Jump to content

Mulig motorbytte på Viksund St Cruz


Vestlandssong

Recommended Posts

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Håpet er at den skal kunne gje meg dei 3-4 knopene ekstra som eg treng for at fullasta båt skal plane uten å tyne motoren for mykje. Er det realistisk tru..? 

Nå har jo KAD42 et ganske frynsete rykte, men oljedistribusjonshuset er kanskje byttet på denne? Mistenker uansett at du må opp på en KAD300 for å få den marsjfarten du ønsker. 

 

 

Teerex skrev 55 minutter siden:

Da kan jeg kjøpe mercruiseren. Har transom og nytt Bravo 3X drev :smiley: Oppgradere fra 250 til 350 hk burde merkes.

Ja, og så slipper du å skru sammen den du har i kjelleren :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 58 minutter siden:

 

For å redusere støy? Støyer 42 meir enn 41P?

Kjøre du lenge i farts omtåde hvor kompressor er innkoblet, vil dette slite mye på den. Den er beregnet å slå inn for å hjelpe motor opp i turtall hvor Turbo tar over og kompressor da kobler ut.

Så for skåne kompressor ved mye kjøring på lavt turtall kobler noen ut denne. Samt også for å slippe for lyden den genererer.

 

Resten er likt som på 41

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Ja, og så slipper du å skru sammen den du har i kjelleren :giggle:

 Slipper nok ikke det, må bruke den som delbetaling.

Men vent.. den er jo faktisk verd mere i deler enn sammenskrudd :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Kompressor på KAD er ikke lagd for kontinuerlig drift. Den jobber i området 1500-2000rpm ish. Derfor bra å kunne slå av kompressoren om man feks ligger i 8-12 knop i dårlig vær

 

Greit å vite, og interessant. 👍 Vil påstå at det å rusle av gårde i 8 knop er temmelig vanlig når ein har god tid, så litt pussig hvis motoren ikkje er bygd for å tåle det. Er det ikkje eit relé ein kan skru på for å justere korti den kobler inn/ut? Evt berre koble den heilt ut permanent? Eg har minimalt med planingsterskel og har egentlig aldri savna kompressor.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 10 minutter siden:

.... Evt berre koble den heilt ut permanent? Eg har minimalt med planingsterskel og har egentlig aldri savna kompressor.

Det kan godt være at du kan klare deg godt uten.. og da kan du demontere den, blende inn og ut. fjerne reima, selge kompressoren og kjøpe diesel for pengene :yesnod: 

Det å bli kvitt den reima reduserer jo risikoen for å bli stående en uke av ferien mens en venter på deler...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Det kan godt være at du kan klare deg godt uten.. og da kan du demontere den, blende inn og ut. fjerne reima, selge kompressoren og kjøpe diesel for pengene :yesnod: 

Det å bli kvitt den reima reduserer jo risikoen for å bli stående en uke av ferien mens en venter på deler...

 

..og når man fjerner denne på kad42/43 så er man tilbake på en god gammel 41-motor igjen hk-messig  :)

 

*kompressor ligger vel inne fra ca. 1700-2500rpm+ for å hjelpe endel båttyper over 'humpa'(og bråker MYE)

Viksund 310'en har svært lite behov for ekstrahjelp, kompressoren vil bare gi litt raskere akselerasjon fra snekkefart

Link to post
Share on other sites

Då er det endeleg avgjort!


Det har vorte mange og lange dager og netter med grubling, men no står det endelig klart for meg.

 

Eg beheldt den gamle motoren, og gjer så mykje av reperasjonen som mogleg sjølv. Det resterende får verkstaden heller ta. Eg takkar for alle gode råd  og innspel som har leia meg fram til ein beslutning. 

 

Det føltes litt feigt, og nesten litt snobbete og berre skulle kjøpe seg bort frå problema. ;-) No skal eg bruke min gamle motor som "utdanning" og øvingsmotor, slik at eg står godt rusta når eg etter kvart går over til ein annan (brukt) motor. Så kan eg bruke god tid på å finne den rette motoren. 

Gjer eg noko feil på denne motoren så er det ikkje verdens undergang. Og eg har bestilt plass på land i 2 veker, slik at eg ikkje risikerer å senke skuta i prosessen.

 

Planen er å gjere som eg har fått råd om her på forumet:

 

-Skifte eksosbend
- Rense varmeveksler
- Rense intercooler
- rense oljepumpe (?) 
- sjekke impeller, og pumpehus for slitasje.
- Sjekke/skifte slanger 

 

Eg tek ut del for del og rigger garasjen om til verkstad. 
I denne prosessen er eg på særdeles uviss grunn, så me får sjå kordan det går. Skal laste ned service manual og bruke både forumet og YouTube.

 

@Okkaby, det eksosbendet du nevnte frå boatparts. Det er vel ikkje original VP-del. Betyr det noko? 

Link to post
Share on other sites

@Vestlandssong ja er det fra boatparts. Er ikke originalt nei. Men til dette har det ikke noe å si. Det passet perfekt å er en enkel konstruksjon. Originalt koster mer enn dobbelt å tære bort like fort.

 

Bare husk å få det rette da drev motor vel har to slanger innpå. Aksel har kun en slange innpå. Du må vel ha det med studs rett ut mot styrbord fra bendet.

 

Ellers bør du melde eeg inn på Facebook gruppa. Du kan få uvurderlig mye hjelp der når du går igang.

Oljepumpe bør byttes til oljekjøler i listen din.😉

Evt bytte fjøre i oljefordelingshuset. De koster noen få kr å sørger for du får topp oljetrykk.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 4 minutter siden:

@Vestlandssong ja er det fra boatparts. Er ikke originalt nei. Men til dette har det ikke noe å si. Det passet perfekt å er en enkel konstruksjon. Originalt koster mer enn dobbelt å tære bort like fort.

 

Bare husk å få det rette da drev motor vel har to slanger innpå. Aksel har kun en slange innpå. Du må vel ha det med studs rett ut mot styrbord fra bendet.

 

Ellers bør du melde eeg inn på Facebook gruppa. Du kan få uvurderlig mye hjelp der når du går igang.

Oljepumpe bør byttes til oljekjøler i listen din.😉

Evt bytte fjøre i oljefordelingshuset. De koster noen få kr å sørger for du får topp oljetrykk.

 

Topp, tusen takk. Då går eg for denne. 👍

Ojekjøler ja, hehe. Gjekk litt fort der visst. Er medlem av gruppa på Facebook, kan godt tenkes eg kjem til å søke råd der også ja 🙂

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 11 minutter siden:

 

Topp, tusen takk. Då går eg for denne. 👍

Ojekjøler ja, hehe. Gjekk litt fort der visst. Er medlem av gruppa på Facebook, kan godt tenkes eg kjem til å søke råd der også ja 🙂

Er nok ikke noen plass med mer kunnskap om volvo motor enn der. Å det er ekstremt mye kunnskap om disse 41 dyrene. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

Eg beheldt den gamle motoren, og gjer så mykje av reperasjonen som mogleg sjølv. Det resterende får verkstaden heller ta. Eg takkar for alle gode råd  og innspel som har leia meg fram til ein beslutning. 

 

Det føltes litt feigt, og nesten litt snobbete og berre skulle kjøpe seg bort frå problema. ;-) No skal eg bruke min gamle motor som "utdanning" og øvingsmotor, slik at eg står godt rusta når eg etter kvart går over til ein annan (brukt) motor. Så kan eg bruke god tid på å finne den rette motoren.

Det synes jeg var en fornuftig beslutning. Da slipper du å risikere å hoppe i et forhastet motorbytte som du ikke blir fornøyd med på sikt. Plutselig dukker det opp en perfekt pakke med motor og drev, da kan du slå til.

 

Når deg gjelder det med å gjøre om garasjen til verksted og bruke motoren som egenutdanning, så er heller ikke det den dummeste beslutningen. Når jeg gjør en jobb for meg selv pleier jeg å tenke litt på at siden jeg sparer penger på å ikke sette bort jobben, kan jeg koste på meg å kjøpe premium verktøy og materialer. Tenk litt på det når du skal skru selv. Rigg deg til med en skikkelig arbeisbenk (hvis du ikke har det alt), ei god skrustikke som gaper godt, og kjøp skikkelig verktøy etterhvert som behovet melder seg. Mye bra å få billig på Biltema, men enkelte ting må du kjøpe andre steder. Verktøyet får du bruk for flere ganger, og siden du gjør jobben selv kan du betrakte verktøyet som gratis :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 43 minutter siden:

Det synes jeg var en fornuftig beslutning. Da slipper du å risikere å hoppe i et forhastet motorbytte som du ikke blir fornøyd med på sikt. Plutselig dukker det opp en perfekt pakke med motor og drev, da kan du slå til.

 

Når deg gjelder det med å gjøre om garasjen til verksted og bruke motoren som egenutdanning, så er heller ikke det den dummeste beslutningen. Når jeg gjør en jobb for meg selv pleier jeg å tenke litt på at siden jeg sparer penger på å ikke sette bort jobben, kan jeg koste på meg å kjøpe premium verktøy og materialer. Tenk litt på det når du skal skru selv. Rigg deg til med en skikkelig arbeisbenk (hvis du ikke har det alt), ei god skrustikke som gaper godt, og kjøp skikkelig verktøy etterhvert som behovet melder seg. Mye bra å få billig på Biltema, men enkelte ting må du kjøpe andre steder. Verktøyet får du bruk for flere ganger, og siden du gjør jobben selv kan du betrakte verktøyet som gratis :thumbsup: 

 

Ja, det trur eg er ein god idé. Etter eg fekk hus og hage har eg kome meg litt på dette. Før kjøpte eg som regel det billigaste, men angra nesten kvar gong. Eg syns fortsatt det er vanskelig å unne meg det aller dyraste, men eg har begynt å gå for medium+. Så det går framover 😂

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 3 timer siden:

@Okkaby, det eksosbendet du nevnte frå boatparts. Det er vel ikkje original VP-del. Betyr det noko? 

Det tyder vel at kvaliteten er betre:smiley:

 

Eg har opplevd "koks" rett innanfor bendet. Om du trur at bendet er tett kan det kanskje vera pengar å spara på å ta av bendet, og inspisera det, før du kjøper nytt?

 

Eg hadde føyd ny stoppekran på jobbelista.

 

To veker går fort. Kanskje lurt å ha høve til å ha båten på land lengre, om det blir naudsynt?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

 

Eg hadde føyd ny stoppekran på jobbelista.

 

 

Kanalkaptein posta bilete av krana si. Ei kran rett på transom. Det er vel den tryggeste løysinga, men ikkje så enkelt å montere sjølv? Tenker du ei vanleg stoppekran festa til sjøvannspumpehuset vil gjere susen? Eller kanskje midt på slangen mellom transom og sjøvannspumpe, der det ser ut til å være ein skjøt? 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 9 timer siden:

... Eller kanskje midt på slangen mellom transom og sjøvannspumpe, der det ser ut til å være ein skjøt? 

 

Vi monterte en treveisventil der på forrige båt, gir mulighet til å enkelt spyle ut sjøvannskjøling med ferskvann iblant; suge fra en dunk på tomgang eks. , eller systemrens/descaler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...