Gullfisk Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Om sjøvannskretsen på den eksisterende motoren har så dårlig flow som fryktet, kan det være at du allerede mangler noe effekt av ladeluftkjøler. Bare en tanke som andre sikkert har bedre greie på, men i så fall er kanskje effektforskjellen til 42 størreenn på papiret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Vestlandssong skrev 1 time siden: Håpet er at den skal kunne gje meg dei 3-4 knopene ekstra som eg treng for at fullasta båt skal plane uten å tyne motoren for mykje. Er det realistisk tru..? Nå har jo KAD42 et ganske frynsete rykte, men oljedistribusjonshuset er kanskje byttet på denne? Mistenker uansett at du må opp på en KAD300 for å få den marsjfarten du ønsker. Teerex skrev 55 minutter siden: Da kan jeg kjøpe mercruiseren. Har transom og nytt Bravo 3X drev Oppgradere fra 250 til 350 hk burde merkes. Ja, og så slipper du å skru sammen den du har i kjelleren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 14.September.2021 Del på Facebook Svart 14.September.2021 Gullfisk skrev 15 minutter siden: Om sjøvannskretsen på den eksisterende motoren har så dårlig flow som fryktet, kan det være at du allerede mangler noe effekt av ladeluftkjøler. Tenkte det samme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 14.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2021 Komodo skrev 15 minutter siden: Nå har jo KAD42 et ganske frynsete rykte, men oljedistribusjonshuset er kanskje byttet på denne? Takk for tipset, det skal eg sjekke 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Nå er det vel flere som kjører med bryter på kompressoren i 42. Da kan den skrus helt av når det kjøres på sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 Marida skrev for 7 timer siden: Nå er det vel flere som kjører med bryter på kompressoren i 42. Da kan den skrus helt av når det kjøres på sakte fart. For å redusere støy? Støyer 42 meir enn 41P? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Kompressor på KAD er ikke lagd for kontinuerlig drift. Den jobber i området 1500-2000rpm ish. Derfor bra å kunne slå av kompressoren om man feks ligger i 8-12 knop i dårlig vær Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Vestlandssong skrev 58 minutter siden: For å redusere støy? Støyer 42 meir enn 41P? Kjøre du lenge i farts omtåde hvor kompressor er innkoblet, vil dette slite mye på den. Den er beregnet å slå inn for å hjelpe motor opp i turtall hvor Turbo tar over og kompressor da kobler ut. Så for skåne kompressor ved mye kjøring på lavt turtall kobler noen ut denne. Samt også for å slippe for lyden den genererer. Resten er likt som på 41 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Komodo skrev for 18 timer siden: Ja, og så slipper du å skru sammen den du har i kjelleren Slipper nok ikke det, må bruke den som delbetaling. Men vent.. den er jo faktisk verd mere i deler enn sammenskrudd Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 15.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2021 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Kompressor på KAD er ikke lagd for kontinuerlig drift. Den jobber i området 1500-2000rpm ish. Derfor bra å kunne slå av kompressoren om man feks ligger i 8-12 knop i dårlig vær Greit å vite, og interessant. 👍 Vil påstå at det å rusle av gårde i 8 knop er temmelig vanlig når ein har god tid, så litt pussig hvis motoren ikkje er bygd for å tåle det. Er det ikkje eit relé ein kan skru på for å justere korti den kobler inn/ut? Evt berre koble den heilt ut permanent? Eg har minimalt med planingsterskel og har egentlig aldri savna kompressor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Vestlandssong skrev 10 minutter siden: .... Evt berre koble den heilt ut permanent? Eg har minimalt med planingsterskel og har egentlig aldri savna kompressor. Det kan godt være at du kan klare deg godt uten.. og da kan du demontere den, blende inn og ut. fjerne reima, selge kompressoren og kjøpe diesel for pengene Det å bli kvitt den reima reduserer jo risikoen for å bli stående en uke av ferien mens en venter på deler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.September.2021 Del på Facebook Svart 15.September.2021 Detkommer an på drevets utveksling og propell. Kompressoren er styrt av turtallet. 7 knop kan være ok, 9 knop ikke. Varierer fra båttype tul båttype Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 dieselfan skrev for 14 timer siden: Det kan godt være at du kan klare deg godt uten.. og da kan du demontere den, blende inn og ut. fjerne reima, selge kompressoren og kjøpe diesel for pengene Det å bli kvitt den reima reduserer jo risikoen for å bli stående en uke av ferien mens en venter på deler... ..og når man fjerner denne på kad42/43 så er man tilbake på en god gammel 41-motor igjen hk-messig :) *kompressor ligger vel inne fra ca. 1700-2500rpm+ for å hjelpe endel båttyper over 'humpa'(og bråker MYE) Viksund 310'en har svært lite behov for ekstrahjelp, kompressoren vil bare gi litt raskere akselerasjon fra snekkefart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 16.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2021 Då er det endeleg avgjort! Det har vorte mange og lange dager og netter med grubling, men no står det endelig klart for meg. Eg beheldt den gamle motoren, og gjer så mykje av reperasjonen som mogleg sjølv. Det resterende får verkstaden heller ta. Eg takkar for alle gode råd og innspel som har leia meg fram til ein beslutning. Det føltes litt feigt, og nesten litt snobbete og berre skulle kjøpe seg bort frå problema. ;-) No skal eg bruke min gamle motor som "utdanning" og øvingsmotor, slik at eg står godt rusta når eg etter kvart går over til ein annan (brukt) motor. Så kan eg bruke god tid på å finne den rette motoren. Gjer eg noko feil på denne motoren så er det ikkje verdens undergang. Og eg har bestilt plass på land i 2 veker, slik at eg ikkje risikerer å senke skuta i prosessen. Planen er å gjere som eg har fått råd om her på forumet: -Skifte eksosbend - Rense varmeveksler - Rense intercooler - rense oljepumpe (?) - sjekke impeller, og pumpehus for slitasje. - Sjekke/skifte slanger Eg tek ut del for del og rigger garasjen om til verkstad. I denne prosessen er eg på særdeles uviss grunn, så me får sjå kordan det går. Skal laste ned service manual og bruke både forumet og YouTube. @Okkaby, det eksosbendet du nevnte frå boatparts. Det er vel ikkje original VP-del. Betyr det noko? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 @Vestlandssong ja er det fra boatparts. Er ikke originalt nei. Men til dette har det ikke noe å si. Det passet perfekt å er en enkel konstruksjon. Originalt koster mer enn dobbelt å tære bort like fort. Bare husk å få det rette da drev motor vel har to slanger innpå. Aksel har kun en slange innpå. Du må vel ha det med studs rett ut mot styrbord fra bendet. Ellers bør du melde eeg inn på Facebook gruppa. Du kan få uvurderlig mye hjelp der når du går igang. Oljepumpe bør byttes til oljekjøler i listen din.😉 Evt bytte fjøre i oljefordelingshuset. De koster noen få kr å sørger for du får topp oljetrykk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 16.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2021 Okkaby skrev 4 minutter siden: @Vestlandssong ja er det fra boatparts. Er ikke originalt nei. Men til dette har det ikke noe å si. Det passet perfekt å er en enkel konstruksjon. Originalt koster mer enn dobbelt å tære bort like fort. Bare husk å få det rette da drev motor vel har to slanger innpå. Aksel har kun en slange innpå. Du må vel ha det med studs rett ut mot styrbord fra bendet. Ellers bør du melde eeg inn på Facebook gruppa. Du kan få uvurderlig mye hjelp der når du går igang. Oljepumpe bør byttes til oljekjøler i listen din.😉 Evt bytte fjøre i oljefordelingshuset. De koster noen få kr å sørger for du får topp oljetrykk. Topp, tusen takk. Då går eg for denne. 👍 Ojekjøler ja, hehe. Gjekk litt fort der visst. Er medlem av gruppa på Facebook, kan godt tenkes eg kjem til å søke råd der også ja 🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Vestlandssong skrev 11 minutter siden: Topp, tusen takk. Då går eg for denne. 👍 Ojekjøler ja, hehe. Gjekk litt fort der visst. Er medlem av gruppa på Facebook, kan godt tenkes eg kjem til å søke råd der også ja 🙂 Er nok ikke noen plass med mer kunnskap om volvo motor enn der. Å det er ekstremt mye kunnskap om disse 41 dyrene. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Vestlandssong skrev for 2 timer siden: Eg beheldt den gamle motoren, og gjer så mykje av reperasjonen som mogleg sjølv. Det resterende får verkstaden heller ta. Eg takkar for alle gode råd og innspel som har leia meg fram til ein beslutning. Det føltes litt feigt, og nesten litt snobbete og berre skulle kjøpe seg bort frå problema. ;-) No skal eg bruke min gamle motor som "utdanning" og øvingsmotor, slik at eg står godt rusta når eg etter kvart går over til ein annan (brukt) motor. Så kan eg bruke god tid på å finne den rette motoren. Det synes jeg var en fornuftig beslutning. Da slipper du å risikere å hoppe i et forhastet motorbytte som du ikke blir fornøyd med på sikt. Plutselig dukker det opp en perfekt pakke med motor og drev, da kan du slå til. Når deg gjelder det med å gjøre om garasjen til verksted og bruke motoren som egenutdanning, så er heller ikke det den dummeste beslutningen. Når jeg gjør en jobb for meg selv pleier jeg å tenke litt på at siden jeg sparer penger på å ikke sette bort jobben, kan jeg koste på meg å kjøpe premium verktøy og materialer. Tenk litt på det når du skal skru selv. Rigg deg til med en skikkelig arbeisbenk (hvis du ikke har det alt), ei god skrustikke som gaper godt, og kjøp skikkelig verktøy etterhvert som behovet melder seg. Mye bra å få billig på Biltema, men enkelte ting må du kjøpe andre steder. Verktøyet får du bruk for flere ganger, og siden du gjør jobben selv kan du betrakte verktøyet som gratis Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 16.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2021 Komodo skrev 43 minutter siden: Det synes jeg var en fornuftig beslutning. Da slipper du å risikere å hoppe i et forhastet motorbytte som du ikke blir fornøyd med på sikt. Plutselig dukker det opp en perfekt pakke med motor og drev, da kan du slå til. Når deg gjelder det med å gjøre om garasjen til verksted og bruke motoren som egenutdanning, så er heller ikke det den dummeste beslutningen. Når jeg gjør en jobb for meg selv pleier jeg å tenke litt på at siden jeg sparer penger på å ikke sette bort jobben, kan jeg koste på meg å kjøpe premium verktøy og materialer. Tenk litt på det når du skal skru selv. Rigg deg til med en skikkelig arbeisbenk (hvis du ikke har det alt), ei god skrustikke som gaper godt, og kjøp skikkelig verktøy etterhvert som behovet melder seg. Mye bra å få billig på Biltema, men enkelte ting må du kjøpe andre steder. Verktøyet får du bruk for flere ganger, og siden du gjør jobben selv kan du betrakte verktøyet som gratis Ja, det trur eg er ein god idé. Etter eg fekk hus og hage har eg kome meg litt på dette. Før kjøpte eg som regel det billigaste, men angra nesten kvar gong. Eg syns fortsatt det er vanskelig å unne meg det aller dyraste, men eg har begynt å gå for medium+. Så det går framover 😂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Vestlandssong skrev for 3 timer siden: @Okkaby, det eksosbendet du nevnte frå boatparts. Det er vel ikkje original VP-del. Betyr det noko? Det tyder vel at kvaliteten er betre Eg har opplevd "koks" rett innanfor bendet. Om du trur at bendet er tett kan det kanskje vera pengar å spara på å ta av bendet, og inspisera det, før du kjøper nytt? Eg hadde føyd ny stoppekran på jobbelista. To veker går fort. Kanskje lurt å ha høve til å ha båten på land lengre, om det blir naudsynt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 16.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2021 Ask skrev for 2 timer siden: Eg hadde føyd ny stoppekran på jobbelista. Kanalkaptein posta bilete av krana si. Ei kran rett på transom. Det er vel den tryggeste løysinga, men ikkje så enkelt å montere sjølv? Tenker du ei vanleg stoppekran festa til sjøvannspumpehuset vil gjere susen? Eller kanskje midt på slangen mellom transom og sjøvannspumpe, der det ser ut til å være ein skjøt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Eg er seglbåtmann, og kjenner ikkje så godt til motorbåtar som din. Jo nærare havet krana er montert, jo betre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Går det ikke å blende det inntak via drev, og så montere vanlug bunnventil med kran? Er jo mye bedre løsning som det går å bruke/stenge raskt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 16.September.2021 Del på Facebook Svart 16.September.2021 Okkaby skrev 19 minutter siden: Går det ikke å blende det inntak via drev, og så montere vanlug bunnventil med kran? Er jo mye bedre løsning som det går å bruke/stenge raskt. Jeg kjenner ikke dette drevet, men noen ganger kjøler vannet drevet på vei inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 Vestlandssong skrev for 9 timer siden: ... Eller kanskje midt på slangen mellom transom og sjøvannspumpe, der det ser ut til å være ein skjøt? Vi monterte en treveisventil der på forrige båt, gir mulighet til å enkelt spyle ut sjøvannskjøling med ferskvann iblant; suge fra en dunk på tomgang eks. , eller systemrens/descaler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.