Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

quantumduck skrev On 2021-8-16 at 13.15:

@NilsPils Hehe, det er noen "fisefine" på sjøen, med eller uten pinne på taket, men syns stort sett de er hyggelige de også jeg. De få brødgjøkene jeg treffer plasserer seg ikke i noen bestemt kategori.

 

En bekjent har en 50ft seilbåt. En gang la han seg utenpå en motorbåt som gjorde båten hans til en liten dverg. Vel fortøyd måtte han jo spørre om hvordan han skulle komme seg i land, for han hadde ikke "tatt med seg gardintrappa", som han valgte å formulere det. "Nja, det er jo litt stort, dette yoghurtbegeret vårt" kom det ironisk tilbake fra fruen oppe i 5 etg... :giggle: Årna seg nok greit det...

Det er  et kaos i gjestehavnene i fellesferien. Heldigvis er jeg ikke der. Ligger man innerst er man som skrudd fast i skrustikka. Brenner det og man har 1 i promille er man fortapt. Pussig at det er tillatt.... når man sammenligner med alle de andre påbudene som utløser bøter på sjøen. Man ser vel litt annerledes på det når det gjelder  inntektene til havnene ?

 

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/16/195780203/slik-blir-den-nye-hverdagen-pa-campingplasser-i-norge

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen grinebiter, men opplevde flere steder nå i sommer at skjærgårdsjeeper hadde lagt seg i alle de brede båsene. De låg somregel bare noen timer før de drog igjen..  det var det mange ledige smalere båser som jeg og andre var for brede for å ligge i.  Spesielt var dette fenomenet i Stavanger, ingen havnevakt å se de gangene jeg opplevde det.  Mulig at det ble for langt å gå med handleposene til de minste båsene:giggle:

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev 9 minutter siden:

det var det mange ledige smalere båser som jeg og andre var for brede for å ligge i.  

 

Det kan godt være at de smalere båsene var opptatt da de kom. Jeg kan vanskelig forestille meg at de la seg i de største båsene bare for moro skyld, det er greiere å ligge i en passe bås enn en for stor en. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev 7 minutter siden:

Nei hadde det ennå vært sånn at de smale vat opptatt.....neida, der var det mange ledige !

 

Var du der da de kom?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev for 4 timer siden:

Spesielt var dette fenomenet i Stavanger, ingen havnevakt å se de gangene jeg opplevde det. 

 

Jeg var innom Stavanger 2 ganger i år, en gang ved Oljemuseet og en gang inni vågen. 

 

Ved oljemuseet var det bare 2 ledige plasser, og begge var like bred. Jeg synes alle båsene der så mer eller mindre lik ut? 

 

Inni vågen var det slik jeg så bare veldig brede "båser" og longside på utriggerene. 

Jeg lå først longside ut mot vågen, men det var så mye bølger at jeg måtte legge meg bak bølgebrytene i en  av de to "båsene". 

 

Så vet ikke om du har vært i noen av de andre gjestehavnene der? 

 

image.png.682ec89a239d816835c3c4c31b286c3c.png

Link to post
Share on other sites

Var gjestehavnen v/oljemuseet. De båsene langs veien (innerst) er brede, de ute på flytebrygga er smalere!  Skjærgårdsjeepene la seg nesten uten unntak i de brede båsene, var å handlet/tur på byen noen timer og forsvant....   Nå står jeg i fare for å være grinebiter, men jeg hadde blitt litt irritert om jeg ikke hadde fått plass pga dette.

Link to post
Share on other sites

Dumt at de ikke bruker de minste plassene da. Selv om det er litt lengre å gå, burde det ikke være noe problem for de aller fleste vil jeg tro. Sikkert noen som "skal bare"...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev 11 minutter siden:

De båsene langs veien (innerst) er brede, de ute på flytebrygga er smalere! 

 

Aaa, takk for info. Det så jeg ikke. Greit å vite til neste gang. Jeg fikk plass lengst inne mot museet mot bryggen. Veldig bred, men veldig kort plass. (Ble delvis sperret inne av en "enorm" daycruiser som la seg longside på enden. Kom meg ut da jeg skulle gå, men hadde det blåst feil vei hadde det vært umulig innen for min kompetanse. :giggle:)

 

Lite tips; hvis mulig gå å snakk med de så løser det seg. Noen som spurte om min plass etc og det løste vi fort. Finnes sikkert noen grinebitere, men tror de fleste er ydmyk. 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 10 minutter siden:

Det blir vel litt vanskelig dersom man sirkler rundt og leter etter en plass, og de med jolla er i butikken og handler

Ja, derfor jeg nevnte "hvis mulig". Så hvis de fortsatt står i båten er det mulig å høre med de.

 

Men det blir fort litt "skriking" når man står i en båt og spør hvor fort de kan flytte seg. :lol:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Og det er fremdeles en øvelse som er forbeholdt dere som hører :wink:

Ja, men det finnes sikkert de som gjennomfører denne øvelsen på tegnspråk. f.eks langefingen rett opp er populær i travle gjestehavner. :-) 

 

(må legg til at det var en spøk, og har ikke opplevd det på sjøen) 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev On 18/08/2021 at 12.54:

Det er  et kaos i gjestehavnene i fellesferien. Heldigvis er jeg ikke der. Ligger man innerst er man som skrudd fast i skrustikka. Brenner det og man har 1 i promille er man fortapt. Pussig at det er tillatt.... når man sammenligner med alle de andre påbudene som utløser bøter på sjøen. Man ser vel litt annerledes på det når det gjelder  inntektene til havnene ?

 

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/16/195780203/slik-blir-den-nye-hverdagen-pa-campingplasser-i-norge


Du får nesten spørre noen andre ...

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev On 16/08/2021 at 14.38:

 

Jeg undres over hvorfor slike ligger i havner der det er risiko for at noen legger seg utenpå.

....

 


Det er vel fordi de ikke vil ligge i uthavn den dagen og så er det ikke flere bås-plasser igjen? Kanskje møte noen i land, kanskje spise på restaurant og så videre ...

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 7 timer siden:


Du får nesten spørre noen andre ...

Jeg tenkte du hadde fasiten. Jeg bare stusser over at zooper  medeler oss at gjestehavna i Kragerø var smekk full da han kom og  en båt sirklet i mange timer  for å få plass. Danskene var uvillige da de ikke ville fylle på ytterligere. Jeg bare undrer meg over hvordan man skal klare å evakuere båtene ved brann  når man har 3 store båter utapå og panikken brer seg i gjestehavna. Fluktveiene er svært begrenset og kan være sperret. Det er mange tonn høyeksplosive væsker og materialer som er lett antennelig og svært brennbare. Gassene og røyken er dødlig. Har det noen gang vært en realistisk øvelse i en båthavn. Antar at eierne har et stort ansvar når de  fyller opp havnene til smekk fulle og gjestene kan bli låst inne i en felle.

Link to post
Share on other sites

Ang. skikk og bruk i forfall, synes jeg nok det er en viss hardning og egoisme som brer seg, og ang. dansker har jeg møtt kanskje 5 av de, og 3 av de har vært hva vi kan kalle 'ganske spesielle'. Kan være tilfeldig, men var vel en grunn til at de hadde bosatt seg utenfor hjemlandet til å begynne med. Ikke noe mot dansker, og den siste av de 5 var til gjengjeld en kamerat og ekstremt positiv type.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ugleseth skrev for 15 timer siden:

Antar at eierne har et stort ansvar når de  fyller opp havnene til smekk fulle og gjestene kan bli låst inne i en felle.

 

Et godt poeng...

Men ofte må det en hendelse til for at dette kommer på agendaen...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 17 minutter siden:

Men ofte må det en hendelse til for at dette kommer på agendaen...

Jeg tror det er på agenda. Snakket mye med ene havnevakten i Lillesand og hun forklarte at "det var lov med en i bredden her, og der var det 2 og der 3"og alt var begrunnet med plass i tilfelle brann og ihht til bestemmelser fra kommunen. 

 

Men om dette var sant, og om det blir håndholdt vet jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare skikk og bruk som er i forfall. Det gjelder nok etterlevelse av vanlige regler til sjøs også. I dag ligger det fire seilbåter og to "bustedunker" godt fortøyd på innsiden av badebøyene på østre brygge her i Larvik. Den ene "bustedunken" sågar kloss oppi den store stupetårnet på tuppen. :thumbsdown:

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 4 minutter siden:

Mangel på Folkeskikk… Eller bare totalt hjernedødt? Ligger på Hatten (vest for Østre Bolærne) og dette er synet som møter meg på øya..

:headbang: :headbang: :headbang: hvordan er det mulig :headbang: :headbang: :headbang: Det er greit at de har med seg hund, men skal man først ha et dyr å ta seg av MÅ man også ta følgende (å ta med seg drittposen hjem og kaste den i egen søpledunk) Det blir som jeg nesten hver helg når Oslo-folka kommer til Larkollen så går de tur men hunden, greit nok det, men hvor har de gjort av halsbåndet? "Vi er jo på landet!" sier de forskrekket når jeg påpeker det. Jeg må forklare dem at det er faktisk båndtvang. Jeg kaller det mangel på respekt og folkeskikk. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært noen innlegg med passering i høy fart og liten avstand. 

 

Jeg lå uten for Halhjem/os i dag og ventet på Poker Run båtene. Ungene ville se de, og det fikk de. 

 

Den som kom først gikk noen 100 meter fra oss, men nesten alle de andre passerte innen for 50 meter og noen så nært at jeg fikk sjøspruten i kaffen. 

 

Veldig stilig og ungene satt å lo og koste seg. Men tenkte samtidig at hadde en av de i 80kn (??) Hoppet litt sidelengs kunne de like gjerne truffet oss. Kanskje, kanskje ikke.😉

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev On 19.8.2021 at 21.16:

Jeg tenkte du hadde fasiten. 

Fasiten er vel at det er tryggest å bli i hjemmet hvor de fleste ulykker skjer. Der kan man fullt lovlig drikke seg komatøs uten at jeg dermed er tankeleser og vet hvorledes ulike instanser tenker ift. inntjening og sikkerhet av den grunn.

 

Hvis du kan nøye deg med litt vill gjetting så vurderer man vel utifra hvor ofte slike situasjoner du skisserer pleier å opptre i gjestehavner.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...