Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

I samme slengen vil eg også benytte anledningen til å takke alle andre for sine bidrag, sjølv om prosjektet ikkje er avslutta endå. Uvurderlig hjelp! :thumbsup: Hadde aldri satt i gang dette utan Båtforumet, heilt fantastisk at dette finst. :smiley: Og så håper eg at eg i framtida også kan være med å bidra til å hjelpe andre som får utfordringar som eg kan relatere til. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Om du demontere manifold, så rengjør alt grundig. Så ta den med til et verksted som driver med sveising. Så tar de raskt en penetrant sjekk for sprekker om du mistenker sprekk. 

Rød spray først. Tørk bort, så hvit spray. Da vil område med sprekk farge den hvite rød.

Dette litt enkelt forklart. Mye mulig det lokale VP verksted også har utsty for dette.

Her ser du toppen til 41 med rød spray. Finner ikke igjen bilde med hvit spray.

IMG_20190913_112312.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 23 minutter siden:

Om du demontere manifold, så rengjør alt grundig. Så ta den med til et verksted som driver med sveising. Så tar de raskt en penetrant sjekk for sprekker om du mistenker sprekk. 

Rød spray først. Tørk bort, så hvit spray. Da vil område med sprekk farge den hvite rød.

Dette litt enkelt forklart. Mye mulig det lokale VP verksted også har utsty for dette.

Her ser du toppen til 41 med rød spray. Finner ikke igjen bilde med hvit spray.

IMG_20190913_112312.jpg

 

Hmm, eg var ikkje klar over at det var så mykje som måtte av. Trudde det berre var den delen som er øverst i bildet ditt eg trengte å skru av. Då vart det jo fort litt meir komplisert enn eg såg for meg. 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 5 timer siden:

 

Hmm, eg var ikkje klar over at det var så mykje som måtte av. Trudde det berre var den delen som er øverst i bildet ditt eg trengte å skru av. Då vart det jo fort litt meir komplisert enn eg såg for meg. 

Du trenger ikke å ta av toppen for å ta av eksosmanifold. Var kun et eksempel på sjekk for sprekker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har skiftet toppakning på en slik motor . Der var det lekkasje mellom eksosmanifold og topp. Tipper at dersom du skrur av eksosmanifolden så vil du se lekkasjen. Koster ikke allverden med nye pakninger heller.

https://solheim-diesel.marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Diesel+Engines&product=AD41P-A&catalog=7742700&img=52024.png&header=Induction+and+Exhaust+Manifold&section=54169217

Link to post
Share on other sites

Det må da være mulig å lokalisere lekkasjen før man begynner å skru. Lommespeil og godt lys er nyttige verktøy til slikt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

bredekaede skrev for 3 timer siden:

Har skiftet toppakning på en slik motor . Der var det lekkasje mellom eksosmanifold og topp. Tipper at dersom du skrur av eksosmanifolden så vil du se lekkasjen. Koster ikke allverden med nye pakninger heller.

https://solheim-diesel.marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Diesel+Engines&product=AD41P-A&catalog=7742700&img=52024.png&header=Induction+and+Exhaust+Manifold&section=54169217

 

Stemmer det at det berre er den delen som er festa til turboen som må av? Og pakningene det kan være lekkasje i er nr 17, 18 og 19? 

Må turboen også av, eller kan ein berre løsne dei fire boltene og la turboen henge igjen på eksosbendet og oljerør? 

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Det må da være mulig å lokalisere lekkasjen før man begynner å skru. Lommespeil og godt lys er nyttige verktøy til slikt. 

 

Ja, eg vegrer meg for å gå i gang med slikt arbeid utan å vite om det faktisk vil nytte. Skal bruke meir tid på å forsøke å finne kjelda til lekkasjen før eg gjer noko meir. 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 11 timer siden:

 

Stemmer det at det berre er den delen som er festa til turboen som må av? Og pakningene det kan være lekkasje i er nr 17, 18 og 19? 

Må turboen også av, eller kan ein berre løsne dei fire boltene og la turboen henge igjen på eksosbendet og oljerør? 

 

 

 

Turbo kan henge på eksobend ja. Men da må du kjøpe nye pakning til turbo. Den stål pakning som sitter mellom turbo å manifold. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

bredekaede skrev On 22.10.2021 at 20.08:

Turboen kan sitte på. Da slipper du å kjøpe ny pakning til den.

 

Okkaby skrev On 22.10.2021 at 22.34:

Turbo kan henge på eksobend ja. Men da må du kjøpe nye pakning til turbo. Den stål pakning som sitter mellom turbo å manifold. 

 

Ettersom eg akkurat har montert ny turbo og opplevde dette som ein ganske knotete og tidkrevende jobb så vil eg helst sleppe å måtte gjere dette på nytt. Løsne av 4 bolter fra manifolden og skifte pakning virker mykje enklare. Det må ny pakning til når turboen vert løsna av, sjølv om den som sit der no berre er 3 veker gamal?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 15 minutter siden:

 

 

Ettersom eg akkurat har montert ny turbo og opplevde dette som ein ganske knotete og tidkrevende jobb så vil eg helst sleppe å måtte gjere dette på nytt. Løsne av 4 bolter fra manifolden og skifte pakning virker mykje enklare. Det må ny pakning til når turboen vert løsna av, sjølv om den som sit der no berre er 3 veker gamal?

Er ikke anbefalt å bruke samme pakning om igjen nei. Er stål pakning som du vil slite med å få tett igjen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Vist du ser på bilde lenger oppe så henger turbo på eksosmanifold, da slipper du å skifte stålpakning mellom turbo og manifold, stålpakningen mellom turbo og eksosbend kan brukes på nytt. Du har en lekkasje der vannet kommer ut og havner i bunn av båten, da bør du ikke begynne å demontere før du lokaliserer lekkasjen, la det leke frem til du har lokalisert skaden. Du har ingen garanti for å få dette tett før du vet hva som feiler. Mye verre å finne ut av dette vist du hadde hatt en lekkasje som forsvant inn i manifold eller motor og husk bruk av lurium er ingen repprasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I dag oppdaga eg noko eg ikkje likte, på eksosbendet eg nettopp monterte (3 mnd sidan). Som biletene viser har bendet byrja rusta i nederste del. Det har også rent litt rustvatn ned langs gummibelgen. Kan sjå ut som det stammer fra den delen som er nedi belgen. Eg lakkerte heile utsida av delen, først med kvit primer og deretter grønn Volvo-lakk. Mulig lakken kan ha hefta for dårlig og har flassa av, kanskje.

 

Bør eg være bekymra, på kort sikt? Eg tenker kanskje eg burde fått båten på land og kikka på dette før den planlagte vårpussen i mai.

 

 

DF6E6D16-DD45-4B17-B836-908EDE7124DB.jpeg

2A4B591F-7375-47E9-828B-82C49EF8D1AB.jpeg

A96C1D27-D038-4FDE-A872-3A33FF9742BC.jpeg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...