Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

Tørk opp under motor og legg noe gråpapir eller tilsvarende under, da har du en mulighet til å se hvor dryppene kommer ned.

Utfordringen er at det kan renne på motoren vekk fra lekkasjepunkt, men det bør forenkle letingen etter lekkasjene.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev for 11 timer siden:

Har du varmtvannstank og defroster i kjølekretsen? 

I så fall så blir volumet kjølevæske større og dermed også mer væske som ekspandere med høyere temperatur.

På den forrige motoren monterte jeg en litt større ekspansjonstank slik at jeg kunne se kjølevannet selv med den ekstra mengden kjølevæske.

 

 

Ja, har begge deler. Kan du forklare dette litt nærmere, veit ikkje heilt om eg skjønte det med å kunne sjå kjølevatnet? Er det ikkje den vanlige kjølevannstanken på motoren du sikter til? 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Du har sjekket at det ikke kommer ut væske fra sladrehullet på sirkulasjonspumpa(kjølevannspumpa)?

Er denne sliten, så vil du få lekkasje der.

Ellers kan du når det er tørt/rent under motor legge ned papir/duk som dekker hele området. Så vil du etter tur, ser hvor vannet kom ned først. Da blir det enklere å lete på motor.

 

Ellers så er jo disse motorer kjente for sin idiotiske design mellom pumpe å termostathus. skal utrolig lite til for å få lekkasje der.

 

Takk for tips, dette skal eg sjekke ut og prøve 🙂👍

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei. 

 

Flott tråd, og du har god grunn til å vera nøgd med deg sjølv!

 

Når det gjeld det lause luftfilteret så er det slike konstruksjonar som gjer at eg meiner at mange VP har grunnleggande dårleg konstruksjon. Kvifor har dei eigentleg bygd motoren slik? 

 

God tur i morgon! 

 

Ja, einig med deg. Syns det verkar som ein litt dårleg patent. Også før eg starta arbeidet oppdaga eg at filteret sat laust, så det er tydelig at også forrige eigar har slitt med å få dette til å sitte skikkelig. Eg får berre følge litt med på det. 

 

Og takk for det! 🙂

Link to post
Share on other sites

Det er ingen umiddelbar krise on luftfilter hopper av. Lite støv og skadelige partikler i en båt. Men noe er det alltids. Men langt fra så mye som en bil på støvete grusveier feks. 

Kan du surre litt vulke tape på flensen, slik at den ikke er så glatt?

Som du så av ditt gamle filter, så er det jo kjekt at det sitter fastmontert 🙂 Men motor havarerer ikke umiddelbart 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

 

Ja, einig med deg. Syns det verkar som ein litt dårleg patent. Også før eg starta arbeidet oppdaga eg at filteret sat laust, så det er tydelig at også forrige eigar har slitt med å få dette til å sitte skikkelig. Eg får berre følge litt med på det. 

 

Og takk for det! 🙂

Hei. 

 

Ein kan jo spørja kvifor VP har slike dårlege løysingar på motorane sine? 

Dei må jo veta betre. 

Gjer dei det for å plaga kundane? 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 15 minutter siden:

Hei. 

 

Ein kan jo spørja kvifor VP har slike dårlege løysingar på motorane sine? 

Dei må jo veta betre. 

Gjer dei det for å plaga kundane? 

Du må huske på at dette er motore som ble designet på 80/90 tallet. Så er sikkert bedre løsning på D motorer.

 

Når det er sagt, så sitter luftfilter dønn solid på min 41. Men jfg har et KN sports filter å ikke vp sitt originale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Når man øker volum av total mengdekjølevæske som sirkulerer i kretsen som følge av defroster og varmtvannstank så er det %-vis mindre plass, les luft, for utvidelse som følge av økt temperatur. 

Hvis man da fyller opp denne tanken til normalt nivå på kald motor så vil man erfare at motoren vil spytte ut litt når den blir varm. Hvis du ikke etterfyller kjølevæske etter at den har spyttet ut det overskytende så vil problemet forhåpentligvis forsvinne.

Men da kanskje nivået så lavt i ekspansjonstanken at du ikke klarer å se nivå når motoren er kald, og av den grunn så etterfyller man for sikkerhets skyld, og da vil motoren igjen spytte ut overskytende når den blir varm.

Hvis du har en litt større tank så gir det større volum som kan trykksettes uten at motoren spytter ut væske.

 

Jeg vet ikke om dette ble forståelig, men hvis ikke så må du gjerne spørre igjen.....

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev 15 minutter siden:

Ser ut som VP har brukt ulike luftfilterhus på 41p. Mine er av metall, som er festet med skruer i tillegg til klemme. 1997 mod. 
4B711F42-1402-48A4-A9A1-1B2A08744E3B.jpeg.9b0f76a168c5829b0b7dce8cabd35abc.jpeg

Var samme originalt på min 41a før jeg bytta. Har nu et som kan vaskes.

Men ser din ekspansjonstank ser noe mindre ut enn min. Så tydeligvis også brukt forskjellige løsninger der(som så mye annet på disse motorene)

 

Ellers kan jo @Vestlandssong prøve å stenge kraner ut fra motor til vv å defroster. Da vil ikke dette påvirke systemet under en test.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kortvarig glede... Eg må dessverre holde liv i denne tråden litt til, då det kan sjå ut til at eg har konkludert litt for tidlig. Har no reist ca 20 nm på tur i dag, marsjfart 3500 rpm store deler av tida. Temperaturen låg på 90 grader, noko eg meiner er litt meir enn i går. 

Når me kom til kai og hadde fortøyd, lot eg motoren gå på tomgang i minst 15 minutt. Då gjekk ikkje temperaturen så mykje ned som eg trudde den skulle. Den la seg på 82-83 grader, og der vart den liggende. 

 

Dette i motsetning til etter prøveturen i går, der temperaturen sank til rundt 50 grader ganske kjapt etter fortøyning. I går var også varmeveksleren så vidt lunken, mens kjølevannslangen på toppen av varmeveksler var varm. I dag var begge deler svært varme. 

 

Eg fekk altså allerede brukt for min nye stengeventil, og kunne no åpne impellerhuset. Eg tenkte kanskje Impelleren var slitt på grunn av hakkene i huset, men Impelleren såg heilt fin ut. Tok den ikkje ut men inspiserte med lommelykt. 

 

Eg kjørte nok motoren med hard belastning over lengre tid i dag enn i går, så det kan vel muligens forklare denne forskjellen frå i går til i dag. 

 

Det er kansje ingen veg utenom å skifte sjøvannspumpa da? 🤔

IMG_20210918_114716.jpg

IMG_20210918_114634.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut i fra det bildet viser hadde jeg ikke vært veldig bekymret fra råvannspumpa. 

Jeg ville begynt med å plukke ut termostaten. Ser hvordan temperaturen artet seg da. Da vil du få svar på om du har nok kjølekapasistet i systemet totalt sett. Hvis du fortsatt sliter med temp så kan du se på pumpa... 

På forrige motor måtte jeg bore et lite hull på termostaten for å få mer stabil temperatur under drift. 

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 22 minutter siden:

 

Nei, har ikkje gjort noko med den. Har du tilfeldigvis eit bilde av korleis den ser ut? 🙂

Den sitter under termostathus inn på selve blokka. 

Du  får repsett til denne. Men kan være litt trikky å få til å montere lager på akslingen. Fort gjort å måtte rykke tilbake til start med nytt repsett. Så anbefales å kjøpe med verktøyet som flere selger med dette kittet. Eller få et VP verksted til å overhale den gamle for deg, da de har rette verktøy. Er et sladre hull på disse. Der lekker det om den er sliten. Så du bør også sjekke det.

Håper link fungere til delenummer.

https://webshop.kbm.no/explodedview?category=Marine+Diesel+Engines&product=TAMD41P&catalog=7742700&img=50515.png&header=Repair+Kit+for+Waterpump+23059414&section=54165248

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Efter att ha tittat på bilderna i din sjövattenpump skulle jag renoverat den med nya packboxar och ny kam då den är sliten av stenen. Packboxen som syns är ganska rostig i fjädern och det kan suga tjuvluft där då. 

Jag renoverade min på försommaren då jag inte kunde köra på fullvarv utan att den ville börja koka. Jag bytte kammen, packboxarna samt locket och nu får jag inte upp temperaturen till mer än 92 gr på fullare och den sjunker snabbt ned till ca 78 gr på låga varv ~1200 rpm 

Redigert av 1stPeregrine
Stavfel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev for 4 timer siden:

Når man øker volum av total mengdekjølevæske som sirkulerer i kretsen som følge av defroster og varmtvannstank så er det %-vis mindre plass, les luft, for utvidelse som følge av økt temperatur. 

Hvis man da fyller opp denne tanken til normalt nivå på kald motor så vil man erfare at motoren vil spytte ut litt når den blir varm. Hvis du ikke etterfyller kjølevæske etter at den har spyttet ut det overskytende så vil problemet forhåpentligvis forsvinne.

Men da kanskje nivået så lavt i ekspansjonstanken at du ikke klarer å se nivå når motoren er kald, og av den grunn så etterfyller man for sikkerhets skyld, og da vil motoren igjen spytte ut overskytende når den blir varm.

Hvis du har en litt større tank så gir det større volum som kan trykksettes uten at motoren spytter ut væske.

 

Jeg vet ikke om dette ble forståelig, men hvis ikke så må du gjerne spørre igjen.....

 

Takk, trur eg skjønte dette ja. 🙂 Betyr det at det ikkje er skadelig for motoren å kjøre med kjølevæskenivå godt under "min", så lenge temperaturmåler på instrumentpanelet ikkje går i taket? 

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 22 minutter siden:

Maskindeler,Drevservice på Fiskarstrand bruker å ha god pris på Sjøvannspumpe til 40 serien.

Ville kjøpt ut måler for å sjekke temperaturen. Då kan du måle på blokka, sjøvannspumpe,inn på eksosbend.Du kan også måle temp inn,og ut av kjølere 

 

 

Viksund 830 skrev 9 minutter siden:

Enig med Jakob T. 

Jeg har gjort samme jobben på en eldre traktor, og da kjøpte jeg et IR termometer på biltema som gjorde jobben. 

DSC_0016.JPG.4e7ed2aa875df5349f71cd8ae72170cd.JPG

 

DSC_0075_7.JPG.060fe94ada0933de29f3d9ce5a7f094e.JPG

 

Ja, kan godt kjøpe ein slik og måle tempen ulike stader. Er idéen då at problemet ligg der temperaturen er høgast? 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 minutt siden:

 

Takk, trur eg skjønte dette ja. 🙂 Betyr det at det ikkje er skadelig for motoren å kjøre med kjølevæskenivå godt under "min", så lenge temperaturmåler på instrumentpanelet ikkje går i taket? 

Forsåvidt, men du har da ikke mulighet til å kontrollere om du har tilstrekkelig kjølevæske. 

Hvis du etterfyller samme mengden til min nivå hver gang, så tilsier det at motoren spytter ut like mye hver gang, da ville jeg sett om det stoppet hvis du ikke etterfylte. 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på bildene ville jeg gjort noe med sjøvannspumpen. Vanskelig å se hvor mye skade det er på impellerhuset. Men ser at simringene dine er helt ferdig. Fjerene er rustne og har mistet sin funksjon. Tipper du drar falskluft der. 
spørsmålet er om du bør bytte hele greia eller bare overhale med ny aksling og nye simringer. Finnes vel slike overhalingssett.

Link to post
Share on other sites

1stPeregrine skrev 1 time siden:

nya packboxar och ny kam då den är sliten av stenen

Hvis det er mulig å bytte kammen ville jeg nok gjort det. Vet ikke om det også er mulig å spenne opp pumpehuset i en dreiebenk og subbe av et par tre tiere? Den overflata der er jo ikke god. Videre har jeg mistet litt kontroll på hva du har renset, men er det noe poeng å kjøre systemrens på hele motoren i tillegg til det som er gjort?

 

Ellers vil jeg takke for en fin tråd og et godt arbeid :thumbsup: Vil tro denne tråden er nyttig for mange. 

Link to post
Share on other sites

1stPeregrine skrev for 2 timer siden:

Efter att ha tittat på bilderna i din sjövattenpump skulle jag renoverat den med nya packboxar och ny kam då den är sliten av stenen. Packboxen som syns är ganska rostig i fjädern och det kan suga tjuvluft där då. 

Jag renoverade min på försommaren då jag inte kunde köra på fullvarv utan att den ville börja koka. Jag bytte kammen, packboxarna samt locket och nu får jag inte upp temperaturen till mer än 92 gr på fullare och den sjunker snabbt ned till ca 78 gr på låga varv ~1200 rpm 

 

Komodo skrev 58 minutter siden:

Hvis det er mulig å bytte kammen ville jeg nok gjort det. Vet ikke om det også er mulig å spenne opp pumpehuset i en dreiebenk og subbe av et par tre tiere? Den overflata der er jo ikke god. Videre har jeg mistet litt kontroll på hva du har renset, men er det noe poeng å kjøre systemrens på hele motoren i tillegg til det som er gjort?

 

Ellers vil jeg takke for en fin tråd og et godt arbeid :thumbsup: Vil tro denne tråden er nyttig for mange. 

 

Eg trur ikkje det er mogleg å bytte kammen på pumpa mi. Eg ser ingen skjøter eller skruer. 

 

Eg har fortsatt ikkje rensa oljekjøleren. Det var jo dette med eventuelle impellerrester som kan ha ramla ut frå sjøvannsfilteret då eg drog dette ut litt på skrå første gongen. 

 

Tenker kanskje å prøve å spyle med hageslange gjennom systemet, frå slangen som går mellom intercooler og oljekjøler. For å sjå om eg kan skylle noko avfall opp igjen til impellerhuset (må då fjerne sjøvannsfilteret først). 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...