Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

Det er godt mulig. Har ingen kjennskap til mannen. Men om det var han @Grand Banks jrkjøpte av, og så vidt jeg husker hadde løse dyser, og lekk ladeluftkjøler, er det i mine øyne litt dårlig kvalitetskontroll/test. Men det kan jo være en glipp, og gjør han ikke nødvendigvis til en dårlig motormann. 

 

Nei det vet jeg ingenting om.

Men nytt er nytt og garanti er garanti. Og brukt er brukt, selv om en nullstilt motor i teorien skal gå mer eller mindre problemfritt i tusenvis av timer. Iallefall hundrevis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synes dette er en interessant diskusjon da jeg selv har lyst på nyere brukt motor med tiden.

Ser at det er en annen aktør som selger motorer oppe i Sykkylven - https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=68780885&showContactInfo=true Noen som har erfaringer med denne personen?

 

Hvis en skal gå bruktmotor veien, er det da "smaken er som baken", eller har noen motorer bedre rykte enn andre?

Linken viser jo både Cummins og Yanmar motorer i 300hk klassen (som er aktuelle for meg).

 

For min del er gir noe som også trengs.

 

Vil ikke kuppe tråden, men mulig trådstarter finner denne diskusjonen interessant og?

Link to post
Share on other sites

En Mercruiser 320 hk(glem Cummins, de har ingenting med denne VM Motori motoren å gjøre) ville jo ha vært perfekt størrelse til Viksund 310. 

Men da må man bytte til Mercruiser drev også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 5 minutter siden:

En Mercruiser 320 hk(glem Cummins, de har ingenting med denne VM Motori motoren å gjøre) ville jo ha vært perfekt størrelse til Viksund 310. 

Men da må man bytte til Mercruiser drev også.

 

Her må ein vel i sofall legge ut ekstra for ein ekstra styreposisjon (fly), med mindre Mercruiser er kompatibelt med VP sitt oppsett? Og nytt drev betyr vel gjerne ny transom. Og så må kanskje motorrom bygges om? 

Link to post
Share on other sites

Ja nytt drev betyr ny transom, så hullet i hekken passer ikke nødvendigvis. Men det finnes adapterplater såvidt jeg vet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at økonomien styrer, men hvis jeg var i din posisjon ville jeg strukket meg langt for å handle nytt. Jeg er ingen mekaniker, men konstaterer at blandt alle saker som folk ønsker juridiske råd om er brukte "nyoverhalte" motorer en gjenganger. Bruk heller 22000 for en ny motor med garanti en 150000 for en brukt med "ut moloen" garanti. Ingenting er verre en å spytte ganske mye penger i noe som viser seg ikke å bli bra. 

 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 14 minutter siden:

Er kun 1 alternativ, det er og sette inn ein D4

Det fortjener skuto

 

Skuto fortjener sex sylindre :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, men motor med sex sylindre fungerer ofte best. Det er en grunn til at nesten alle premium skuter har sex sylindre :smiley:

Og at BMW fortsatt har rekkeseksere på programmet (ja de finnes jo også i marineutgave fra Yanmar).

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her på båtplassen har det tidligere vært advart mot konstruksjonsfeil i smøringen og behovet for ombygging av denne i KAD42.

Hvis D4 er ok motor, hvorfor er ikke firesylindret brukbart på Iveco?  Har kun hørt godt om Iveco sine motorer (rykter).

Selv byttet jeg for ni år siden til Steyr. Superfornøyd.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev 7 minutter siden:

Her på båtplassen har det tidligere vært advart mot konstruksjonsfeil i smøringen og behovet for ombygging av denne i KAD42.

Hvis D4 er ok motor, hvorfor er ikke firesylindret brukbart på Iveco?  Har kun hørt godt om Iveco sine motorer (rykter).

Selv byttet jeg for ni år siden til Steyr. Superfornøyd.

De tidlige 42 hadde problem ja. Ble fikset på de senere, samt msnge har fikset i etterkant på de det gjaldt. Er den overhalt bør det ikke være rn issue.

 

Har å kun hørt godt om Iveco sine motorer, å kunne sjøl tenkt meg en. 

Hadde blitt mindre støy med en moderne motor fremfor gamle 41.

Men med ny overhalt motor, blir det lite økonomisk å bytte, sjøl om jeg hadde fått bra betalt for drn gamle, plus ekstra gir som ligger på lager.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har du forøvrig sett denne @Vestlandssong

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=226162063

 

Sitat

Motor med Bravo eller Volvo adapter Kr.: 224.900,-

 

Edit: Og den er også seks sylindre, som mafian her roper etter...

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 7 timer siden:

 

Har kikka litt på dei. Ikkje gale pris. Problemet er at eg har også eit 20 år gamalt drev å tenke på. Dette må skiftes før eller seinere, har allerede noko problem med tiltsylindrene. Og då vert 200K fort 300K, så kjem montering i tillegg. Men det er ein mulighet, ingenting er avgjort endå.

 

enslagsgjest skrev for 7 timer siden:

 

Edit: Og den er også seks sylindre, som mafian her roper etter...

 

Ang dette med sylindre. I går snakka eg med dei som selger desse 4-sylindra Iveco motorene som det er linka til lenger oppe i tråden. Han sa at dei ulike størrelsene (250 vs 270 HK) kosta det same og var akkurat same motor. At forskjellen mellom dei berre var ein software programmering. Eg sa at då ville eg gjerne høyre kva ein 270 HK kosta, sidan eg gjerne ville ha mest mulig kraft. Han sa då at han ikkje anbefalte meir enn 250 HK for min båt på denne motoren. Det hadde noko med at ein ikkje burde ta ut for mykje effekt av motoren. Eg skjønte ikkje heilt logikken i dette. At eg skal ha mindre motor fordi eg har tung båt.

Er det her dette med at den berre har 4 sylindre kjem inn i bildet? 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Er det nokon som klarar å lese ut frå spesifikasjonene på den Iveco-motoren kva slags utveksling drevet må ha for å passe til motoren?

https://www.fnm-marine.it/30-hpe-marine-engine/?lang=en

 

Lurer også på det same på den Hyundai-motoren som @enslagsgjest linka til?

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En motor som går med tung belastning, dvs. tung båt, bør helst ikke stresses for mye.

Den 4-sylindrete Iveco/FNM 3-liters motoren ble tidligere levert som 300 hk, så kanskje de har blandete erfaringer med det. 

 

Mens derimot Hyundai 3-liters V6 270 hk (Og Mercury 3-liters V6 270 hk) jo har 270 hk med samme sylindervolum, og ser ut til å fungere bra med det.

Og de har dessutem en penere lyd og penere motorgange. Noen man ikke får på en 4-sylindret motor.

Det koster naturligvis litt mere å produsere en 6-sylindret motor, men slik er livet. Det er lite som er gratis :smiley:

D4 er forøvrig ingen billig motor i forhold til de andre, men noe betaler man vel for navnet og kvaliteten.

 

3 liters motor er etter min vurdering litt lite i en båt av denne størrelse, når din gamle motor er 3,6 liter.

Men ikke at det har så veldig mye å si for effekten, siden dagens motorer jo yter vesentlig mere pr. liter.

For levetid osv. er det en betryggelse med større sylindervolym. Derfor har D4 3,7 liter og D6 hele 5,5 liter.

 

Mercury/Mercruiser og FNM sin 4,2 liters 6-sylindrete motor er i utgangspunktet basert på samme motor, og har vært produsert i 30 år. 

Dvs. i 15 år som dagens common rail-utgave med 270-350 hk. En slik motor i 270 eller 320 hk utgave vil forsåvidt være mere egnet for en båt på denne størrelsen. Men siden 350 hk visstnok ikke koster noe særlig ekstra så.... Men krever nok et annet drev osv. Iallefall annen utveksling.

 

Videre har man Steyr 3-liter 6-sylindret og Yanmar som har både 3-liter og 4,2 liters 6-sylindrete motorer basert på hhv. BMW og Toyota bilmotorer.

 

Iveco-motoren har litt høyere max. turtall 4100 rpm enn din gamle motor, men samtidig mere kraft. Mens Hyundai har max 3800 rpm, altså ca det samme som TAMD41. Utvekslingen kan det jo hende passer med ca. den samme som du har (evt. er standard). Finjusteringer for å få mere fart kan man gjøre ved å øke propellstigningen. Antar du ikke har makset ut der ennå. Er ingen ekspert på Volvo Penta drev så det overlater jeg til andre :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Steyr anser jeg som gode og lette motorer, men de har registerreim, og muligens litt langt mellom verksted å få hjelp fra. Yanmar 6lp 4,2l blir vel også brukt endel til drev, men har også registerreim. Registerreim har jo faste intervaller på skifte, og medfører jo litt økte serviceutgifter, om man ikke kan gjøre det selv. Ellers enig i at 6 syl har mere behagelig gange, men ikke sånn at det er krise med firer. Hvis dagens motor er litt snau, ville nok jeg også gjerne hatt opp syl volum, ikke bare effekt, men det spørs vel litt hvilket moment drevet tåler. Sånn sett er vel kanskje bedre avstemt med Volvo på både motor og drev. D6 er vel fin i så måte, men også endel tyngre installasjon en den du har.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser/FNM 4,2-liter har ikke registerreim eller kjede, men tannhjulsdrevet kamaksel (pga. at den har støtstenger og ikke overliggende kamaksel). Dessuten hydrauliske ventilløftere som dermed ikke trenger justering.

Og kun 2 ventiler pr. sylinder enkelt og greit. Akkurat som TAMD41 og KAD42/43/44/300 som heller ikke har reim/kjede. Mens KAD44 og 300 har 4 ventiler pr. sylinder (24 ventiler å justere).

 

Hyundai V6 270 hk har registerkjede og hydrauliske ventilløftere så det er jo bra. Ellers har ofte bilbaserte marinemotorer registerreim. D4 og D6 har også doble overliggende kamaksler og kjede.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 10 minutter siden:

 

Hyundai V6 270 hk har registerkjede og hydrauliske ventilløftere så det er jo bra. 

 

Mykje interresant info her! :thumbsup: Den har registerkjede og ikkje reim seier du. Er det faste intervaller for skifte av kjede også?

 

Og ang vedlikehold generelt. Eg pleier jo å utføre oljeskift, filterbytte osv sjølv. Dersom ein kjøper ny motor med garanti, må ein då også overlate alt vedlikehold til verksted for å unngå å bryte garantien? Dette vil jo i såfall medføre vesentlig økte kostnader. 

Link to post
Share on other sites

Ja i spesifikasjonene her på rundt side 9-10-11 står det "duplex timing chain" og "hydraulic lash adjusters".

Kjedet varer nok lenge, kjenner ikke til noe intervall for skift av den. Vanligvis ment å vare livet ut.

 

https://www.hyundaiseasall.com.au/wp-content/uploads/2020/04/Hyundai-Brochure-2020-2.pdf

 

Å utføre vanlig vedlikehold som olje/filterskift, anoder osv. selv er jo kurant. Så lenge du på et eller annet vis kan dokumentere at det er utført forskriftsmessig så skal det ikke ha noe å si på garantien. Men du får høre med Klas Grave :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hovedspørsmålet er vel hvor langt TS er villig-/ eller har mulighet til å strekke seg økonomisk. En oppgradering vil jo bli relativt kostbar uansett hvilken vei man velger. 

 

En eldre overhalt, "nullstilt" motor ville jeg nok vært skeptisk til - her er det mange som har erfart problemer i etterkant. En totaloverhaling er kostbar bare i rene deler, og det blir ofte tatt snarveier og benyttet brukte deler eller deler med tvilsom kvalitet. Garanti er ikke nødvendigvis så mye verdt om det handles av en useriøs aktør som ikke tar ansvar eller har økonomi til å ordne opp i etterkant. Vet om noen tilfeller der båten har blitt stående på land i lang tid mens det krangles om ansvar og kostnader. Det  i tilfelle handles av en solid og seriøs aktør der alt som er utført kan dokumenteres.

 

Jeg ville nok da heller ha satset på en nyere bruktmotor, og gjerne en komplett pakke med drev, instrumenter osv. Ville ikke satset på å belaste drevet du har med særlig høyere effekt. Ulempen er naturligvis en mer omfattende installasjon.

 

Hva er galt med motoren du har i dag, bortsett fra at den har litt for lav effekt? Det bør kanskje vurderes å heller utbedre denne, eller erstatte den med en brukt, fungerende motor som er "bolt on" hvis dere ikke har økonomi til en større oppgradering nå - og heller gjøre en komplett utskifting når økonomien tillater det. Dumt å legge +/- 150K i dette nå for å få en løsning som uansett ikke er optimal/holdbar?

 

Jeg tenker at båten fortjener en motor på rundt 300hk med tilhørende drev, gjerne sekssylindret. (Jeg er godt fornøyd med min VP D4-300, men min båt har nok en betydelig lavere vekt enn din). 

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 21 minutter siden:

 

Mykje interresant info her! :thumbsup: Den har registerkjede og ikkje reim seier du. Er det faste intervaller for skifte av kjede også?

 

Og ang vedlikehold generelt. Eg pleier jo å utføre oljeskift, filterbytte osv sjølv. Dersom ein kjøper ny motor med garanti, må ein då også overlate alt vedlikehold til verksted for å unngå å bryte garantien? Dette vil jo i såfall medføre vesentlig økte kostnader. 

 

Har selv montert en hyundai 270 i min Vinsund 925. Den er vell en båt på ca samme størrelse som din. Har kjørt 240 feilfrie timer over 4 år nå. Topper på ca 27-28kt, marsj litt over 20 med ferielastet båt. Tipper min båt ble levert med en volvo aq41 når den var ny, men hadde en 250 mercruiser d-tronic når jeg kjøpte den. Så jeg har ett Mercruiser Bravo 2 drev.

Veldig greit vedlokehold på Hyundai'en, sink, impeller, olje og filter er alt veldig greit å komme til. Jeg gjør alt vedlikehold selv.

 

Den store feilen jeg gjorde, var å ikke bytte drev og transom når jeg holdt på! Koster noe mer å bytte alt, men jeg hadde aldri byttet til ny motor i en slik båt igjen uten å fornye resten. Da får du garanti på fremdriftsløsningen, og ikke bare enklet komponenter.

Redigert av LarsSO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 1 time siden:

Hovedspørsmålet er vel hvor langt TS er villig-/ eller har mulighet til å strekke seg økonomisk. 

 

 

Ja, det er nettopp det. Hvis me tek opp litt lån så KAN me kjøpe alt nytt (drev+transom+motor). Men så kunne eg også betalt ned resten av studielånet mitt i tillegg til å betale litt ned på huslånet. Så dette handler i bunn og grunn om kor stor plass dette skal ta i livet vårt og kor mykje me er villige til å prioritere det. Det er det berre me sjølv som kan svare på, og det er noko me fortsatt tenker gjennom. Viktig å ikkje gløymde at motor og drev ikkje er det einaste som koster penger i ein 20 år gamal båt. Nok av andre ting som må repareres

og byttes etter kvart også.

 

LarsSO skrev 1 time siden:

Har selv montert en hyundai 270 i min Vinsund 925.

 

 

Veldig fint å få litt info om båten og din erfaring med den. :thumbsup: Vurderer fortsatt dette alternativet.

 

Olepo skrev 1 time siden:

 

Hva er galt med motoren du har i dag, bortsett fra at den har litt for lav effekt?

 

Ganske mykje, i følge verkstaden. Den lekk kjølevæske på sidene, samt oljelekkasje fleire plasser. De må plukke frå kvarandre motor og kan ikkje gje pris uten å åpne motor. Men at dette kan komme opp mot 100-tallet er ikkje umulig. Det tenker eg er uaktuelt for ein motor eg egentlig ikkje er fornøyd med ein gong.

 

Olepo skrev 1 time siden:

Det bør kanskje vurderes å heller utbedre denne, eller erstatte den med en brukt, fungerende motor som er "bolt on" hvis dere ikke har økonomi til en større oppgradering nå

 

Det koster ein del å berre få motoren montert også, og ein gamal motor kan fort bety mange nye kostnader. Så eg er usikker på om dette er så mykje billigere enn å kjøpe ein overhalt motor. 

 

Olepo skrev 1 time siden:

Det  i tilfelle handles av en solid og seriøs aktør der alt som er utført kan dokumenteres.

 

Den KAD42-motoren eg vurderer er det Tor Båtservice i Trondheim som sel. Volvo Penta forhandler med eigen butikk, framstår som ein seriøs aktør. Stort sett berre topp anmeldelser frå kundene på Facebooksida si. Skal sjølvsagt kreve å få med dokumentasjon på alt av arbeid hvis det skulle bli aktuelt.

 

 

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...