Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

_Bliss_ skrev 31 minutter siden:

 

Var den varm rett etter stans av motor, eller etter en stund? Når motor går skal ikke veksler bli så varm. Det er mye som tyder på dårlig sirkulasjon på sjøvannssiden.

 

Eg er ikkje 100% sikker på når eg kjente på den, men eg meiner det var like etter motoren var slått av. 

 

Ein annan ting eg gjorde annleis denne turen enn sist er at eg gjekk rett frå marsj fart over ganske lang tid, til sakte tomgangskjøring inn mot kaien. På den forrige turen kjørte eg motoren meir gradvis ned. Dette skal eg også prøve å gjere når eg skal heim i morgon. 

Link to post
Share on other sites

Glødepluggen skrev for 10 timer siden:

Hei, min Tamd41p 2001 mod ligger stabilt på 88-89 grader på 3500 rpm. Synker litt på tomgang, men ikke lavere enn 82-83 grader. 

Jeg ville vurdert å sjekke at instrument er riktig og deretter termostater. 

 

Takk for nyttig info 👍

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev for 12 timer siden:

Jeg ville som sagt bytta pumpa. Ser ut som den har fått hard medfart. Det ville gitt meg større ro i forhold til motoren hvertfall. Vil den spise opp impelleren grunnet slitasjen fra steinen? Vil den begynne å dra falskluft? Eller andre problem som akselbrudd? 

 

Takk for betrakninger. Skal sterkt vurdere dette, men vil prøvekjøre litt meir før eg bestemmer meg. 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev On 11.10.2021 at 9.02:

 

Men betyr dette at eg ikkje har eit problem i det heile tatt då? Er det normalt å slå av motor mens temp ligg på over 80 grader? 

 

Eg treng vel ikkje bytte sjøvannspumpa hvis temperaturene mine er normale? 

Jeg ville sagt at dette er normalt. Temperaturen ligger ligger ligger jo på 82 grader styrt av termostaten når den er varm, så det er helt normalt når man slår av motoren.

 

Når det er sagt ser ikke pumpehuset ditt ideelt ut, og det er lite som skal til før impelleren får problemer med å starte pumpingen (suge). Det er jo ikke lett å se om pumpen faktisk pumper vann på motorer med drev, så jeg tror det enkleste måten å kontrollere er å kjenne på pumpehuset etter start. Dette blir fort lunkent om det ikke faktisk pumpes vann.

 

Tror nok jeg ville skiftet pumpe for ro i sjela, men for meg ser det ut til at du nå opererer med temperaturer innenfor det normale

Link to post
Share on other sites

For første gong har eg no klart å lokalisere kjølevannslekkasjen. 

IMG_20211012_155846.jpg.5d0620993f08870fcb27d11658d81f04.jpg

 

Her er det jo tydelig at det renn. Dei kvite og brune merka er gamle og har vore der lenge. Eg har imidlertid ikkje sett teikn på nye rennemerker her, før no. 

Eg klarer ikkje å sjå kor opprinnelsen er, men det kjem ut frå bak oljekjøler. Mulig det starter lenge oppe.

 

Toppakning? 

 

Etter dagens 20nm etappe såg det slik ut under motor. Ikkje ubetydelige mengder, men heller ikkje særleg stort utslag på nivået på ekspansjonstanken. 

 

 

Ellers låg temperaturen på ca 89 grader ved marsjfart, og datt rask til 83-84 når eg senka tempoet. Ved tomgang før eg slukka motoren stabiliserte den seg på ca 82.

Varmeveksleren var ikkje spesielt varm i dag, slik den var i forgårs. 

IMG_20211012_155727.jpg

IMG_20211012_155402.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildet og oppførselen til din tempmåler kunne vært kopi av min egen. Min er aldri under 80 grader når den først er blitt varm. Og vel 90 grader på høy marsjfart er også det jeg har. Gir jeg full gass kan den nærme seg 95 grader, men går jo aldri lenge på fullt. Har aldri fått alarm. Så enig med Cato at dette må vel være normalen. Lekkasjen ? Tja, kan vel muligens være manefoilpakning. Ekspanssjonstanken kan også ha sprekk i plastskjøten som lekker når det blir trykk i den, men den sitter vel for langt bak i forhold til der lekkasjen er kanskje?  Kan det komme fra lokket på ekspansjonstanken? Når motorluka er på kan det hende det blåses fremover og drypper ned lenger fremme.                Ellers takk for en glimrende tråd :thumbsup:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev 31 minutter siden:

Bildet og oppførselen til din tempmåler kunne vært kopi av min egen. Min er aldri under 80 grader når den først er blitt varm. Og vel 90 grader på høy marsjfart er også det jeg har. Gir jeg full gass kan den nærme seg 95 grader, men går jo aldri lenge på fullt. Har aldri fått alarm. Så enig med Cato at dette må vel være normalen. Lekkasjen ? Tja, kan vel muligens være manefoilpakning. Ekspanssjonstanken kan også ha sprekk i plastskjøten som lekker når det blir trykk i den, men den sitter vel for langt bak i forhold til der lekkasjen er kanskje?  Kan det komme fra lokket på ekspansjonstanken? Når motorluka er på kan det hende det blåses fremover og drypper ned lenger fremme.                Ellers takk for en glimrende tråd :thumbsup:

 

Takk for tilbakemelding, høyrest ut som temperaturen ikkje er så veldig unormal.🙂

 

"Elva" med kjølevatn renn ned i framkant av oljekjøler på styrbord side av motor, så det er eit stykke unna ekspansjonstanken. 

Link to post
Share on other sites

Cato skrev 20 minutter siden:

Sjekk overgangen mellom termostat hus og eksosmanifold, her sitter det et lite plastrør 838739 med o-ring i hver ende. Vær obs om du løsner termostathuset trenger du ny pakning mot sirkulasjonspumpe under også. Denne kan være litt tricky å få på plass.

 

Du tenker at lekkasjen kan være her? 

 

Screenshot_20211012_215420.jpg

Link to post
Share on other sites

Det går ikke kjølevæske i oljekjøleren, kun olje og sjøvann. Det må komme enten fra varmeveksleren, eksos manifoilen eller i verste fall fra topp pakningen. Røret fra termostathuset er nevnt, men det går også et lite rør fra bunnen av veksleren og inn på termostaten. Sjekk der også. Du har vel hatt ute veksleren for rensing, og da ville jeg tro at det mest sannsynlig kommer fra et av de to rørene. 

 

Redigert av svendmb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 time siden:

 

Du tenker at lekkasjen kan være her? 

 

Screenshot_20211012_215420.jpg

Var disse jeg nevnte tidligere. Husk å få deler til der nummer 6 sitter. 

Dette er helt idiotisk design fra Volvo, å kan som nevnt være noe kødd å få tett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Var disse jeg nevnte tidligere. Husk å få deler til der nummer 6 sitter. 

Dette er helt idiotisk design fra Volvo, å kan som nevnt være noe kødd å få tett.

 

Takk, skal ha dette i tankene. Vil prøve å finne ut sikkert kor lekkasjen kjem frå før eg demonterer termostat.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 3 minutter siden:

Kan slik flytende lekkasjestopper være verdt å prøve?

 

Jeg vil si nei. Lurium på flaske er ikke reparasjon i mine øyne. Men understreker at jeg ikke har erfaring med den flaska du nevner her. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

 

Jeg vil si nei. Lurium på flaske er ikke reparasjon i mine øyne. Men understreker at jeg ikke har erfaring med den flaska du nevner her. 

 

Ja, når ting høyrest for godt ut til å være sant så er det jo ofte det...

Men min svigerfar har brukt dette tidlegare (aner ikkje kva merke), og seier det funka for han. 

 

Trur du det kan utgjere noko skade å berre prøve? Koster jo ikkje stort.. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk nu grundig ut hvor lekkasje er før du heller på diverse vidundermiddel.

Er det en gåen O-ring/pakning, så må denne byttes uansett, da du ellers risikerer å plutselig stå med stor lekkasje.

Husk på du er på sjøen. Du har ikke lyst å plutselig miste all kjøling i dårlig vær.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Sjekk nu grundig ut hvor lekkasje er før du heller på diverse vidundermiddel.

Er det en gåen O-ring/pakning, så må denne byttes uansett, da du ellers risikerer å plutselig stå med stor lekkasje.

Husk på du er på sjøen. Du har ikke lyst å plutselig miste all kjøling i dårlig vær.

 

Ja, det har du rett. Skal forsøke å lokalisere lekkasjen før eg eventuelt heller på noko. Dersom det kan fikses ved å bytte ein pakning i termostaten vil eg sjølvsagt heller gjere det. Men dersom det skulle vise seg at det er toppakningen som er synderen tenker eg at eit slikt middel kan være ein grei midlertidig løysing den første tida. Trur nemlig ikkje eg vil prøve meg på å bytte toppakning sjølv. Må være realistisk og ikkje utfordre skjebnen, :giggle: så då vert det nok verkstad i sofall. 

Link to post
Share on other sites

Unngå bruk av lurium stoff, tror ikke dette kan være toppakning som lekker, med så pass stor lekkasje gjennom topp ville du sikkert ha oppdaget andre feil også ( vann i olje, trykk i kjølesystem osv ). Er ikke i den minste tvil om at du vil kunne skifte toppakning selv, imponert over hvordan du har løst dette og det kan være en tankevekker for alle som ikke har troen på egne ferdigheter. 

Link to post
Share on other sites

Kanel er supert tettemiddel for kjølevannskretsen,lukter graut når påfyllingslokket åpnes.Brukte å ha kanel i verktøykassen før når ein hadde gamle slitne greier.Om du prøver kanel må den blandes i litt vatn,så helles på motor som kjøres varm.Kanel er jo bark.

Ville prøvd å finne lekkasjen å tetta den permanent.Du er jo godt i gang med gjennomgang av motoren,sjekk o ringer og plaststuss som er nevnt i tidligere innlegg.Lykke til

Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev On 11.10.2021 at 16.56:

 

Var den varm rett etter stans av motor, eller etter en stund? Når motor går skal ikke veksler bli så varm. Det er mye som tyder på dårlig sirkulasjon på sjøvannssiden.

Har 2 stk KAD44, der er temperaturen på varmevekslere 40-69 grader, avhengig av hvor på veksleren man måler (IR). Kjølingen på motorene er god til KAD44 å være, 90 grader med analoge måler på marsjfart, maks 83 grader målt på termostathus. Går derfor ut i fra at det er normalt at varmveksler blir litt varm.

Link to post
Share on other sites

Eg tenkte eg skulle legge ved eit lite arbeidsregnskap, slik at andre som måtte få lyst til å prøve seg på noko tilsvarende kan få eit inntrykk av tidsbruken på det eg har gjort til no. 

Ha i mente at ein person med meir erfaring på motorer enn meg, heilt sikkert kunne gjort det kjappere. 

 

Eg har notert meg 42 arbeidstimer, der ein stor del av desse har foregått liggande i motorrommet. No skal det seiast at dette også inkluderer ein kjapp bunnsmøring av vannlinja, montere nye sinker på trimflaps og montering av sjøvannsventil. Desse tinga er jo ikkje direkte relatert til motoren, så her kan me kanskje trekke fra 6 timer om me ser på motoren isolert sett. 

 

I tillegg har eg kanskje brukt 10-15 timer på research på YouTube, Facebook, Båtforumet og servicemanualer. Og så kjem bestilling av deler, reiser til butikk osv på toppen. Så kanskje 55-60 timer alt inkludert.

 

Arbeidet har vore fordelt over tre veker. Som småbarnsfar og med 100% jobb i tillegg var det ei intens tid. Skulle eg gjort dette igjen ville eg kanskje ha utvida perioden med eit par veker. Men eg har vore ivrig etter å få båten på vatnet og få litt ut av høstsesongen også. No som det er gjort er eg glad for det 🙂

 

 

Kva er neste steg? Oljelekkasjen eg hadde ser ut til å være borte. Noko av det var nok knytta til den gamle turboen. Når det gjeldt svetting/lekkasje av olje frå sida av motorblokka, så har eg ikkje gjort noko med dette. Men etter ca 5 driftstimer etter reperasjonen har eg ikkje sett ein einaste dråpe olje, så den olja som var der då eg starta arbeidet har truleg samla seg opp over ganske lang tid. Eg ser difor ikkje på dette som eit problem. 

 

Kjølevannslekkasjen står då igjen. Min foreløpige magefølelse er at lekkasjen ikkje kjem frå termostathuset, fordi eg ikkje syns det ser ut som det er vått der. Dette skal eg dog undersøke nærmere. Dersom det er eksosmanifolden som lekk eller har sprekker så vil eg vurdere om eg skal gjere dette sjølv eller overlate til verkstad. Eg tenker nok eg kunne fått det til, men eg skulle gjerne visst kordan eg kan skille mellom dårlige pakninger og sprekker i manifold ved visuell inspeksjon (kanskje ikkje alltid skadene er så store at dei synes?), slik at eg slepp å demontere alt to gongar. Eg skal kome tilbake med ny oppdatering når eg har fått tatt ein ny prøvetur og leita meir etter lekkasjens opprinnelse. 🙂

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...