Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Vestlandssong skrev 17 minutter siden:

Ganske mykje, i følge verkstaden. Den lekk kjølevæske på sidene, samt oljelekkasje fleire plasser. De må plukke frå kvarandre motor og kan ikkje gje pris uten å åpne motor. Men at dette kan komme opp mot 100-tallet er ikkje umulig.

 

Men ikke noen funksjonsfeil på motoren? Den har oljetrykk, kjølingen fungerer, har turbotrykk og den effekten den skal ha?

 

I så fall ville jeg spurt et annet verksted om råd. Eller dokumentert problemene med bilder på dette forumet. Her finnes det tonnevis med kompetanse på denne motoren. 100 båtlapper for å fikse noen olje- og kjøleveskelekkasjer høres horribelt ut i mine ører. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 11 timer siden:

 

Dette har også eg lurt på. Kva er dine tanker rundt dette, @Komodo

 

Dette dreide seg altså om hvorvidt en firesylindret motor er ok eller ikke. I prinsippet er det ingenting i veien for å bruke en firesylindret motor, det er ikke antall sylindre som er avgjørende. Men personlig ville jeg ikke satt inn en firer i en såpass tung, planende båt, og i tillegg med singelinstallasjon. Men det har egentlig mest med lydbildet å gjøre. En sekser har et helt annet lydbilde enn en firer. I tillegg har det å gjøre med hva man faktisk får kjøpt. Det er grenser for hvor store firere som lages. Når du kommer opp på ca 3 lites slagvolum, går produsentene over til seks sylindre. Og i båt er det rekkesekser som gjelder, ikke V-sekser. Dette har med lagerdimensjonering i motoren å gjøre.

 

Hovedpoenget mitt er egentlig slagvolum, ikke antall sylindre. Du har i dag en sekssylindret motor på 3,6 liter, og den opplever du at er litt liten. KAD42, 43, 44 og 300 er varianter av samme motor, men hvor de har endret litt på utstyret og hentet ut mer effekt. Men det er fremdeles den samme 3,6 liters blokka disse motorene er bygd på. 

 

Den store forskjellen mellom den gamle KAD serien og andre motorer med dieselpumpe kontra moderne motorer med common rail er at dieselinnsprøytningen foregår elektronisk, og i forhold til motoens belastning. På den måten klarer de å gi en mer korrekt innsprøytning av diesel enn på de gamle mekaniske motorene, og dermed klarer man å få mye mer effekt ut av samme motor. En D4, som er en firesylindret 3,7 liter, har derfor en mye bedre effekt- og dreiemomentskurve enn de mekaniske forgjenerne.

 

Men på en båt som er så stor som din og har singel innstallasjon ville jeg vært varsom med å sette inn en motor hvor de har hentet ut mye effekt av et lavt sylindervolum. D6 er en sekssylindret 5,5 liter, og allerede ved lavt effektuttak har de motorene den kraften du behøver. Da har du lagt deg på den sikre siden når det gjelder dimensjonering. Du vil også få en motor som jobber vesentlig mer uanstrengt og på et lavere turtall. En treliters motor som det er tynet masse hester ut av skjærer i mine ører. Videre skriver du at drevet begynner å hangle, så da er det jo ingen tvil om at du bør bytte drevet samtidig. Drev lever ikke evig. 

 

Se om du får tak i ei motorpakke med en D6, komplett med drev og instrumenter på bruktmarkedet. Du får heller vurdere om du vil selge ei nyre for å finansiere stålklumpen :wink: 

 

Til sammenligning har vi en Yanmar 4LHA-HTP i vår Viksund. Vår båt er en halvplaner, med et mye lavere fartspotensiale, så de er ikke sammelingbare i det hele tatt. Men motoren vår på 144 hk er en god og veldig populær motor, som det blir hentet ut opp til 222 hk av. Mange skryter av disse motorene, og det er ikke uten grunn, men jeg synes den er litt hard i lydbildet. Knatrer litt liksom. Selv om vi stort sett bare kjører sakte, skulle jeg gjerne hatt en sekser kun for støy- og lydbildet sin del. Denne motoren er på 3,5 liter, så det er sånn sett en stor firer. Men jeg synes allikevel de motorene er for små for en 30 foter som skal helt ut av vannet. Passer best i en sjark eller saktegående båt.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 16 minutter siden:

 

Men ikke noen funksjonsfeil på motoren? Den har oljetrykk, kjølingen fungerer, har turbotrykk og den effekten den skal ha?

 

I så fall ville jeg spurt et annet verksted om råd. Eller dokumentert problemene med bilder på dette forumet. Her finnes det tonnevis med kompetanse på denne motoren. 100 båtlapper for å fikse noen olje- og kjøleveskelekkasjer høres horribelt ut i mine ører. 

 

Takk, eg vil følge dette rådet. Me har kjørt denne motoren i 50 timer sidan me kjøpte båten for 3,5 mnd sidan, uten store problemer. Det einaste symptomet har vore at motortemperaturen er for høg, og det var grunnen til at me bestilte time på verksted. Det var to mnd ventid på verksted, og fram til det brukte me båten heile tida. På vår 14 dagers båtferie i sommar løyste me problemet med varm motor ved å legge turtallet litt lavere. Opplevde ein gong motoralarm etter gange i litt grov sjø. Motoren starter alltid på første forsøk og den har aldri gitt frå seg ein einaste ulyd. 

 

Eg legg ved det som båtverkstaden har sagt at dei foreløpig (uten å åpne motor) ser av problemer. Pluss bilder av problemene.

 

Det pussige her er at ut frå bildene ser det ut til at det har rent frostvæske i strie strømmer ut frå motoren. Men så lenge me har brukt båten har det ikkje forsvunne meir enn nokre desiliter frostvæske. Har fylt på littegrann ein gong. Kan merkene etter renning være frå ein tidlegare lekkasje kanskje?

 

"Lekkasjen kommer i fra toppakning eller eksosmanifoild.

Dette ser vi ikkje før eksosmanifoilden er tatt av.

Det er også flere oljelekkasjer på motor.

Det er begynnende lekkasje på oljekjøler."

 

Dette er ein større jobb enn først anntatt.

Om det er toppakningen som er gåen, kan dette være årsaken til varmgang.

 

Du  ser tydelige renninger i fra frostvæske.

Frostvæsken du mister samler seg under motoren.

 

Edit: Pris opp mot 100.000 var dersom dieselpumpe, turbo og dyser evt må/bør overhales også.

 

 

 

img-3734.jpg.157c2dc5b61a37ada02c0e0a2c7fc447.jpgimg-3732.jpg.ca8cce7b7003173a1ab55c849f629281.jpgimg-3731.jpg.6d704653138481cde5c6883f9f6a8958.jpgimg-3730.jpg.2a6e2e004fa3f63d442f3c7db8ede487.jpgimg-3729.jpg.8e0bb44d74d1f46dd49d24ea56deb590.jpgimg-3728.jpg.adeed3bbe7acf447dcba6e64f66a0937.jpgimg-3724.jpg.4b005e7e37c96a777539bb621837cfb3.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første du må gjøre er en kompresjons test. Er den overhalt k. Så er du komt langt. Så får du gått over oljekjøler, trenger ikke være så dyrt det. Så får du renset varmeveksler/intercooler så disse er gull rene. Så sjekker du alle slanger, da det som har rent ned fort kan være fra tidligere slange lekkasje. Alt dette trenger ikke koste skjorta. Å du har stor sjangs for at motor er i goe form i mange år til. Husk på at dette er noe av det beste som noen gang gar komt ut på fra VP.

 

En brukt D motor, med de muligheter som er på de for masse elektronikk feil, hadde jeg holdt meg LANGT unna, om ikke den var nesten gratis. Ser andre plasser hvordan folk sliter med disse når de har blitt noen år. Feil kode meg her å feil kode meg der. EDC problemer i hytt å pine. Så det kan fort bli et dyrt bytte.

41 er jævla populære nettopp grunnet deres robuste design å total mangel på elektronikk som kan kødde det til.

 

Som nevnt burde du melde deg inn på vp gruppa på Facebook. Er nok ikke noen plass med viten om disse motorene enn der.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 51 minutter siden:

 

 

 

LarsSO skrev for 1 time siden:

 

Har selv montert en hyundai 270 i min Vinsund 925.

 

 

Veldig fint å få litt info om båten og din erfaring med den. :thumbsup: Vurderer fortsatt dette alternativet.

 

 

Vet ikke helt hva du ønsker å vite.

Motoren i seg selv er en moderne cdi motor, 3l 270hk motor ved 3800rpm.

Veldig kompakt og lett enhet. Dette er i utgangspunktet en bilmotor, som mange andre marinemotorer i dag (skal vistnok være en god bilmotor). Det virker på meg som det er valgt god kvalitet på komponenter som er montert, kanskje tom. bedre enn andre merker. 

Motoren er tydelig bygd for "repower". Instrumenter, og systemer er lagd på en slik måte at de kan integreres mot ett eksisterende system.

Er lagt opp på en slik måte at den er enkelt å sette opp, unntatt oppretting som er litt styr. Tilkobling består av to ledninger til batteri, en kabel til instrumenter, gassvaier og diesel tur/retur.

Blir ikke like integrert som om man kjøper en ny motor med drev fra f.eks. volvo eller mercruiser.

 

Jeg fikk en del ombygging.

motorfestes måtte flyttes langt bak. 

Instrumentene er og noe ulik andre sine løsning, så instrumentpanel må tilpasses.

Den krever ganske mye kjølevann 200l/min (som jeg syns er en bra ting), så bunnventil og sjøvannsfilter måtte oppgraderes. 

 

Utfordringen med en motor fra en mindre leverandør er at man må være innstilt på å gjøre en del selv. Meg bekjent er det bare en leverandør/importør. Så installasjon, service, deler og eventuelt garantiarbeid kan være en utfordring å få verksted til å gjøre. 

 

Legger ved utklipp av service intervallene. er ingenting her som er veldig avskrekkende. 

 

service.PNG.15326314cef79048a497367e40a09868.PNG

Link to post
Share on other sites

Siste bildet der er vel drypping fra intercooleren ned på starter. Hadde det samme på 41B motoren jeg hadde før.

Var vel et tegn på at turbo lakk litt olje, samt at veivhusventilasjonen som går til luftfilter gjør at det kommer olje der.

Noen har vel fikset den siste delen med å sette et oppsamlingskammer for veivhus oljen før den går til luftfilteret. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 39 minutter siden:

Første du må gjøre er en kompresjons test. Er den overhalt k. Så er du komt langt. Så får du gått over oljekjøler, trenger ikke være så dyrt det. Så får du renset varmeveksler/intercooler så disse er gull rene. Så sjekker du alle slanger, da det som har rent ned fort kan være fra tidligere slange lekkasje. Alt dette trenger ikke koste skjorta. Å du har stor sjangs for at motor er i goe form i mange år til. Husk på at dette er noe av det beste som noen gang gar komt ut på fra VP.

 

Tror jeg hadde fulgt dette rådet i første omgang. Sjekket motoren grundig og sett om det egentlig er småfiks. Og hørt med et annet verksted i tillegg.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

LarsSO skrev for 2 timer siden:

Utfordringen med en motor fra en mindre leverandør er at man må være innstilt på å gjøre en del selv. Meg bekjent er det bare en leverandør/importør. Så installasjon, service, deler og eventuelt garantiarbeid kan være en utfordring å få verksted til å gjøre. 

 

Takk for mykje bra info. Det du skriv over her er jo veldig viktig. Eg bur i Bergen, her burde det vel være mogleg å finne ein verkstad som kan montere og reparere slike motorer?

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:
Okkaby skrev for 3 timer siden:

Første du må gjøre er en kompresjons test. Er den overhalt k. Så er du komt langt. Så får du gått over oljekjøler, trenger ikke være så dyrt det. Så får du renset varmeveksler/intercooler så disse er gull rene. Så sjekker du alle slanger, da det som har rent ned fort kan være fra tidligere slange lekkasje. Alt dette trenger ikke koste skjorta. Å du har stor sjangs for at motor er i goe form i mange år til. Husk på at dette er noe av det beste som noen gang gar komt ut på fra VP.

 

Tror jeg hadde fulgt dette rådet i første omgang. Sjekket motoren grundig og sett om det egentlig er småfiks. Og hørt med et annet verksted i tillegg.

 

Det er sikkert eit godt råd. Og hadde eg hatt kompetanse til å gjort dette sjølv hadde det ikkje vore tvil. Men når verkstedene tek over 1100-1200 kroner timen (eller meir) for arbeid vil det fort bli mykje penger av slik feilsøking. Når eg skriv om kostnadsramme på 100.000+ så er jo det eit worst case scenario, det kan verte billigare. Men berre det å finne ut eksakt kva som må gjerast vil koste ganske mykje, og eg heller derfor mest mot eit bytte.

 

Men ut frå det som de skriv her så virker det som denne motoren kan være verdt litt på markedet, at det er mykje motor igjen her. Ein kyndig mekaniker kan få seg ein god motor for ein billig penge.

 

Får eg ein grei innbyttepris på drev og motor vil det hjelpe på. 

 

Ein annan grunn til at eg er såpass positiv til å bytte motor er at eg også har eit drev som snart er utgått på dato. Og i staden for å ta mange småreperasjoner på dette framover er det fristende å kjøpe både motor og drev som enten er nytt eller overhalt, og som eg veit passer bra saman.

 

Edit: Men vil absolutt ta ein runde på det med eventuell reprasjon. Har fått kontaktinfo til ein her i Bergen som skal være god på VP, og som er langt billigere enn merkeverksted. Skal ringe han og høyre kva han ser for seg av pris. 

 

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da virker det som om du har tre utfordringer:

1 Olje-og kjølevannslekkasje

2 Høy temperatur

3 Et drev du ikke stoler på

 

Ad 1: Jeg ville vasket grundig både motor og under motoren for så å se om/hvor det lekker når båten brukes. Olje fra sladrehullet på ladeluftkjøleren er åpenbart. Disse motorene har ikke hatt spesielle problemer med topp-pakning, så jeg tviler på at det er denne som er problemet. Trenger ikke være verre enn noen pakninger til noen hundrelapper som må byttes. Kjølevannslekkasjen kan skyldes dårlig O-ring der røret går inn på varmeveksler i bakkant av denne. 

 

Ad 2: Om det er riktig kjøleveskenivå og at impelleren er ok ligger årsak til kjøleproblemer som regel i en eller annen innsnevring i sjøvannsystemet. Blåskjell i sjøvannsinntak, biter fra gamle impellere i oljekjøler, gjenngrodde kjølere eller gjengrodd eksosbend er typiske årsaker. 

 

Ad 3: Her er mitt beste råd å kjøpe båt uten drev, men det er kanskje litt for sent å foreslå det. Hva med å forsøke å få kjøpt et brukt drev og få det overhalt feks hos Boe utenfor Ålesund. Da kan du ha ett overhalt drev i reserve til enhver tid og bare bytte om på disse enten etter intervall eller når det ene begynner å trøble. 

 

Når du kjøper en 20 år gammel båt må du enten kunne skru, eller være villig til å lære det. I motsatt fall er det helt ny båt og motor som gjelder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Eksosbend er nok noe av det første du bør sjekke sammen med impeller.

Under ser du forskjellen på nytt å gammelt hos meg tatt denne uken.

 

Du må å huske på at en 41 motor er noe av det enkleste å skru på av motorer i den størrelsen. Nyere er mye mer komplekse og skru på. 

 

Men som andre nevner, så er 20år gammel båt = med mye som må fikses. Kan du ikke skru noe sjøl, så blir dette veldig dyrt båthold.

Sjøl med nye motor, vil du få masse ting du må skru på fremover i sådan båt.

 

Men som sagt, er kompresjon ok, så er det enkelt å fikse opp motor om ikke veksler/intercooler er ødelagt (disse er dyre) det finnes da mange rundt i landet som kan ta jobben med å fikse den. Men et autorisert verksted må følge volvo sine regler 100% å da koster det mer.

 

 

 

 

 

 

IMG20210907163420.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 25 minutter siden:

 

Når du kjøper en 20 år gammel båt må du enten kunne skru, eller være villig til å lære det. I motsatt fall er det helt ny båt og motor som gjelder. 

 

Takk for gode innspel. Det du skriv til slutt her er sjølvsagt veldig riktig. Eg er innstilt på å lære meg å gjere ein del ting sjølv, men desse tinga har eg ikkje vore borti endå. Vil berre presisere at eg på ingen måte er redd for å bli "skitten på fingrene". Du gav meg noko å tenke på no - kanskje eg bør gjere ein litt større innsats sjølv før eg konkluderer heilt her.

 

Det å vaske motor og motorrom for å lokalisere lekkasjer er jo i hvertfall lett. Kanskje kan eg klare å demontere varmeveksler og rense denne også. Har dog ingen stoppekran for vanninntaket på drevet, så då antar eg at båten/motoren må på land i såfall? Det er ikkje direkte enkel adkomst til den bakerste delen av motoren heller, så eg skjønner kvifor verkstaden ville ta motoren ut. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om sjøvannsfilter/impeller pumpe står over vannlinjen, så skal du kunne ta bort uten problemer.

Det skal jo ikke være nødvendig å løfte båten på land for å bytte impeller heller.

Men uansett så ville jeg fått montert en ventil på sjøvannsintak når båtren er på land neste gang. 

Å ikke kunne stenge dette er i min verden helt idioti, å burde være totalt forbudt å levere noe sådan.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 20 minutter siden:

Har dog ingen stoppekran for vanninntaket på drevet, så då antar eg at båten/motoren må på land i såfall?

 

Da jeg hadde båt med VP41-motor smidde jeg meg en treplugg som passet i enden på slangen inn på sjøvannspumpa. Pumpa lå så vidt over vannlinja, så jeg kunne trekke ned slangen og sette inn proppen nesten uten søl. Med en slangeklemme til sikring var jeg trygg på at det ikke kom vann inn selv om jeg forlot båten slik. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 27 minutter siden:

Om sjøvannsfilter/impeller pumpe står over vannlinjen, så skal du kunne ta bort uten problemer.

Det skal jo ikke være nødvendig å løfte båten på land for å bytte impeller heller.

 

Brigg skrev 11 minutter siden:

 

Da jeg hadde båt med VP41-motor smidde jeg meg en treplugg som passet i enden på slangen inn på sjøvannspumpa. Pumpa lå så vidt over vannlinja, så jeg kunne trekke ned slangen og sette inn proppen nesten uten søl. Med en slangeklemme til sikring var jeg trygg på at det ikke kom vann inn selv om jeg forlot båten slik. 

 

Den ligg rett under vannlinja hos meg. Å sjekke impelleren var noko av det første eg tenkte på då eg fekk problem med temperaturen. Men då eg løsna av skruene til impellerlokket rann det vatn ut. Eg håpa først at det berre var litt vatn som låg igjen inne i pumpehuset, men det fortsatte berre å renne - fleire liter - så då skrudde eg til lokket igjen og fekk aldri sjekka impelleren. 

 

Eg kan godt skru av slangeklemmene og løsne av vannslangen frå sjøvannspumpa for deretter å proppe den. Men eg trur ikkje eg tør å ta sjansen på å reise frå båten i dagevis for å ta med varmeveksler heim, og overlate båtens skjebne til ein propp som kan skli ut. Om det finst ein form for slangeklemme som virkelig er til å stole på så vil eg gjerne ha tips om kor eg kan kjøpe ein slik. :)

 

Okkaby skrev 31 minutter siden:

Men uansett så ville jeg fått montert en ventil på sjøvannsintak når båtren er på land neste gang. 

Å ikke kunne stenge dette er i min verden helt idioti, å burde være totalt forbudt å levere noe sådan.

 

 

Heilt einig, og har allerde forsøkt å få dette gjort. Forsikringsselskapet krever det når båten skal ligge på sjøen om vinteren. Verkstaden eg snakka med (eit anna enn dei eg bruker no) sa at dei ikkje fekk til å montere dette. Dei meinte det ikkje går an å montere ein kuleventil rett i transom (inne i motorrom). Så då kom eg ikkje lenger der heller. @Okkaby,  er det ein annan type løysing du sikter til - i sofall korleis bør dette gjerast?

 

Har forøvrig fått montert Smart Boat One og automatisk lensepumpe, så eg kan monitorere eventuell vanninntrenging på telefonen. Det hjelper jo litt på.

 

Link to post
Share on other sites

Om du ønsker å være helt trygg kan du i stedet for treplugg bruke en slangenippel i riktig dimensjon som du plugger enden på med en egnet rørdel. Delene får du hos rørleggeren. Om du da bruker begge slangeklemmene som står på slangen til vanlig vil dette være like trygt som når slangen står på sjøvannspumpa. 

 

I tillegg kan du løfte enden på slangen opp under dekk og binde den fast i noe. Da vil enden være over vannlinja. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 17 minutter siden:

 

 

Heilt einig, og har allerde forsøkt å få dette gjort. Forsikringsselskapet krever det når båten skal ligge på sjøen om vinteren. Verkstaden eg snakka med (eit anna enn dei eg bruker no) sa at dei ikkje fekk til å montere dette. Dei meinte det ikkje går an å montere ein kuleventil rett i transom (inne i motorrom). Så då kom eg ikkje lenger der heller. @Okkaby,  er det ein annan type løysing du sikter til - i sofall korleis bør dette gjerast?

 

Har forøvrig fått montert Smart Boat One og automatisk lensepumpe, så eg kan monitorere eventuell vanninntrenging på telefonen. Det hjelper jo litt på.

 

 

Har ikke erfaring med hvordan dette normalt er løst på båter med drev. Men at det ikke skal være mulig å finne en løsning tror jeg ikke noe på. Evt som Goddis77 viser. Men er for meg helt utrolig at en så nye kvalitets båt er designet uten stoppekran. Å jeg skjønner jævla godt forsikringen. Hadde aldri kjøpt en båt uten mulighet for å stenge kjølevann sjøl.

 

Har båt med aksel jeg å skyr drev båter, så kommer nok ikke til å ha noe sådan, om ikke jeg vinner potten i Eurojackpot så en kan sette bort at av jobb hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...