Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

Tskjei skrev for 2 timer siden:

Etter å ha sett på bildene ville jeg gjort noe med sjøvannspumpen. Vanskelig å se hvor mye skade det er på impellerhuset. Men ser at simringene dine er helt ferdig. Fjerene er rustne og har mistet sin funksjon. Tipper du drar falskluft der. 
spørsmålet er om du bør bytte hele greia eller bare overhale med ny aksling og nye simringer. Finnes vel slike overhalingssett.

Om du ser fjæra så sitter vel den ytterste simmeringen feil vei?

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

Simmeringen som skal tette for vann skal ha fjæra vekk fra vannet, simmeringen som skal tette for olje skal ha fjære vendt vekk fra olja.

Har ikke gitt å sette meg inn i hvem av dere som har rett. Men ser ikke noen fjør noen plass på denne pumpen.

Å det var ikke noen å se på de andre som er nevnt under 41P heller. 

https://webshop.kbm.no/explodedview?category=Marine+Diesel+Engines&product=TAMD41P&catalog=7742700&img=50519.png&header=Sea+Water+Pump$2c+Components$3a+860629&section=54160095

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Å når jeg ser her på rep sett til disse pumper, så er der ikke noen fjør der heller.

https://www.boatparts.no/bpn877373-vannpumpe-rep-kit-volvo-penta-d30-31-32-40-41-42-43-44-erstatter-oem-nr-877373.html

Så usikker på hva fjør som snakkes om her.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ny og gammel Simmering for din pumpe (fra mitt tidligere innlegg i tråden):

20210814_125242.jpg.fba8de49b8b378719228b590b80461a2.jpg

 

Fjæren, og dermed tetnings-lippen, skal være vendt mot mediet som akseltetningen er ment å tette for! Sammen med fjæren så er det overtrykket fra mediet som skaper tetningen mot aksel!

I linken du viser til så viser bildet tetningene vendt !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Sånn oppsummert, er det nokon som kan forklare meg litt meir detaljer (med t-skje!) kva dykk meiner er galt med pumpa mi og kva eg bør gjere? Simmering er den gummiringen innerst i huset, og den sit feil vei? 

 

 

1stPeregrine skrev for 12 timer siden:

Sitter det inte en skruv på utsidan pumpen mot kammen?

20210706_174654.jpg

 

Nei eg finn ingen skrue. På bildet av pumpa mi ser ein ganske tydelig at kammen heng saman med resten av huset. Eg ser iallefall ingen skjøt. 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 16 timer siden:

Når me kom til kai og hadde fortøyd, lot eg motoren gå på tomgang i minst 15 minutt. Då gjekk ikkje temperaturen så mykje ned som eg trudde den skulle. Den la seg på 82-83 grader, og der vart den liggende. 

 

Dette er helt etter boka, termostat vil holde motor på ca 82 grader når den er relativt ubelastet. Hvis den går ned mot 50 grader er det noe feil, antagelig termostaten som ikke lukker.

 

Også ganske normalt at temperaturen kryper over 90 grader ved kjøring med full fart.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Simmeringen som skal tette for vann skal ha fjæra vekk fra vannet, simmeringen som skal tette for olje skal ha fjære vendt vekk fra olja.

Nei, det er motsatt. Når det blir trykk i mediet, vil det dannes en kraft på tetningsleppa som presser den inn mot akselen. Derfor skal den hule siden av simmerringen vende mot mediet.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Sånn oppsummert, er det nokon som kan forklare meg litt meir detaljer (med t-skje!) kva dykk meiner er galt med pumpa mi og kva eg bør gjere? Simmering er den gummiringen innerst i huset, og den sit feil vei? 

 

Nei eg finn ingen skrue. På bildet av pumpa mi ser ein ganske tydelig at kammen heng saman med resten av huset. Eg ser iallefall ingen skjøt. 

Siden kammen ser ut til å være en støpt del av pumpehuset, er jeg stygt redd for att pumpa er vrak. Jeg ser i alle fall ikke for meg en enkel måte å reparere den på i farta. Men hvis dette er årsaken til de problemer du har hatt, så ser du allikevel på en billig utgang i forhold til de scenariene du forespeilet i begynnelsen av tråden. Uansett hvem som skulle reparert motoren din hadde de ikke kommet unna å bytte den pumpa.

 

Når det gjelder simmerringer så er strengt tatt det et merkenavn/handelsnavn. Den tekniske terminologien er tetningsring. Dette er en gummitetning som skal holde tett for henholdsvis sjøvann og olje. En slik tetningsring tetter bare en vei. Dvs. at hvis den monteres feil vei vil mediet presse seg forbi straks det begynner å opparbeide seg et trykk. Du kan nesten si at den fungerer som en slags tilbakeslagsventil. Stålfjæra som kan sees på bildet til Mateco skal sørge for å holde tetningsleppa i et visst spenn mot akselen. Det er mange typer av slike tetningsringer, noen av dem har ei stålkappe innstøpt i den ytre gummidelen. Det er for å sikre et godt spenn når den presses inn i bosset. Du vil da få en statisk tetning mot bosset (den ikke roterende delen), og en dynamisk tetning mot akselen (som roterer i forhold til tetningsringen). I tillegg har slike pumper minst to kulelager som opplagring for akselen. Disse bør også byttes hvis ei pumpe skal overhales.

 

Var det oppklarende?

Link to post
Share on other sites

Cato skrev 37 minutter siden:

 

Dette er helt etter boka, termostat vil holde motor på ca 82 grader når den er relativt ubelastet. Hvis den går ned mot 50 grader er det noe feil, antagelig termostaten som ikke lukker.

 

Også ganske normalt at temperaturen kryper over 90 grader ved kjøring med full fart.

 

Men betyr dette at eg ikkje har eit problem i det heile tatt då? Er det normalt å slå av motor mens temp ligg på over 80 grader? 

 

Eg treng vel ikkje bytte sjøvannspumpa hvis temperaturene mine er normale? 

Link to post
Share on other sites

Dere har selvsagt rett, vet ikke hvorfor jeg rotet det til her. Har montert mange simmeringer opp gjennom men normalt har det vært på akslinger som skal tette mot olje innenfra. Derfor var jeg opphengt i at sida med fjær skal vende innover, men i en vannpumpe blir det selvsagt motsatt. 

Jeg græmmes 🙄

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

Siden kammen ser ut til å være en støpt del av pumpehuset, er jeg stygt redd for att pumpa er vrak. Jeg ser i alle fall ikke for meg en enkel måte å reparere den på i farta. Men hvis dette er årsaken til de problemer du har hatt, så ser du allikevel på en billig utgang i forhold til de scenariene du forespeilet i begynnelsen av tråden. Uansett hvem som skulle reparert motoren din hadde de ikke kommet unna å bytte den pumpa.

 

Når det gjelder simmerringer så er strengt tatt det et merkenavn/handelsnavn. Den tekniske terminologien er tetningsring. Dette er en gummitetning som skal holde tett for henholdsvis sjøvann og olje. En slik tetningsring tetter bare en vei. Dvs. at hvis den monteres feil vei vil mediet presse seg forbi straks det begynner å opparbeide seg et trykk. Du kan nesten si at den fungerer som en slags tilbakeslagsventil. Stålfjæra som kan sees på bildet til Mateco skal sørge for å holde tetningsleppa i et visst spenn mot akselen. Det er mange typer av slike tetningsringer, noen av dem har ei stålkappe innstøpt i den ytre gummidelen. Det er for å sikre et godt spenn når den presses inn i bosset. Du vil da få en statisk tetning mot bosset (den ikke roterende delen), og en dynamisk tetning mot akselen (som roterer i forhold til tetningsringen). I tillegg har slike pumper minst to kulelager som opplagring for akselen. Disse bør også byttes hvis ei pumpe skal overhales.

 

Var det oppklarende?

 

Takk, ja det var oppklarende. 🙂👍

Men eg  kjenner meg litt usikker på om pumpa må byttes eller ikkje. Hvis eg forstår det Cato skriv på rett måte, så er ikkje dei temperaturene eg har så unormale. Er det konsensus om dette, eventuelt kor mykje avvik frå normalen er det, og er det problematisk? 

Vil helst unngå tilsoting av ny turbo som følge av å slå av motor mens den er alt for varm.. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cato skrev 1 time siden:

 

Dette er helt etter boka, termostat vil holde motor på ca 82 grader når den er relativt ubelastet. Hvis den går ned mot 50 grader er det noe feil, antagelig termostaten som ikke lukker.

 

Også ganske normalt at temperaturen kryper over 90 grader ved kjøring med full fart.

På min KAD 42P-a går temperaturen ned til 50 grader under tomgang, og ikke over 82 grader på fullt. Termostatene er nye, orginale og åpner på 82 grader. Likevel går temperatur alarmen når jeg passerer 3300 omdreininger uten at instrumentet viser med enn et par og åtti grader.

Link to post
Share on other sites

På Perkinsen jeg har så holder temperaturen seg over 80 selv ved tomgang etter tur.

Jeg trodde først det var noe galt hos meg, men etter å ha spurt på Perkins forum, fikk jeg denne kommentaren her som jeg mener er fornuftig: "Det er en stor jernklump som holder godt på varmen, så det tar nok tid å få den tempen ned"

 

 

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 11 minutter siden:

På Perkinsen jeg har så holder temperaturen seg over 80 selv ved tomgang etter tur.

Jeg trodde først det var noe galt hos meg, men etter å ha spurt på Perkins forum, fikk jeg denne kommentaren her som jeg mener er fornuftig: "Det er en stor jernklump som holder godt på varmen, så det tar nok tid å få den tempen ned"

 

 

 

Kordan er det med varmeveksleren din, er den også varm? 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev 34 minutter siden:

På min KAD 42P-a går temperaturen ned til 50 grader under tomgang, og ikke over 82 grader på fullt. Termostatene er nye, orginale og åpner på 82 grader. Likevel går temperatur alarmen når jeg passerer 3300 omdreininger uten at instrumentet viser med enn et par og åtti grader.

Høres nesten ut som om instrumentet ditt viser 10-15 grader for lite.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

Høres nesten ut som om instrumentet ditt viser 10-15 grader for lite.

 

Dette her skjedde hos meg og. Har 2 instrumenter for vanntemp i motor, hvor det ene var stabilt på 80 grader (det eldste) mens det andre vandret over 90 grader (det nyeste). Viste seg at det nyeste var riktig og ikke den som var stabil.

 

Har faktisk bestilt meg to helt nye instrumenter hos meg for å kunne ha en reell visning av temp som er lik begge steder.

Link to post
Share on other sites

Hvis temp er på 80°C ish på tomgang og stabil så hadde jeg ikke vært bekymret.

Men som tidligere nevnt så er det veldig greit å kunne måle tempen uavhengig av motor og instrumentering.

Termostaten er der for å opprettholde "driftstemperatur", den vil stenge hvis det blir for kaldt for at motoren skal ha tilstrekkelig temp for drift.

 

Begynn med det enkle, mål temperaturer eksternt rundt om hele motoren.

Fyll kjølevæske til min merket, registrer hvor mye som må etterfylles hver gang. Hvis det er stabilt så hadde jeg forsøkt uten etterfylling, sjekket om det fortsatt kom kjølevæske ut.

Link to post
Share on other sites

Viksund 830 skrev 8 minutter siden:

Hvis temp er på 80°C ish på tomgang og stabil så hadde jeg ikke vært bekymret.

Men som tidligere nevnt så er det veldig greit å kunne måle tempen uavhengig av motor og instrumentering.

Termostaten er der for å opprettholde "driftstemperatur", den vil stenge hvis det blir for kaldt for at motoren skal ha tilstrekkelig temp for drift.

 

Begynn med det enkle, mål temperaturer eksternt rundt om hele motoren.

Fyll kjølevæske til min merket, registrer hvor mye som må etterfylles hver gang. Hvis det er stabilt så hadde jeg forsøkt uten etterfylling, sjekket om det fortsatt kom kjølevæske ut.

 

Takk for tips, skal teste dette. 👍

 

Men ang varmeveksler så har eg høyrd at denne ikkje skal være varm. På første testtur var den ikkje varm, men i går var den skikkelig varm. Er dette eit symptom uavhengig av temp på resten av motor? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 57 minutter siden:

Høres nesten ut som om instrumentet ditt viser 10-15 grader for lite.

Før jeg satte på ny kabelsko på temp giveren og satte inn nytt instrument, viste det gamle instrumentet 10 grader mindre. Da kom den ikke over 70 grader. Da er vel ny giver neste jeg må montere? Nettopp kjøpt IR måler, så tenkte jeg skulle sjekke med den først.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 5 timer siden:

 

Takk for tips, skal teste dette. 👍

 

Men ang varmeveksler så har eg høyrd at denne ikkje skal være varm. På første testtur var den ikkje varm, men i går var den skikkelig varm. Er dette eit symptom uavhengig av temp på resten av motor? 

 

Var den varm rett etter stans av motor, eller etter en stund? Når motor går skal ikke veksler bli så varm. Det er mye som tyder på dårlig sirkulasjon på sjøvannssiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...