Jump to content

Skikk og bruk i forfall?


zooper

Recommended Posts

Nei, jeg er en fredlig fyr. Men, jeg er særiøs når jeg stiller spørsmål ved om skikk og bruk på sjøen er i forfall - for det er min opplevelse. Ikke nok med det, men også mer så enn i mange andre samfunnsmessige sammenheng. Jeg tror også at det ikke kun er et resultat av flere båtfolk (dobbelt antall er dobbel odds for at det er en idiot i havna), men at andelen av de som ikke er fostret opp med det etablerte, eller som ikke har satt seg inn i det, har sin egen forståelse av hva som er "rett". Disse avvikende forståelsene bidrar oftere til mindre hygge for både den enkelte og fellesskapet totalt sett - mer så enn at det motsatte skjer. Det er ikke ille blitt, men mindre bra enn før - en negativt trend... det er min opplevelse.

 

De som er bærere av tradisjon og historie mener jeg har et visst ansvar for å videreføre dette til de uinvidde og intetanende - gjennom å lede med godt eksempel, forklare for de nyinnvidde, osv. Om vi ikke gjør det har vi liten grunn til å sutre over at ting var så mye bedre før. Denne tråden er et slikt forslk fra min side.

 

Selv blir jeg litt slått ut av selvutnevte  fagautoriteter, ("jeg har hatt båt i x år) som hevder å ha facit - men som gjennom sin argumentasjon demonstrer mangel på elementære kunnskaper og at de er mester på ittno. Eksempler på dette kan være i diskusjoner om long side, og hvor "ekspertens" bevisførsel støtter seg til med falske og oppdiktede argumenter uten rot i virkeligheten (eller dratt helt ut av proporsjoner) - feks om hvor mye en båt tåler, hvordan en stor båt innvirker på en liten, hva som får kryssholt til å ryke, havneeier vs gjestendes lovmessige rettigheter, osv, osv. Man kan lure på om det dreier seg om blank uvitenhet eller at de rett og slett søker å overbevise om en falsk virkelighet - feks fordi den gjengse kulturforståelsen strider med deres personlige ønske om en verden som er mer tilpasset ens egne minoritetspreferanser, og gjerne egoistiske sådan.

 

Jeg er skråsikker på om du hadde tatt en spørreundersøkelse blant båtfolk som har noen tusen sjømil og mange titalls havner å vise til, akkumulert som skipper på et bredt spekter av båttyper, over et tiår eller seks - ja så vil du finne ganske mye overlapp i svarene. Eksempelvis vil jeg tro at man vil finne - at avhengig av hvilken side man befinner seg i en gitt kontekst - at den kan være både brysom eller fortreffelig - men at man likevel finner normene som regulerer disse tingene som noe man ønsker å innordne seg etter - blant snnet fordi det noen ganger er en selv som befinner seg på den siden som kan kjennes mest belastende for den andre. Et slikt eksempel er generell gjestfrihet, og hva gjelder diskusjonen mer spesifikt - gjestfrihet, toleranse og vilje til oppofrelse ifht å la andre legge seg long side.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 22 minutter siden:

jeg er særiøs når jeg stiller spørsmål ved om skikk og bruk på sjøen er i forfall - for det er min opplevelse. Ikke nok med det, men også mer så enn i mange andre samfunnsmessige sammenheng. Jeg tror også at det ikke kun er et resultat av flere båtfolk (dobbelt antall er dobbel odds for at det er en idiot i havna), men at andelen av de som ikke er fostret opp med det etablerte, eller som ikke har satt seg inn i det, har sin egen forståelse av hva som er "rett". Disse avvikende forståelsene bidrar oftere til mindre hygge for både den enkelte og fellesskapet totalt sett - mer så enn at det motsatte skjer. Det er ikke ille blitt, men mindre bra enn før - en negativt trend... det er min opplevelse.

 

....................................kanskje noe av svaret til dårlig oppførsel (generelt på sjø og land) kan ligge litt i denne artikkelen:

 

https://psykologisk.no/2015/07/gjor-rikdom-oss-til-darligere-mennesker/

 

Jeg har ikke noe svar, men føler at man kanskje burde vært "kommunist" likevel???  (det siste skrevet med STOR humor)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Utvikling: jeg tar ett forhold og utvikling for en generasjon:Ankomst gjestehavn,noen som tar imot tampen? For en generasjon siden var dette vanlig i de områdene jeg var i. Enda mer vanlig i 1960åra da jeg også hadde båt. Nå er jeg snart 75 og alt av hår og skjegg er hvitt. Kanskje noen tar tampen for en gammel gubbe? Ingen i år, ingen i fjor husker ikke sist. La det bare være sagt,jeg hopper ut av båten og tar tampen for nyankomne,med glede!

 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 20 minutter siden:

 

....................................kanskje noe av svaret til dårlig oppførsel (generelt på sjø og land) kan ligge litt i denne artikkelen:

 

https://psykologisk.no/2015/07/gjor-rikdom-oss-til-darligere-mennesker/

 

Jeg har ikke noe svar, men føler at man kanskje burde vært "kommunist" likevel???  (det siste skrevet med STOR humor)

Interessant lesing.

 

Det ligger nok noen hundretalls millioner å dupper nede i havna nedforbi - som sjelden brukes. På selv den fineste fridagen finnes svært få tomme båser å se.

 

Jeg vet ikke hvordan det står seg nå, men for drlyt ti år siden hørte jeg st Lunde Båt sin mest solgte seilbåt til førstegangskjøpere var en 39-foter. Det synes jeg den dag i dag er en stor båt, og en som koster en god del. Når man drar på fjorden i dag har det blitt temmelig tett mellom båter på 40-50 fot, og mange nesten kliss nye. 33 foteren jeg selv drømte om for ikke så mange år siden har i dag nærmest kun nostalgisk apell. I valget mellom å eie en skik eller leie en mye større er svaret nærmest blitt avgjort. "Jeg vil ha" tre doble lukkede lugarer og komfortabel salong og cockpit, og to bad for septikapasitetens skyld. To ratt for enkel passasje. Og siden det nå blir litt svært, så må man jo ha ekektriske vinsjer, ankerspill foran og bak, baugpropell, rulleseil, rulleforstag daviter... Og så bor vi i norge, så varmespparat må man jo ha, og nok ned strøm til TVen. Og siden duppedingsene utrangeres, så kan jo ikke båten være så gammel - og vipps så gikk det en mill gitt. Det er jo ikke helt bra. Med 24 foteren nlt jeg de samme havnene, det samme badevannet, den samme ankerdrammen og trekkspillmusikken, den samme iskremen... og mye mindre stress, mindre dårlig samvittighet, mindre arbeid...

Link to post
Share on other sites

Interessen for mindre båter er ikke helt over. Selv har vi en Saga 27, og det finnes svært aktive facebook grupper for Saga 27 i både Sverige, Danmark og Norge. Her vi ligger på Vrångö kom det forresten nettopp in en Saga 26.

 

Når det gjelder å ta tampen, kommer folk nærmest løpende for å hjelpe når vi legger til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter mer en 30 år i egen båt (22-36 fot) har jeg en eneste gang opplevd at den ene båten som lå der ikke kom ut og hjalp med tampen. De hadde nettopp fortøyd sin førstekjøpte båt, og ville ikke være til bry:smiley: De ble kjapt unnskyldt, og jeg ønsket velkommen til båtlivets gleder.

Ellers er det på mine kanter, helt normalt å få båt utpå om man ligger i gjestehavn med longsidefortøyning. Om noen har vært litt uheldig å fortøyd jollen på utsiden av skuten, hjelper vi dem gjerne å flytte denne.:thumbsup: Man er selvsagt klar med fendre og nok fortøyninger før man kommer inntil. Hører alltid med dem jeg legger meg utenpå om når de har tenkt seg avgårde, og passer på og være ombord da. Har også navn og telefonnummer i sidevinduet på begge sider.

 

I uthavn er saken en litt annen. Her er det så god plass, at man legger seg gjerne i annen bukt om det allerede er en båt der man først planlegger. I uthavn med flytebrygge, kan man ligge litt trangere og har hatt mang en sosial kveld i grillhyttene på slike steder.

 

Høy musikk og fest hører gjerne gjestehavnene som f.eks. Bergen til. Men må sies at jeg lå nettopp en uke i Bergen under en festival, og hadde det stilt og fint ombord hele uken. Mye utlendinger, og de går tidlig til ro.

 

Jeg tror mange av sakene i denne tråden er satt helt på spissen og gjerne litt oppkonstruert. Men morsom lesning likevel:cheers_wine:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

zooper skrev On 26.6.2022 at 21.12:

Andre ting fjordens tølpere gjør 

 

-Legger seg på bunkringsplass og tar seg lovlig lang tid - feks gå å shoppe 

 

Nylig skulle jeg fylle bensin på YX Kilsund. Langs land går det ei brygge litt i sikksakk, og i midtre delen er pumpene plassert. Siden jeg skulle fylle 60/80 liter (litt avhengig av pris og hva jeg har plass til, ble 80 liter) så passer det jo best å fortøye foran pumpa, men akkurat den plassen var opptatt av to jenter i en liten gul båt på ca 12 fot (Steady eller lignende) som fortøyde akkurat da, og ellers var hele brygga ledig (sjelden det  er så mye ledig plass der), så da fortøyde jeg ved neste rettstrekke. Og rett etterpå kom det en annen litt stor båt som fortøyde på andre siden av den gule jolla, som nå var forlatt. jeg hadde ikke sett de hadde fylt bensin, men tenkte at de sikkert bare egoist-fortøyde ved pumpa mens de gikk inn på stasjonen for å handle der.

 

Etter å ha fortøyd tok jeg tank og kanner på land og fylte 60 liter, bar ned til båten, fylte på 2-takt olje og tømte over på annen tank og fylte 20 liter til og bar det til båten. Da jeg skulle opp og betale kom de to jentene tilbake med 3 bæreposer fra Matkroken (det var altså ikke på bensinstasjonen de hadde handlet), som er en butikk på andre siden av veien, som forøvrig har egen kundebrygge.

 

Jeg hørte ei dame inne på bensinstasjonen snakket med hun i kassa om den gule båten (de så ingen folk ved den) og jeg fortalte at de kom nettopp tilbake med 3 poser fra Matkroken. Hun fortalte da  at dette var dessverre et vanlig problem, og at om de skal fortøye der så burde de jo i det minste ta de plassene om er lenger unna pumpene (og til og med nærmere Matkroken), og som var ledig da de kom (det var jo der jeg fortøyde da jeg kom rett etter dem). Hun drev visst bensinstasjonen og sa at det var fint om man sier ifra til slike folk om man oppdager det. Mange de hadde snakket til påstod det stod skilt ved Matkroken-brygga om at det ikke er lov å fortøye der for å gå på Matkroken, men det som står der er jo at det er fortøyning for kunder til Matkroken der (sånn var det hvertfall de gangene jeg har handlet på Matkroken og fortøyd utafor butikken). Det er riktignok en del av brygga som er privat og tilhører et nabohus, men det gjelder bare ene halvparten og er lett å forstå. Og hadde det ikke vært kundebrygge ved Matkroken så hadde det jo likevel ikke vært riktig å fortøye ved en bensinstasjon (og særlig ikke ved pumpa).

 

Så noen er ganske frekke og tar seg god til rette. Lurer på om sånne folk parkerer bilen sin (når de evt har det) foran pumpa på bensinstasjonen for å gå i butikken tvers over veien og handle?

Link to post
Share on other sites

Feilparkerte biler får jo ofte parkeringsbot. Det er ikke så lett med båt virker det som.

Det er ofte båter langs bryggene i Fredrikstad som er dårlig vedlikeholdt og nesten synkeferdige og eid av folk med liten evne og vilje til å betale noe eller flytte seg. 

 

Men det er jo et annet problem en det denne tråden handler om egentlig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Feilparkerte biler får jo ofte parkeringsbot. Det er ikke så lett med båt virker det som.

Det er ofte båter langs bryggene i Fredrikstad som er dårlig vedlikeholdt og nesten synkeferdige og eid av folk med liten evne og vilje til å betale noe eller flytte seg. 

 

Men det er jo et annet problem en det denne tråden handler om egentlig.

 

Her er du inne på noe viktig mener jeg @lurvetass. En ting er hva som er lov og orden, en annen ting er skikk og bruk.

 

Jeg har lest denne tråden med interesse, men unnlatt å delta fordi jeg synes denne type tråder ofte ender i en situasjon der en bruker enkelthendelser som eksempler for å diskutere generelle problemer. Hvilket igjen fører til at man ofte blir splittende uenige over detaljer, fordi enkelthendelsene ikke dekker alle aspekter av en generell linje. 

 

En ting som har blitt nevnt her er hvorvidt det er båteiers eller havnekapteins ord som gjelder hvis man er i tvist om å legge seg utenpå hverandre. Dette burde det ikke synses om, for dette er det antagelig et regelverk på. Har noen fasit i hånd?

 

Feilfortøyde båter hører også, etter min mening, under «lov og orden» mer enn skikk og bruk. 

 

Så hva er egentlig skikk og bruk? Ja, det kanskje vi  burde ha mere klart for oss, før vi allesammen anklager hele verden omkring oss for ikke å ha det?

 

 

-er det god skikk å spille høyt på anlegget i havn, når alle ande åpenbart sover? Nei

-er det ulovlig? Nei, ikke nødvendigvis

 

-er det god skikk å legge fendere ut dersom du forventer at det kommer til å legge seg en båt utenpå deg? Ja 

- Er det dårlig skikk å la vær? Nei, ikke nødvendigvis

 

-Er det god skikk og bruk å ta flagget ned kl 21? Tja..

-Er det dårlig skikk og bruk å vente med å ta flagget opp inntil man har stått opp, selv om det er etter soloppgang? Nei, det synes jeg egentlig ikke..

 

Poenget mitt er, at når det kommer til skikk og bruk, så er grensene mye mere flytende enn hva som gjelder når det er snakk om lov. Derfor venter jeg også helt inn i det siste med å peke fingre mot andre. For skikk og bruk handler mer om en kollektiv oppdragelse, og ikke om den enkeltes rett til å hevde at andre er i mangel av samme.

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 4 timer siden:

Jeg tror mange av sakene i denne tråden er satt helt på spissen og gjerne litt oppkonstruert. Men morsom lesning likevel:cheers_wine:

 

Tror båtmiljøet er noe annerledes på vestlandet enn i Oslofjorden - dessverre :worry:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

For noen tiår siden, da det meste av fortøyningstau var treslått, var det en i min krets som pleide å hevne seg på bråkmakere ved å spleise fortøtningstauet deres til brygga. Han løsnet knuta, spleiset tampen fast til øyet eller kryssholtet på brygga og knøt tilbake igjen så alt virket riktig for en som kastet et raskt blikk på fortøyningen.

 

På den måten mistet bråkmakeren 50-60 cm av fortøyningstauet sitt og fikk litt hodebry ved avgang, mens vi andre fikk oss en liten humorstund. Jeg sier ikke at dette var riktig av vedkommende eller spesielt hyggelig gjort, men det ga oss andre en liten følelse av karma og rettferdighet. Et passiv-aggressivt tiltak som bidro til sinnets munterhet, og som er mindre grisete enn «rekeskall i cockpit»-trikset som har blitt nevnt flere ganger tidligere som mulig reaksjonsform.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

I går slapp en båteier en stor hunden løs på brygga mens han var opptatt inne i båten. Den løp frem og tilbake uten tilsyn . Det er vel bare å gi opp hundeeierne . Jeg er forundret over at de tør. Å bli bitt i ansiktet eller andre steder kan ødelegge et helt liv for et barn. 

 

https://www.tv2.no/nyheter/14909833/

 

Førøvrig plukket jeg 10-15 sigarettsneiper, et par ølbokser som var dumpet i en fjellsprekk  men grillkull fra tømte griller måtte ligge. Noe svineri

 å få under skoa for så å tråkke på dekket

Redigert av Ugleseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 7 timer siden:

I går slapp en båteier en stor hunden løs på brygga mens han var opptatt inne i båten. Den løp frem og tilbake uten tilsyn . Det er vel bare å gi opp hundeeierne .

Det er svært sjeldent jeg deler dine synspunkter Uglemann, men akkurat her støtter jeg deg. Det er en uting å slippe løs hunder på holmer av flere årsaker. Vi har også hund ombord, to stykk til og med, men de slippes ikke løs på holmene. Dette til tross for det er snakk om små, harmløse skapninger, ikke store og skremmende hunder. 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke alt helt tapt når det gjelder det å ta imot og hjelpe nye båter i uthavn. Vi ligger i Tordenskioldbukta og ble tatt imot av båtnabo med veiledning om dybder og hvilken retning som var gunstig. Tok selv imot de to neste og de tok imot den som kom etterpå og la seg på motsatt side. 

Kom en kar roende og lurte på plass le da han lå på svai og hele veien hørte jeg vi hjelper. Du kan komme mellom her eller vi tar deg imot. Og hele tiden hyggelig småprat mellom båtene selv om ingen kjente hverandre fra før. 

Må si at dette er noe av det jeg synes er så fint med å være på vannet. Og det er stort sett sånn vi har sett båtfolket siden vi kjøpte vår første båt på åttitallet. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Seilfred - gode poenger!

 

@Komodo - som hundeeier så tør ikke jeg la hunden løpe fritt på bryggeanlegg. Hva om den hadde skumpet et barn på sjøen? Ellers så kunne den forsynt seg av fristelser midlertidig hensatt på brygga, badet og ristet av seg den våte pelsen på en eller annens sommerkjole... Hunden kan også skades eller havne i vannet... Holmer med fugler - selvsagt ikke! En skipshund må man ha kontroll på. Agressive hunder som skade-biter mennesker eller river i filler andre hunder må avlives.

 

@Popeye :D

 

 

Ellers var jeg å kikket på båter i dag. Da kom jeg tilfeldigvis forbi en båt som var fortøyd slik at baugen slo i brygga. Ingen av de andre som hørte til i havna lot til å ha brydd seg - for det var nok av folk rundt om forbi i nabolaget til at det vanskelig kunne gått under absolutt alle sin radar. Da det blåste en del og kneet mitt var ute av drift klarte jeg bare ikke å både å skyve båten fri og endre på fortøyningene samtidig. Jeg fikk mønstret en veldig hyggelig skipper i nærheten, og sammen fikk vi orden på hyssingene. Det burde i mine øyne være en selvfølge for alle båtfolk å ta affære for å forhindre skade på en annens båt. Å være uheldig med en fortøyning eller en fender kan skje den beste - meg, deg, alle og enhver! Greit for båteiere flest vil jeg tro om en forbipasserende banker på for å varsle og tar saken i egne hender om  ingen er om bord?

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg treffer ofte på hunder på brygga, som men ikke alltid regel i bånd, og synes det bare er koselig å hilse på. Men nå er jeg heldigvis av dem som ikke så lett blir redd for fremmde hunder og ser lett når en hund er vennligsinnet. Jeg har full forståelse for at ikke alle tar det like lett, men jeg synes også at det er mange overhysteriske mennesker som også oppdrar barna sine til redsel for dyr (og for mye annet). Den som kan forstå og være venner med dyrene har tilgang til ekstra gleder i livet.

 

Men når det er sagt, mener jeg selvfølgelig at hundeeiere må passe på hundene sine og følge pålagte regler. Derfor har jeg heller ikke hund selv, da jeg synes dyr bør kunne gå mest mulig fritt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skikk og bruk har vært i forfall så lenge jeg aktivt kan huske tilbake, er da tilbake på 50-tallet. Skikk og bruk endrer seg. Vi surrer vel rundt status quo, tenker jeg. 

 

Story: Borte i gata bodde en famile som hadde en riesensnauser, 30 år siden. Bikkja hadde kommet seg løs. Borte i gaten her hoppet den på datteren min og rev en flenge i boblejakken hennes. Vi konfronterte eieren. 'Hummmm', sa mannen. Samme ettermiddag ble hunden avlivet. Mannen sa: 'Det er livets lov. Slike tjanser tar jeg ikke. Selv om bikkja var familiens kosebamse'. 

Link to post
Share on other sites

Vi er hundeeiere, og vår Jack Russell Terrier går i bånd 95-99% av tiden. Han går uansett i bånd når det er båndtvang, men fordi han er en sta og egenrådig liten j*vel som heller løper etter andre hunder enn å høre på far så må han i bånd stort sett hele tiden. Men det var ikke poenget med denne posten...

 

Poenget er en historie fra i vår: Jeg er som Trapp, hunden vår, jeg må også hilse på alle hunder vi møter. Trapp er ikke sjalu, så jeg bøyer meg ned og hilser mens Trapp og den/de andre hunden(e) sniffer og leker litt.

 

En nabo har to schæfere, en voksen og en valp, som begge løper fritt bak et nettinggjerde som går rundt tomten deres. Etter at valpen kom i hus har den voksne blitt både herskesyk og beskyttende ovenfor valpen. Vi hilser på disse hundene flere ganger i uka når vi går forbi på tur, og de lukter på hverandre gjennom gjerdet og løper fram og tilbake i en "koordinert dans". En dag i mars gjorde jeg en åpenbar feil - jeg stod på en brøytekant utenfor gjerdet og lente meg inn over gjerdet og ned for å kose med valpen på innsiden, og da kom den voksne løpende og bet meg i ansiktet. Det ble ikke store sårene, kun to små punkteringer i huden etter "hoggtennene" og røde merker etter de fire midre, øvre fortennene.

 

Poenget er at dette var 100% min skyld. Jeg visste at hunden var herskesyk og beskyttende når den er sammen med valpen, allikevel bøyde jeg meg inn over gjerdet, inn i deres territorie, for å klappe valpen. I begynnelsen var jeg usikker på om jeg skulle si noe til eieren, men etter å ha rådført meg litt så sa jeg ifra. Men jeg passet på å legge vekt på at det var min, og kun min skyld, og at jeg ikke ville at eieren skulle føle press for å avlive eller straffe hunden. Eieren var glad for at jeg sa i fra, og etter denne hendelsen så lufter han hundene hver for seg (da er de 100% lekne og snille), eller så er han tilstede og passer på hvis begge er ute samtidig. Det kan jo komme et barn som vil hilse og stikker en arm over/gjennom gjerdet. En ting er å avlive en hund hvis den har gjort noe galt (som i Hulda sitt tilfelle), men å avlive den fordi JEG har gjort noe galt, det ser jeg på som helt unødvendig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Nå sa Sokrates ca 400 år før Kristus at ungdommen var håpløs og sånn har det vel vært siden. Tror det egentlig er ganske stabilt jeg.

 

:thumbsup:

Helt enig i dette. Synes å huske at de eldre kjeftet på ungdommen når jeg var en selv. Stort sett i alle fall var vel kjeften jeg fikk ganske så fortjent. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

Når hun var rundt 7 år ble hun angrepet av en hund i skogen på holmen mens hun var der og lekte. Et stygt beist av ei drittbikkje med dertil bedritne eiere. Ungen kom skrikende tilbake til båten med opprevet jakke, heldigvis ikke sår.

 

Da jeg konfronterte eierne med hendelsen og sa de at bikkja var snill og ville sikkert bare leke. Det kan godt hende, men det skjønte ikke ungen som var mindre en bikkja. Jeg påpekte at det var båndtvang over alt på holmen året rundt, men de parerte med å spørre hvem faen jeg var for så gi meg kjeft.

 

Den historien minnet meg om en episode for en del år tilbake i nærheten av Havstensund. Det hadde blåst relativt kraftig i flere dager, og vi var på jakt etter et lunt sted å ligge. Tittet på kartet etter brukbare dybdeforhold og bukter, og kjørte rundt for å se. Endelig fant vi ei bukt hvor det virket både lunt og fint, og dypt nok inn til land. Det lå en båt i bukta fra før. Da vi kom nærmere så vi at de hadde rigget seg godt til rette ut over fjellet, og de hadde to store rottweilere som sprang løs rundt. Med to små barn ombord fristet det ikke å gå inn i den bukta og legge seg der. I tillegg hadde vi en fullvoksen doberman ombord, så der kunne det jo fort blitt mye leven. Vi har aldri hatt våre hunder springende løs på holmene, det kan jo være folk på andre siden av holmen også. Vi tolket handlingen til disse folkene som en måte å få ha bukta for seg selv i fred for andre folk. 

Link to post
Share on other sites

En annen ting som vitner om manglende skikk og bruk er forsøpling.

 

Det skjer aldri at jeg kommer til en tilrettelagt uthavn uten at jeg finner brusbokser, korker, små plastrester og ikke minst sigarettsneiper.

 

En ting er søpla som driver inn på strendene, men når båtfolk praktisk talt driter i eget reir, da blir jeg provosert.

 

Hadde en liten runde på øya jeg ligger ved nå, den er godt tilrettelagt med to utedoer. Begge er helt greie, og begge har papir i dispenserene.

Allikevel finner jeg dasspapir med dritt på gjemt rundt i småskauen på øya.

Noen synes altså at det er rensligere å huke seg ned som en primat å drite i skauen fremfor å gjøre det på ett toalett.

 

Til og med en brukt barnebleie lå sammenpakket og henslengt på bakken, jeg kunne se bort på søppelstativet fra der jeg plukket opp bleien.

 

 

Joda, man kan klage på musikkbråk, båter som legger seg utenpå i havn og tramper på dekk o.s.v, men det er bagateller iforhold til de grisete svina som er ute på tur.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...