Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Komodo skrev Just now:

Er det dette de kaller trangt??

haha ja tenkte det samme jeg. Et trangt motorrom er i min verde disse hvor en omtrent ikke får hånda ned på siden av motor. Her kan en jo ligge med hele kroppen på begge sider av motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Er det dette de kaller trangt??

 

Trangt var kanskje eit ord som kom frå meg i mitt forsøk på å spekulere på kvifor dei ville ha motor ut. Dei sa berre at motor måtte ut. 

 

Eg syns heller ikkje det er trangt, men så veit eg ikkje kor mykje plass som trengs for å løfte av topp osv. 

Link to post
Share on other sites

Ja, her burde det gå greit å skru av varmevekslere og annet utstyr. Hvis problemet sitter utenfor motoren bør det vel være mulig å få til en løsning for en rimelig penge. Så kan du heller putte inn mer penger i ny motor om et par år når studielånet er nedbetalt. 

Link to post
Share on other sites

Er uansett en ganske enkel jobb å ta ut/inn motor fra dette motorrommet om det trengs.

 

Men som andre har nevnt tidligere, så ville jeg nok ha hørt med et par andre verksteder også. Å så klart tatt en runde med vask av motor og så en tur med båten, så en kan se hva som faktisk er av lekkasjer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingar. Då byrjer eg med å vaske ned motor og prøvekjøre for å sjå kor det lekk. Så demonterer eg varmeveksler og eksosbend og renser desse (i syrebad?). Så tar eg med dei øvrige problema (olje-og kjølevannslekkasje) til ein verkstad, men ikkje merkeverksted. Trur det må bli slik foreløpig. Heldigvis, eller desverre. Spørs kva del av meg du spør 😂

 

Men hvis eg skal kunne "leve" med denne motoren i nokre år framover så vil eg gjerne høyre dykkar meining om dette:

Eg pleier å tenke at 10% under maks turtall er marsjfart. Dette gir båten ein fart på 16-17 knop. Det er litt lite for å få den skikkelig i plan. Men det er særdeles liten planlingsterskel så det merkes ikkje så veldig, bortsett frå at eg syns det blir veldig mykje "ratting". I følge instruksjonsboka og skiltet på styrekonsollen er 200 rpm under maks, anbefalt marsjfart. Eg har forstått det slik at dei fleste meiner dette er for mykje, og at å kjøre ein motor så hardt over tid ikkje er gunstig. Men dersom eg velger å la det stå til og tenker at dette er min "nye" marsjfart, i allefall av og til. Vil det gå merkbart utover levetid på motoren eller gje meg fleir problem? 

 

Dette ville gitt meg eit par knop ekstra, og båten går litt betre i vatnet, syns eg. 

16314626227544289343524637983245.jpg

Link to post
Share on other sites

Er eksosbend dårlig. Så ville jeg ikke brukt energi/tid på syrevask av dette.

Nytt koster ca 2400 hos boatparts(kjøpte nettopp mitt der) 

Sjekk også intercooler. Ta ut innmat å rengjør denne i sitronsyre bad.

Oljekjøler kan du også ta ut å rengjører.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Er eksosbend dårlig. Så ville jeg ikke brukt energi/tid på syrevask av dette.

Nytt koster ca 2400 hos boatparts(kjøpte nettopp mitt der) 

Sjekk også intercooler. Ta ut innmat å rengjør denne i sitronsyre bad.

Oljekjøler kan du også ta ut å rengjører.

 

Takk for tips. På utsida ser i allefall ikkje eksosbendet spesielt fresht ut..

Skal prøve å lokalisere intercooler og oljekjøler. 👍

IMG_20210912_174549.jpg

Link to post
Share on other sites

Eksosbend er forbruksvare på disse motorer. er det 5 år gammelt eller mere, så er det stor sjangs for at det er ganske så tett.

 

Men du må sjekke hvor høyt vannet står i eksos slangen så du ikke fyller båten med vann når du tar bort bend.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Eksosbend er forbruksvare på disse motorer. er det 5 år gammelt eller mere, så er det stor sjangs for at det er ganske så tett. 

 

Men du må sjekke hvor høyt vannet står i eksos slangen så du ikke fyller båten med vann når du tar bort bend.

 

 

Eksosbendet er frå 2001, i likhet med alt anna på denne motoren. Så då må det nok skiftes ja. 

 

Kordan klarer eg å sjå dette uten å løsne av bendet? Via inntaket frå varmeveksleren? 

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 2 minutter siden:

 

Eksosbendet er frå 2001, i likhet med alt anna på denne motoren. Så då må det nok skiftes ja. 

 

Kordan klarer eg å sjå dette uten å løsne av bendet? Via inntaket frå varmeveksleren? 

 

Vannlinje på båten mot høyden på eksosslange/bend. 

Men er ikke noe goe på hvordan dette er koblet mot drev jeg, siden jeg holder meg til aksel båt.

Men er det fra 2001, så er det garantert klart for å byttes ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Den Hyundai Seasall V6-motoren har vært på markedet i over 10 år såvidt jeg kan se, så det finnes nok en del erfaringer på den etterhvert rundtomkring i verden.

 

Her i en båt med fast aksling.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 9 minutter siden:

Den Hyundai Seasall V6-motoren har vært på markedet i over 10 år såvidt jeg kan se, så det finnes nok en del erfaringer på den etterhvert rundtomkring i verden.

 

Her i en båt med fast aksling.

 

 

Lure på hvordan støy bildet blir med disse nye 4 å 6 sylindre motorer i forhold til en gammel 41 motor.

Sliter jo sjøl med alt for mye støy, sjøl om alt er isolert på nytt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Demonter intercooler. Da ser du mye bedre hvor oljen kommer ifra.

 

Gjør deg sjøl den tjenesten å ta bilder etter hvert som du demontere ting. Da blir det mye enklere å montere på plass igjen, om en ikke husker hvordan ting var skrudd i sammen lengre.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 20 minutter siden:

Når jeg hadde ute intercooler, oljekjøler, varmeveksler og eksosbend, var det trangere enn det det. Og jeg var alene om jobben.

 

Er ikke mange boltene på hver del før enhetene er ute.

 

Se på YouTube videoene til Svend Bjelland for hvordan hver del fungerer/demonteres :smiley:

 

Takk for tips 👍 

Link to post
Share on other sites

Verkstedhåndbøker finner du i dokumentarkivet, både for motor og drev. Disse kan være til god hjelp for å få oversikt over hvordan ting ser ut før du begynner å skru. Også nyttig med oversikt over riktig moment for de ulike skruene når det skal settes sammen igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Då har eg vore å prøvekjørt båten. Vil gjerne dele «resultata» av turen med dykk, i håp om at dette kan bidra til å få ein klarere forståing av kva som er gale med motoren. Kjøreturen varte i ca 40 minutt, med varierende turtall. Lavt turtall mykje av turen.

 

Oljefilm:

Nytt symptom som eg ikkje har sett før. Oljefilm (eller diesel?) på vatnet bak båten. Ikkje store mengder, og ikkje heile tida. Det kom litt ved oppstart. Og så såg eg det når eg la til kai for å fylle diesel. Men då eg var på plass i båsen min i marinaen igjen såg eg ingenting. Berre på kald motor?

 

Oljetrykk:

Gløymte å sjekke på kald motor. På varm motor låg den på 5 dei gongene eg sjekka. På tomgang etter kjøring (varm motor) sank den til under 3.

 

Temperatur:

At motoren slit med varmgang og at den går til kokepunktet når den blir kjørt på maks turtall i meir enn 30-40++ sekund er ikkje noko nytt. Det som kanskje er litt spesielt er at når turtall blir satt ned frå høgare og ned til tomgang så går motortemperaturen (ikkje alltid men av og til) opp i staden for ned. Dårlig sjøvannspumpe?

Sjølv etter fortøyning i bås og båten går 10-15 minutt på tomgang går ikkje temperaturen tilbake under 90 grader.

 

Toppfart:

Noko som var nytt for meg i dag var at eg ikkje fekk båten opp i meir enn 18,7 knop på maks turtall. Tidlegare har eg klart ca 2 knop meir. Eg forsøkte å regulere med trimflaps og drevtilt, men fann ingen posisjon som fekk den høgare i fart. Hadde dog ikkje så mykje tid å prøve på før det var fare for at motor koker.

 

Turtal:

Eg får den opp i ca 3650 rpm, noko som samsvarer med tidlegare. 3800 skal motoren eigentleg ha.

 

Inspeksjon i motorrom etter endt tur:

 

Kunne høyre tydelige «rennelyder» fra inni motoren i nokre minutt etter den var slått av. Veit ikkje om dette er vanlig.

 

Temperatur:

Heile motoren er så varm at eg ikkje kan ta på den meir enn eit par sekund uten å brenne meg. Dette inkluderer gummislangene fra/til varmeveksler, som kjennes ganske mjuke pga varmen. Varmeveksleren er aller varmest. Ekstremt varm rett og slett.

 

Lekkasjer:

Eg hadde vaska bort tidlegare lekkasjer. No var det ikkje lekkasjer på alle stadene det var sist. Kanskje turen ikkje var lang nok. Bildene viser lekkasjene. Kjølevæske under motor (ikkje store mengder). Oljelekkasje ved startmotor og ein stad inne ved blokka. Eg fekk ikkje vekk absolutt all olja på startmotor som var igjen frå sist tur. Det som er midt i bildet er gamalt. Det som er litt til høgre (lenger ute) er nytt. 

 

IMG_20210913_183106.jpg.a9850784a1d24ce6ee8c6602708ea736.jpgIMG_20210913_182917.jpg.2079a9d09a545f558008c3a8f38ed873.jpg

 

 

 

 

 

IMG_20210913_182849.jpg.8d02327cfdb0a90b5b008b7ff0ac5198.jpgIMG_20210913_182805.jpg.8f767e9cb3c25e1772d622ad2596960f.jpgIMG_20210913_181604.jpg.56cee213367e631fadf097e08ce66a14.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at du har dårlig kjøling. Siden du har drev, så er den berømte S-slange samt eksosbend første jeg ville sjekket. Når det gjelder kjøling, må du gå systematisk frem.

 

Oljetrykk høres helt normalt ut.

 

At det kan være litt diesel i eksos ved kald motor, er ikke noe unormalt heller. 

 

Oljelekkasjen rundt intercooler er mer alvorlig tenker jeg. Så der må nok intercooler bort så du ser hvor det kommer ifra.

 

Når motor omtrent koker, så er det nok mye slanger som er så myke at det kanskje er lekkasje av kjøleveske.

Så slanger må nok gås over. 

 

Så få bort ekesosbend, samt sjekket s-slangen. Men du må vel på land for å få s-slange av.

 

Bort med intercooler. Så se hvor olje kommer ifra. Dette ville være det første jeg hadde gjort her.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Olje/dieselfilm er normalt ved kaldt motor. Ufortbrent diesel, forbrenning er ikke optimal før driftsvarm motor.

 

For meg høres det ut som du ikke har sirkulasjon på sjøvannssiden.Varmeveksler skal i ikke være varm. Sjekk om du har sirkulasjon på sjøvannssiden, hvis ikke bør du demontere intercooler og varmeveksler samt evt oljekjøler. Skal du feilsøke videre må du vite at disse er i orden og har tilstrekkelig gjennomstrømning. Sjekk også sjøvannspumpe om den ikke er utelukket

 

Hvilket nivå har du på kjølevann i ekspansjonstank? Den lekkasjen du har kan den komme fra ekspansjonstank? Hvis du feks har varmtvannsbereder som er tilkoblet kjølesløyfe på motor skal nivå på ekspansjonstank være lavere eller så spytter den bare ut igjen.

Vestlandssong skrev 14 minutter siden:

Då har eg vore å prøvekjørt båten. Vil gjerne dele «resultata» av turen med dykk, i håp om at dette kan bidra til å få ein klarere forståing av kva som er gale med motoren. Kjøreturen varte i ca 40 minutt, med varierende turtall. Lavt turtall mykje av turen.

 

Oljefilm:

Nytt symptom som eg ikkje har sett før. Oljefilm (eller diesel?) på vatnet bak båten. Ikkje store mengder, og ikkje heile tida. Det kom litt ved oppstart. Og så såg eg det når eg la til kai for å fylle diesel. Men då eg var på plass i båsen min i marinaen igjen såg eg ingenting. Berre på kald motor?

 

Oljetrykk:

Gløymte å sjekke på kald motor. På varm motor låg den på 5 dei gongene eg sjekka. På tomgang etter kjøring (varm motor) sank den til under 3.

 

Temperatur:

At motoren slit med varmgang og at den går til kokepunktet når den blir kjørt på maks turtall i meir enn 30-40++ sekund er ikkje noko nytt. Det som kanskje er litt spesielt er at når turtall blir satt ned frå høgare og ned til tomgang så går motortemperaturen (ikkje alltid men av og til) opp i staden for ned. Dårlig sjøvannspumpe?

Sjølv etter fortøyning i bås og båten går 10-15 minutt på tomgang går ikkje temperaturen tilbake under 90 grader.

 

Toppfart:

Noko som var nytt for meg i dag var at eg ikkje fekk båten opp i meir enn 18,7 knop på maks turtall. Tidlegare har eg klart ca 2 knop meir. Eg forsøkte å regulere med trimflaps og drevtilt, men fann ingen posisjon som fekk den høgare i fart. Hadde dog ikkje så mykje tid å prøve på før det var fare for at motor koker.

 

Turtal:

Eg får den opp i ca 3650 rpm, noko som samsvarer med tidlegare. 3800 skal motoren eigentleg ha.

 

Inspeksjon i motorrom etter endt tur:

 

Kunne høyre tydelige «rennelyder» fra inni motoren i nokre minutt etter den var slått av. Veit ikkje om dette er vanlig.

 

Temperatur:

Heile motoren er så varm at eg ikkje kan ta på den meir enn eit par sekund uten å brenne meg. Dette inkluderer gummislangene fra/til varmeveksler, som kjennes ganske mjuke pga varmen. Varmeveksleren er aller varmest. Ekstremt varm rett og slett.

 

Lekkasjer:

Eg hadde vaska bort tidlegare lekkasjer. No var det ikkje lekkasjer på alle stadene det var sist. Kanskje turen ikkje var lang nok. Bildene viser lekkasjene. Kjølevæske under motor (ikkje store mengder). Oljelekkasje ved startmotor og ein stad inne ved blokka. Eg fekk ikkje vekk absolutt all olja på startmotor som var igjen frå sist tur. Det som er midt i bildet er gamalt. Det som er litt til høgre (lenger ute) er nytt. 

 

IMG_20210913_183106.jpg.a9850784a1d24ce6ee8c6602708ea736.jpgIMG_20210913_182917.jpg.2079a9d09a545f558008c3a8f38ed873.jpg

 

 

 

 

 

IMG_20210913_182849.jpg.8d02327cfdb0a90b5b008b7ff0ac5198.jpgIMG_20210913_182805.jpg.8f767e9cb3c25e1772d622ad2596960f.jpgIMG_20210913_181604.jpg.56cee213367e631fadf097e08ce66a14.jpg

 

Redigert av _Bliss_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev 7 minutter siden:

 

Hvilket nivå har du på kjølevann i ekspansjonstank? Den lekkasjen du har kan den komme fra ekspansjonstank? Hvis du feks har varmtvannsbereder som er tilkoblet kjølesløyfe på motor skal nivå på ekspansjonstank være lavere eller så spytter den bare ut igjen.

 

 

Den fekk eg ikkje sjekka dessverre.

Nivået på kjølevæska liker seg i hvertfall best på minimum. Ved ein tidlegare anledning fylte eg opp kjølevæske til den sto midt mellom "min" og "maks". Etter ein kort kjøretur forsvann alt eg hadde fylt på, og nivået gjekk tilbake på "min". Men lenger ned gjekk det ikkje. No har imidlertid nivået begynt å bevege seg under minimum også.

 

Ja, eg har varmtvannsbereder som får varme frå motor.

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Ingen tvil om at du har dårlig kjøling. Siden du har drev, så er den berømte S-slange samt eksosbend første jeg ville sjekket. Når det gjelder kjøling, må du gå systematisk frem.

I tillegg til den berømte slangen ville jeg demotert varmevekslere og rengjort dem. Tipper du får normal temperatur på motoren da. Det er flere tråder her inne om demontering og syrevasking av varmevekslere. Det forundrer meg ikke om du blir kvitt frostvæskelekkasjen når du for orden på temperaturen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...