Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Hei,

No har dette dilemmaet tvinga seg fram mot vår vilje. Og i allefall lenge før me hadde håpa. I mai i år kjøpte me ein Viksund St Cruz 290/310 (31 fot), med ein VP Tamd41P-A 2001 modell. VP DP-E 290 drev (samme årgang). Båten er me strålende fornøyde med, men motoren har eg heile tida opplevd som litt undermotorisert. På fullt turtal går den i 20-21 knop, og går lett og fint på vatnet. I marsjfart (10% under maks turtall) føles den imidlertid ganske "sidrumpa" med fulle tanker. Eg har drømt om større motor, men økonomien har tilsagt at dette ikkje kan skje med det første.

 

Så fekk me problem med motoren vår. Den har no vore inne til sjekk hos VP merkeverkstad, og dei seier reparasjonen vert omfattande. Dei må ta motoren ut av båten, og om prisen på herligheten seier dei "ein plass mellom 60-80 000 vil eg nok tru vi havner på, her kan det fort blir mer også om dieselpumpe, turbo og dyser evt skal overhales." Altså fort 100 lapper eller meir i reperasjon for å få ein motor eg ikkje er fornøyd med tilbake i stand. Det føles ikkje bra, og følgelig vurderer me altså å bytte til ein litt større motor. Spørsmålet blir om me klarer økonomien i dette, og det er nettopp dette som er premisset når eg lurer på om de kan gje innspel på følgande:

 

1. Kva er det realistisk å få for gammel motoren dersom me IKKJE reparerer den først (timetall 1350 timer)?

 

2. Vil me kunne få noko for drevet? Dette fungerer greit, men eg trur trimsylinderen(e?) begynner å verte slakke eller noko (drev tilter seg sakte ned). Eller bør eg reparere drevet og beholde det til det tar kvelden og heller kjøpe nytt på eit seinare tidspunkt?

 

3. Kva motor vil de anbefale å bytte til dersom det skulle bli til det? Verkstaden seier at det vert vesentlig dyrere å sette inn ein nyere motor (feks D4), 70-100.000 i montering pga ombygging og nye instrumenter. Mens dei opplyser at feks ein KAD300 vil kunne monteres for rundt 30-40.000.

 

Det ligg ein overhalt KAD300 frå 2003 ute på Finn.no no som kanskje kan være aktuell..  (https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=224863466). Kan kjøpes med drev frå 2012, men kan også kjøpes uten.  Men er det andre motorer eg kunne vurdere, som ikkje krever for mykje ombygging og tilpasning? Eg tenker at KAD300 er det største som er aktuelt.

 

4. Er det grunn til å tru at priser på reperasjon og montering av motor vil verte vesentlig billigare dersom eg hadde undersøkt pris på ein annan verkstad som ikkje er merkeverksted?

 

Helsing litt frustrert men optimistisk båteigar. :)

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 30 minutter siden:

Nanni er noen av de mest populære motorene å ettermontere. Ville sett på de: http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni

 

Takk for tips. Tipper det blir litt for dyrt med ny motor, sjølv om den truleg er ein del billegare enn tilsvarende VP motor. Må vel då ha nye instrumenter og tilpasse motorrom... Har du høyrd om kva erfaring folk har med desse motorene? Ser ut som dei har ganske lav vekt, noko som virker som ein fordel.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har du/dere planer om å eie båten? Jo lengre tidsperspektiv jo mer bør dere vurdere ny motor. 

 

En kjenning monterte D4-300 i samme båt til erstatning for en KAD 44. Han ble kjempefornøyd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 15 minutter siden:

Hvor lenge har du/dere planer om å eie båten? Jo lengre tidsperspektiv jo mer bør dere vurdere ny motor. 

 

En kjenning monterte D4-300 i samme båt til erstatning for en KAD 44. Han ble kjempefornøyd. 

 

Tenker å ha den i fleire år - helst veldig mange! 😎😃 Men heilt sikker kan eg ikkje være, hvis me får for mange slike utgifter som dette framover. Me har jo eit eldrende drev som me har lagt av penger til å bytte når det trengs. Men hvis me skal bytte motoren også så bør i allefall ikkje den nye motoren by på for mange problemer framover. 

Link to post
Share on other sites

Ny motor med nytt drev medfører bekymringsløst båthold i mange år fremover. Ulempen er selvfølgelig kostnaden med kjøp og installasjon. Men kanskje har du mulighet til egeninnsats feks med demontering av gammel motor og drev, trekking av kabler, montering av instrumenter osv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

her har du motor som bør passe nesten rett ned.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215010168

 

Da får du helt nye motor og du får med det som trengs av instrumenter.

Sjekket sjøl hvordan det var med mål for motor lapper. Må heve fundament fremme, men det er enkelt å shimme opp. 

Denne krever nok betydelig mindre ombygging enn D4. Den er i tillegg lettere å mindre enn den du har nu, samt det er en moderne motor med ny garanti.

 

skal du gå for KAD 300 må du også bytte mye, da disse er med EDC å ikke gammel mekanisk skifte. Å dette koster mye som nytt, å som brukt er det utsatt for nye problemer grunnet slitasje/feil. KAD44 har vel samme. Så KAD43 er vel det som evt kan gå rett ned å brukes med ditt gamle instrument/gir-gass system.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 15 minutter siden:

her har du motor som bør passe nesten rett ned.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215010168

 

Da får du helt nye motor og du får med det som trengs av instrumenter.

Sjekket sjøl hvordan det var med mål for motor lapper. Må heve fundament fremme, men det er enkelt å shimme opp. 

Denne krever nok betydelig mindre ombygging enn D4. Den er i tillegg lettere å mindre enn den du har nu, samt det er en moderne motor med ny garanti.

 

skal du gå for KAD 300 må du også bytte mye, da disse er med EDC å ikke gammel mekanisk skifte. Å dette koster mye som nytt, å som brukt er det utsatt for nye problemer grunnet slitasje/feil. KAD44 har vel samme. Så KAD43 er vel det som evt kan gå rett ned å brukes med ditt gamle instrument/gir-gass system.

 

Interessant. Vesentlig billigare enn ein VP motor. Den 18 år gamle overhalte KAD300 koster 175.000, og denne nye Iveco-motoren koster 189.000. Pluss eit tillegg for å få den tilpassa til drev ser det ut som. Til og med hybriddrift slik at den kan kjøre elektrisk i lave hastigheter, høyrest jo heilt topp ut. Men det vert jo fortsatt veldig dyrt om ein skal ha nytt drev også, samt montering. Er redd det vert i meste laget...

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev Just now:

 

Interessant. Vesentlig billigare enn ein VP motor. Den 18 år gamle overhalte KAD300 koster 175.000, og denne nye Iveco-motoren koster 189.000. Pluss eit tillegg for å få den tilpassa til drev ser det ut som. Til og med hybriddrift slik at den kan kjøre elektrisk i lave hastigheter, høyrest jo heilt topp ut. Men det vert jo fortsatt veldig dyrt om ein skal ha nytt drev også, samt montering. Er redd det vert i meste laget...

 

 

 

 

 

Hybrid drift er nok ikke til den prisen. Men det er et vesentlig billigere alternativ enn nye VP motor.

Kjøper du kad300 må du huske du trenger å få med alt av sparker/instrumenter da det som nevnt er med EDC. Så følger ikke det med til de 175 så blir det fort ganske så mye ekstra oven i der også.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 26 minutter siden:

Ny motor med nytt drev medfører bekymringsløst båthold i mange år fremover. Ulempen er selvfølgelig kostnaden med kjøp og installasjon. 

 

Ein våt draum. Men ulempen ved å måtte ta opp fleire hundre tusen i lån er nok større enn konemor vil sette pris på. :worry: Meg sjølv også forsovidt :wink:

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Hybrid drift er nok ikke til den prisen. Men det er et vesentlig billigere alternativ enn nye VP motor.

Kjøper du kad300 må du huske du trenger å få med alt av sparker/instrumenter da det som nevnt er med EDC. Så følger ikke det med til de 175 så blir det fort ganske så mye ekstra oven i der også.

 

 

Hmm, ok. Takk for det tipset. :thumbsup: Verkstaden sa også at det var viktig å kjøpe motor med fleire posisjoner, då dette er veldig dyrt å ettermontere. Usikker på kva han meinte. Antar han sikter til styreposisjon på fly og i cockpit. Men er det slik at nokre motorer ikkje er tilpassa til dette?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 4 minutter siden:

 

Hmm, ok. Takk for det tipset. :thumbsup: Verkstaden sa også at det var viktig å kjøpe motor med fleire posisjoner, då dette er veldig dyrt å ettermontere. Usikker på kva han meinte. Antar han sikter til styreposisjon på fly og i cockpit. Men er det slik at nokre motorer ikkje er tilpassa til dette?

Er nok det at du har Fly ja. da trenger du utstyr til 2 styre posisjoner. 

Standard er jo en styre posisjon som er med i pakken. Så den til Fly må med ekstra.

 

Er motor du kjøper med mekanisk gir/gas, så kan du bruke de gamle du har. Men til feks KAD44/300 så må du ha nye å det er dyrt som faen om det ikke følger med.

 

Uten å ha sjekket med disse FNM motorer, så tenker jeg de kan kjøres med mekanisk gir/gas. Er det rett, så kan du bruke de du har. Da er det kun instrument som må byttes. Det ene følger med, så du trenger et ekstra til fly.

Disse er canbus styrt, så du kan koble at dette til en plotter om du har moderne plotter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 7 minutter siden:

Kanskje mulig å se på Yanmar 6LP 290hk også? 

Vil nok kreve mer ombygging i båten for å få den til å passe ned.

Å er den ny, så koster jo den like mye som nye VP.

 

Brukt, så må han vel koste på en del for å få den til å passe på gamle drevet(om det er mulig)

 

ikke er disse noe billige brukt heller.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

her har du motor som bør passe nesten rett ned.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215010168

 

 

I månadskiftet juni/juli hadde eg ein hyggeleg telefonsamtale med dette firmaet. Då bad eg om tilbod på to nye motorar til båten vår. Vedkomande var ikkje på kontoret, og bad om å få koma att i løpet av nokre dagar. Eg har enno ikkje høyrt noko frå dei....

 

Elles er det jo aldri feil å kjøpa noko anna enn VP....

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 7 minutter siden:

I månadskiftet juni/juli hadde eg ein hyggeleg telefonsamtale med dette firmaet. Då bad eg om tilbod på to nye motorar til båten vår. Vedkomande var ikkje på kontoret, og bad om å få koma att i løpet av nokre dagar. Eg har enno ikkje høyrt noko frå dei....

 

Elles er det jo aldri feil å kjøpa noko anna enn VP....

Fikk svar neste dag når jeg skrev til de tidligere på året. Men om de er seriøse kan ikke jeg svare på, da jeg ikke har kjøpt nye motor(ennå)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bør vel ha 350 hk i en slik båt :smiley:

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

 

Men uansett helst 6 sylindre, som f.eks. Hyundai Seasall 270 V6 diesel (passer på VP drev) eller Mercury 270 hk V6 diesel.

En brukt D6-310 eller større vil vel også funke fint.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

Bør vel ha 350 hk i en slik båt :smiley:

Tja, eg syns ikkje det. Er ikkje opptatt av stor fart. Syns berre dagens løsning er akkurat litt liten. Vil ha den over "kneiken" så den går litt lettere i vatnet uten å presse motoren for mykje. 20 knop i marsjfart, 24-25 som toppfart er egentlig nok for oss. Så 4-5 knop meir enn me har i dag. 

 

Teerex skrev 1 time siden:

 

Men uansett helst 6 sylindre, 

 

Kvifor tenker du det? Dette har eg ikkje greie på. Fordelen med 6 sylindre foran feks 4? Har nok uansett ikkje mulighet til å velge frå øverste hylle. Økonomien bestemmer mykje her. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Her har du spec på motor.

https://www.fnm-marine.it/30-hpe-marine-engine/?lang=en

Ser for meg ut som en helt vanlig moderne commonrail motor.

 

Joda, sikkert en god motor, det vet jeg ingenting om. Men på en såpass stor båt som @Vestlandssong har, og hvor han beskriver at den 41P motoren som sitter i er litt liten, ville jeg ikke satt inn en treliters firer. Jeg ville gått for en sekser med litt mer slagvolum, f.eks. den @Teerex linker til. Det er noe annet med en lett daycruiser, her er det snakk om å få en relativt stor båt med singelinstallasjon ut av vannet. Da snakker vi om å trekke campingvogn i motbakke. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Joda, sikkert en god motor, det vet jeg ingenting om. Men på en såpass stor båt som @Vestlandssong har, og hvor han beskriver at den 41P motoren som sitter i er litt liten, ville jeg ikke satt inn en treliters firer. Jeg ville gått for en sekser med litt mer slagvolum, f.eks. den @Teerex linker til. Det er noe annet med en lett daycruiser, her er det snakk om å få en relativt stor båt med singelinstallasjon ut av vannet. Da snakker vi om å trekke campingvogn i motbakke. 

Problemet er at han ønsker en økonomisk løsning. Da er den 4er det nærmeste han kommer.

Den Hyundai trenger mer ombygging i motorrommet på linje med D4. Så da stopper nok økonomien dette.

Har set på begge disse når jeg vurderte nye motor sjøl.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...