Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Komodo skrev 9 minutter siden:

I tillegg til den berømte slangen ville jeg demotert varmevekslere og rengjort dem. Tipper du får normal temperatur på motoren da. Det er flere tråder her inne om demontering og syrevasking av varmevekslere. Det forundrer meg ikke om du blir kvitt frostvæskelekkasjen når du for orden på temperaturen. 

Frostvæske lekkasjen er nesten garantert en følge av den høge temp ja.

Men grunn for jeg ikke tok med veksler i første omgang, var å la han starte en plass.

Eksosbend er nesten garantert tett når det er 20 år gammelt. Så bare alene det vil garantert senke temp en del.

Slangen høre en jo hele tiden folk som finne skjell å annet møkk i.

 

Men han må vel på land om denne berømte slage skal skal skiftes.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 7 minutter siden:

Men grunn for jeg ikke tok med veksler i første omgang, var å la han starte en plass.

Ja, skjønner det. Samtidig så tenker jeg at en Volvo som har såpass mange år på baken trenger rens av varmevekslere uansett. Så vidt jeg har forstått foreskriver Volvo et intervall på slike tiltak. Er det 5 år? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Ja, skjønner det. Samtidig så tenker jeg at en Volvo som har såpass mange år på baken trenger rens av varmevekslere uansett. Så vidt jeg har forstått foreskriver Volvo et intervall på slike tiltak. Er det 5 år? 

Har den aldri vært syrevasket/hatt en omgang systemrens, så er den nok moden for dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Har den aldri vært syrevasket/hatt en omgang systemrens, så er den nok moden for dette.

 

 

Forrige eiger kjørte systemrens gjennom veksleren i april, faktisk. Men han rensa den ikkje fysisk med demontering. Det kan vel gjerne ligge litt avfall inni der som systemrensen ikkje tar, eller? I den lille blå boka der forrige eigar skreiv inn alt av vedlikehold heilt tilbake til 2005, finn eg ingenting om demontering. Faktisk ingenting anna vedlikehold på motor heller, med unntatt av filter og oljeskift, kjølevæske osv.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 minutt siden:

 

 

Forrige eiger kjørte systemrens gjennom veksleren i april, faktisk. Men han rensa den ikkje fysisk med demontering. Det kan vel gjerne ligge litt avfall inni der som systemrensen ikkje tar, eller? I den lille blå boka der forrige eigar skreiv inn alt av vedlikehold heilt tilbake til 2005, finn eg ingenting om demontering. Faktisk ingenting anna vedlikehold på motor heller, med unntatt av filter og oljeskift, kjølevæske osv.

Om han har kjørt systemrens i April, så er nok ikke veksler den store synderen. Men det sitter nok noe ennå.

Men start fra en ende. Eksosbend kan du kanskje skifte uten å ta båten opp. Så er det enkelt å ta en tur å se om det har hjulpet. Du ser også med en gang om det er potte tett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 8 minutter siden:

Om han har kjørt systemrens i April, så er nok ikke veksler den store synderen. Men det sitter nok noe ennå.

Men start fra en ende. Eksosbend kan du kanskje skifte uten å ta båten opp. Så er det enkelt å ta en tur å se om det har hjulpet. Du ser også med en gang om det er potte tett.

 

Ok.. Målte vannlinja i dag. Ser ut som eksosbend ligg under. Så då må båten på land. I min marina koster 2 løft og nokre dager på land 5 lapper. Men hvis eg virkelig skal beholde motoren så må eg jo berre ta den. 

 

Edit: Syns jo egentlig det er litt rart hvis den er under vannlinja. Skal ta nye mål for å sjå om eg har blingsa, hadde litt dårlig tid i dag. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 37 minutter siden:

:yesnod:

 

Vestlandssong skrev 34 minutter siden:

Forrige eiger kjørte systemrens gjennom veksleren i april, faktisk. Men han rensa den ikkje fysisk med demontering. 

Ja, men det kommer jo an på hvor grundig det ble gjort da. 

 

Har du sjekket ut noen av de trådene som handler om rengjøring av varmevekslere ved demontering?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 12 timer siden:

Sjølv etter fortøyning i bås og båten går 10-15 minutt på tomgang går ikkje temperaturen tilbake under 90 grader.

 

Når motoren ikke kjøles ned når den går på tomgang ville jeg startet med inspeksjon av sjøvannspumpe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev On 10.9.2021 at 17.33:

Helge Vik er såvidt jeg har fått med meg en seriøs motormann.

 

Etter å ha kjøpt en 'nullstilt' kad43 med sprekk i registerdeksel, utslitte dyser, honede foringer med gamle rivespor, overtrykk i kjølevann,  knekte fester mm. er jeg ikke helt enig.

Men motoren ble nullstilt av oss, og ok til slutt.

At det har gått mange motorer gjennom hallen og hendene der er nok sant.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 18 minutter siden:

Når motoren ikke kjøles ned når den går på tomgang ville jeg startet med inspeksjon av sjøvannspumpe. 

Bytte av impeller er jo nærliggende å tenke. Men det hjelper jo lite med ny impeller dersom det ikke er flow i varmevekslere. Men du Brigg kjenner vel til om det VP foreskriver demontering og rens av vekslere på visse intervaller? 

Link to post
Share on other sites

Mener ganske bestemt at VP sier rens av varmevekslere hvert 5. år. Ble i hvertfall opplyst om dette på mine D6.
Men, det er jo mulig å rense de fra innsiden med systemrens om man ikke har indikasjon på om det er noe annet galt som bør fysisk sjekkes. 

Enkelt å lage seg en rigg med litt sirkulasjon og varme for å få kjørt riktig effektivt. Gjør det hvert annet år.

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev 22 minutter siden:

Mener ganske bestemt at VP sier rens av varmevekslere hvert 5. år.

:thumbsup:

 

Tor Arild skrev 22 minutter siden:

Men, det er jo mulig å rense de fra innsiden med systemrens om man ikke har indikasjon på om det er noe annet galt som bør fysisk sjekkes. 

Ja. Men i dette tilfellet ville jeg demontert og syrevasket de enkelte delene. Det kan jo være helt tette rør som ikke får sirkulasjon når man kjører gjennom med systemrens e.l. 

 

husky dane 85 skrev 14 minutter siden:

Sjekk først eksosbendet på min var dette tilnerma heilt tett, på nabobåten vart trykket så stort i sjøvanns kretsen at sjøvanns slangen på gir kjøleren hoppa av pga tett eksosbend

Hva er det som gjør at dette bendet blir tett?

Link to post
Share on other sites

Tilbake til TS sitt utgangspunkt: 

Ønsker litt mer krefter for å få skroget til å ha litt høyere planingsfart; 
Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg ville forsøkt å selge eksisterende motor og kjøpe en brukt KAD300. 

Er du beredet til å ta jobben med å ta en grunding gjennomgang av din eksisterende motor for å føle deg trygg, men likefullt skulle ønske litt mer krutt, så hadde jeg heller kjøpt en KAD300 og så gjort en grunning gjennomgang av denne. 
Du får sikkert greit betalt for motor som står der "som den er", og så heller legge det beløpet inn i en 300-maskin og bruke de pengene du tenkte/frykter å bruke på en gjennomgang på en motor som vil være mer i tråd med de økte kreftene du ønsker deg?

Den passer vel rett inn i eksisterende oppsett med motorlabber etc? 

Mvh

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Bytte av impeller er jo nærliggende å tenke. Men det hjelper jo lite med ny impeller dersom det ikke er flow i varmevekslere. Men du Brigg kjenner vel til om det VP foreskriver demontering og rens av vekslere på visse intervaller? 

 

Når temperaturen ikke går ned på tomgang indikerer dette nærmest fravær av gjennomstrømming. Dette kan skyldes at det er helt tett ett eller flere steder i sjøvannssystemet. Men jeg ville sjekket impeller først, denne er enkel å sjekke og uansett avgjørende at er i orden om det skal bli gjennomstrømming. 

 

For nyere motorer (D4/D6) har VP angitt 5 års intervall for sjekk/rengjøring av kjølere. Jeg kan ikke huske at det har vært tilsvarende for 4X/300 motorene. Men en slik rengjøring skader neppe på en 20 år gammel motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev for 2 timer siden:


Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg ville forsøkt å selge eksisterende motor og kjøpe en brukt KAD300. 

 

Takk for at du løfter opp igjen alternativet om motorbytte. Eg vil gjerne ta ein ny runde på denne overhalte KAD42`en som eg har nemnt nokre gongar, men som eg har fått heller laber respons på her, som eg trur er grunna skepsis til overhaling. Eg har no meir info om jobben og prisen, og vil gjerne høyre om det endrer på bildet.

 

Overhalt KAD42 med tilhøyrende drev

 

- Jobben er utført av Tor Båtservice i Trondheim, Volve Penta verksted.

- Overhalinga er utført etter VP sin offisielle overhalingsmanual

- Det er brukt berre originale Volvo-deler

- Alt inni motoren er nytt

- Alle ytre deler er demontert, rensa, inspisert og godkjent

-Motoren er nullstilt

- Drevet er også overhalt iht manual

- Eit års garanti

- Må kjøres inn som ein ny motor

 

Pris på motor + drev er rett over 160.000 inkludert innbytte. I tillegg kjem propeller og frakt. Monteringsjobben er enkel, sannsynligvis maks 20.000.

 

Eg kan ikkje skjønne anna enn at dette må være seriøst. Hvis ikkje dette er trygt så er ingenting trygt. Eller?

 

Kvifor vil eg heller skifte motor enn å reparere den eg har? Fordi den eg har er for liten, eg slit med å plane skikkelig. Er KAD42 då den optimale motoren? Nei, på ingen måte. Men den har i allefall 6 sylindre i rekke og 3,7L slagvolum, som i dag. Og med 30 HK ekstra + kompressor burde det utgjere ein merkbar forskjell. Det hadde sjølvsagt vore fint med endå meir krefter, men her handler det om å finne ein farbar vei. KAD42 vil vel være ein oppgradering?

 

Eg har innsett at å skifte til heilt ny motor ikkje blir aktuelt, hverken no eller i framtida. Det koster fort minst ein halv million med drev og montering, og den dagen eg føler eg kan ta meg råd til det så trur eg heller det blir meir aktuelt å skifte båt.

 

Gjennom eit seriøst verkstad har eg forresten fått nyss i at det er ein kunde som kanskje skal skifte ut sin KAD300 og i sofall vil selge denne. Men det er ikkje før i vinter, og det er berre kanskje. Burde eg avvente?

 

Som de forstår er eg temmelig positiv til denne KAD42`en. Men så likar eg også å lytte til erfarne og kunnskapsrike folk. Eg håper imidlertid me kan komme forbi premisset om at dette ikkje dreier seg om ein "overmalt" motor som selges av ein luring i ein privat garasje. Eller er det noko eg ikkje ser/skjønner her?

 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

:thumbsup:

 

 

Hva er det som gjør at dette bendet blir tett?

Bendet er av vanlug svart karbon stål. Når det da fosser kubik etter kubik med carmt saltvann gjennom, så tære det samt salt avleires å det tetter igjen som vist på bilde tidligere i tråden.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

 

Takk for at du løfter opp igjen alternativet om motorbytte. Eg vil gjerne ta ein ny runde på denne overhalte KAD42`en som eg har nemnt nokre gongar, men som eg har fått heller laber respons på her, som eg trur er grunna skepsis til overhaling. Eg har no meir info om jobben og prisen, og vil gjerne høyre om det endrer på bildet.

 

Overhalt KAD42 med tilhøyrende drev

 

- Jobben er utført av Tor Båtservice i Trondheim, Volve Penta verksted.

- Overhalinga er utført etter VP sin offisielle overhalingsmanual

- Det er brukt berre originale Volvo-deler

- Alt inni motoren er nytt

- Alle ytre deler er demontert, rensa, inspisert og godkjent

-Motoren er nullstilt

- Drevet er også overhalt iht manual

- Eit års garanti

- Må kjøres inn som ein ny motor

 

Pris på motor + drev er rett over 160.000 inkludert innbytte. I tillegg kjem propeller og frakt. Monteringsjobben er enkel, sannsynligvis maks 20.000.

 

Eg kan ikkje skjønne anna enn at dette må være seriøst. Hvis ikkje dette er trygt så er ingenting trygt. Eller?

 

Kvifor vil eg heller skifte motor enn å reparere den eg har? Fordi den eg har er for liten, eg slit med å plane skikkelig. Er KAD42 då den optimale motoren? Nei, på ingen måte. Men den har i allefall 6 sylindre i rekke og 3,7L slagvolum, som i dag. Og med 30 HK ekstra + kompressor burde det utgjere ein merkbar forskjell. Det hadde sjølvsagt vore fint med endå meir krefter, men her handler det om å finne ein farbar vei. KAD42 vil vel være ein oppgradering?

 

Eg har innsett at å skifte til heilt ny motor ikkje blir aktuelt, hverken no eller i framtida. Det koster fort minst ein halv million med drev og montering, og den dagen eg føler eg kan ta meg råd til det så trur eg heller det blir meir aktuelt å skifte båt.

 

Gjennom eit seriøst verkstad har eg forresten fått nyss i at det er ein kunde som kanskje skal skifte ut sin KAD300 og i sofall vil selge denne. Men det er ikkje før i vinter, og det er berre kanskje. Burde eg avvente?

 

Som de forstår er eg temmelig positiv til denne KAD42`en. Men så likar eg også å lytte til erfarne og kunnskapsrike folk. Eg håper imidlertid me kan komme forbi premisset om at dette ikkje dreier seg om ein "overmalt" motor som selges av ein luring i ein privat garasje. Eller er det noko eg ikkje ser/skjønner her?

 

Enig med dine tanker. 

 

Jeg ville heller optimalisert enn sterkere motor kontra å bytte veldig mye på den eksisterende. 

 

Du har jo en populær båt. Det er sikkert erfaringer mtp marsjfart, toppfart etc med en 42-motor eller noe med tilsvarende moment/hk?

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 8 timer siden:

 

Takk for at du løfter opp igjen alternativet om motorbytte. Eg vil gjerne ta ein ny runde på denne overhalte KAD42`en som eg har nemnt nokre gongar, men som eg har fått heller laber respons på her, som eg trur er grunna skepsis til overhaling. Eg har no meir info om jobben og prisen, og vil gjerne høyre om det endrer på bildet.

 

Overhalt KAD42 med tilhøyrende drev

 

- Jobben er utført av Tor Båtservice i Trondheim, Volve Penta verksted.

- Overhalinga er utført etter VP sin offisielle overhalingsmanual

- Det er brukt berre originale Volvo-deler

- Alt inni motoren er nytt

- Alle ytre deler er demontert, rensa, inspisert og godkjent

-Motoren er nullstilt

- Drevet er også overhalt iht manual

- Eit års garanti

- Må kjøres inn som ein ny motor

 

Pris på motor + drev er rett over 160.000 inkludert innbytte. I tillegg kjem propeller og frakt. Monteringsjobben er enkel, sannsynligvis maks 20.000.

 

Eg kan ikkje skjønne anna enn at dette må være seriøst. Hvis ikkje dette er trygt så er ingenting trygt. Eller?

 

Kvifor vil eg heller skifte motor enn å reparere den eg har? Fordi den eg har er for liten, eg slit med å plane skikkelig. Er KAD42 då den optimale motoren? Nei, på ingen måte. Men den har i allefall 6 sylindre i rekke og 3,7L slagvolum, som i dag. Og med 30 HK ekstra + kompressor burde det utgjere ein merkbar forskjell. Det hadde sjølvsagt vore fint med endå meir krefter, men her handler det om å finne ein farbar vei. KAD42 vil vel være ein oppgradering?

 

Eg har innsett at å skifte til heilt ny motor ikkje blir aktuelt, hverken no eller i framtida. Det koster fort minst ein halv million med drev og montering, og den dagen eg føler eg kan ta meg råd til det så trur eg heller det blir meir aktuelt å skifte båt.

 

Gjennom eit seriøst verkstad har eg forresten fått nyss i at det er ein kunde som kanskje skal skifte ut sin KAD300 og i sofall vil selge denne. Men det er ikkje før i vinter, og det er berre kanskje. Burde eg avvente?

 

Som de forstår er eg temmelig positiv til denne KAD42`en. Men så likar eg også å lytte til erfarne og kunnskapsrike folk. Eg håper imidlertid me kan komme forbi premisset om at dette ikkje dreier seg om ein "overmalt" motor som selges av ein luring i ein privat garasje. Eller er det noko eg ikkje ser/skjønner her?

 

Om denne gir deg kraft nok, synes jeg denne høres trygg ut, og økonomisk fornuftig. Her kan jobben/nullstilling dokumenteres, kanskje tom bilder, og du har en rimelig garantitid til å få testet installasjonen godt.

Alternativ 2, kan være den kraftigere Mercruiseren som ble linket, men drev i tillegg til mer omfattende installasjon, gjør det vel vesentlig dyrere.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Om denne gir deg kraft nok, synes jeg denne høres trygg ut, og økonomisk fornuftig. Her kan jobben/nullstilling dokumenteres, kanskje tom bilder, og du har en rimelig garantitid til å få testet installasjonen godt.

Alternativ 2, kan være den kraftigere Mercruiseren som ble linket, men drev i tillegg til mer omfattende installasjon, gjør det vel vesentlig dyrere.

 

Takk for tilbakemelding. Håpet er at den skal kunne gje meg dei 3-4 knopene ekstra som eg treng for at fullasta båt skal plane uten å tyne motoren for mykje. Er det realistisk tru..? 

 

Mercruiseren kunne nok vore aktuell om den var solgt komplett med brukt transom og Bravo x3 drev..

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg kjøpe mercruiseren. Har transom og nytt Bravo 3X drev :smiley: Oppgradere fra 250 til 350 hk burde merkes.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...