Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

@NilsPils Hehe, det er noen "fisefine" på sjøen, med eller uten pinne på taket, men syns stort sett de er hyggelige de også jeg. De få brødgjøkene jeg treffer plasserer seg ikke i noen bestemt kategori.

 

En bekjent har en 50ft seilbåt. En gang la han seg utenpå en motorbåt som gjorde båten hans til en liten dverg. Vel fortøyd måtte han jo spørre om hvordan han skulle komme seg i land, for han hadde ikke "tatt med seg gardintrappa", som han valgte å formulere det. "Nja, det er jo litt stort, dette yoghurtbegeret vårt" kom det ironisk tilbake fra fruen oppe i 5 etg... :giggle: Årna seg nok greit det...

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Men er det OK å si at jeg ikke vil flytte meg på kvelden pga. det jeg nevner over? 

 

Det vanlige er jo at båten som kommer inn sist ligger utenpå, så det burde ikke være noe problem. Hvis de spør om når dere skal gå på morgenen, og ønsker å ligge innerst fordi de skal gå sist, så bør det være helt greit å heller ta den omstokkinga på morgenen om barna sover, man selv har drukket litt og hva det nå måtte være, det er jo egentlig samme jobben som må gjøres, man bare utsetter den. Det blir egentlig spørsmål om hvem som må våkne på uønsket tidspunkt, og da må det da være greit å tenke at små barn må få sove i fred, eller at den som kom først kan ha privilegiet med å få velge? Som du skriver ble dette aldri en problemstilling i sommer, og det kommer neppe til å bli det særlig mange ganger heller. 

Det som derimot kan skje, er at været endres og man må flytte på seg, midt på natta. Ikke alle havner har god beskyttelse mot alle vindretninger. Ikke en sosial problemstilling, men like fullt. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 34 minutter siden:

Hehe, det er noen "fisefine" på sjøen, med eller uten pinne på taket, men syns stort sett de er hyggelige de også jeg. De få brødgjøkene jeg treffer plasserer seg ikke i noen bestemt kategori.

 

De aller, aller fleste er hyggelige og hjelpsomme. Det er også min erfaring. Men noen er nok litt engstlige for båten sin etter å ha betalt avdraget på lånet og polert og gnikket i timevis for å få den blank og fin. Og da kommer jeg med den upolerte skuta mi og vil kline meg innpå . .

 

Men til sommeren skal båten shines opp. Tror jeg . . . :lol:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 5 minutter siden:

 

Men til sommeren skal båten shines opp. Tror jeg . . . :lol:

Da vil du forvandles til "The washing machine"! Lå utenpå ham i Arendal for noen år siden. Hver gang vi passerte over dekk i sokkelesten utløste det 15 minutter illsint skrubbing ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 1 time siden:

Da vil du forvandles til "The washing machine"! Lå utenpå ham i Arendal for noen år siden. Hver gang vi passerte over dekk i sokkelesten utløste det 15 minutter illsint skrubbing ... :giggle:

 

Jeg undres over hvorfor slike ligger i havner der det er risiko for at noen legger seg utenpå.

For noen uker siden kom vi til en full havn (Tórshavn). Siden det var rett før Olavsøka, var det ikke en enste ledig plass. Det endte med at vi fortøyde utenpå en liten svensk seilbåt som lå ytterst på flytebrygga. Dette var grytidlig om morgenen, så vi vekket de om bord da vi begynte å tråkke på dekk og fortøye.

 

Det var et eldre par som var betraktelig mer pertentlige enn oss og uttrykte bekymring for teaken. Vi var begge hyggelige med hverandre og slo av et par prater. Men de skjønte nok tegninga: at her kom det potensielt til å komme flere båter utenpå, og at det kanskje ikke kom til å være helt rolig i løpet av uka. Så de reiste til en annen havn neste dag.

 

Da fikk vi plassen deres, og like etter kom en litt sliten amerikansk langturbåt og la seg utenpå oss. "Is it okay if we tie up to your boat?"

"Yes, of course! Of course!"

Vi ønskte de hjertelig velkomne, delte en øl og ba de om å gå gjennom cockpiten vår i stedet for på fordekk når de skulle i land. Det fungerte utmerket og vi ble gode naboer.

Vi bruker som regel å henge en fender på utsiden, noe som signaliserer "velkommen".

Det er alltid en viss risiko for at det havner en "partybåt" på utsiden (har opplevd i Bergen havn at X antall ikke-båtvante damer i høyhælte sko skulle bakse seg ut til den ytterste båten i 03-tida). Fikk bare bite det i oss.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden og tråden om sjømannskap i fellesferien kan kanskje en refleksjon være at mange er i overkant fornøyd med seg selv og i overkant kritiske til andre :cheers:


 Vi koser oss på sjøen vi. Men det er kanskje enklere for oss som tilbringer mer tid på sjøen enn i havn :smiley:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det var en god oppsummering Bitteliten. 
Har vel sagt det før, men som en obligatorisk del av opplæringen burde alle måtte ligge som innerste båt på lengste rekke under Sildajazzen i Haugesund. 😁😁

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 11 timer siden:

Takk for god oppsumering og gode argumenter :smiley: Etter å vært på sjøen i rundt 35år, må jeg si holdninger og kunnskapsløsheten enkelte her oppviser er deprimerende lesning.


Selv har jeg vært på sjøen i 38 år. Så dette handler ikke om erfaring på sjøen, men om hva som er «korrekt skikk og bruk». Det er ikke slik at bare fordi det er båtfolk så forsvinner all rett til å ha eget privatliv, eller bestemmelsesrett over hvordan båten skal ta seg ut på sjøen :smiley:

Det jeg er mer forundret over er at omtrent alle ligger i halvplan overalt og ikke «aner noenting» om bølgene de lager. Det er også mangel på skikk og bruk. Jeg må jo bare observere og finne meg i det, er jo ikke noe jeg får gjort noe med.

 

Personlig koser jeg meg på sjøen uansett, akkurat som Bitteliten, enten jeg kjører GH11 eller 42 fot. Ingen tvil om at det er store endringer i holdninger og kjøreferdigheter og hensyn til andre ute og går. Jeg tenker - de som ikke liker det vil nok slite, så det er enten bare å tåle de nye endringene, eller begynne med noe helt annet. Get real and get over it :wink:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg slipper å omgås alle de fisefine personene som ikke tåler at man tar i båten deres.

Treffer man på slike personer, er det bare å finne en lun vik og hive ut ankeret

Har lagt både ytterst og innerst med 2-3 båter i hele sommer, når vi lå til lands.

Etter 4 uker, var halvparten av fendrene like svart som bildekkene vi lå og gnagde mot.

Etter en dags vasking, så både båten og fendrene ut som ny igjen.

 

 

Det er nå engang slik at for noen personer, så er gjenstanden viktigere enn menneskene de omgir seg med.

Når noen får noia når små barn tar på veggen i huset, bilen eller båten med skitne fingrer, blir man satt litt ut.

Dette er de samme personene som lurer på hvorfor ingen besøker dem, når de blir gammel.

 

Link to post
Share on other sites

On 8/12/2021 at 1:05 PM, zooper said:

Vi ankom Kragerø havn. Blant alle båtene som lå longside (på utsiden av flytebryggen ved Gunnarsholmen ytterst i havna) - der lå to litt mellomstore cabincruisere etter hverandre (ca 30 fot). Begge eiere motarbeidet iherdig å ha noen utenpå, til tross for at de skulle ligge lenge og forholdene var greie. Havna var ellers smekkfull og dette var de eneste plassene igjen (en seiler hadde sirklet i over fire timer i vente på plass).

Jeg var også der, og mener å kjenne igjen været og scenarioet som blir beskrivet.

 

Mitt inntrykk er at vi med pinne oppfører oss på et annet nivå enn disse motorbåtfolk, jeg tar både motor- og pinnebåter longside, gjerne også større båter (for jeg kan fysikk). Etter mange uker på sjøen, og mange gjestehavner langs sørlandskysten denne sommeren, bekreftes inntrykket jeg har hatt de siste årene; motorbåtfolket blir stadig mer fisefine og grinete.  

Link to post
Share on other sites

Winga1 skrev 34 minutter siden:

Jeg var også der, og mener å kjenne igjen været og scenarioet som blir beskrivet.

 

Mitt inntrykk er at vi med pinne oppfører oss på et annet nivå enn disse motorbåtfolk, jeg tar både motor- og pinnebåter longside, gjerne også større båter (for jeg kan fysikk). Etter mange uker på sjøen, og mange gjestehavner langs sørlandskysten denne sommeren, bekreftes inntrykket jeg har hatt de siste årene; motorbåtfolket blir stadig mer fisefine og grinete.  

Jeg håper ikke du drar alle over en kam.

Jeg har hatt mange flere seilbåter enn motorbåter utenpå. Seilfolket kommer senere inn i havnen, og da har de ofte ikke annet valg enn å legge seg utenpå. 
Jeg har på det meste hatt seks båter utenpå, så jeg føler meg ikke fisefin 😂

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 3 timer siden:

Det jeg er mer forundret over er at omtrent alle ligger i halvplan overalt og ikke «aner noenting» om bølgene de lager. Det er også mangel på skikk og bruk.

Merkelig! Du har for bare et par dager siden argumenter for din soleklare rett til å passere saktegående fartøyer i trange sund i 30 knts med en cpa på 20 meter. Jeg blir utrygg av slik kjøring, og dermed irritert. Jeg aner jo ikke om du har sett meg eller om du har drukket. imponerende at du har ført båt i 38 men det er jo umulig for meg å vite når du opptrer som om du kjøpte båten i fjor.. Du bryter altså med det jeg oppfatter som god skikk og bruk, både når du ligger til kai og også når du kjører.

 

 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 52 minutter siden:

Merkelig! Du har for bare et par dager siden argumenter for din soleklare rett til å passere saktegående fartøyer i trange sund i 30 knts med en cpa på 20 meter. Jeg blir utrygg av slik kjøring, og dermed irritert. Jeg aner jo ikke om du har sett meg eller om du har drukket. imponerende at du har ført båt i 38 men det er jo umulig for meg å vite når du opptrer som om du kjøpte båten i fjor.. Du bryter altså med det jeg oppfatter som god skikk og bruk, både når du ligger til kai og også når du kjører.

 

 


Det er etter min mening forskjell på båthavner, trange sund forbi havner eller badende og trafikkerte «E18»-steder der det kan forventes en del trafikk og effektiv fart.  Eksempelet du nevnte her var fra Torgersøya.
Det er aldri hyggelig om andre blir uttrygge på sjøen og det er aldri intensjonen. Men 20 meter er god avstand i 30 knop i tilfellet som ble nevnt der vi snakket om det temaet og jeg pleier å nikke eller vinke til de jeg er i ferd med å se eller passere for å vise at jeg har sett de. De 20 metene til en som hadde passert noen var jo pga vimsekjøring sv den saktegående eller endring i manøver, og han med 20 meter løste det greit. P sakke av er ikke alltid løsningen da det kan gi veldig store ubehagelige bølger og enda mer forvirring.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Winga1 skrev for 1 time siden:

Jeg var også der, og mener å kjenne igjen været og scenarioet som blir beskrivet.

 

Mitt inntrykk er at vi med pinne oppfører oss på et annet nivå enn disse motorbåtfolk, jeg tar både motor- og pinnebåter longside, gjerne også større båter (for jeg kan fysikk). Etter mange uker på sjøen, og mange gjestehavner langs sørlandskysten denne sommeren, bekreftes inntrykket jeg har hatt de siste årene; motorbåtfolket blir stadig mer fisefine og grinete.  


 

Hehe å generalisere slik du her gjør, gjøres nok i begge retninger. Seilbåt vs motorbåt-holdninger. Forhåndsdømming osv… stilig etikette det :giggle:

Tenker det finnes ulike holdninger blant både seilere og motorbåtfolket. Det som er fakta er at ingen av oss får gjort noe med det. Vi må bare godta at endringer skjer. Like det eller ikke. Folk er folk, og folk er forskjellige. Så lenge vi respekterer hverandres meninger og tar hensyn til andre så blir verden et bedre sted. Verden rundt oss skjer pågående levende live uansett - man kan like greit kose seg med det fremfor å surmule eller kalle folk kategoriske uttrykk. Det har jeg bestemt meg for.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

 

Winga1 skrev for 3 timer siden:

Mitt inntrykk er at vi med pinne oppfører oss på et annet nivå enn disse motorbåtfolk,

 

Winga1 skrev for 3 timer siden:

 (for jeg kan fysikk).

 

Winga1 skrev for 3 timer siden:

... motorbåtfolket blir stadig mer fisefine og grinete.  

 

Vet ikke om innlegget ditt var ironisk ment. Det er uansett vanskelig å ta det alvorlig. 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 8 timer siden:


Det er etter min mening forskjell på båthavner, trange sund forbi havner eller badende og trafikkerte «E18»-steder der det kan forventes en del trafikk og effektiv fart.  

 

Er vi virkelig kommet så langt at kravet til "effektiv fart" trumfer sikkerheten til andre sjøfarende? Hva er det dere har det så travelt for, egentlig? Båtliv skal jo være en fritidsaktivitet, ikke en stressfaktor?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 52 minutter siden:

 

Er vi virkelig kommet så langt at kravet til "effektiv fart" trumfer sikkerheten til andre sjøfarende? Hva er det dere har det så travelt for, egentlig? Båtliv skal jo være en fritidsaktivitet, ikke en stressfaktor?


Skal båtliv være fritidsaktivitet? Selv kombinerer jeg tidvis båtliv med jobbing fra båten. Det som er viktig er å ha litt god tid på sjøen. Men det betyr ikke at alle trenger å kjøre i 5 knop overalt likevel. Jeg tenker at når det finnes sååass mange båter wom gjør 30-50 knoå nå så må man være llar over at mange av disse outboard 20-30 fots daycruiserne kjøres av helt nye båtførere som ikke kan så mye mer enn at de «har kjørt litt bil» til og fra jobb, og «båt er jo sikkert ikke så forskjellig».

Vi må alle innrette oss. Å sitte i en tresnekke eller seilbåt og hoie med knytteneven og rope ut at man skal ha god tid på sjøen blir jo litt slitsomt i lengden tipper jeg. Bedre å innfinne seg i hvordan utviklingen har blitt og inmrette/tilpasse seg.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

Å sitte i en tresnekke eller seilbåt og hoie med knytteneven og rope ut at man skal ha god tid på sjøen blir jo litt slitsomt i lengden tipper jeg. 

 

Vi sitter ikke og hoier. Vi har mer enn nok med å klamre oss fast.

 

Ikke roper vi heller, bare rister litt på hodet av de med mer båt enn vett. Å ta hensyn til andre burde egentlig være en selvfølge.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Er vi virkelig kommet så langt at kravet til "effektiv fart" trumfer sikkerheten til andre sjøfarende? Hva er det dere har det så travelt for, egentlig? Båtliv skal jo være en fritidsaktivitet, ikke en stressfaktor?

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Bedre å innfinne seg i hvordan utviklingen har blitt og inmrette/tilpasse seg.

 

Hvis det er din generelle oppfatning som også gjelder for samfunnet ellers foretrekker jeg samfunnet slik som det var - med folk som viste hensyn til hverandre, var høflige, taktfulle og med mye empati. Slik samfunnet har blitt nå (både på sjø og land) er det fullt av superegoister, og dessverre - her vil jeg ikke inn :headbang: 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Vi må alle innrette oss. Å sitte i en tresnekke eller seilbåt og hoie med knytteneven og rope ut at man skal ha god tid på sjøen blir jo litt slitsomt i lengden tipper jeg.

Litt uenig i en del av det du skriver lenger opp, men dette er jeg enig i. Vi har alle våre motiver for å være på sjøen. De som ynder å holde 5 knop hele ferien må innfinne seg i at det faktisk ikke er 5 knops begrensning over alt. 

 

En gang vi satt og diskuterte båttyper og båtkjøring på jobben, var det en kollega som fastslo at "hvis man skal være på sjøen, skal man ha god tid". Han var nok ikke alene om å mene det, men han var tydeligvis ikke innstilt på å få motargumenter. Som jeg sa, så kommer det jo an på hva en skal på sjøen. Noen skal kanskje bare tøffe rundt uten mål og mening, andre har et mål for dagen. Hvis jeg f.eks. skal ut og dykke er det uaktuelt å kjøre i 5 knop ut til dykkestedet. En dykketur tar som regel mesteparten av dagen, så da er det om å gjøre å få unna transportetappen fortest mulig. Kjører i plan ut til dykkestedet, gjør det vi skal, og kjører hjem igjen. Det kan jo variere hvor langt unna dykkeplassen er, men tidsbruken er som regel vesentlig. Det samme gjelder stort sett hvis jeg skal ut og trekke hummer- eller krepseteiner. Det er om å gjøre å få gjort jobbe, så skal man hjem og koke fangsten, spyle båten, etc. Kosen i turen ligger når man er på plassen, ikke underveis. Det er en transportetappe man har kjørt mange ganger. 

 

Men dette fritar selvsagt ikke for at man skal ferdes aktsomt og ta hensyn både fram og tilbake, og mens man er ute. Der er det sikkert ulike meninger om hvor grensene går. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

 

Er vi virkelig kommet så langt at kravet til "effektiv fart" trumfer sikkerheten til andre sjøfarende? Hva er det dere har det så travelt for, egentlig? Båtliv skal jo være en fritidsaktivitet, ikke en stressfaktor?

Vi skal komme først til neste havn, for å få longsideplass innerst vel:giggle:

Forøvrig er jeg fornøyd med gjennomført ferie, uten en eneste natt i gjestehavn, og trivest best under 8kn, tross mulighet for fart når jeg ønsker det:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 14 timer siden:

Det jeg er mer forundret over er at omtrent alle ligger i halvplan overalt og ikke «aner noenting» om bølgene de lager. Det er også mangel på skikk og bruk. Jeg må jo bare observere og finne meg i det, er jo ikke noe jeg får gjort noe med.

 

 

Det bllir stadig flere båter, og større båter - altså må man utvise enda mer hensyn enn før - i langt flere sammenheng. Å lage bølger er en av de sakene som virkelig kan oppleves plagsomt. Nå har jeg en temmelig stor seilbåt, så jeg plages ikke like lett - men når jeg hadde mindre båt...

 

Maksfarten på 5 knop er mange steder ikke godt nok - som feks når man er veldig nær en gjestehavn eller brygge. Jeg har opp gjennom årene sett nok kopper og glass som har gått i dørken, folk som har gått over ende, og glassfiber som spruter. Det er ikke rare bølgene som skal forårsake slikt når man forventer det som minst. Faktisk så er det nesten slik - at i valget mellom onder i slike sammenheng, så vil jeg heller at feks en gummijolle planer enn at den kjører i fem knop. Det beste er selvsagt om den som kjører gummijolla senker farten såpass godt under 5 knop at den ikke steiler og lager mye sjø.

 

Ellers, til de av dere som mener at det er uproblematisk å passere en annen bare et få titalls meter i 30 knop - fordi det er trygt - så bør man overlate roret til en annen. Selv om man skulle forutsette at skipperen av den hurtiggående båten hadde full kontroll - og således at det var trygt - så er det likevel ikke innafor. De rundt en kan ikke vite om tullingen som kjører som om han har stjålet båten faktisk har kontroll - eller om han engang er edru. De rundt en vil kjenne en ekstra stor trang til å utvise en ekstrem aktsomhet under det som ellers ville vært en stressfri og fin opplevelse (skal gi et konkret eksempel senere). Ellers så kan det virke skremmende når forholdene rundt en plutselig endres og man selv ikke lenger kjenner at man har kontroll over situasjonen men er helt og holdent avhengig av tullinger rundt seg - alt mens man har andre oppgaver å ty til - som å ta ut kurser, instruere mannskap... ta seg en kaffe.

 

Et sivilisert samfunn styres ikke primært av lover, regler, politi og justisvesen - men av kultur - av skikk og bruk. I et sivilisert samfunn har man en felles kulturell forståelse som overtar der lovverket er mangelfult eller ikke passer - det som får det hele til å fungere. I det store og det hele så dreier det seg om å utvise BÅDE hensyn OG toleranse. Vi må tåle litt at andre har behov som vil gå utover oss selv, og også at tåle litt at andre feiler pga uvitenget eller manglende erfaring, og vi må samtidig vise hensyn i forhold til at våre egne behov kan gå utover andre - med det så blir alt så mye triveligere på sjøen. Mennesker som er mer opptatt av å følge sine rettigheter enn å utvise hensyn og toleranse jamfør kulturelle normer - de er rett og slett usiviliserte.

 

I sommer skulle jeg ut fra Tønsberg og under vippebroa - sammen med en tett stim av andre båter. Der fant to seilbåter at det var helt ok å "snike" i køen helt fram mot brua. Det var et dampskip på vei ut som hadde timet fart mot bruåpningen, og som lå først. Rett etter brua ble åpnet, og med dampskipet bare noen meter unna, så gikk alarmen og brua ble senket igjen (for å slippe over en ambulanse). Dampskip er ikke veldig gode på å ligge å tråkke vann i trangt farvann med mye strøm - og det er heller ikke seilbåter - så det ble nok temmelig stressende for en del. Snikerne" forværret situasjonen betraktelig. Etter broa ble åpnet fortsatte disse to snikerne å forbikjøre den tette køen, og på hver sin side slik at man ble liggende både tre og fire båter i bredden i samme retning. Ikke nok med det, den tette forbikjøringen skjedde med en hastighet som knapt var større enn de de kjørte forbi. I motsatt retning var det to halvplanere som gjorde det samme, så her var det ikke bare å ta seg en slurk av kaffen. Dette er et farvann som er veldig trangt og ekstremt trafikkert. Disse snikerne gjorde ikke noe som var direkte "ulovlig" da det ikke var noen "direkte fare for liv, helse eller materielle skader" (paragraf 24 i småbåtloven), og de holdt seg innenfor fartsgrensen. Men, det bidro til en mer kaotisk og stressende tilværelse for alle andre. Og for hva? For å komme 2-3 båtlengder før ut sundet? Samtlige andre båter, inkludert små helplanende båter - la seg i kø.

 

Når det blir behov for å skilte om "maks 3 knop" eller "kun en i bredden" (som da også vil gjelde for selv de minste båtene med fortrengningsskrog og padlere) - da skyldes det at skikk og bruk er i forfall. Det har seg nemlig slik at ulike typer båtkonstruksjoner, og deres relative effekt; på alt fra manøvrerbarhet og sjøen de skaper (sett opp imot fart) - den er faktisk omhyggelig diskutert i pensumet til båtførerprøven. Det er også en del om skikk og bruk. Jeg er selv av en årgang hvor loven ikke krever at jeg må ta båtførerprøven - og jeg har lang fartstid. Jeg anser likevel at jeg har et moralskt ansvar til å kunne det samme og mer til som en som er helt fersk på sjøen og som samtidig faller inn under krav om å måtte bestå prøven. Jeg har lest meg gjennom pensumboka flere ganger siden jeg ble skipper på egen skute for første gang for kanskje 20 år siden for å frikse opp og holde meg oppdatert. Jeg har også tatt prøven selv om jeg strengt tatt ikke må.

 

Nå mener jeg ikke at alle som ikke er påkrevd å ta båtførerprøven, bør ta den. Men, man bør som et minimum forsikre seg om at man har solid forståelse av den delen av pensumet som er relevant for den båten man vil føre, og forholdene man kan ende opp med å føre den under. Dette impliserer også at man må ha en forståelse av de andre båtene rundt seg også. Båtførerprøven gir et godt teoretisk utgangspunkt, og ville dessuten lært en god del her inne om skikk og bruk - i tilegg til lov. Jeg mener jeg burde kunne forvente at alle på sjøen hadde denne minimimuskompetansen. Når det kommer til praktisk erfaring så er det noe man får med tiden - men det hjelper jo å bruke hodet og søke råd.

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev On 16.8.2021 at 2.22:

Det at en skal få legge seg utenpå er nærmest en like stor etablert og akseptert "rettighet” som at en som er gammel og vond til bens skal få slippe å stå på bussen. Å søke å avvise eller nekte noe slikt skal man ha gode grunner for. Slike legitime grunner kan man naturligvis ha av og til, men unntaksvis. Er det feks ok å late som man ikke har sett en som er gammel og vond til bens på bussen, eller legge veska si på setet ved siden av seg, i håp om at en annen på bussen må ofre godstolen?  Selv om bussjåføren kanskje ikke er villig eller har lov til  tvinge deg til å gi opp plassen din? Man tilbyr seg, eller den gamle spør høflig - og takk og annen høflighet hører med. Det er det same med å la andre ligge longside i en travel gjestehavn.

 

Folk som argumenterer sterkt imot noe slikt... de skulle jeg gjerne visst hvem var... slik at jeg konsekvent kan avvise dem i enhver sammenheng de ønsker å ligge utenpå meg, og forøvrig heller ikke løfte en finger for i andre ellers høvelige samarbeid på sjøen.

 

Argumentene som spys ut for å legitimere å si nei er i stor grad tøvete - som å si at man alltid kan nekte.

 

På automaten for havneavgift i feks Kragerø må du på longsideplassene angi om du ligger innerst, i midt, eller ytterst (tre i bredden). Å klage til havnesjefen om at du ikke vil ha noen utenpå vil ikke føre fram. Havnen ønsker å tilby flest mulig plass. Havna ønsker inntekter på bryggeanleggene sine. Byen ønsker besøkende til næringslivet i land... Selv om du hadde vært villig til å leie alle plassene rundt deg for å slippe andre båter - ja så hadde du nok fått avslag. Hvorfor skal Havna eller byen synes at ditt behov for å liggemalenemer mer tungtveiende enn å gi ytterligere mot båter plass? I Kragerø er det veldig tydelig at meningen er at flere skal ligge utenpå hverandre. Det er den som insisterer på å ha rett til  ligge alene sommer her har feil. Jeg tror det skal veldig spesielle forhold til for å kunne legitimere noe annet her... og de fleste andre steder hvor det er plass til å ligge slik og bryggene tåler det.

 

Synes man det er fælt å ha andre båter utenpå bør man kanskje legge seg i en bås eller i en annen havn dersom ingen bås er å oppdrive? Eller kanskje gi blanke i  ha båt på sjøen? Det er helt klart og unektelig god skikk og bruk å ta imot andre på utsiden med åpne armer. Det har så og si aldri vært et problem for meg, men det skjer noe oftere nå enn før. Og holdningene og kunnskapen enkelte her klarer å lire av seg... ja det sier en god del om skikk og bruk i forfall.

 

Ellers, fra en som er over midtveis i livet og som har eid og feriert i mange forskjellige små og store motorbåter og seilbåter - siden guttunge... Å ha en båt på utsiden som er "relativt" tyngre, lengre og mer dypgående enn ens egen - skjermer ofte bedre for sjø, vind og rykk enn motsatt - hver båt i rekka fungere som en demper, og de tyngste demper mest. Du foretrekker vel å ligge på innsiden av den steintunge flytebrygga enn på utsiden? Når du ligger på innsiden, skulle du ønske at flytebrygga var lettere? Kortere? At den gynget lettere? Selvsagt ikke!

 

Omhyggelig fendring og bruk av spring er dog et must for å redusere rykk - for både den som ligger innerst og for alle utenpå. Det er en veldig stor fordel om den som ligger utenpå også har en baug og aktertrosse til brygga der dette er mulig - mange gjør dessverre ikke dette. Man må heller ikke ha for slakke eller for stramme trosser (riktig slakk avhenger av mange faktorer). Det å etterjustere slakket om det nøkker mye kan gjøre underverker.  Rykkdempere og tau med litt strekk i er jo kjekt å ha det og?

 

 

Stort sett vil jeg heller ha en båt som er opptil 50% lenger og tyngre utenpå meg, og helst med tung kjøl, enn en planende båt som er halve størrelsen. Å la fremmede ligge longside og dele på godene er god skikk og bruk, og store båter er ikke farlige!

 

Å si at det å alltid finne ledig plass er best er ikke helt riktig. Noen ganger er det feks faktisk mest omtenksomt å legge seg utenpå selv om det finnes ledige plasser inntil brygga. Er man feks på et sted man kan være temmelig sikker på at vil fylles opp i bredden ila dagen, og man skal gå veldig tidlig neste dag - da er det best at den som går tidlig leger seg utenpå og ikke innerst. Alternativet er å tvinge andre til å gå fra på en umenneskelig tid, nekte dem å legge seg utenpå i utgangspunktet, eller utsette ens egen avgang. Ellers kan det være spørsmål knyttet til plassutnyttelse som kan tilsi at med den båten man har kanskje ikke burde ta plassen inntil brygga men heller legge seg utenpå en annen.

 

Det er feks en fordel, av hensyn til plassutnyttelse og manøvrering, at båter av tilsvarende lengde ligger utenpå hverandre når man skal ligge slik. Ellers at man legger seg slik at flest mulig meter av brygga kan utnyttes.

 

 

Her synes jeg ikke du bringer mye nytt til bords, annet enn at du tar som en selvfølge at egne meninger, erfaringer, og argumenter, skal være mere verdt og riktigere enn andres. Sammenligningen din med å vike setet for gamle og syke på buss, blir for meg skivebom, når det ikke er snakk om nødhavn. 

Vet ikke om det er meg du sikter til, da du skyter litt fra hofta med hagle.

For egen del, har jeg sagt at jeg ikke ønsker ufoholdsmessig større båter utenpå(spørs på vær og havneforhold). Det kommer av at jeg har helt andre erfaringer enn deg, til tross for at jeg også kan fortøye. Jeg krever og forventer at det fortøyes/fendres ordentlig, og at de følger mine anvisninger i forhold til passering av min båt. Svært sjelden jeg velger slike havner, men har gått fint de gangene jeg har gjort det. Kan vanskelig se at det fører til forfall av skikk og bruk, da det å oppføre seg som gjest, er nettopp skikk og bruk for meg. Så ville jeg heller aldri legge til på noen som ikke ønsker det, har mye mindre båt, legge til på noen som har lagt seg for kvelden/ikke stått opp om morgenen, eller gå på annens båt utenom etter dennes ønsker. 

For din del, synes jeg du avdekker kanskje den mest diskriminerende holdningen av alle, da du ytrer ønske om å konsekvent utelukke de som argumenterer mot deg om dette, uansett havnesituasjon, eller situasjon på sjøen forøvrig. Skikk og bruk??? Håper og velger å tro du kanskje bare var litt varm i hodet, for slikt er gjerne forbeholdt statsledere i land vi gjerne ikke ser opp til her på berget.  I motsatt fall er det jo fint hvis du starter med å legitimere deg selv, så vi som ikke har godkjente argumenter kan finne annen plass enn på deg, hvis man ikke allerede ligger innerst:wink:

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 1 time siden:

 

Det bllir stadig flere båter, og større båter - altså må man utvise enda mer hensyn enn før - i langt flere sammenheng. Å lage bølger er en av de sakene som virkelig kan oppleves plagsomt. Nå har jeg en temmelig stor seilbåt, så jeg plages ikke like lett - men når jeg hadde mindre båt...

 

Maksfarten på 5 knop er mange steder ikke godt nok - som feks når man er veldig nær en gjestehavn eller brygge. Jeg har opp gjennom årene sett nok kopper og glass som har gått i dørken, folk som har gått over ende, og glassfiber som spruter. Det er ikke rare bølgene som skal forårsake slikt når man forventer det som minst. Faktisk så er det nesten slik - at i valget mellom onder i slike sammenheng, så vil jeg heller at feks en gummijolle planer enn at den kjører i fem knop. Det beste er selvsagt om den som kjører gummijolla senker farten såpass godt under 5 knop at den ikke steiler og lager mye sjø.

 

Ellers, til de av dere som mener at det er uproblematisk å passere en annen bare et få titalls meter i 30 knop - fordi det er trygt - så bør man overlate roret til en annen. Selv om man skulle forutsette at skipperen av den hurtiggående båten hadde full kontroll - og således at det var trygt - så er det likevel ikke innafor. De rundt en kan ikke vite om tullingen som kjører som om han har stjålet båten faktisk har kontroll - eller om han engang er edru. De rundt en vil kjenne en ekstra stor trang til å utvise en ekstrem aktsomhet under det som ellers ville vært en stressfri og fin opplevelse (skal gi et konkret eksempel senere). Ellers så kan det virke skremmende når forholdene rundt en plutselig endres og man selv ikke lenger kjenner at man har kontroll over situasjonen men er helt og holdent avhengig av tullinger rundt seg - alt mens man har andre oppgaver å ty til - som å ta ut kurser, instruere mannskap... ta seg en kaffe.

 

Et sivilisert samfunn styres ikke primært av lover, regler, politi og justisvesen - men av kultur - av skikk og bruk. I et sivilisert samfunn har man en felles kulturell forståelse som overtar der lovverket er mangelfult eller ikke passer - det som får det hele til å fungere. I det store og det hele så dreier det seg om å utvise BÅDE hensyn OG toleranse. Vi må tåle litt at andre har behov som vil gå utover oss selv, og også at tåle litt at andre feiler pga uvitenget eller manglende erfaring, og vi må samtidig vise hensyn i forhold til at våre egne behov kan gå utover andre - med det så blir alt så mye triveligere på sjøen. Mennesker som er mer opptatt av å følge sine rettigheter enn å utvise hensyn og toleranse jamfør kulturelle normer - de er rett og slett usiviliserte.

 

I sommer skulle jeg ut fra Tønsberg og under vippebroa - sammen med en tett stim av andre båter. Der fant to seilbåter at det var helt ok å "snike" i køen helt fram mot brua. Det var et dampskip på vei ut som hadde timet fart mot bruåpningen, og som lå først. Rett etter brua ble åpnet, og med dampskipet bare noen meter unna, så gikk alarmen og brua ble senket igjen (for å slippe over en ambulanse). Dampskip er ikke veldig gode på å ligge å tråkke vann i trangt farvann med mye strøm - og det er heller ikke seilbåter - så det ble nok temmelig stressende for en del. Snikerne" forværret situasjonen betraktelig. Etter broa ble åpnet fortsatte disse to snikerne å forbikjøre den tette køen, og på hver sin side slik at man ble liggende både tre og fire båter i bredden i samme retning. Ikke nok med det, den tette forbikjøringen skjedde med en hastighet som knapt var større enn de de kjørte forbi. I motsatt retning var det to halvplanere som gjorde det samme, så her var det ikke bare å ta seg en slurk av kaffen. Dette er et farvann som er veldig trangt og ekstremt trafikkert. Disse snikerne gjorde ikke noe som var direkte "ulovlig" da det ikke var noen "direkte fare for liv, helse eller materielle skader" (paragraf 24 i småbåtloven), og de holdt seg innenfor fartsgrensen. Men, det bidro til en mer kaotisk og stressende tilværelse for alle andre. Og for hva? For å komme 2-3 båtlengder før ut sundet? Samtlige andre båter, inkludert små helplanende båter - la seg i kø.

 

Når det blir behov for å skilte om "maks 3 knop" eller "kun en i bredden" (som da også vil gjelde for selv de minste båtene med fortrengningsskrog og padlere) - da skyldes det at skikk og bruk er i forfall. Det har seg nemlig slik at ulike typer båtkonstruksjoner, og deres relative effekt; på alt fra manøvrerbarhet og sjøen de skaper (sett opp imot fart) - den er faktisk omhyggelig diskutert i pensumet til båtførerprøven. Det er også en del om skikk og bruk. Jeg er selv av en årgang hvor loven ikke krever at jeg må ta båtførerprøven - og jeg har lang fartstid. Jeg anser likevel at jeg har et moralskt ansvar til å kunne det samme og mer til som en som er helt fersk på sjøen og som samtidig faller inn under krav om å måtte bestå prøven. Jeg har lest meg gjennom pensumboka flere ganger siden jeg ble skipper på egen skute for første gang for kanskje 20 år siden for å frikse opp og holde meg oppdatert. Jeg har også tatt prøven selv om jeg strengt tatt ikke må.

 

Nå mener jeg ikke at alle som ikke er påkrevd å ta båtførerprøven, bør ta den. Men, man bør som et minimum forsikre seg om at man har solid forståelse av den delen av pensumet som er relevant for den båten man vil føre, og forholdene man kan ende opp med å føre den under. Dette impliserer også at man må ha en forståelse av de andre båtene rundt seg også. Båtførerprøven gir et godt teoretisk utgangspunkt, og ville dessuten lært en god del her inne om skikk og bruk - i tilegg til lov. Jeg mener jeg burde kunne forvente at alle på sjøen hadde denne minimimuskompetansen. Når det kommer til praktisk erfaring så er det noe man får med tiden - men det hjelper jo å bruke hodet og søke råd.

 

Her derimot, er jeg fullstendig enig med deg:thumbsup:, og føler virkelig forfall av skikk og bruk har eksplodert. Desverre tror jeg dette har kommet alt for langt, så man må holde øye med alle rundt seg, og passe på seg selv så godt man kan blandt alle uberegnelige båtførere

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...