Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Vi ankom Kragerø havn. Blant alle båtene som lå longside (på utsiden av flytebryggen ved Gunnarsholmen ytterst i havna) - der lå to litt mellomstore cabincruisere etter hverandre (ca 30 fot). Begge eiere motarbeidet iherdig å ha noen utenpå, til tross for at de skulle ligge lenge og forholdene var greie. Havna var ellers smekkfull og dette var de eneste plassene igjen (en seiler hadde sirklet i over fire timer i vente på plass).

 

Havnesjefen sier det er tre i bredden som gjelder, så vi legger oss utenpå den ene - til tross for protest fra CC'en. Vi legger oss da på den som skal gjøre det enklest mulig for ytterligere tre båter til (en til utenpå meg og to på den andre CC'en). Man har jo ikke lyst til å flytte innpå en nabo som ikke vil ha en der - men man vil jo heller ikke måtte gå utpå igjen med spådd tordenvær når det burde være greit å ligge der i utgangspunktet? Da må den urimelige båteieren heller bli litt sur tenker jeg.

 

Etter litt fram og tilbake gir vi eieren beskjed om at dersom han synes det er ubekvemt, ubehagelig eller skummelt, så gir ikke det ham anledning til å okkupere marinaen, og at det da er han som må vurdere å flytte seg når havnesjefen sier det er tre i bredden som gjelder - feks gå fra og legge seg ytterst... 

 

Etter kort tid kommer det ytterligere en seilbåt til som ønsker å legge seg utenpå den andre cc'en - som er langt mer motvillig og yter stor motstand. CC'en ved brygga protesterer noe voldsomt og forsøker å kontakte havnesjefen, m.m.

 

Eieren var redd for båten sin og virket uerfaren. Han la skyld på vindretningen som kom på tvers, men som i virkeligheten var uproblematisk.

 

I forsøk på å få CC'ens velsignelse gjorde vi andre vårt beste i å berolige ham på at det kom til å gå helt fint uansett vindtetning, og at seilbåten utenpå dessuten ville skjerme halvplaneren for sjø og vind  - samt at det var meldt at vinden skulle snu. I tillegg ble han forklart at seileren uansett hadde "retten" på sin side under forholdene. Han ga seg til slutt når han så at slaget var tapt og at seilbåteieren ville legge seg der med eller uten velsignelse. Det endte med en god tone og godt naboskap.

 

Innen en kort time var det tre i bredden på begge cc'ene. Alt gikk bra, og begge som lå innerst virket være smørblide dagen etterpå - når de fant at informasjonen passet med virkeligheten.

 

For disse to cc'ene dreide det seg nok mest om at eierne var uerfarne og redde - vi har alle vært der og kan kjenne oss igjen i følelsene. Jeg tipper at begge eiere har fått en fin erfaring som de vil ta med seg videre - til både egen og andres fordel.

 

Til info. Det var meldt kraftig nedbør og 8 s/m i kastene. Ingenting å uroe seg for, men vær nok til at mange ville hatet å måtte gå utpå og lete etter en annen havn. Båtene som lå utenpå var forøvrig seilbåter på 36 og 42 fot.

 

Jeg ble ikke veldig brydd med seansene over og tilskrev det at de trolig var ferske.

 

To dager forrut for hendelsen fikk vi derimot en opplevelse som irriterte stort. På vei inn til bryggene i Tvedestrand forsøkte vi å komme i kontakt med båtene for å orientere oss om noen av de skulle gå snarlig og om det ellers var greit å legge oss longside. Uten nevneverdig respons så la vi oss der vi mente ville være til minst sjenanse, og hvor det var folk ombord. Vi gjorde så uten protester... enn så lenge.

 

Etter at vi var ferdig fortøyd begynte det danske ekteparet som lå mot brygga derimot å ymte om at vi burde flytte oss til en annen plass. De lokket med at en båt skulle gå straks på motsatt side av brygga, noe som ville gitt oss bryggeplass. Det var ikke antydninger til bevegelser i den båten, så vi så det ikke som verdt det å gå fra for å tråkke vann på 6bestemt tid   og det viste seg å ta nesten to timer før de gikk.

 

Etter en stund hadde gått snakket danskebe om at de selv hadde planer om å gå tidlig neste morgen, og at til fordel for oss, så burde vi kanskje flytte oss likevel. Vi forklarte som sant var at det ikke var problematisk for oss hvorenn tidlig de ville gå, og at vi gladelig dro samtidig med dem, til og med så tidlig som 5 om morgenen om det var det var snakk om. Vi forklarte at vi foretrakk å ligge longside enn å måtte sitte i båten i uant tid i vente på at en annen skal gå, og for å slippe en ny og langt mer krevende ilegging.

 

En stund etter at det virket som danskene hadde slått seg til ro med at vi ville bli liggende, og vi hadde gjort oss klare til å gå i land, så begynte de på’n igjen.  De ville da selv bytte til en "bedre plass" og da vente med å gjøre så på til han som lå på motsatt side endelig var "klar" - noe som drøyde og drøyde.

 

Nå må jo folk få lov til å belaste andre med at de vil gå fra havn - og da bortimot når enn det måtte passe dem  (men å vise litt fleks er jo uansett kutyme). Å forårsake mye ubekvemhet for andre bare for å få en bitte litt bedre plass derimot? Det er ikke helt innafor?

 

Her var det snakk om å måtte vente lenge i båten på ubestemt tid (tok nesten to timer), for så å måtte gå fra og legge til på nytt - fordi noen ikke ville ha noen utenpå. Det danske ekteparet kunne i det minste gitt klar tale før vi var ferdig fortøyd og slått oss til ro - og vært tydelige og ærlige på at de for sin egen del absolutt ikke vil ha noen utenpå seg?

 

Jeg viste til tross for idiotskapet - høfflighet og godt humør hele veien, og jeg lyktes unngå diskusjon med grinebitteren som ikke hadde innsikt. Jeg gjorde mitt beste for å bevare diplomati og fred ved å være imøtekomme og hyggelig, og ga tommel opp. Jeg satte straks igang prosessen med å slippe ham ut.

 

Jeg bestemte meg for at det enkleste på akkurat den plassen var å forhale meg rundt med et langt tau (trang plass), en manøver som var ukjent for mannskapet. Forholdene var gode og det var ikke dårlig med tid.

 

Mens jeg gikk gjennom manøveren med mannskapet (to barn) begynte danskene å pese meg på at de skukle gå nå! nå! nå! fort!, fort!, og begynte å ta løs fortøyningene mine før jeg var klar. Da tok tålmodigheten min slutt for min del.

 

I skarp tale sa jeg at de måtte roe seg ned et par hakk, og at jeg ikke vil risikere skader for å imøtekomme deres unødvendige hastverk og stress - og at de pent måtte finne seg i å tålmodig vente noen sekunder til jeg har forsikret meg om at mannskapet forstår manøveren. De fikk samtidig høre at det de gjør er ugreit og at de forårsaker unødvendig stress og ubehag for seg selv, oss, samt alle medhjelpere fra andre båter - som nå må hjelpe dem atter to ganger i tillegg til den de allerede har fått fortøyningshjelp til før på dagen, pluss meg på toppen. De fikk beskjed om at dette er i dårlig stil.

 

Vi forhaler og alt går som smurt. Danskene måtte vente på plassen og tråkke vann en god stund, da han på motsatt side heller ikke hadde det store hastverket med P gå fra så Danskene kunne få plassen hans.  Og Danskene dro selvsagt ikke tidlig neste morgen som de sa de skulle.

 

Jeg kjenner på meg at skikk og bruk på sjøen er under forfall. Der tidligere 99% viste takt og tone er det nå kanskje bare 90%, og litt værre for hvert år?

 

Jeg vil ikke si at nybegynnere er verst, tvert imot - jeg opplever at nybegynnere prøver hardest men gjør flere feil fordi de har minst erfaring og kjennskap til skikk og bruk - det er ok. De største synderne opplever jeg har noen sesonger bak seg - ref danskene nevnt over. Hva synes dere?

 

Jeg har et hav av dårlig skikk og bruk-opplevelser i år. Alt fra det å vike til det å redusere hekkbølger i havner og andre utsatte steder, til det å ta opp unødvendig mye bryggeplass, til uvettug ankring på svai, sniking i køer, uvettug fart, festing til langt på natt i stille havner, m.m.

 

Folk flest derimot går langt av veien for å være hjelpsomme og hensynsfulle - bare ikke like mange som for bare få år siden?

 

 

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må være noe spesielt med dansker i Tvedestrand for jeg har også hatt en lignende opplevelse for en del år siden. La meg på utsiden av en dansk seilbåt på samme størrelse som min til tross for protester. Når båt var vel fortøyd og alt hadde roet seg gikk vi ned i kjeller'n for å spise middag. Mens vi satt og spiste fikk jeg anelser om at noe ikke var helt på stell og da jeg kom opp i cockpit viste deg seg at dansken hadde løsnet fortøyningene sine og at begge båtene nå drev ut fra brygga. Han var i ferd med å løsne mine fortøyninger og hadde akkurat startet motoren. Forklaringen jeg fikk var at han hadde funnet ut at jeg skulle ligge innerst siden min båt var litt tyngre enn hans båt og at det var helt greit med flere båter i bredden men han ville aldri ligge innerst. 

 

Stavern:

 

Vi ligger longside og har rigget til for et bedre måltid i cockpit. Cockpitbordet mitt er ganske stort og tungt så terskelen for å gjøre så mye annet enn å spise når bordet først er satt opp og dekket til med duk og det hele er nokså høy. Matro i Stavern?

Bare å glemme.

 

Det dukker opp en stor seilbåt med amerikansk flagg og folk med cowboy hatter rett på utsiden. Båten ligger helt rolig  i avstand ca 4 - 5 meter og sjefen ombord begynner å snakke høyt på engelsk at vil vi må finne oss en annen plass siden han vil ha plassen og har størst båt. Vi later som han ikke er der og fortsetter med måltidet. Han gir seg ikke og vi svarer med fakter som tydelig indikerer at vi ikke forstår. Vi kan vel ikke engelsk? Til slutt svarer jeg på norsk at vi ikke forstår og da gir han opp.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Rare greier, ellers så er danskene et folkeferd med tradisjon for å ligge utenpå hverandre. Vi tilbragte en natt i Hals for en del år tilbake.  Vi la oss på utsiden av 'breakwateret' inne i havnen. Greit å komme ut morran etter, vi skulle på tur i Limfjorden. Det blåste slik at 'breakwateret' sjanglet under vekten av Hulda, og fendrene truet med å eksplodere. Sent på ettermiddagen kommer en norsk ca. 50 fot og sirkler inn i havnen. Han kunne legge seg på brygge på motsatt side av havnen, eller utenpå noen av dem som lå mer i le innerst i havnen eller lenger nord på samme breakwateret. Jeg var bekymret både for breakwatret og for fendrene. For denne båten veide vel like mye som Hulda. Jeg ba han finne seg en annen plass, som det var nok av. Da kommer en eldre dansk loppe og truer meg med juling "for i Danmark liger vi udenpå!" 50-foteren fant seg en annen plass, baug til baug mot oss på den nordre delen av samme breakwater. Og dansken ble invitert til å banke meg og kaste meg til sjøs. Det ordnet seg. Bortsett fra denne loppa, har jeg aldri hatt problemer med dansker. Eller svensker for den saks skyld, men tyskere- de har til tider en annen tilnærming. 

Link to post
Share on other sites

Jeg banner nok litt i kirken nå, og mener selvsagt at i nødhavn og dårlig vær når det er stappfullt så skal man hjelpe til så godt man kan dersom det er gode nok grunner.
Men personlig synes jeg det å ligge utenpå andre er en uting når det finnes andre ledige plasser. Spesielt nå i korona der folk har ulike oppfatninger av smittesituasjonens betydning, men det gjelder jo kun nå i 2020 og 2021.
Har selv opplevd å ligge og nøkke fordi båten noen har lagt på utsiden av meg er dårlig fortøyd og nøkker. 
Skikk og bruk går begge veier, husk at det er båten selv som bestemmer om det er ok at du legger deg på den, med mindre det er nød. Er det ikke ok så må man faktisk forholde seg til det.

 

Jeg har f eks opplevd å vente på en vennebåt, eller familien som besøker i hyttebåt når vi er i byen i en travel julidag og har latt flere som kan fortøye og fendre skikkelig ligge på meg som skulle korte æren. Der jeg pleier å ligge er det kun plass til en utenpå. Å fortelle folk at det kommer en båt som skal ligge utenpå bør være helt ok og de fleste tok det helt med ro. Men det er ganske masete å ligge i gjestehavn når alle spør også, spesielt innenfor ytterst, for folk gidder ikke lete lenger inn etter ledige plasser og velger enkleste vei.

Jeg har brukt skutesiden på 42 foteren som båtplass/handleplass for hyttebåten når familie kommer på besøk osv. 

 

Det er en balansegang mellom etikette fra begge sider. Og båttyper. Seilbåt utenfor motorbåt beveger seg helt forskjellig. Båtfolk bør kunne sånt. Folk i båt vet ikke det. Men en seilbåt og motorbåt vil bevege seg såpass forskjellig at de må fortøyes nøye, og helst ikke utenpå hverandre. Seil på seil og motor på motor. Og en båt som er større enn deg skal du aldri slippe til. Da må den ligge innerst.

 

Jeg er i tillegg veldig selektiv på hvem jeg ønsker å ha på utsiden dersom de skal få fortøye på min båt. Har de folkeskikk og virker renslige og høflige og spør pent med god grunn så slipper jeg de gjerne til. Men er det sånne her kommer vi og tar all din tid, ikke gidder å se etter å prøve å løse det å finne egen plass lenge nok først, er ikke nøye med fendere, ikke forstår størrelsesforskjeller mellom båter, har ripete båt, og bikkjer, skitne unger med sko og dårlig oppførsel osv så er det uaktuelt at de skal tråkke over min fine påkostede teak. 
Slik må det bare være  :yesnod:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Vel.. det er noen "skruer" i alle miljøer. Tror vel ikke det er værre nå enn før, men blitt langt flere folk på sjøen siste 20åra også da. Går litt i rykk og napp hvem man møter ;)

De 2 siste sesongene i Norge, Sverige og Danmark har folk stortsett oppført seg eksemplariske, borsett fra noen polakker som førte en 60fots seilbåt rett i betongen i Skagen og landet nesten "oppå" en mindre seilbåt, kan ha vært litt alkohol i bildet.. Ellers var vel 2017 året i Sverige da vi møtte alle slags "raringer", de som ikke kunne oppføre seg eller protesere høylytt på det som skjedde i havna(både svensker og nordmenn). Jeg tar det meste som underholding for ettertiden, men ikke alltid like artig akkurat der og da.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 2 minutter siden:

...........har ripete båt, og bikkjer, skitne unger med sko og dårlig oppførsel osv så er det uaktuelt at de skal tråkke over min fine påkostede teak. 
Slik må det bare være  :yesnod:

Du bør definitivt velge noe annet enn longside plasser i gjestehavn, ligger du longside i gjestehavn er du å anse som en forlenglse av brygga og kan ikke nekte noen å ligge utenpå deg.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 7 minutter siden:

Jeg banner nok litt i kirken nå, og mener selvsagt at i nødhavn og dårlig vær når det er stappfullt så skal man hjelpe til så godt man kan dersom det er gode nok grunner.
Men personlig synes jeg det å ligge utenpå andre er en uting når det finnes andre ledige plasser. spesielt nå i korona der folk har ulike oppfatninger av smittesituasjonens betydning. men det gjelder jo kun nå i 2020 og 2021.
Har selv opplevd å ligge og nøkke fordi båten noen har lagt på utsiden av meg er dårlig fortøyd og nøkker. 
Skikk og bruk går begge veier, husk at det er båten selv som bestemmer om det er ok at du legger deg på den, med mindre det er nød. Er det ikke ok så må man faktisk forholde seg til det.

 

Jeg har f eks opplevd å vente på en vennebåt, eller familien som besøker i hyttebåt når vi er i byen i en travel julidag og har latt flere som kan fortøye og fendre skikkelig ligge på meg som skulle korte æren. Der jeg pleier å ligge er det kun plass til en utenpå. Å fortelle folk at det kommer en båt som skal ligge utenpå bør være helt ok og de fleste tok det helt med ro. Men det er ganske masete å ligge i gjestehavn når alle spør også, spesielt innenfor ytterst, for folk gidder ikke lete lenger inn etter ledige plasser og velger enkleste vei.

Jeg har brukt skutesiden på 42 foteren som båtplass/handleplass for hyttebåten når familie kommer på besøk osv. 

 

Det er en balansegang mellom etikette fra begge sider. Og båttyper. Seilbåt utenfor motorbåt beveger seg helt forskjellig. Båtfolk bør kunne sånt. Folk i båt vet ikke det. Men en seilbåt og motorbåt vil bevege seg såpass forskjellig at de må fortøyes nøye, og helst ikke utenpå hverandre. Seil på seil og motor på motor. Og en båt som er større enn deg skal du aldri slippe til. Da må den ligge innerst.

 

Jeg er i tillegg veldig selektiv på hvem jeg ønsker å ha på utsiden dersom de skal få fortøye på min båt. Har de folkeskikk og virker renslige og høflige og spør pent med god grunn så slipper jeg de gjerne til. Men er det sånne her kommer vi og tar all din tid, ikke gidder å se etter å prøve å løse det å finne egen plass lenge nok først, er ikke nøye med fendere, ikke forstår størrelsesforskjeller mellom båter, har ripete båt, og bikkjer, skitne unger med sko og dårlig oppførsel osv så er det uaktuelt at de skal tråkke over min fine påkostede teak. 
Slik må det bare være  :yesnod:

Veldig enig med det du skriver her. Derfor unngår jeg så langt jeg kan, havner hvor jeg ikke kan bestemme selv hva som skal ligge inntill og gå over min båt. 

Link to post
Share on other sites

@førstefender.

 

Du tar feil i at man er en forlengelse av bryggen. Man har betalt havneleie og bestemmer selv. Men i nød har man plikt til å hjelpe. Utover det er det feil det du sier.
Jeg mener ikke å være krass med deg, men hadde du kommet med din 50 foter for å ligge utenpå min 42 hadde du fått blankt nei. Rett og slett. Du veier jo sikkert 20 tonn+, det er for mye belastning for en liten 42 foter. Hadde det vært nød og det var eneste beste mulighet hadde jeg selvfølgelig gått ut så du kunne legge deg innerst på bryggen dersom det var plass og jeg hadde lagt meg utenpå deg.

Det er ikke noe problem så lenge det gjøres på rett måte.

 

Men steder der det går kamp i å få ligge tett i tett 3+å i bredden og er fullstendig kaos oppsøker uansett ikke jeg så ofte utover nødstilfeller og jeg har vanskelig for å forstå hvorfor andre gjør det. 
 

Det handler om balanse begge veier. Og forståelse for begge deler. Båteier bestemmer, ikke havnevakten. Havnevakten kan nok i ytterste konsekvens si at noen skal forlate havnen unntatt om de er der i nød, og man må da få tilbake havneleien evt, men bestemmer ikke om en båt skal ha en utenpå. Det bestemmer båteier/kapteinen selv. Ganske enkelt og udramatisk det.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 2 minutter siden:

Jeg mener ikke å være krass med deg, men hadde du kommet med din 50 foter for å ligge utenpå min 42 hadde du fått blankt nei. Rett og slett. Du veier jo sikkert 20 tonn+, det er for mye belastning for en liten 42 foter. Hadde det vært nød og det var eneste beste mulighet hadde jeg selvfølgelig gått ut så du kunne legge deg innerst på bryggen dersom det var plass og jeg hadde lagt meg utenpå deg.

Det er ikke noe problem så lenge det gjøres på rett måte.

 

Men steder der det går kamp i å få ligge tett i tett 3+å i bredden og er fullstendig kaos oppsøker uansett ikke jeg så ofte utover nødstilfeller og jeg har vanskelig for å forstå hvorfor andre gjør det. 
 

Det handler om balanse begge veier. Og forståelse for begge deler. Båteier bestemmer, ikke havnevakten. Havnevakten kan si at noen skal forlate havnen, men bestemmer ikke om en båt skal ha en utenpå. Ganske enkelt og udramatisk det.

Jeg mener du har feil, da havnevakten kan bestemme at du skal ha noen utenpå. Hvis det i den aktuelle havnen praktiseres at båter skal ligge utenpå, kan ikke du lage egne regler bare fordi du ikke vil ha det sånn.

Hvis du hadde kommet med dine egne regler i en del havner i Dk, hvor havnefogeden har all makt, ville du nok pent blitt fortalt at du fikk finne deg en annen havn. ☺️

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du skriver Tom Rør. Det er havnesjefen som bestemmer dette men man legger seg selvsagt ikke utenpå så lenge det er ledige plasser. Det er først når havna er full at dette er aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 6 minutter siden:

Du bør definitivt velge noe annet enn longside plasser i gjestehavn, ligger du longside i gjestehavn er du å anse som en forlenglse av brygga og kan ikke nekte noen å ligge utenpå deg.

Det er greit nok, men da får det fendres og fortøyes skikkelig, lik eller mindre i størrelse, og så får man følge båteiers anvisning om gangvei. Jeg gidder ikke ha folk klatrende over rekker og dekk feks, men gå gjerne over plattformen bak. Og som @Lingefan nevner, ikke alle båter passer utenpå hverandre, det må taes hensyn til. Å ta hensyn til hvordan den du ligger utenpå vil ha det, både med fortøyning, fendring, og gangtrafikk, er skikk og bruk for meg. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

Jeg mener du har feil, da havnevakten kan bestemme at du skal ha noen utenpå. Hvis det i den aktuelle havnen praktiseres at båter skal ligge utenpå, kan ikke du lage egne regler bare fordi du ikke vil ha det sånn.

Hvis du hadde kommet med dine egne regler i en del havner i Dk, hvor havnefogeden har all makt, ville du nok pent blitt fortalt at du fikk finne deg en annen havn. ☺️


DK er et annet land med regler jeg ikke kjenner til. Der må man følge de reglene som gjelder der.

I Norge er det slik at båteier bestemmer, med mindre det er nød selvsagt. Havnevakten kan spørre om du vil ha båt utenpå, men du kan si at den skal være mindre enn din egen, ikke seilbåt osv for en havnevakt ønsker ikke være økonomisk ansvarlig for at en båt ødelegges. Det gjelder også flytting av båt. Den som flytter en båt har fort ansvaret for båten og at den er fortøyd riktig. Før i tiden hadde jeg 27 foter. Jeg lå på en gjestebrygge sammen med 4 andre småbåter. Den foran og bak meg hadde dratt tidlig om morgenen så jeg hadde tydeligvis blitt liggende midt på bryggen. Jeg våknet av at det nøkket voldsomt i fortøyningene. Noen hadde flyttet båten min og fortøyd helt elendig. Bare moro med litt historier. Men man får ingen god start på sommerdagen av å våkne av slik etikettemangel :giggle:

 

Spørsmålet innledningsvis med overskrift handler om skikk og bruk i forfall. Det gjelder respekt for annen persons båter, annenmanns privatliv og at man ikke skal bry andre unødig. Det er som oftest greit når man får ja etter å ha spurt. Men får man nei så er det uhøflig å ikke akseptere det. Det kan være grunner man ikke er klar over som ingen har noe med. Jeg synes det er mangel på skikk å bruk å ta seg til rette uten å spørre. Hold litt stil og klasse, så holder folk stil og klasse tilbake.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 18 minutter siden:

@førstefender.

 

Du tar feil i at man er en forlengelse av bryggen. Man har betalt havneleie og bestemmer selv. Men i nød har man plikt til å hjelpe. Utover det er det feil det du sier.
 

Det er nok du som tar feil, hadde du vært siste muligheten i en havn(nød eller ikke), hadde jeg kalt opp havnkapteinen og fortalt om den vanskelige i skipperen på lognsideplass, du måtte nok pent lagt deg uten på meg eller funnet deg et annet sted å ligge (Siden jeg ikke kunne ligget på deg, men det hadde godt helt fint også med riktig fortøyning og fendring). Lykke til med de holdingene der i havner i Sverige og DK i fellesferien. PS veier bare 16tonn..

 

Gullfisk skrev 3 minutter siden:

Det er greit nok, men da får det fendres og fortøyes skikkelig, lik eller mindre i størrelse, og så får man følge båteiers anvisning om gangvei. Jeg gidder ikke ha folk klatrende over rekker og dekk feks, men gå gjerne over plattformen bak. Og som @Lingefan nevner, ikke alle båter passer utenpå hverandre, det må taes hensyn til. Å ta hensyn til hvordan den du ligger utenpå vil ha det, både med fortøyning, fendring, og gangtrafikk, er skikk og bruk for meg. 

Det er greit nok, og en selvfølge.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 45 minutter siden:

Men er det sånne her kommer vi og tar all din tid, ikke gidder å se etter å prøve å løse det å finne egen plass lenge nok først, er ikke nøye med fendere, ikke forstår størrelsesforskjeller mellom båter, har ripete båt, og bikkjer, skitne unger med sko og dårlig oppførsel osv så er det uaktuelt at de skal tråkke over min fine påkostede teak. 

 

Det er ikke greit med folk som tar seg til rette. Det burde være den enkleste sak av verden å spørre om tillatelse først, får man "ja" så er det greit, får man "nei" så er det bare å akseptere og finne seg en annen plass. De MÅ være plass til alle på sjøen og i havner når man viser til god oppførsel og folkeskikk. Kan det være så vanskelig da...............................:rolleyes:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Det er slått fast ettertrykkelig  at det er deilig og være norsk i Danmark. Men er det like deilig å være dansk i Norge? Det hadde vært svært nyttig å høre danskenes versjon av problemene.  De har kanskje et helt annet syn på saken og utfyllende informasjon.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 24 minutter siden:

Seilbåt utenfor motorbåt beveger seg helt forskjellig. Båtfolk bør kunne sånt. Folk i båt vet ikke det. Men en seilbåt og motorbåt vil bevege seg såpass forskjellig at de må fortøyes nøye, og helst ikke utenpå hverandre. Seil på seil og motor på motor. Og en båt som er større enn deg skal du aldri slippe til. Da må den ligge innerst.

 

Det er forskjellig treghet i skrogene, men ingenting som har noe å si for å ligge på hverandre. Vi har en 44 fot motorbåt som har vært på båtferie med en 42 fot seilbåt de siste 8 årene. Vi ligger på svai sammen med ett anker, bøye sammen, longside til fjell sammen, longside til brygge sammen. Det er absolutt null problem. Har du hatt en seilbåt på deg egentlig? Jeg har hatt mange andre forskjellige motor- og seilbåter utenpå oss og det har aldri noensinne vært i nærheten av et problem uansett vær, så dette oppfatter jeg som en helt oppkonstruert problemstilling. At en større båt ikke kan ligge utenpå som et betingelsesløst utsagn forstår jeg heller ingenting av. Det er da absolutt ikke noe problem om du får en Princess V48 på utsiden av deg. Er vel ikke lagd av kjeks den Windyen heller vel?

 

Du kan jo prøve å ta deg en tur til Skärhamn og nekte å ha noen på utsiden. Du er en gjest på noens eiendom og selvfølgelig må du følge deres regler. Du må ikke tro du kan komme dit og nekte gjestehavna inntekten fra andre gjestebåter fordi du er prippen.

 

Det minner meg om en gang det var meldt litt uvær og vind hvor vi lå i Hunnebostrand. Havna var full og en vennebåt av oss som var en 34 fot seilbåt kom og jeg gikk rundt for å finne en plass. Helt innerst til venstre på den venstre flytebrygga lå den en båt fortøyd med baugen mot brygga og moringsline bak. Det var slutt på brygge men det var likevel plass til 34 fot'ern på utsiden av de. Og for å være tydelig, om det så blåser 30 m/s vil ikke det merkes på den plassen. De ønsket ikke noen på seg fordi de var redde for kryssholtene sine. Dette var en svensk seilbåt i overkant av 40 fot. Jeg spurte om det ikke var litt bekymringsverdig å ha en "svensk kvalitetsbåt" hvor innfestingen er så svak at dette er et problem? Tyske produksjonsbåter har da vesentlig bedre kvalitet enn det. I Hunnebostrand har jeg også sett en båt utenfor Bella Gästis få marsordre fra havnepersonalet for å nekte å ha noen på utsiden.

 

Om man er i en gjestehavn hvor det er helt vanlig at flere ligger på hverandre, eksempelvis Hamburgsund, og nekter dette og skal ligge der alene mens det ligger fire i bredden ellers, da har man hvertfall inntatt rollen som havnas klovn.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 2 minutter siden:

Det er nok du som tar feil, hadde du vært siste muligheten i en havn(nød eller ikke), hadde jeg kalt opp havnkapteinen og fortalt om den vanskelige i skipperen på lognsideplass, du måtte nok pent lagt deg uten på meg eller funnet deg et annet sted å ligge (Siden jeg ikke kunne ligget på deg, men det hadde godt helt fint også med riktig fortøyning og fendring). Lykke til med de holdingene der i havner i Sverige og DK i fellesferien. PS veier bare 16tonn..

 

Det er greit nok, og en selvfølge.


Det du forsøker å gjøre til et problem er ikke et problem i praksis og jeg har aldri vært i en slik situasjon som du beskriver.
Danmark har jeg ikke sett behovet for å være med båt enda. Det er litt andre forhold der det er trangt om plassen og heftig vær uti havet enn inne i f eks rolige Kragerø der det er massevis av andre havner og brygger i Valle eller Jomfruland.

I et sånt tilfelle der du kaller opp den stakkars havnevakten som ikke har makt til noe som helst i praksis fremfor å ha dialog med båteieren er det du som er vanskelig og turer deg frem med her kommer jeg og «her skal jeg ligge» - alle andre får rette seg etter deg, kanskje på natten? Mine holdninger er ganske normale og ansvarlige beskyttende for egen velvære og båt. Min holdning er at det finnes alltid en løsning. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 45 minutter siden:

Jeg mener ikke å være krass med deg, men hadde du kommet med din 50 foter for å ligge utenpå min 42 hadde du fått blankt nei. Rett og slett. Du veier jo sikkert 20 tonn+, det er for mye belastning for en liten 42 foter.

 

Jeg ville kjapt kvittet meg med den båten om den er så dårlig. Jeg har jo sett at Windy er relativt korte og smale i forhold til modell-/tallangivelsen, men jeg antok at den strukturelle kvaliteten var god. Det jo ikke sånn at 20 tonn på skutesiden din betyr at du får 20 tonns belastning, i trykk mot, eller rykk fra, båten din. Om det hadde vært sånn fysikk fungerer hadde alle fortøyningstauene dine røket grunnet din båt alene.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 30 minutter siden:

 

Det er forskjellig treghet i skrogene, men ingenting som har noe å si for å ligge på hverandre. Vi har en 44 fot motorbåt som har vært på båtferie med en 42 fot seilbåt de siste 8 årene. Vi ligger på svai sammen med ett anker, bøye sammen, longside til fjell sammen, longside til brygge sammen. Det er absolutt null problem. Har du hatt en seilbåt på deg egentlig? Jeg har hatt mange andre forskjellige motor- og seilbåter utenpå oss og det har aldri noensinne vært i nærheten av et problem uansett vær, så dette oppfatter jeg som en helt oppkonstruert problemstilling. At en større båt ikke kan ligge utenpå som et betingelsesløst utsagn forstår jeg heller ingenting av. Det er da absolutt ikke noe problem om du får en Princess V48 på utsiden av deg. Er vel ikke lagd av kjeks den Windyen heller vel?

 

Du kan jo prøve å ta deg en tur til Skärhamn og nekte å ha noen på utsiden. Du er en gjest på noens eiendom og selvfølgelig må du følge deres regler. Du må ikke tro du kan komme dit og nekte gjestehavna inntekten fra andre gjestebåter fordi du er prippen.

 

Det minner meg om en gang det var meldt litt uvær og vind hvor vi lå i Hunnebostrand. Havna var full og en vennebåt av oss som var en 34 fot seilbåt kom og jeg gikk rundt for å finne en plass. Helt innerst til venstre på den venstre flytebrygga lå den en båt fortøyd med baugen mot brygga og moringsline bak. Det var slutt på brygge men det var likevel plass til 34 fot'ern på utsiden av de. Og for å være tydelig, om det så blåser 30 m/s vil ikke det merkes på den plassen. De ønsket ikke noen på seg fordi de var redde for kryssholtene sine. Dette var en svensk seilbåt i overkant av 40 fot. Jeg spurte om det ikke var litt bekymringsverdig å ha en "svensk kvalitetsbåt" hvor innfestingen er så svak at dette er et problem? Tyske produksjonsbåter har da vesentlig bedre kvalitet enn det. I Hunnebostrand har jeg også sett en båt utenfor Bella Gästis få marsordre fra havnepersonalet for å nekte å ha noen på utsiden.

 

Om man er i en gjestehavn hvor det er helt vanlig at flere ligger på hverandre, eksempelvis Hamburgsund, og nekter dette og skal ligge der alene mens det ligger fire i bredden ellers, da har man hvertfall inntatt rollen som havnas klovn.


 

Folk er forskjellige. Det finnes ikke en fasit på hva som er rett og galt i skikk og bruk rent konkret, men det handler om å respektere at noen vil ha båter utenpå og andre ikke. Og de som er midt i mellom: bestemmer hva slags båter og ser an mennesketypene før de legger til. I praksis er dette et ikke-tema. Og begge deler er greit. Har aldri hatt noe misnøye med noen som helst og det har gått helt fint de gangene jeg har sagt dessverre og nei til å ligge utenpå. Men jeg har da i stedet vært behjelpelkg med en annen god løsning for den båten. At det kommer en du kjenner om en time eller 5 som skal ligge utenpå deg kan du styre selv. 
Om man ikke vil ha noen utenpå kan man legge en liten båt utenpå seg så det ser opptatt ut. Sist jeg var i byen noen døgn med båten i nærheten av hytta og synes jeg det ble for mye kaos og mas om å ligge utenpå husker jeg det er fælt å si nei til 5 båter i timen når mam sitter å slapper av i båten, og et vennepar skulle komme ned samme kveld eller dagen etter og legge seg på meg. Da hentet jeg like greit bare en 20 fots hyttebåt og la fast på utsiden så var den grei :wink:

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 8 minutter siden:

 

Jeg ville kjapt kvittet meg med den båten om den er så dårlig. Jeg har jo sett at Windy er relativt korte og smale i forhold til modell-/tallangivelsen, men jeg antok at den strukturelle kvaliteten var god. Det jo ikke sånn at 20 tonn på skutesiden din betyr at du får 20 tonns belastning, i trykk mot, eller rykk fra, båten din. Om det hadde vært sånn fysikk fungerer hadde alle fortøyningstauene dine røket grunnet din båt alene.


 

Jeg tenker det får være opp til eieren selv å vurdere. Selv har jeg regel på at båten bør være motorbåt og maks 40-45 fot. I rolig vær går det fint. I mye vind og vær er det helst ingen utenpå pga nøkking og ønskelig maks 60-70% av størrelsen. Og heldigvis respekterer alle folk med etikette og stil det man ønsker. De fleste forstår at når de har 50-60 fots båt så har de skaffet seg et problem som de selv må løse når de skal i havn, ikke alle andre rundt de. Man kan hoppe frem på bryggen og hjelpe til med tamper, utover det er det lite jeg kan gjøre for en 50 fot pluss.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 4 timer siden:


 

Folk er forskjellige. Det finnes ikke en fasit på hva som er rett og galt i skikk og bruk rent konkret, men det handler om å respektere at noen vil ha båter utenpå og andre ikke. Og de som er midt i mellom: bestemmer hva slags båter og ser an mennesketypene før de legger til. I praksis er dette et ikke-tema. Og begge deler er greit. Har aldri hatt noe misnøye med noen som helst og det har gått helt fint de gangene jeg har sagt dessverre og nei til å ligge utenpå. Men jeg har da i stedet vært behjelpelkg med en annen god løsning for den båten. At det kommer en du kjenner om en time eller 5 som skal ligge utenpå deg kan du styre selv. 
Om man ikke vil ha noen utenpå kan man legge en liten båt utenpå seg så det ser opptatt ut. Sist jeg var i byen noen døgn med båten i nærheten av hytta og synes jeg det ble for mye kaos og mas om å ligge utenpå husker jeg det er fælt å si nei til 5 båter i timen når mam sitter å slapper av i båten, og et vennepar skulle komme ned samme kveld eller dagen etter og legge seg på meg. Da hentet jeg like greit bare en 20 fots hyttebåt og la fast på utsiden så var den grei :wink:

Synes vel det er du som oppkonstruerer saker her, du kan ikke velge båter eller folk du vil ha utenpå deg i gjesthavn, det fungerer ikke slik. Lå på Käringöen i juli, på brygge merket max 2 i bredden, båter kom inn motorbåter og seilbåter omhverandre, hørte det blir ropt: " nei, max 2 bredden her!" svar tilbake: "vi kommer inn!" hehe var bare å fendre og være klar, ledige plasser var ledige i rundt 40sekunder(uten overdrivelse). Fint å stå å vurdere "mennesketyper" (for et jævla ord) og riper i båten på de som legger til da, igjen, lykke til. 

 

Forøvrig er jeg en rolig familiemann med 2 barn, vi lager lite bråk utover kvelden og jeg forventer folkeskikk av de som benytter gjestehavner når vi kommer eller er der. 

Hvis du kan fortøye er det ingen problemer å ha større båter på utsiden. Kompis med 43fot båt hadde tre stk 50fot pluss på utsiden av seg, det vil si ca 100tonn tilsammen, med ditt regnestykke ville dette blitt katastrofe, men jøss, gikk helt fint.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 6 timer siden:

Det finnes ikke en fasit på hva som er rett og galt i skikk og bruk rent konkret, men det handler om å respektere at noen vil ha båter utenpå og andre ikke. Og de som er midt i mellom: bestemmer hva slags båter og ser an mennesketypene før de legger til

Lingefan du høres ut som en type som burde holde deg på land eller utaskjærs iallefall i fellesferien. For makan til holdninger. Ikke tar du hensyn til fart og avstand når du passerer andre i trange sund, ikke vil du ha båter utenpå deg og iallefall ikke om du ikke liker "typen"...  Hva er dette for holdninger og menneskesyn? Det er ikke du som bestemmer om du skal ha en båt utenpå deg. Har du lagt deg langsides i en gjestehavn har du tatt et valg og det innebærer at du kan få båter utenpå. Nei, jeg trenger ikke spørre engang. La oss ta i Kragerø feks. Der står det skilt om tre båter i bredden. Da har du bare å smile og ta i mot fortøyninger når jeg kommer med gammel båt, skittne fendere og en haug med unger og sparkesykler.. og at ikke seilbåter kan ligge på motorbåter hvor kom det tullet fra?

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 7 timer siden:

:wink:

 

Måten du beskriver fortøying på er ikke slik det fungerer i praksis noe sted. Man kan ikke sltte med hvitvinen sin og se an og velge og vrake hvem man vil ha utenpå seg.

Enten finner man en gjestehavn med båser, eller så aksepterer man at man kan få "hvem som helst" som longside-nabo.

 

Screenshot_20160820-194333-01.jpeg.80ea8155c4b0fd4e265223c143b51281.jpeg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...