Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Goddis77 skrev 12 minutter siden:

Slik gjorde eg det:

 

Takk. Kva er det du har festa ventilen til her, er det rett i sjøvannspumpa? Det ser iallfall ut til at du har eit stykke slange frå drevet og inn til ventilen som ikkje er sikra. Så hvis slangen mellom drev og ventil skulle få ein sprekk så vil du ikkje kunne stoppe dette - ser eg rett då? Usikker på om dette er godt nok for forsikringsselskapet mitt, men kanskje. Er det godt nok for ditt?

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slangen er bra stiv, så den er festet i slangen. Byttet alle slangene når jeg gjorde dette her. Tok også S-slangen som noen har nevnt her, og inni den fant jeg et stort skjell. Det hadde nok hindret god vanngjennomstrømming hos meg.

 

Sikkert mulig å feste ventilen i noe i tillegg.

 

Lagde den der for å kunne stenge vannet hvis det ble behov for det.

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut hvis en Viksund båt har vært levert uten stengeventil på sjøvannsinntaket.

Det er jo liksom noe som bare skal være der.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 12 minutter siden:

Høres rart ut hvis en Viksund båt har vært levert uten stengeventil på sjøvannsinntaket.

Det er jo liksom noe som bare skal være der.

 

Dette handler ikke om Viksund, men om VP. VPs drevinstallasjoner ble ikke levert med stengeventil, i alle fall ikke da denne motoren var ny. Om VP har endret praksis senere vet jeg ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 13 timer siden:

Synes det er litt dart at du ikke vil sjekke it motoren før du går videre med et bytte.

Men da ville jeg vurdert @Komodo sine råd nøye ved valg av nymotor.

 

 

Eg forstår at du syns det, eg skal prøve å forklare kvifor eg tenker i dei baner. Sjølv om eg skulle gjere ein eigen innsats med rensing av varmeveksler og eksosbend kjem eg truleg ikkje unna det faktum at motoren må ut av båten (vanskelig tilkomst på toppen av motor) og motor må skrues frå kvarandre. Sjølv om repereasjonskostnadene "berre" kjem på 50.000 så har eg fortsatt ein 20 år gamal motor med berre originale slitedeler. I åra framover må eg derfor rekne med å skifte starter, eksosbend, turbo, dynamo - og kanskje andre ting. Då blir reparasjonskostnadene fort 100 lapper totalt sett i åra framover. I tillegg har eg altså eit gamalt drev som allerede har fått problem. Overhaling eller nytt drev er veldig sannsynlig om få år. Min erfaring er at rekninga frå verksteder alltid vert endå dyrere enn ein hadde trudd/håpa.

 

Tar me prislappen på dette så er det slett ikkje langt igjen opp til prisen på ein overhalt motorpakke inkludert drev (Ja, det er kun aktuelt å kjøpe noko slikt av ein seriøs aktør der alle papirer er på stell).

 

Eg har absolutt tatt @Komodosine råd til meg. Og dersom det skulle bli ny motor så har eg slått frå meg den 4-sylindra 3-literen. Hyundaien virker meir aktuell. Riktig nok berre 3 liter, og "V" i staden for rekke. Men 6 sylindre. Ikkje 100% i tråd med Komodo sine råd, men nærmere. Ein brukt eller overhalt D6 er heller ikkje uaktuelt, men det ligg ingen slike ute for salg no etter det eg kan sjå. Den overhalte KAD42-en vil, slik eg forstår det, være eit greit valg fordi den er tilsvarende den eg har + eit lite knepp med ekstra krefter.

 

PS: Har fortsatt ikkje slått frå meg tanken på å beholde motoren, eg skal bruke litt tid på å snakke med andre verksteder om denne jobben.

 

 

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Har fortsatt ikkje slått frå meg tanken på å beholde motoren, eg skal bruke litt tid på å snakke med andre verksteder om denne jobben.

Hvis jeg var deg ville jeg beholdt den motoren som står i fram til du har råd til å sette inn en motor som båten virkelig fortjener.

 

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Hyundaien virker meir aktuell. Riktig nok berre 3 liter, og "V" i staden for rekke. Men 6 sylindre.

Husk at du da går ned i slagvolum fra 3,6 til 3 liter. Det betyr at du får en motor hvor det er hentet vesentlig mer effekt ut av et enda mindre volum. Merk også at en V-sekser har smalere lager på veivakselen enn en rekkesekser. Det kommer rett og slett av at motoren og veivakselen er kortere. Smalere lager betyr mindre areal som tar opp kreftene. Ikke noe problem i en bil, men i en lastebil som kjører i konstant motbakke derimot...

 

 

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Sjølv om eg skulle gjere ein eigen innsats med rensing av varmeveksler og eksosbend kjem eg truleg ikkje unna det faktum at motoren må ut av båten (vanskelig tilkomst på toppen av motor) og motor må skrues frå kvarandre. Sjølv om repereasjonskostnadene "berre" kjem på 50.000 så har eg fortsatt ein 20 år gamal motor med berre originale slitedeler.

Ut fra de felene du har beskrevet kan jeg ikke helt forstå at motoren må ut av båten. Og dersom toppakningen ikke er gåen må jo heller ikke motoren åpnes, da er det bare snakk om utstyret rundt.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte sjekke litt vekter i egen båt bare som en sammenligning i forhold til motorbehov.

Marex 300 SC veier ca 3800 kg netto og kan lastes opp 1600 kg i følge dokumentasjonen.

Det er planende båt og har da samme behov for å komme opp av vannet.

Vet ikke om vektene er sammenlignbare med din båt.

 

Men har D4 300 HK som jo er på 3,7 l og den har nok krefter og vi marsjer uanstrengt på ca 2700 rpm og 21-22 knop.

Men å gå ned i slagvolum ville jeg vurdert veldig nøye uansett om det er V6.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter mi vurdering kjem brukte motorar for sal når:

-Motoren ikkje passar til båten (kanskje mest aktuelt for påhengsmotorar?)

-Båten har skadar som det ikkje svarar seg å reparera.

-Motoren har problem, og eigar ønsker ny motor. (Dette er ein ærleg sak om seljar opplyser om problema med motoren, men det er det ikkje alle seljarar som gjer....)

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 46 minutter siden:

Hei.

 

Etter mi vurdering kjem brukte motorar for sal når:

-Motoren ikkje passar til båten (kanskje mest aktuelt for påhengsmotorar?)

-Båten har skadar som det ikkje svarar seg å reparera.

-Motoren har problem, og eigar ønsker ny motor. (Dette er ein ærleg sak om seljar opplyser om problema med motoren, men det er det ikkje alle seljarar som gjer....)

 

Ask

Et viktig poeng. Hvis ikke båten motoren kommer fra er kondemnert, blir motoren solgt fordi nåværende eier ikke er fornøyd med den eller stoler på den og som tidligere nevnt er det veldig kostbart å helt nullstille en motor. Det blir derfor ofte tatt snarveier.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Hvis jeg var deg ville jeg beholdt den motoren som står i fram til du har råd til å sette inn en motor som båten virkelig fortjener.

 

 

Det er berre det at hvis me langt på veg tømmer kontoen vår for å reparere denne motoren, så vert draumen om ny (eller nyere brukt) veeeeldig fjern. Og eg skulle så gjerne hatt dei få ekstra hestekreftene eg treng for å få båten til å plane litt betre.. Det er sikkert derfor eg er så ivrig etter å finne kompromisser, hehe :lol:

 

Kva motor ville du anbefalt dersom det var snakk om heilt ny motor @Komodo? Hadde satt stor pris på om du ville hjelpt meg med to forslag. Eit optimalt, og eit som sub-optimalt. Altså eit godt valg men til ein litt rimelegare penge. Gjerne andre merker enn VP som er litt rimelegare..

 

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Ut fra de felene du har beskrevet kan jeg ikke helt forstå at motoren må ut av båten. Og dersom toppakningen ikke er gåen må jo heller ikke motoren åpnes, da er det bare snakk om utstyret rundt.

 

At motoren må ut er det VP merkeverkstaden Bjodal og Madsen som har vurdert. Dei er foreløpig dei einaste som har sett på motoren fysisk, og har prøvekjørt båten og sett kordan motoren oppfører seg. Det vert vanskeleg for meg å vurdere kven av dykk som har rett her. Det kan jo hende dette handler om tilgang på motoren. Det er litt trangt i motorrommet på båten min, på sidene og oppå motoren.  Eg skjønner jo at du har mykje kunnskap og veldig peiling desse tinga. Ein verkstad kan jo også ha økonomiske motiv oppi dette, kva veit eg. Tviler derfor ikkje i det heile tatt på at du kan ha rett. Men det er vel den usikkerheten som er problemet her. Ingen veit heilt kva rekninga havner på..

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

Hei.

 

Etter mi vurdering kjem brukte motorar for sal når:

-Motoren ikkje passar til båten (kanskje mest aktuelt for påhengsmotorar?)

-Båten har skadar som det ikkje svarar seg å reparera.

-Motoren har problem, og eigar ønsker ny motor. (Dette er ein ærleg sak om seljar opplyser om problema med motoren, men det er det ikkje alle seljarar som gjer....)

 

Ask

 

Så du tenkjer at heilt ny motor er vegen å gå?

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 1 time siden:

Måtte sjekke litt vekter i egen båt bare som en sammenligning i forhold til motorbehov.

Marex 300 SC veier ca 3800 kg netto og kan lastes opp 1600 kg i følge dokumentasjonen.

Det er planende båt og har da samme behov for å komme opp av vannet.

Vet ikke om vektene er sammenlignbare med din båt.

 

Men har D4 300 HK som jo er på 3,7 l og den har nok krefter og vi marsjer uanstrengt på ca 2700 rpm og 21-22 knop.

Men å gå ned i slagvolum ville jeg vurdert veldig nøye uansett om det er V6.

 

Takk for info. Min båt er vel oppgitt til 4500 kg. Antar det er med tomme tanker... Så er det 400L diesel, 200L vatn (trur eg), pluss septik og jolle bakpå. Vert ein del kilo.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 30 minutter siden:

 

Så du tenkjer at heilt ny motor er vegen å gå?

 

 

Eg har ikkje erfaring med dette, så eg vil ikkje vera bastant, men i mine 12-15 år som aktiv på BP har eg lest nokre historiar som folk som set inn brukte motorar, for så å bli både vonbrotne og blakke.

 

Installasjonen er ein vesentleg del av kostnadane, og det kostar like mykje å installara nye og gamle motorar.

 

Dersom skifte er naudsynt hadde eg gått for ny motor, men det er lett å seia når det ikkje gjeld ein sjølv.

 

Uansett lykke til.

 

Ask

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 16 minutter siden:

 

Eg har ikkje erfaring med dette, så eg vil ikkje vera bastant, men i mine 12-15 år som aktiv på BP har eg lest nokre historiar som folk som set inn brukte motorar, for så å bli både vonbrotne og blakke.

 

Installasjonen er ein vesentleg del av kostnadane, og det kostar like mykje å installara nye og gamle motorar.

 

Dersom skifte er naudsynt hadde eg gått for ny motor, men det er lett å seia når det ikkje gjeld ein sjølv.

 

Uansett lykke til.

 

Ask

 

 

 

Her bommer du nok litt. 

Å installere nye motor kan fort bli dyrt. Men å installere en gammel(brukt) kan fort koste svært lite. 

TS har en 41 motor. går han da for 42/43/44 eller 300 så passer den rett ned på eksisterende fundament uten noen ombygging. Da er installasjon av motor unnagjort på noen få timer. 

 

@Vestlandssong kan du ikke ta bilde av motorrommet å legge inn her. så får du fort vite om motor trenger å tas ut for rep eller det kan gjøres uten den må ut.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 1 time siden:

Det er berre det at hvis me langt på veg tømmer kontoen vår for å reparere denne motoren, så vert draumen om ny (eller nyere brukt) veeeeldig fjern.

Poenget mitt var vel at det kanskje ikke behøver å bli så dyrt å fikse den motoren du har dersom det kun er snakk om olje- og kjølevæskelekkasjer. For å sin noe mer om det må du jo få lokalisert lekkasjene og finne ut hva som er feil. En grundig motorvask, deretter litt bruk, kan hjelpe til med å avdekke hvor skoen trykker. 

 

Vestlandssong skrev for 1 time siden:

Kva motor ville du anbefalt dersom det var snakk om heilt ny motor @Komodo? Hadde satt stor pris på om du ville hjelpt meg med to forslag. Eit optimalt, og eit som sub-optimalt. Altså eit godt valg men til ein litt rimelegare penge. Gjerne andre merker enn VP som er litt rimelegare..

Tror ikke jeg er rett person til å komme med de konkrete anbefalingene, det er mange andre her inne som har mer greie på det. Men i utgangspunktet ville jeg tenkt meg om to ganger med å bytte til noe annet enn Volvo/ Yanmar. Tenker da på servicetilgang samt annenhåndsverdi. Som @Brigg har skrevet lenger opp her så er det jo andre som er veldig fornøyd med D4 i denne båten, selv om jeg ville tenkt på en sekser med noe større slagvolum som førstevalget. 

 

Vestlandssong skrev for 1 time siden:

At motoren må ut er det VP merkeverkstaden Bjodal og Madsen som har vurdert. Dei er foreløpig dei einaste som har sett på motoren fysisk, og har prøvekjørt båten og sett kordan motoren oppfører seg. Det vert vanskeleg for meg å vurdere kven av dykk som har rett her. Det kan jo hende dette handler om tilgang på motoren. Det er litt trangt i motorrommet på båten min, på sidene og oppå motoren.  Eg skjønner jo at du har mykje kunnskap og veldig peiling desse tinga. Ein verkstad kan jo også ha økonomiske motiv oppi dette, kva veit eg. 

At Bjordal & Madsen sier at motoren må ut er nok ikke uten grunn. Hvis du hadde satt båten inn til dem hadde de ikke brukt lang tid på å løfte ut motoren, det der kan de. Den tiden det tar å løfte motoren ut og inn sparer de nok fort inn på at adkomsten rundt motoren blir mye bedre når den står på et verkstedsgulv. Jeg har jo ikke sett ned i motorrommet ditt, så jeg har jo ingen mulighet til å overprøve det verkstedet sier.

 

Men som andre her sier, legger du ut gode bilder av motorrommet, så kanskje du får noen gode råd om hvor du kan begynne hvis du vil gjøre noe selv. Som også nevnt, så er det jo slik at når man har båt så må man enten kunne gjøre ting selv, eller man må være villig og ha evnen til å lære seg ting. Hvis ikke må man bare belage seg på å bla opp for at andre skal gjøre det. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 18 timer siden:

 

Dette handler ikke om Viksund, men om VP. VPs drevinstallasjoner ble ikke levert med stengeventil, i alle fall ikke da denne motoren var ny. Om VP har endret praksis senere vet jeg ikke. 

Mitt drev, 290DP A levert i 1988 har i alle fall stengekran i transom.

 

2008885D-1CB6-4ABA-AC35-D7B24BCCC943.jpeg.7047dd8e930a0575be0c1d4994cc2387.jpeg

 

Når hendelen står slik den er her, så er det stengt. Vri til ca klokka 2, så er krana åpen ut til S-slangen.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 47 minutter siden:

Poenget mitt var vel at det kanskje ikke behøver å bli så dyrt å fikse den motoren du har dersom det kun er snakk om olje- og kjølevæskelekkasjer. 

 

 

Kanskje. Men Bjordal & Madsen har i allefall kome fram til ei anna vurdering, foreløpig. Men eg skal ta til meg tipset ditt om å gjere rein motoren og deretter kjøre den litt for å sjå kor lekkasjene oppstår. Kanskje det kan bidra til å fastslå omfanget.

 

Skal opp i båten etterpå, skal ta bilder av motorrom då :thumbsup:

 

 

Kanalkapteinen skrev 22 minutter siden:

Mitt drev, 290DP A levert i 1988 har i alle fall stengekran i transom.

 

2008885D-1CB6-4ABA-AC35-D7B24BCCC943.jpeg.7047dd8e930a0575be0c1d4994cc2387.jpeg

 

Når hendelen står slik den er her, så er det stengt. Vri til ca klokka 2, så er krana åpen ut til S-slangen.

 

 

Hmm, tenk hvis eg også har ein slik, utan at eg har sett den. Er ganske trangt inni der. Skal sjekke etterpå :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...