Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Komodo skrev 12 minutter siden:

Det er ikke særlig økonomisk på sikt å sette inn en motor som er for liten. Da ville jeg heller kjøpt en brukt motor som er stor nok. 

Blir dyrt for han det også. Han sier jo sjøl han egentlig ikke har råd.

Å når en leser om alle problemer folk har med gamle edc systemer på kad44/300. Så er nok ikke det noen økonomisk god løsning heller

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Det er ikke særlig økonomisk på sikt å sette inn en motor som er for liten. Da ville jeg heller kjøpt en brukt motor som er stor nok. 

 

Dette høyrest ut som eit viktig poeng. Det er heilt rikting som @Okkaby på peiker at økonomien er veldig viktig oppi dette. Me har rett og slett ikkje råd til ein optimal løysing. Eg opplever at det eg MÅ ha hvis eg først skal skifte motor er det lille ekstra "giret" som kan øke toppfarten på båten med 4-5 knop. Dette for å få ein meir behagelig og lettere gange i marsjfart. Tenker du @Komodo at dersom eg går frå 6 sylindre som i dag og over til 3 sylindre, så vil ikkje ein motor med feks 250 HK og moderne teknologi gje merkbart betre ytelse/gange?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Tja, eg syns ikkje det. Er ikkje opptatt av stor fart. Syns berre dagens løsning er akkurat litt liten. Vil ha den over "kneiken" så den går litt lettere i vatnet uten å presse motoren for mykje. 20 knop i marsjfart, 24-25 som toppfart er egentlig nok for oss. Så 4-5 knop meir enn me har i dag. 

 

 

Kvifor tenker du det? Dette har eg ikkje greie på. Fordelen med 6 sylindre foran feks 4? Har nok uansett ikkje mulighet til å velge frå øverste hylle. Økonomien bestemmer mykje her. 

 

Man trenger ikke å gå så veldig fort selv om muligheten er tilstede. Alltid greit å ha litt kraftreserver. 

Ganske mange nyere biler har en toppfart rundt 200 km/t (noen under og noen over). Det hadde de forsåvidt også for 30-40 år siden, iallefall premium-modellene. Men i Norge kjører man jo ikke så ofte over 100 uansett (iallefall ikke her i Nord-Norge med max. 90 :giggle: )

 

Med mulighet for toppfart godt over 30 knop kan du cruise relativt uanstrengt i 25 knop med behagelig turtall.

Planende skrog trives gjerne best når de kommer litt mere ut av sjøen, dvs. rundt 25 knop.

 

Ser at Viksund 310 også ble levert med D6-310 etter at den motoren kom på markedet rundt 2005.

Ellers vil jo en brukt KAD44 hjelpe litt på kraften, men ikke så mye.

 

6 sylindre er liksom standarden for litt mere påkostede og komfortable båter med innenbordsmotor (og utenbordsmotor).

4 sylindre er for meg litt mere traktor/fiskebåtfølelse, selv om D4 uansett er en god motor.

Bare lyden av en dieselsekser er for meg verd den evt. ekstra prisen :giggle: Jeg vokste opp med en Perkins 6-syl dieselmotor fra 1968.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ja ja, jeg vil i alle fall advare mot å undermotorisere. En treliters firer med mye hester i den båten skurrer i mine ører. 

 

Eg har også fått tilbud på ein totaloverhalt og nullstilt KAD42, med 1 års garanti. Som ny. Dersom han fekk min gamle motor i innbytte skulle han ha 145 lapper for denne. Den har fire sylindre, men berre 230 HK... Vil du sei det er ein betre løysing enn ein 3-sylindra Iveco med 250 hk?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 5 minutter siden:

 

Eg har også fått tilbud på ein totaloverhalt og nullstilt KAD42, med 1 års garanti. Som ny. Dersom han fekk min gamle motor i innbytte skulle han ha 145 lapper for denne. Den har fire sylindre, men berre 230 HK... Vil du sei det er ein betre løysing enn ein 3-sylindra Iveco med 250 hk?

 

KAD42, 43 og 44 har alle 6 sylindre, i likhet med din TAMD41 motor. Det er jo samme motorblokka grovt sett.

NB! Ingen motorer som passer din båt har 3 sylindre. Den FNM Iveco 3-literen har 4 :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 16 minutter siden:

 

KAD42, 43 og 44 har alle 6 sylindre, i likhet med din VP41 motor. Det er jo samme motorblokka grovt sett.

 

Ah, hehe gjekk visst litt i surr dette, det var 4 sylindre men 3 liter. :giggle:Så 4 eller 6 står det mellom altså. Så kanskje betre løysing med KAD42 då? Dette kan være innanfor kva me klarer økonomisk, og det skal være veldig enkel montering sidan alt av instrumenter kan brukes frå den gamle. Når den er nullstilt skulle jo også det tilsei eit relativt bekymringslaust motorhold dei neste åra.. ?

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 31 minutter siden:

 

Ah, hehe gjekk visst litt i surr dette, det var 4 sylindre men 3 liter. :giggle:Så 4 eller 6 står det mellom altså. Så kanskje betre løysing med KAD42 då? Dette kan være innanfor kva me klarer økonomisk, og det skal være veldig enkel montering sidan alt av instrumenter kan brukes frå den gamle. Når den er nullstilt skulle jo også det tilsei eit relativt bekymringslaust motorhold dei neste åra.. ?

Er vel en av disse som best marin på Barkåker har for salg. Syns faktisk dette er dyrt når den kommer uten gir/drev samt du må levere den gamle i innbytte. Ser jo han har både 42/43 å 44 ute for salg på finn, å disse har ligget lenge ute.

Ville hørt med Helge Vik. Motor og Marineservice as om ikke han har noe på lager. Han jobber med VP.

Ikke umulig han har en 42/43 til brukbar pris om han får din gamle i innbytte. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 12 minutter siden:

Er vel en av disse som best marin på Barkåker har for salg. Syns faktisk dette er dyrt når den kommer uten gir/drev samt du må levere den gamle i innbytte. Ser jo han har både 42/43 å 44 ute for salg på finn, å disse har ligget lenge ute.

Ville hørt med Helge Vik. Motor og Marineservice as om ikke han har noe på lager. Han jobber med VP.

Ikke umulig han har en 42/43 til brukbar pris om han får din gamle i innbytte. 

 

 

Det sjekker eg gjerne ut. Prøvde å Google det men fann ikkje noko kontaktinfo på Motor og Marineservice anna enn adresse i Skien. Fann berre privat telefonnummer til Helge Vik, kanskje ikkje det eg skal ringe på... Veit du om dei har ein butikk/bedrift under eit anna namn?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 24 minutter siden:

 

Det sjekker eg gjerne ut. Prøvde å Google det men fann ikkje noko kontaktinfo på Motor og Marineservice anna enn adresse i Skien. Fann berre privat telefonnummer til Helge Vik, kanskje ikkje det eg skal ringe på... Veit du om dei har ein butikk/bedrift under eit anna namn?

Du ringer det private nummer. Helge har kun verksted. Ingen butikk. Han overhaler vp i store kvanta.

Du kan også melde deg inn i gruppa vi med volvo Penta på Facebook. Der er han moderator

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du kommer vel uansett ikke utenom at dette blir kostbart. Det aller dummeste tenker jeg er å velge en løsning som gjerne koster 150-200k, men som igjen kan føre til motorhavari og fremtidige problemer. Jeg ville lånefinansiert ny motor og tenkt at det er en rimelig forsikring for å slippe problemer og bekymringer i årene fremover. 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 22 minutter siden:

Du kommer vel uansett ikke utenom at dette blir kostbart. Det aller dummeste tenker jeg er å velge en løsning som gjerne koster 150-200k, men som igjen kan føre til motorhavari og fremtidige problemer. Jeg ville lånefinansiert ny motor og tenkt at det er en rimelig forsikring for å slippe problemer og bekymringer i årene fremover. 

 

Ja, dette kjenner eg at eg er heilt einig med deg i. :thumbsup: Men hvis eg skal følge rådet om å styre unna 4-sylindrede motorer så kan ein heilt ny motor fort bli meir kostbart enn me er villige til å legge på bordet (les: låne). Tenker at totaloverhalt gammal motor er eit godt kompromiss. Billegare enn ny og lettere å finne motor som (nesten) passer i eksisterende oppsett i båten. Altså billegare montering.
Er det ikkje slik at ein overhalt og nullstilt motor innbyr til meir eller mindre like bekymringsfritt båthold som nytt, med unntak av garantien?

 

Det kan jo hende ein KAD42 bli i minste laget. Og då står totaloverhalt KAD300 igjen som eit godt alternativ. Hvis finansministeren i huset går med på det.:giggle:.

 

Støttes den vurderingen?

 

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ville jeg hvertfall kun kjøpt motor som var dokumentert nullstillt og overhalt av godkjent verksted, med garanti, og ikke nyovermalt i en låve av privatperson. Ellers kan det fort bli dyrere. Kjedelig å bruke masse penger på installasjon av en motor som viser seg å ikke være som forespeilet. Å ha gått over en motor, og kalle det overhalt, er i mine øyne noe helt annet enn nullstillt.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 17 minutter siden:

Da ville jeg hvertfall kun kjøpt motor som var dokumentert nullstillt og overhalt av godkjent verksted, med garanti, og ikke nyovermalt i en låve av privatperson. Ellers kan det fort bli dyrere. Kjedelig å bruke masse penger på installasjon av en motor som viser seg å ikke være som forespeilet. Å ha gått over en motor, og kalle det overhalt, er i mine øyne noe helt annet enn nullstillt.

 

 

Heilt klart. Hvis valget "berre" skulle falle på ein KAD42 (vil helst ha KAD300 - men me får sjå) så har eg fått eit nytt tilbod, frå eit VP-verksted i Trondheim som virker seriøst. Totaloverhalt, nullstilt og med 1 års garanti. Her kan eg også kjøpe med totaloverhalt drev (også med garanti) som berre var gått 200 timer før overhalinga. Så blir eg kvitt det gamle drevet som på sett og vis er ei "tikkende bombe" økonomisk sett.  Prisen var heller ikkje avskrekkende, syns eg.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 52 minutter siden:

Du kommer vel uansett ikke utenom at dette blir kostbart. Det aller dummeste tenker jeg er å velge en løsning som gjerne koster 150-200k, men som igjen kan føre til motorhavari og fremtidige problemer. Jeg ville lånefinansiert ny motor og tenkt at det er en rimelig forsikring for å slippe problemer og bekymringer i årene fremover. 

Hei. 

 

Det er eg einig i. Det har vore meir enn ein tråd, her på BP, det folk har blitt vonbrotne etter å ha kjøpt "overhalt" motor. 

Link to post
Share on other sites

Bare for å komme med et annet alternativ som ikke vil gi deg mer fart, men i alle fall båt som fungerer. Jeg betalte 59000 for en brukt men oversett 41B, som burde passe rett inn hos deg.

 

Motor var åpnet,  slitedeler byttet, topp slipt med ny pakning, dyser sjekket og evt byttet etc.

 

Bytte av motor fra 41 til 41 er enkel. Ergo rimeligere å gjøre hos et ikke-merkeverksted kan umulig koste 30-40000. Jeg gjorde jobben selv, og det var ikke vanskelig. Riktignok med aksling, men har du god kranfører og plass så skal det være ok å få inn på drevet også. 

 

Motor har fungert fint i sommer. Jeg fant en feil med intercooler, men den ble fikset for noen hundrelapper. Motor har 200 hk og det er relativt lite som skiller 41B og 41P etter som jeg har fått med meg. 

 

@Okkaby kan muligens bekrefte/ avkrefte det. 

 

Du kan kjøpe enten TAMD eller AQAD 41B, og jeg regner med at du ved en TAMD kan flytte over overgang til drev. Jeg antar også at motor passer rett på samme drev du har. 

 

Dette for å gi deg alternativ til en usikker reparasjon av den du har, og en bench mark på ca kostnad.

 

Du vil da fremdeles ha en eldre motor, samme hk og dreiemoment, men en motor som skal være i god stand.

 

Så ja, du har noen valg å ta. 🙂

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Bare for å komme med et annet alternativ som ikke vil gi deg mer fart, men i alle fall båt som fungerer. Jeg betalte 59000 for en brukt men oversett 41B, som burde passe rett inn hos deg.

 

Motor var åpnet,  slitedeler byttet, topp slipt med ny pakning, dyser sjekket og evt byttet etc.

 

Bytte av motor fra 41 til 41 er enkel. Ergo rimeligere å gjøre hos et ikke-merkeverksted kan umulig koste 30-40000. Jeg gjorde jobben selv, og det var ikke vanskelig. Riktignok med aksling, men har du god kranfører og plass så skal det være ok å få inn på drevet også. 

 

Motor har fungert fint i sommer. Jeg fant en feil med intercooler, men den ble fikset for noen hundrelapper. Motor har 200 hk og det er relativt lite som skiller 41B og 41P etter som jeg har fått med meg. 

 

@Okkaby kan muligens bekrefte/ avkrefte det. 

 

Du kan kjøpe enten TAMD eller AQAD 41B, og jeg regner med at du ved en TAMD kan flytte over overgang til drev. Jeg antar også at motor passer rett på samme drev du har. 

 

Dette for å gi deg alternativ til en usikker reparasjon av den du har, og en bench mark på ca kostnad.

 

Du vil da fremdeles ha en eldre motor, samme hk og dreiemoment, men en motor som skal være i god stand.

 

Så ja, du har noen valg å ta. 🙂

 

Å bytte 41 til 41 skal ikke ta mange timer nei. det som tar lengst tid er jo oppretting av motor. Å noe sier meg dette er eklere mot drev, hvor det kun er 2 motorfester. Så om et verksted skal ha 30-40000 for denne operasjon, ja da er det svindel å bedrageri. Har hatt ut/inn motor(41A) flere gang i egen båt, å motor går inn/ut på under en arbeidsdag. 

 

41 motor er det enkelt å få tak i overhalt. 

Så det nettopp var en på facebook gruppa som skulle selge en kad42 som skulle være i veldig goe stand, samt et drev som var nytt. Men han lurte sjøl på pris, så vet ikke hva den ender på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Takk for gode innspel, @Grand Banks jr og @Okkaby. Eg hadde ein 41B motor i forrige båt, så eg kjenner til dei. Det kan absolutt være eit alternativ. Er  jo avhengig av kva som er tilgjengelig på markedet akkurat no også. Vil helst ikkje vente i månedsvis (men må eg så må eg)

 

Eg heller meir og meir mot totaloverhalt, men føler at det er ein viss skepsis ute å går her i gruppa til om motorene er i den tilstanden som er forespeila, sjølv om dei er nullstilt og med garanti. Stemmer det? Eg snakka på telefonen med ein kar no, som meinte at enkelte av dei som totaloverhalte og hadde med garanti, brukte SLP-deler, som etter det eg forstår ikkje er originale VP-deler. Desse fekk visst nok motorene til å skjære seg, og motorhavari vart resultatet. Bør eg være bekymra for å komme ut for slikt hvis eg kjøper frå seriøse verksteder? 

 

Som du skriv @Grand Banks jr, eg har nokon valg å ta, og valga vert stadig fleire :crazy: 

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 15 minutter siden:

 

Takk for gode innspel, @Grand Banks jr og @Okkaby. Eg hadde ein 41B motor i forrige båt, så eg kjenner til dei. Det kan absolutt være eit alternativ. Er  jo avhengig av kva som er tilgjengelig på markedet akkurat no også. Vil helst ikkje vente i månedsvis (men må eg så må eg)

 

Eg heller meir og meir mot totaloverhalt, men føler at det er ein viss skepsis ute å går her i gruppa til om motorene er i den tilstanden som er forespeila, sjølv om dei er nullstilt og med garanti. Stemmer det? Eg snakka på telefonen med ein kar no, som meinte at enkelte av dei som totaloverhalte og hadde med garanti, brukte SLP-deler, som etter det eg forstår ikkje er originale VP-deler. Desse fekk visst nok motorene til å skjære seg, og motorhavari vart resultatet. Bør eg være bekymra for å komme ut for slikt hvis eg kjøper frå seriøse verksteder? 

 

Som du skriv @Grand Banks jr, eg har nokon valg å ta, og valga vert stadig fleire :crazy: 

 

Skal du total overhale en 41 med kun originale deler, så er det deler for 80000kr å da er ikke turbo/intercooler/varmeveksler/oljekjøler ny, men kun rengjort. Må du bytte noen av disse så blir det jævla dyrt. Dieselpumpa kommer også i tillegg. 

SLP hadde en feil produksjon av foringer, hvor disse var 0,2-0,3mm unna spec. Dette resulterte i at sylinder skal seg ved høy belastning etter en stund(opplevde sjøl dette når vi overhalte min) Er ikke verksted som har overhalt min, men meg sjøl og en kompis. Jeg fikk nye deler fra leverandør, å disse holdt spec, noe vi sjekket ganske så nøye. Å den har nu kjørt 6-700 sjømil i sommer uten å skjære seg.

SLP er svensk å levere deler til hele verden innen både marine å industri. Er mye mer skeptisk til RECMAR sine deler, som ingen vet hvor blir produsert. 

Er ikke mange autoriserte verksteder som vil overhale 41 motor lengre, da prisen blir alt for høy. Skal autorisert verksted total overhale med alt av nye lager/liner kit+++ så blir der fort 150k i regning, eller mer når en skal ta med ut/inn montering av motor. 

VP lager ikke deres deler sjøl de heller. til 41 er det Mahle som produsere delene. så får en tak i deler fra de, til en brukbar pris, er det å regne som original deler.

 

Er en motor total overhalt, så er den god i Mange år. Men ja den skal være overhalt å ikke overmalt. 

 

Bare overhaling av diesel pumpa på 41 blir fort 12-15k. Må dyer byttes, blir det også en goe slant oven i. 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Helge Vik er såvidt jeg har fått med meg en seriøs motormann.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 21 minutter siden:

Helge Vik er såvidt jeg har fått med meg en seriøs motormann.

Det er godt mulig. Har ingen kjennskap til mannen. Men om det var han @Grand Banks jrkjøpte av, og så vidt jeg husker hadde løse dyser, og lekk ladeluftkjøler, er det i mine øyne litt dårlig kvalitetskontroll/test. Men det kan jo være en glipp, og gjør han ikke nødvendigvis til en dårlig motormann. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...