Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Gullfisk skrev 11 minutter siden:

Vet ikke hvorfor Hulda ikke gikk bort i siteringer. 

Ingen problem med størrelseforskjell om det er stille. 

Men ved vind og bølger, forskjellig form og vekt, kan korte tau rive av kryssholdt(erfart), samt bli stor belastning mot fendere/brygge. Er ikke ok å ligge innerst med flate fendere, med 2-3 store utenpå som ikke ser problemet

Helt enig. Da tar ikke båtene som ligger utenpå hensyn til innenforliggdnde båt og det er i mine øyne fort det samme som mangel på skikk og bruk.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 14 minutter siden:

Vet ikke hvorfor Hulda ikke gikk bort i siteringen.

Ingen problem med størrelseforskjell om det er stille. 

Men ved vind og bølger, forskjellig form og vekt, kan korte tau rive av kryssholdt(erfart), samt bli stor belastning mot fendere/brygge. Er ikke ok å ligge innerst med flate fendere, med 2-3 store utenpå som ikke ser problemet

Det er vel akkurat det jeg beskriver, er det ikke? 

Om bord på Hulda er jeg sjef og har ansvaret. Om en havnesjef, eller en annen båteier, ønsker å overta ansvar og vågnad, greit. Da vil jeg ha det skriftlig :-)

Link to post
Share on other sites

Ligger vi i en gjestehavn så er vi gjester hos den som eier havna.

Antar at alle respekterer eiendomsretten og at det er eier som definerer regler og bestemmer og ikke do som gjest. Hvis vi ikke er enig i det eier bestemmer så er vel så enkelt at vi må finne oss en annen havn.

 

Etter det som noen skriver her så håper jeg at jeg aldri får dem på besøk. De mener tydeligvis at de kan oppføre seg akkurat som de vil hjemme hos meg når de er på besøk. I tillegg så ønsker de å bestemme hvilke andre gjester jeg kan invitere samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 39 minutter siden:

Det kan ha litt med dimensjoneringen av kryssholt osv i forhold til båtenes vektforskjeller. Om ikke båten(e) som ligger utenpå også har tamper i land, vil jo den innerste båten få hele påkjenningen av å fortøye alle båtene.

 

Absolutt, tamper i land er alltid lurt. Men man må vel opp i god størrelsesforskjell før kryssholtdimensjonene blir et problem? Mer en  feks 10 ft? Båttypen kan ha mer å si en størrelsen også.

 

Men ift å alltid fortøye for storm ser jeg poenget ditt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 22 minutter siden:

Det er vel akkurat det jeg beskriver, er det ikke? 

Om bord på Hulda er jeg sjef og har ansvaret. Om en havnesjef, eller en annen båteier, ønsker å overta ansvar og vågnad, greit. Da vil jeg ha det skriftlig :-)


 

Jeg synes denne var stilig. Dersom en havnevakt vil overta juridisk ansvar for kostnader og båter så må de sende det skriftlig, for hvis ikke er det jo båteieren selv som må stå til ansvar. Derfor er båteieren selv sjefen frem til noen andre som mener de har ansvarsrett og bestemmelsesrett påtar seg ansvaret.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 38 minutter siden:

Vet ikke hvorfor Hulda ikke gikk bort i siteringen.

Ingen problem med størrelseforskjell om det er stille. 

Men ved vind og bølger, forskjellig form og vekt, kan korte tau rive av kryssholdt(erfart), samt bli stor belastning mot fendere/brygge. Er ikke ok å ligge innerst med flate fendere, med 2-3 store utenpå som ikke ser problemet

Liten innerst med mange utapå ser vel de fleste at kan bli et problem når det blåser opp tror jeg?

 

Rekorden er vel i Horten etter Ferdern, innerste båt rakk såvidt opp til kaikanten på Karljohansvern, overlapp på max 10 cm tenker jeg, og så 12-13 stk utapå... det gikk jo bra men hvis det hadde blåst opp ville han vel bare blitt pressa inn under brygga.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 5 minutter siden:

 

Absolutt, tamper i land er alltid lurt. Men man må vel opp i god størrelsesforskjell før kryssholtdimensjonene blir et problem? Mer en  feks 10 ft? Båttypen kan ha mer å si en størrelsen også.

 

Men ift å alltid fortøye for storm ser jeg poenget ditt.


Jeg har selv opplevd å få krakeleringer rundt kryssholdt på solid norsk båt pga bølger fra colour magic. Båt og betongbrygge gikk hver sin vei i «kjøreretningen» uharmonisk og båten nøkket selv med de beste spring. Hadde jeg hatt en jevnstor eller kanskje større båt utenpå da hadde båten virkelig fått gjennomgå.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 2 minutter siden:


 

Jeg synes denne var stilig. Dersom en havnevakt vil overta juridisk ansvar for kostnader og båter så må de sende det skriftlig, for hvis ikke er det jo båteieren selv som må stå til ansvar. Derfor er båteieren selv sjefen frem til noen andre som mener de har ansvarsrett og bestemmelsesrett påtar seg ansvaret.

 

 

Tror ikke jeg gidder mer nå. Det har for meg aldri vært et praktisk problem. Havnediktatoren i Skagen innså vel ulempen ved å ha ankeret til Hulda fast i flytebrygga. Om han hadde ønsket å legge fire båter på utsiden av Hulda, helt greit for meg.

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg enig med Lingefan her, dere som "hyler" om menneskesyn skjønner ikke (eller vil ikke skjønne, tenker jeg) hva som menes.

 

 

Mange av oss liker å ha en strøken båt, og bruker masse penger og ikke minst tid på å oppnå dette.

Andre er ikke så opptatt av slikt, og gråter ikke over ei ny ripe.

 

Begge mennesketypene er like gode, de har bare forskjellige syn på ting.

 

Ligger jeg longside med min strøkne båt og det kommer ett "tivoli" av en båt med bikkjer, unger, joller og "stæsj", er det naturlig at jeg blir skeptisk og ikke ønsker risikoen for at de ødelegger noe på min båt.

 

Det kan være verdens hyggeligste og snilleste folk ombord, men jeg KJENNER de jo ikke, så da blir jeg skeptisk.

 

Selv ligger jeg aldri utenpå andre, og er det fullt en skjelden gang jeg kommer til en gjestehavn, drar jeg videre.

Nå er jeg praktisk talt aldri innom gjestehavner, har kun 3 døgn i slik havn iløpet av årets 4 ukers ferie.

Mye koseligere ute "på skjæra" og de som vil tar jolla inn til byen/tettstedet.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 14 minutter siden:

Mange av oss liker å ha en strøken båt, og bruker masse penger og ikke minst tid på å oppnå dette.

.. og det er selvfølgelig greit, og som konsekvens av dette legger du deg ikke longside i gjestehavna i fellesferien. Voksent. Da tar du konsekvensen av ditt forhold til din båt.

 

Poenget er at de som velger å legge deg longside gjestebrygga tar et valg. De underkaster deg reglene til havna. De må da tåle båter utenpå, derom det er regelen.

De er fremdeles sjef for eget fartøy, og må fortløpende vurdere sikkerheten til seg og sitt mannskap. Blir faren for matt gelcoat for stor må man da iverksette tiltak. man har altid mulighet til å stikke til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Av og til må man bare. For noen år siden blåste det opp til liten storm et par døgn i Kattegat, og da vi kom inn til Anholt ble vi liggende ytterst som båt nr 9. Det kom inn flere båter etter oss, men alle ble ivaretatt, fortøyd og sikret der hvor det var plass av de andre båteierne. Skulle en eller annen fronte ønske om aleneplass, regner jeg med at vedkommende raskt hadde blitt anvist til utsiden av ytre molo 🤭 .

 

Samme situasjon oppstår her hjemme også. Med tilsvarende værvarsel på Sørlandet i fellesferien setter man andre i fare hvis man nekter en annen båt å legge seg utenpå.

 

Jeg ønsker også å ha en strøken båt, men samtidig må jeg akseptere at det er påregnelig og nødvendig å måtte gi plass til andre på utsiden når situasjonen (og været) krever det.

Link to post
Share on other sites

Jo, jo. Strøken båt har jeg forståelsen for. Og det legges ned masse penger og energi. På sett og vis har jeg kasta inn håndklæet, Hulda er en bruksgreie. Topp teknisk stand. Ingen greier å dra en pullert av Hulda. 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 3 minutter siden:

.. og det er selvfølgelig greit, og som konsekvens av dette legger du deg ikke longside i gjestehavna i fellesferien. Voksent. Da tar du konsekvensen av ditt forhold til din båt.

 

Poenget er at de som velger å legge deg longside gjestebrygga tar et valg. De underkaster deg reglene til havna. De må da tåle båter utenpå, derom det er regelen.

De er fremdeles sjef for eget fartøy, og må fortløpende vurdere sikkerheten til seg og sitt mannskap. Blir faren for matt gelcoat for stor må man da iverksette tiltak. man har altid mulighet til å stikke til sjøs.

Det bør vel heller være slik at de som får låne skutesiden til båten innenfor, tilpasser seg reglene på båten de besøker på sin vei til land, tenker jeg. De som mener noe annet, har bare ikke opplevd oppførsel som er drøy nok for dem. Når det kommer noen som fortøyer ved å kaste dregg og kjetting over i nabobåt, og alltid kaster rekeskall og søppel i båten innafor, så får nok pipa en annen låt. Den som er minst nøye med båten sin, har selvfølgelig ikke problemer med å ha mer forsiktige folk utenpå, men plassen innerst er ikke ensbetydene med at man gir faen. Hvis jeg legger meg utenpå en, som ber meg ta skoene i hånda, eller gå et bestemt sted på hans/hennes båt, så gjør jeg jo det. Akkurat som når jeg er gjest hjemme hos noen. Kommentarer som "tåler ikke båten din å tråkkes på", eller "Kjøp deg noe annet, om den ikke tåler det" er bare respektløse og vitner om lite aksept andre mennesker og dårlig selvinnsikt. Hvis den jeg skal legge til på er ubekvem med min båtstørrelse, tar jeg selvfølgelig hensyn til det, finner en annen plass eller drar videre. Man sier jo ikke "du har lagt deg longside innerst, så du får skylle deg selv. Liker best å fendre med gamle bildekk og går der jeg har lyst"

Link to post
Share on other sites

Fortøyning med dregg i nabobåten bør man unngå, særlig å kjøre fast ankeret vil gi dårlig stemning. Og klart, kaste søppel over til naboen er heller ikke pent. Helt enig.  Slik oppførsel hører vel til unntakene selv i Skjærhalden? 

Link to post
Share on other sites

Det vil jeg tro, men har ikke ligget i Skjærhalden heller. Men jeg tipper også du ikke ville synes det var greit, dersom noen hevdet det var vanlig. Poenget er jo at det er ikke den som låner skuteside som bestemmer hva som er akseptabel oppførsel mot båten man legger til. Så ved å legge seg longside innerst, gir man ingen fullmakt til hvordan de neste båtene skal ture frem.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 2 timer siden:

Av og til må man bare. For noen år siden blåste det opp til liten storm et par døgn i Kattegat, og da vi kom inn til Anholt ble vi liggende ytterst som båt nr 9. Det kom inn flere båter etter oss, men alle ble ivaretatt, fortøyd og sikret der hvor det var plass av de andre båteierne. Skulle en eller annen fronte ønske om aleneplass, regner jeg med at vedkommende raskt hadde blitt anvist til utsiden av ytre molo 🤭 .

 

Samme situasjon oppstår her hjemme også. Med tilsvarende værvarsel på Sørlandet i fellesferien setter man andre i fare hvis man nekter en annen båt å legge seg utenpå.

 

Jeg ønsker også å ha en strøken båt, men samtidig må jeg akseptere at det er påregnelig og nødvendig å måtte gi plass til andre på utsiden når situasjonen (og været) krever det.

Det du nevner her, er ett godt poeng, men litt siden av det som det diskuteres her.

 

Nødsituasjoner p.g.a vær, driftstans, sykdom ol. er såklart ting vi alle skal bidra til å hjelpe til med det vi kan.

 

Shoppingsyke kjærringer og tenåringsjenter, utålmodige guttunger som SKAL på kino og andre trivielle "problemer" kvalifiserer ikke til å påberope seg nødhavn😉

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Det vil jeg tro, men har ikke ligget i Skjærhalden heller. Men jeg tipper også du ikke ville synes det var greit, dersom noen hevdet det var vanlig. Poenget er jo at det er ikke den som låner skuteside som bestemmer hva som er akseptabel oppførsel mot båten man legger til. Så ved å legge seg longside innerst, gir man ingen fullmakt til hvordan de neste båtene skal ture frem.


Der oppsummerte du poenget. Når det kommer en som skal diktere og låne plass på utsiden, som jeg har opplevd er de som ofte ikke betaler havneavgift selv osv så er det skikkelig dårlig etikette. De får følge reglene til båten de legger seg på utsiden av. Hvis ikke er det ryk og reis.

 

Heldigvis er det slik at man faktisk bestemmer selv i praksis. Har aldri opplevd at noen har tvunget seg på. Det hører med nok med til sjeldenhetene og nymotens mangel på skikk og bruk.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Vi var for noen år siden i Skottland og gikk gjennom slusene og gjennom Loch Ness. Vi manøvrerte inn i ene slusen, det er vel plass til ca 4 båter og en fransk seilbåt kom samtidig. Vi hadde med oss 2 unddommer i tidlige tenårene som hjalp til med å forhale/fortøye.  De voksne  i den franske båten begynte på kommenterte på fransk vår  måte å forhale/fortøye på. Vi hørte på en liten stund og så ga min kone de beskjed at vi forstår fransk og skjønner hva de pratet om.  Franskmennene/kvinnene holdt kjeft resten av turen gjennom slusene. Lenge siden jeg har sett noen med så lang maske :giggle:

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 8 timer siden:

Selv har jeg flere ganger gitt klar beskjed til andre om at de må henge ut fendere FØR de får legge seg utenpå min båt, selv om jeg alltid har et par fendere ute selv også. Dette går jo utelukkende på å ta vare på egne og andres verdier, og minimere risiko for skader.


Greit nok om båten som skal legge seg inntil kommer inn rett sideveis. Beveger den seg imidlertid noe langsetter (fremmover eller bakover) blir dette fort floke av fendertauene. 

 

Bortsett fra dette ser jeg ikke på double banking som noe som helst problem - om det er seilbåt eller motorbåt, stor eller liten, østlending eller vestlending, blid eller sur. 

Redigert av Nikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Poenget er jo at det er ikke den som låner skuteside som bestemmer hva som er akseptabel oppførsel mot båten man legger til.

Det er akkurat her dere misforstår. Legger du deg longside en gjestebrygge er din skrogside den nye bryggekanten. Ellers måtte jo båt nr 2 betale havenavgift til innerste båt, og sånn er det jo ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg er med å drifte en gjestehavn fra tid til annen...

Vi vil aldri pålegge noen at de skal ta båt på utsiden,  mot deres vilje...

Det er høyst frivillig...

I disse Corona tider er det sjelden jeg ser noen ligge dobbelt, med mindre de reiser sammen eller kjenner hverandre...

Link to post
Share on other sites

Nope, min skrogside er min skrogside, selv om neste båt må betale til havna. Den er kun en forlengelse i form av havna sin rett til å ta betalt for båtene utenfor. Ingen kan påberope seg å bestemme noe som kan skade min båt. Nå går jo dette som oftest i orden, så sant ingen med for stor båt skal trenge seg på, men om mine kryssholdt skal brukes til fortøyning, og min båt brukes som landgang, er nok min rett til å bestemme i ytterste konsekvens. Da kan de knyte direkte til brygga og bruke jolle, evt gå på andre, for å sette det på spissen. Men det er jo bare respektere andres båt, på lik linje med man respekterer andres bolig. Man går ikke inn med sko på, og røyker inne, om den man besøker ikke tillater det. Spiller ingen rolle om det er vanlig hos andre du besøker, eller hjemme hos deg selv. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

disse Corona tider er det sjelden jeg ser noen ligge dobbelt, med mindre de reiser sammen eller kjenner hverandre

Gikk fra Bergen til Lillesand og tilbake i sommer og det var mange havnevaktet som sa at her skal det ligge 3 i bredden osv. Men de spurte samtidig om det var greit, men om det var av høflighet eller om jeg kunne sagt nei vet jeg ikke.  

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...