Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

I litt større sammenheng ved byggeverft, stilte forsikringselskapet krav om 'assuransewire' når båter lå utenpå hverandre.

Premien var avhengig av hvor mange som lå utenpå hverandre.

 

Uansett: Noe å tenke på er å rigge slepetrosse, eller helst wire som ikke brenner så godt (assuransewire) klar slik at en brennende båt raskest mulig kan taues bort ved brann.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg undres stundom på om det er håp i hengande snøre. Nå var det en hytteeier som slapp løs en stor hund i en attraktiv havn for båtfolk. Hunden gjødde på de som satt på land og valset mellom solstoler og griller. Barnefamiliene måtte rope inn de minste  ungene fordi de var utrygge. Hunden skremte en and og gåsefamilie med mange unger på sjøen. Har vel egentlig gitt opp hundeeierne og innsett at det er VI som må ta hensyn  og tilpasse oss. Båndtvang gjelder ikke, dessverre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at dårlige hundeeiere er et unntak, selv om det merkes til gangs når sånt skjer.

 

Ellers er det også en del båtfolk som mangler folkeskikk. Jeg jobber med båten på land for tiden. Vannslangen min består av to deler som er/var skjøtt sammen med nippel og slangekoblinger type Gardena. Da jeg kom til båten etter å ha vært hjemme over natten hadde noen rappet slangekoblingene mine og skjøtenippelen. Så nå har jeg en ubrukelig slange i to deler . . .

 

Men bortsett fra det: Masse hyggelige og pratsomme folk som driver med båtpuss her. Junior og jeg vi får haugevis av gode råd, som et gratiskurs i rubbing og polering, noe vi ikke har drevet så mye med før . . 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Nå var det en hytteeier som slapp løs en stor hund i en attraktiv havn for båtfolk.

 

Ja ja, de hyttefolkene! Heldigvis er hundeiere med båt av en helt annen rase. Noe annet å klage på Ugla? Har du ikke funnet noe i tråden min om Trudelutt på båtferie som du pleier å ødelegge? Kos deg i hytten din. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De fleste er jo hyggelige. Vi traff en med en blanding av husky og labrador i helgen. Koselig for en som savner hund, å få hilse på en vennlig hund og hyggelig prat med eieren. Og han slapp ikke bikkja bort til meg før jeg spurte og hadde den i bånd hele turen på den lille holmen vi var på.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 42 minutter siden:

 

Ja ja, de hyttefolkene! Heldigvis er hundeiere med båt av en helt annen rase. Noe annet å klage på Ugla? Har du ikke funnet noe i tråden min om Trudelutt på båtferie som du pleier å ødelegge? Kos deg i hytten din. :flag_sw:

ps..denne tråden handler om skikk og bruk og ikke Trudelutts båtferie.

En frase som alle hundeeiere forteller oss er at hunden ikke biter ,  er snill og at vi skal være glade og heldige for å ha den rundt oss. Foreldrene og alle barna blir svært bekymret når det løper store løse hunder rundt. Selvsagt skal ikke en hund slippes løs blandt lekende barn som fisker krabbe og leker på svabergene..     

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 20 minutter siden:

Selvsagt skal ikke en hund slippes løs blandt lekende barn som fisker krabbe og leker på svabergene..     

 

Helt enig, heller ikke på bygden på Hadeland selv om det ikke er svaberg med krabber der.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 13 minutter siden:

 

Helt enig, heller ikke på bygden på Hadeland selv om det ikke er svaberg med krabber der.

 

Jeg leser mellom linjene at du er uenig, Lars H. Akkurat som forventet.

 

En annen ting som forundrer meg er at noen hundeeiere tør slippe hundene løse blant lekende barn. 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/angrepet-av-hund-ma-kanskje-opereres/76450206

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt, til de av dere som uttrykker slikt som at man har råderett over egen skuteside...

 

Det er havneeier med havnesjefen som setter alle betingelser og regler for bruk av havna - alle!  Det finnes kun et eneste unntak og det er om du kan påberope deg nødhavn.

 

Dersom feks havna stiller som betingelse for bruk av havna at at flere får legge seg utenpå, ja så kan du velge å godta eller finne deg en annen havn - men du kan ikke ligge der og nekte og si "jeg råder over skutesiden min"... For da kan han si, jeg tåder over brygga mi.

 

Nå gidder nok ikke 99% av havnesjefer å legge seg borti den slags og ser helst at gjestene ordner opp seg i mellom. Den ene sjeldne tullingen som kommer innom havna og lager problemer for at andre skal få ligge utenpå - ja de er det bare ikke verdt å krangle med.

 

Og, bare så det er sagt, størrelsesforholdet mellom to båter i god stand skal være enormt stor og sjøen virkelig røff før det blir noe problem - om man fortøyer riktig. Høydeforskjell kan kanskje være den største utfordringen om den bitte lille båten blir hengende loddtett i kryssholtene sine. Men, dette er et enda større problem om man ligger inntil en høy steinbrygge med nær sagt loddrette fortøyninger enn om man er gortøyd til en diger båt som ligger utenpå.

 

Så mye sagt, det er høflig (og smart) å spørre før man legger seg til - det kan feks være at de man tenker kegge seg på straks skal ut, eller at de venter på noen venner (og vi har jo ikke lyst til å ødelegge for dem) - og om det da ikke er så altfor altfor altfor mye bry til å legge seg en plass lenger bort, ja så gjør man jo helst det. Og, er det skikkelig mye bry, så er det høffelig om de man spør inviterer en inn og hjelper en med tauene - og så finner man ut sammen om hvordan nan kan greie ut av det senere (omrokkere senere, de innerst blir liggende lenger enn planlagt, legge vennene ytterst, e.l.). Generøse og gjestfrie båtfolk skjønner at man deler broderlig på godene som havna utgjør og ikke kommer med sånn viss vass at jeg var her først, skutesida mi er mi, og annet pølsevev.

 

Og, oppsøker man en travel havn hvor det er normalt at båter ligger utenpå hverandre, ja så må man tåle alt som følger med nettopp det - uansett hvor strøken man helst vil holde jåten sin (eller balja), og uansett hvor uforstyrret, praktisk eller komfortabelt man helst vil ha det. Om man ikke aksepterer det så er det en selv og ikke de andre gjestende som faktisk har feil. Man bør da heller finne seg en annen havn hvor man er mer alene enn å sette seg på tvers av normene her til lands. Faktisk, om en ikke forstår noe så elementært så eier man faktisk ikke et snev av den skikken og bruken som har vært sedvane så lenge det har funnets fritidsbåter her til lands - man lever da med en vrangforestilling og er nettopp den tølperen denne tråden klager over. Enten då har man ikke vært kaptein lenge nok, eller så mangler man generell oppdragelse hjemmefra. Ikke nok med det - har tølperen det lite godt med å innrette seg etter skikken og bruken så vil tølperen ofte slite med å finne roen og hyggen i travle fjorder og havner - og det beste for både tølperen selv og det gode båtfolket hadde vært om tølperen faktisk valgte seg en annen interesse enn båt.

 

Link to post
Share on other sites

Andre ting fjordens tølpere gjør 

 

-Klager på feststemte gjester i en fesstemt havn.

-Faller ikke til ro sammen med havna i det dom er en rolig havn 

-Lister seg ikke over framdekket til nabobåten 

-Fendrer eller fortøyer ikke omhyggelig 

-Legger ikke fendere klare på utsiden på en typisk longside-plass i en smekkfull havn hvor man har tenkt til å ligge utpå neste dag 

-Legger seg innerst på long-side-brygga i det som kan ventes å bli en smekkfull havn og samtidig forvente at de som legger seg utenpå skal stå opp grytidlig for å flytte seg 

-Legge jolla til hinder for at andre skal få plass 

-Lar fall gra masta ligge å slå 

-Tar ikke hånd om fortøyningers gnisselyder eller rykking om de kan forhindres enkelt 

-Napper ut landstrømkabelen din

-Okkuperer en full og knapp landstrømstasjon når batteriene er fulladet 

-Vasker båten når andre venter på å bunkre vann

-Legger seg på bunkringsplass og tar seg lovlig lang tid - feks gå å shoppe 

- Har ikke med egen slangestuss og stapper havnas vannslange i septiken 

-Tømmer septik innenfor 300 meters grensa 

- Hjelper ikke andre og byr heller ikke på seg selv 

-Tar ikke ned flagget kl 21:00 selv om loven tillater flagging døgnet rundt. 

-Lager stort nummer ut av at andre glemmer flagget 

-Lader batteriene i havn ved bruk av motor eller bråkete generator 

- Fører båt med promille 

- Fører ikke lanterner slik de skal føres 

- Lager unødvendig mye sjø der det kan være til sjenanse, selv om man har retten på sin side (feks stor halvplaner passerer liten båt tett på eller tett på en gjestehavn i en fart som lager mye sjø)

-Fører båten i trange farvann på en slik måte at andre blir tvungen til utvise unødvendig stor aktsomhet som følge - selv om man har loven på sin side 

-Pjaller unødvendig lenge på VHF 

-Okkuperer vaskemaskiner 

-legger seg long side baug mot hekk (finnes unntak)

-Gjør hevd på den samme fine naturhavnplassen "hele sommeren"

-Ankrer opp tett foran en annen båt som ligger på svai 

- Ankrer opp med underdimensjonert ankringsutstyr 

-Ankrer opp med for kort eller altfor lang kjetting. Førstnenvte øker risiko for dregging, begge deler kan forårsake at man svaier inn i hverandre.

-Svaier tett på andre 

-Tar ikke sitt delte ansvar med ankervakt når forholdene tilsier det 

-Lar ikke andres kids få være kids 

-Lar ens egne kids få gå amok

 

 

Her er det bare å fylle på folkens.

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg zooper!

Vi har hatt det godt i gjestehavner i over 20år og før det i 10 år i naturhavner. Hurra!

 

men du må ha et godt tastatur på PC'n som orker å lire av deg så mye.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Jeg leser mellom linjene at du er uenig, Lars H. Akkurat som forventet.

 

Jeg vet ikke hva du mener jeg er enig/uenig med deg i ugla, men vi har alltid hatt våre hunder i bånd slik at den ikke kan være til sjenanse for andre, og slik bør andre også gjøre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 23 minutter siden:

Andre ting fjordens tølpere gjør 

 

-Klager på feststemte gjester i en fesstemt havn.

-Faller ikke til ro sammen med havna i det dom er en rolig havn 

.................

 

Eller ... båten som ligger på svai starter opp vannscooteren kl 0905, akkurat når reiseradioen begynner, som skal underholde oss sammen med nykokt kaffe og en sjokoladebit i sola .Spennende gjester i studio. Vannscooteren kjører i sirkler og vender for å hoppe på bølgene. Steiler og kjører med baugen rett opp. Gir full gass og ruser motoren opp i et øredøvende turtall. IIIIIII øøøøørrrrbooooom ....IIIIIØØØØ boooom plask . Det er bare å slå av radioen. 2 timer senere kjører vannscooteren  til moderskipet...det er lunsj . Reiseradioen er slutt og hunden stikker innom for å sjekke om den kan skremme noen barn. Det er et instinkt.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt båtferie siden 1987 og aldri vært i nærheten av slike problemer som zooper og ugla har hatt. Er det noe galt med meg?

 

Hilsen Lars H. i Trudelutt, longside fortøyd i Donsö gjestehavn,

og den eneste lyden jeg hører nå klokken 2300 er at skipshunden som har tatt kvelden og snooorker! (og det er det tid for vi andre to også å gjøre)

 

:sleep: :sleep::sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mine opplevelser på sjøen er stort sett bare tipp topp. Det er få ting som er så hyggelig å bli kjent folk i nabobåten. Så mye sagt, jeg opplever at ikke alt er like så dannet som det en gang var. Jeg har observert en god del hyggelige båtfolk de siste årene som har blitt utsatt for tølpere som burde bli dratt i øra av mora si - og tettheten virker å øke. Selv har jeg også støtt på en og annen. Poenget mitt er ikke at det er ille, men jeg stiller et spørsmål om skikk og bruk er i forfall (jeg opplever det nemlig litt slik - og jeg er langt fra noen gammel grinebiter).

 

Jeg synes det er betydelig tettere i dag mellom båtfolk; som opptrer berettiget, som er kravstore, egoistiske, hensynsløse, mangler ydmykhet, mangler tålmodighet og toleranse, osv. Noe kan kanskje forklares med at antall båter har økt vanvittig mye på få år. Noe kanskje også forklares med at båtene har blitt større, raskere, dyrere, etc, etc - samtidig som plassen vi skal dele på stort sett er mer eller mindre den samme. Noe kan kanskje forklares med at mange mangler nevneverdig erfaring. Det er i dag feks nesten en million fritidsbåter (noen eier opptil flere). Hver fjerde nordmann disponerer en båt, men spørreundersøkelser viser at 75% bruker den mindre enn 15 dager i året! Det finnes blant disse en god del som påberoper seg å være syvende far i huset - med en begrunnelse i hvor mange år de har eid/disponert båt (men som i samme vending glemmer å fortelle at de knapt har mer erfaring enn kidden som akkurat kom hjem fra Tomm Murstad Sjøleir).

 

Diskusjonen om "long side" feks opplevde jeg som et ikke-tema for 20 år siden, men som diskusjonene her demonstrer helt tydelig at er det nå. Jeg synes det er et godt eksempel på skikk og bruk i forfall.

 

I dag er det krav om båtførerprøven - noe jeg synes er bra (blant annet det man kan finne i pensumbøkene om det som omhandler det å vise hensyn, hjelpe andre, osv). For 20 år siden ville jeg ikke sett meg enig at det fantes et behov for noen båtførerprøve - men ikke nå lenger. Selv hvordan mange forholder seg til båtførerprøven opplever jeg er under forandring. For mange år siden var det kurs og pensumbøker som gjaldt - pensum som gikk langt utenfor ting som lover, regler og sikkerhet og drøftet mye skikk og bruk. Sønnen min tok båtførerprøven i våres - og pensumbøker er nå en saga blått for nye båtfolk flest. Samtlige som han tok prøven med fokuserte nesten all innstasen på å pugge spørsmålene og svarene i nettbaserte multiple choice tester - framfor å faktisk forsøke å sette seg inn i og forstå materien. Det handlet ikke om å forstå og lære, kun å bestå. Med mindre du har forbilder med båterfaring som tar deg under sin vinge - da blir dette med skikk og bruk kanskje litt tilfeldig?

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne tråden, så får jeg jo inntrykk av at enten er skikk og bruk dalende, eller så er godt sjømannskap det. Må jo være en innlysende selvfølgelighet at man aksepterer båter på utsiden av seg når havnen er full. Duster som fortøyer gummibåter og drit på utsiden for å unngå selskap bør definitivt holde seg i uthavn. Er man redd for pullere eller rykking, så ber man bare de som kommer på utsiden om å sette tau inn i land. Litt positiv innstilling løser det meste, og så kan man jo behandle andre som man ønsker å bli behandlet selv. 😉

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Stakkars deg zooper!

Vi har hatt det godt i gjestehavner i over 20år og før det i 10 år i naturhavner. Hurra!

 

men du må ha et godt tastatur på PC'n som orker å lire av deg så mye.

Er det kun lov å klage på motor som ikke vil starte, mister turtall, oljelekkasje, toppakninger, varmgang, for liten motor, batterier som tappes ned , kortslutning, ankervinsjen virker ikke, møkkete fendere osv i det uendelige. Nå har jeg hatt båt lengre enn Lars H og aldri opplevd disse problemene som beskrives side opp og side ned. Det må vel kun være sutring, Lars H, eller hva tror du? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke folk har forandret seg så mye. 

@zooper er nok inne på det når han sier det er blitt flere båter og de er større.

Det blir trangere både i uthavner og i gjestehavner og alle vil ha det best mulig.

Da blir det enda mer stress og nærkontakt.

 

Det jeg ofte stusser over når det skal legges til longside på en gjestebrygge. I stedet for å trekke båten opp mot nabobåten så det blir plass til flere så lages det store luker som akkurat er for små til en annen båt.

Og å holde styrbord i leia og gi plass til andre. Det er voksne folk som sikkert har førerkort og kjører bil og der er vant med å tenke motgående trafikk, men på vannet er den tanken borte. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 12 timer siden:

Eller ... båten som ligger på svai starter opp vannscooteren kl 0905, akkurat når reiseradioen begynner, som skal underholde oss sammen med nykokt kaffe og en sjokoladebit i sola .Spennende gjester i studio. Vannscooteren kjører i sirkler og vender for å hoppe på bølgene. Steiler og kjører med baugen rett opp. Gir full gass og ruser motoren opp i et øredøvende turtall. IIIIIII øøøøørrrrbooooom ....IIIIIØØØØ boooom plask . Det er bare å slå av radioen. 2 timer senere kjører vannscooteren  til moderskipet...det er lunsj . Reiseradioen er slutt og hunden stikker innom for å sjekke om den kan skremme noen barn. Det er et instinkt.

Må få deg slik nettradio 

Da kan høre reiseradio når det passer for deg og omgivelsene dine 👍

Link to post
Share on other sites

Det er utvilsomt noen som bare bryr seg om seg selv og driter i alle andre.

Det gjelder på sjøen,i gjestehavn,på veien, hyttefeltet og på jobben. Jeg opplever disse å være i et klart mindretall, men de merkes godt og da er det lett å konkludere med at de er mange og at det var bedre før. Jeg reagerer mest på de som stabler bord og stoler på gangveien til båtene, kjører full rulle til klokken 5 om morgenen med høy musikk. MEN de er også i mindretall og havnesjefen har vel lagt seg med sov i ro i ørene.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 10 timer siden:

 

 

Jeg synes det er betydelig tettere i dag mellom båtfolk; som opptrer berettiget, som er kravstore, egoistiske, hensynsløse, mangler ydmykhet, mangler tålmodighet og toleranse, osv. 

 

 

Personlig synes jeg du selv krysser av på de fleste beskrivelsene over, når du i underliggende sitering nærmest påberoper deg retten til å sitte med fasitsvaret på hvordan andres båt skal behandles i gjestehavn, og hva som er riktig skikk og bruk.

Det å komme tidlig til en ukjent gjestehavn og legge seg longside, er på ingen måte å si fra seg retten til å forlate havna tidlig neste dag fordi om man får noen utenpå seg.

Om den som legger seg utenpå(feks du), ikke vil fortøye/fendre etter mine ønsker, passere over min båt der jeg ønsker, la meg gå om morgenen når jeg ønsker, så er det ikke jeg som skal finne meg annen havn, det er du.

Det er riktig skikk og bruk i mine øyne, da jeg anser meg selv å være "gjest" på en annens skuteside, når jeg legger meg utenpå. Annen oppførsel faller for meg inn under samtlige beskrivelser i overstående sitat. 

Kunne ikke falle meg inn å ligge utenpå noen som ikke ønsker båten min der av størrelseforskjell, eller ikke følge dennes anvisninger/ønsker. Snakker selvfølgelig ikke om nødhavn.

Ellers er jeg enig i alle tølperpunktene dine.

zooper skrev for 14 timer siden:

Bare så det er sagt, til de av dere som uttrykker slikt som at man har råderett over egen skuteside...

 

Det er havneeier med havnesjefen som setter alle betingelser og regler for bruk av havna - alle!  Det finnes kun et eneste unntak og det er om du kan påberope deg nødhavn.

 

Dersom feks havna stiller som betingelse for bruk av havna at at flere får legge seg utenpå, ja så kan du velge å godta eller finne deg en annen havn - men du kan ikke ligge der og nekte og si "jeg råder over skutesiden min"... For da kan han si, jeg tåder over brygga mi.

 

Nå gidder nok ikke 99% av havnesjefer å legge seg borti den slags og ser helst at gjestene ordner opp seg i mellom. Den ene sjeldne tullingen som kommer innom havna og lager problemer for at andre skal få ligge utenpå - ja de er det bare ikke verdt å krangle med.

 

Og, bare så det er sagt, størrelsesforholdet mellom to båter i god stand skal være enormt stor og sjøen virkelig røff før det blir noe problem - om man fortøyer riktig. Høydeforskjell kan kanskje være den største utfordringen om den bitte lille båten blir hengende loddtett i kryssholtene sine. Men, dette er et enda større problem om man ligger inntil en høy steinbrygge med nær sagt loddrette fortøyninger enn om man er gortøyd til en diger båt som ligger utenpå.

 

Så mye sagt, det er høflig (og smart) å spørre før man legger seg til - det kan feks være at de man tenker kegge seg på straks skal ut, eller at de venter på noen venner (og vi har jo ikke lyst til å ødelegge for dem) - og om det da ikke er så altfor altfor altfor mye bry til å legge seg en plass lenger bort, ja så gjør man jo helst det. Og, er det skikkelig mye bry, så er det høffelig om de man spør inviterer en inn og hjelper en med tauene - og så finner man ut sammen om hvordan nan kan greie ut av det senere (omrokkere senere, de innerst blir liggende lenger enn planlagt, legge vennene ytterst, e.l.). Generøse og gjestfrie båtfolk skjønner at man deler broderlig på godene som havna utgjør og ikke kommer med sånn viss vass at jeg var her først, skutesida mi er mi, og annet pølsevev.

 

Og, oppsøker man en travel havn hvor det er normalt at båter ligger utenpå hverandre, ja så må man tåle alt som følger med nettopp det - uansett hvor strøken man helst vil holde jåten sin (eller balja), og uansett hvor uforstyrret, praktisk eller komfortabelt man helst vil ha det. Om man ikke aksepterer det så er det en selv og ikke de andre gjestende som faktisk har feil. Man bør da heller finne seg en annen havn hvor man er mer alene enn å sette seg på tvers av normene her til lands. Faktisk, om en ikke forstår noe så elementært så eier man faktisk ikke et snev av den skikken og bruken som har vært sedvane så lenge det har funnets fritidsbåter her til lands - man lever da med en vrangforestilling og er nettopp den tølperen denne tråden klager over. Enten då har man ikke vært kaptein lenge nok, eller så mangler man generell oppdragelse hjemmefra. Ikke nok med det - har tølperen det lite godt med å innrette seg etter skikken og bruken så vil tølperen ofte slite med å finne roen og hyggen i travle fjorder og havner - og det beste for både tølperen selv og det gode båtfolket hadde vært om tølperen faktisk valgte seg en annen interesse enn båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skikk og bruk som det var for 30-40 år siden er nok til en viss grad i forfall generelt i samfunnet og egoismen dessverre på fremmarsj. Dette merkes litt mer av at tettheten av båter har økt de siste årene, også av folk som ikke har tidligere erfaring fra båtlivet. Så selv om båtfolk generelt sett er svært hyggelige mennesker, er det en del folk som har skaffet seg båt de senere årene som kunne trengt seg et kurs i skikk og bruk på sjøen, gjestehavner og uthavner(og kanskje i samfunnet generelt?). Men at det er blitt et problem, er jeg ikke enig i. Men en merker at en del båteiere/førere ikke er like flink til å sakke ned i tide i trange farleder, ved båthavner eller nær mye mindre farkoster. Og en del båter tar også opp litt for stor plass i gjestehavner ved å være i overkant redd for å komme for nærme nabobåten slik at det blir store mellomrom mellom båtene. Dessverre er det noen få (relativt ferske) båteiere som konsekvent nekter å flytte på seg slik at flere båter kan få plass ved gjestebryggen. Noe som gjør at færre båter kan ligge etter hverandre. 
Utenom det er båtfolk like hyggelige og hjelpsomme som før. Og det er stort sett like trivelig å komme til en uthavn eller gjestehavn nå som før. Og det selv om nabobåten(e) har både barn og hund ombord.

Og har en så mye problemer med å ta hensyn til andre eller tolerere andres oppførsel på og ved sjøen, har vi noen svært så vakre og stille fjellheimer en ken dra på telttur på...

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev for 9 timer siden:

Det er utvilsomt noen som bare bryr seg om seg selv og driter i alle andre.

Det gjelder på sjøen,i gjestehavn,på veien, hyttefeltet og på jobben. Jeg opplever disse å være i et klart mindretall, men de merkes godt og da er det lett å konkludere med at de er mange og at det var bedre før.

 

Det ligger nok noe i det du sier. Med dobbelt så mange på sjøen øker oddsen for at man støter på noen som forsurer tilværelsen. Men, jeg opplever at dannelsen som har vært er under endring, og ikke i positiv forstand.

 

 

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Nå har jeg hatt båtferie siden 1987 og aldri vært i nærheten av slike problemer som zooper og ugla har hatt. Er det noe galt med meg?

 

Hmmm... kanskje det hjelper å holde til i nabolaget til en sjøulk som ser ut som han er sluppet rett ut av en av Astrid Lindgren sine barnebøker, og som bor i en båt som heter Trudelutt? Førstnevnte utgjør en slags autoritet nabolaget innretter seg etter - en virkelig syvende far i huset. Sistnevnte skilter med hva slags humør som gjelder - og så legger hele nabolaget lista deretter? :D

 

Det går da for pokker ikke an å være en uvøren grinebitter i nærheten av en sjøulk med skjegg som ligger å dupper i en båt som heter Trudelutt? Nei Lars, jeg tror i lys av personlig uttrykk, båten din, og båtens navn - har blitt skjermet for den verden andre kanskje opplever :D

 

Selv blir det en god del havner i løpet av en ferie (gjestehavner og naturhavner) - mye fordi jeg liker å komme meg utpå, liker å komme til nye steder - og helst steder jeg ikke har vært før eller ikke har vært på lenge. Av forskjellige årsaker blir det noen havner som besøkes oftere enn andre - og ikke alltid fordi det er en havn jeg liker spesielt godt. Her har jeg sett at det er store forskjeller fra havn til havn, samt at enkelte plasser er under stor forandring.

 

Stavern og Kragerø feks er plasser hvor jeg oftere og oftere ser ting som ikke hører hjemme noe sted. Andre plasser derimot kan virke å ha stått nærmest stille. Enkelte type havner tiltrekker seg naturlig nok flere av de som ikke har fått skikken og bruken med morsmelka. Det er gjerne havner som ligger tett på fjordens E6 og som er lett tilgjengelig (på alle plan) og som samtidig har et stort tilbud.

 

Kanskje negative opplevelser ikke bare er direkte proporsjonal med andel nybegynnere, men kanskje også med størrelsene og kostnadene på ens egen båt eller båtene i nabolaget? Det fremkommer ganske tydelig av diskusjonene at det definitivt virker være stress i lufta når en eller flere digre skuter er involvert - mer så enn enn når det kun er snakk om mindre "baljer". Stresset synes gjelde like mye skipperen som manøvrerer båten inntil en som ligger fortøyd, som skipperen som er i den fortøyde båten - så fremt minst en av båtene involvert er en dyr og diger skute. Kanskje jeg opplevde ting annerledes den gang jeg stort sett lå å duppa innerst i havna med min gamle Nidelv 24 - sammen med de andre "baljene"?

 

Bare så det ikke er noen misforståelser så søker jeg ikke å disse verken de som sitter med "skuter" eller de som sitter med "baljer" - jeg elsker begge deler. Selv har jeg over årene gått gradvis mot stadig større og dyrere, men vurderer nå å gå motsatt vei igjen. Alt har sine fordeler og ulemper, og behov og ønsker er under stadig forandring.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Må få deg slik nettradio 

Da kan høre reiseradio når det passer for deg og omgivelsene dine 👍

Nå fikk jeg akkurat det svaret jeg tenkte ville komme. De som ikke vil ha en stor fremmed hund oppe i matfatet bør finne en annen øy. Barn som blir skremt av løshunder bør holde seg ombord eller ta en tur til Hadeland som Lars H nevner for der er det båndtvang og ikke svaberg og krabbe. Hvis man ønsker å høre direkte sendt reiseradio på svaberget eller i båten får man vente til de som kjører jolle og vannscooter har lagt seg, sånn etter kl 22.

Jeg har fulgt endel diskusjoner vedr støy og det går som en rød tråd at de som støyer og er til ulempe mener at de som plages bør innrette seg dem. Captain A er et klassisk eksempel på dette.  

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...