadde sovnet (de sover oppå baugpropellen).

 

Er jo mulig de hadde mistenkt meg for å være en ukyndig idiot, men hadde jeg måtte flyttet båten med skrikende kone og barn med 2 glass vin i kroppen hadde jeg nok bevist mistanken deres. :-)  (jeg som har vin i kroppen, ikke barna)

 

Men er det OK å si at jeg ikke vil flytte meg på kvelden pga. det jeg nevner over? 

Link to post
Share on other sites

Den som legger seg longside i en gjestehavn må være forberdt på å få noen utenpå når havna er full. Man sender ikke folk tilbake ut på havet fordi man er vrang og vanskelig. Likeledes må den som legger seg utenpå forstå at han er gjest og må følge vertens anvisninger om hensynsfullhet. Det bør være så enkelt.

 

Jeg har blitt avvist en gang i Strømstad av en fisefin norsk frue med stor blankplolert motorbåt, større enn vår, med påskudd om at "at den båten er for stor". Da bemerket jeg at det egentlig ikke var noe problem da jeg ikke ønsker å ligge ved siden av folk som ikke er hyggelige. Da ble dama lang i trynet. Så siktet jeg meg inn på en annen som så litt mer ut som en fanteskute. Der var vi hjertlig velkomne og vi ble straks venner. Etter det har jeg skjønt at det kan være lurt å ikke ta sikte på den mest blankpolerte og kostbare båten. Det blir omtrent som når jeg av og til besøker folk som har alt helt strøkent hjemme. Da vet jeg ikke helt om jeg tør sette meg ned. Vi er selv litt båtfanter og liker oss best blant likesinnete.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...