Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Kaffelars skrev 54 minutter siden:

 

Vi monterte en treveisventil der på forrige båt, gir mulighet til å enkelt spyle ut sjøvannskjøling med ferskvann iblant; suge fra en dunk på tomgang eks. , eller systemrens/descaler.

 

Det høyrest jo veldig nyttig ut. Spørsmålet blir om dette er godt nok for forsikringsselskapet, når kravet er at alle skroggjennomføringer under vannlinja skal ha påmontert stoppekran som skal være stengt når båten ikkje er i bruk (om vinteren). Skal spørre selskapet, men mistenker at dei ikkje har klare føringer på eit så detaljert nivå. 

Link to post
Share on other sites

Stoppeventilen vanligvis er jo ikke eksisterende på drev :)

 

På innvendig inntak til ventilen hadde vi en blindplugg for å ikke slippe vann ut fram til impeller ved stengt sjøvann=åpen til innvendig inntak, som ble erstattet med slangenippel ved skylling. 

Brukte en 38mm/1,5" 3-veis rustfri kuleventil.

Link to post
Share on other sites

Må få skryte litt av Viknes på Askøy som tok i mot båten på dagen, og no er den allerede på land. 🙂 Eg starter jobben i helga, og arbeidsplassen er klar. Eg varmer opp litt med å forsøke å få liv i Wallasen i kveld...

 

Vurderer å lage ein ny tråd "AD41P reperasjonstråd". For å dokumentere prosessen for ettertida, med bilder og litt erfaringer frå prosessen. Kanskje nokon andre kan ha glede av det i framtida dersom dei skal i gang med det same, med same motor. Er det ein god idé, eller er det nok slike tråder her på Baatforumet.. 🤔

IMG_20210917_170946.jpg

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 1 time siden:

Kjør på! Bare bra å gjenta slike ting :smiley:

 

Legger ved noen bilder fra da jeg holdt på en vinter med demontering av den jeg hadde.

 

Brukte eddik og varmt vann, samt diesel når jeg renset.

 

C3C4F457-ABEC-4E73-A934-F047F4119EAE.jpeg

6440E24E-3647-407D-BE18-4A7BDCAE245E.jpeg

7A0B7A9E-D1C2-4019-8822-11008F826139.jpeg

0DA179B1-9674-477B-A853-DDAAD03716CD.jpeg

 

Flott med bilder! Eg visste at ein kan bruke eddikk og vatn, men det med diesel var nytt for meg... Kva blandingsforhold brukte du mellom diesel/eddik/vatn? 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 3 timer siden:

Vurderer å lage ein ny tråd "AD41P reperasjonstråd". For å dokumentere prosessen for ettertida, med bilder og litt erfaringer frå prosessen. Kanskje nokon andre kan ha glede av det i framtida dersom dei skal i gang med det same, med same motor. Er det ein god idé, eller er det nok slike tråder her på Baatforumet..

Jeg synes du skal lage en tråd på dette. Det blir aldri for mange slike tråder, det er noe forskjellig med alle motorer og problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...