Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Hhmm.. bra navneforslag folkens flere?, vil ikke legge ut noen bilder før jeg er ferdig med alt tre arbeid, det er jeg antagelig om en uke! Da kaller jeg inn mahognyselskabet til liming, skal være som et puslespill, sette bitene sammen med lim.. jeg får holde en anstendig avstand da, he..allergi!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 20/5-06

 

Legger ut noen bilder, men er ikke fortrolig med krympeprogrammet så kvaliteten er heller dårlig.

 

Bilde

 

Mellombakker og bakre bakker klar til liming.

 

Bilde

 

Her et nærbilde av en renne som skal lede vannet fra dekket og ut på den bakre bakken, uten at det renner inn på førerplassen.

 

Bilde

 

Det er umulig og bøye fenderlista nesten 90 grader, vil ikke bli fint , så jeg har valgt å lage en "treflis" som jeg har freset ut fenderlistas profil i, og trer dermed lista inn slik som bildet viser, synes det blir en fin avslutning.

 

Bilde

 

Slik blir det seendes ut bakfra, foreløpig, skal gjøre noen forandringer, på treflisa, skal også kle akterspeilet med mahogny.

 

Bilde

 

Bakre førerposisjon sett ovenfra.

 

Har flere bilder, men legger ut de sammen med avslutningen av trearbeidet om noen få dager, har en plan som innebærer en stilig innramming av bakre førerposisjon..

Blir liming og nating i løpet av kommende uke :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

SKIBSPLAST 13´RUNABOATPROSJEKT 28/5-06

 

Endelig etter totalt ca. 30 timers mekking, så har min motordoktor Ole og meg selv som hjelpegutt håndlanger, i veien fyr kanskje :rolleyes::smiley:, fått en god Mercury 500 (50hk) motor opp og gå!

Er jeg glad? Ja!! :yesnod: Motoren går som en drøm, men skal love at det var mange overaskelser underveis..

Det tar for lang tid og ramse opp alt, men prosjektets motor er bygd opp av to motorer.

Den ene motoren er kjøpt av Batdilla, det er en Mercury 500 M 1971 mod kort stamme, skikkelig varmeskåren kan jeg love! :smiley: fikk den med fjernkontroll, to propeller,samt en ny impeller og en meget god rep. håndbok, (som ikke akkurat Ole trenger å bla så mye i..) motoren var ombygd til el. start, starteren er dessverre defekt, selv etter en grundig

rep. hvor blant annet et defekt hus, (knekt i innfestningen) ble mesterlig reparert, bedre jording etc. så er ikke den starteren særlig god. Den motoren mangler også stator, og det er jo greit og ha hvis man vil ha litt lading.

 

Den andre motoren er en 500 EL 1969 modell med lang stamme, rast gearkasse, er i meget god stand, selve powerheaden, (blokka) ser meget bra ut, med unntak av kjølekappene som var tært fælt, spesiellt den ytre, begge ble kassert, to bolter knakk i blokka, men det var ikke noe problem, ble reparert med noe helicoil lignende erstatning, bedre enn helicoil i følge Ole, husker ikke hva det heter.

Det fine var at Dilla (med) :smiley: tog du an? Dilla :smiley: motoren som jeg kaller den var helt strøken på kjølekapper, Mjøsa?

Statoren på motoren fra Larvik, viste seg og være long gone,(er på E-bay og shopper nå) knotten jeg kjøpte den av hadde skrudd og rotet rundt på det meste, var mye feilkobling på diverse, som Ole så med raskt blikk. Den tente også bare på en sylinder, stor demontering, gåen rotor, ok på Dilla motoren, rotor og tenningsdeler er vanskelig å få tak i, og svindyre. Går nok tilbake til Knotten og kjøper den nye starteren, som jeg ikke ville ha i utgangspunktet, har fått pruta den ned noen hundrelapper :smash:

 

Men den går som en drøm nå, det er så heftig svev og så herlig totakts nostalgi lukt eller hva man skal si lukt, (sier en som nyter to firetaktere, (Mercury selvsagt) de maler som katter.) Har pushet på min datter en 8 hk Mercury totakter fra Jæren, til et nytt lite GH 10 prosjekt, 2-2 i fire kontra to-takts Mercury motorer, hehe.

Skal legge ut en filmsnutt, hvis jeg får hjelp til det av en som kan det der, legger også ut noen bilder når motoren er påmontert båten :smiley: det blir heftig, det blir stort bakpå der :yesnod:

En 500 E motor med kort stamme, et uttall deksler for forskjellige turer, på forskjellige ukedager.

Planen er å total overhale motoren, kanskje til vinteren hvis ikke andre ting sniker seg føre og motoren går så bra som den gjør nå. Det blir uansett en utvendig shining.

Vingler litt angående fargevalg, tror kanskje den forblir svart .. og ikke hvit som den var opp til ´63, så sånn er det...

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Her er delenummere på statoren til 69 modellen #398-2996 , ser ut til at det er noe spesielt med akkurat den statoren da den kunn ble brukt på noen få Mer 500 modeller frem til 1975 .....kan være forsellen kun ligger i lengden på ledningene da ..

 

Sammelign det du har mot disse målene :smiley: :

Utvendig diameter stator 135 mm , innvendig mål svinghjul må være litt større.

Boltsirket feste stator ca 80 mm ( 4 hull ).

Tykkelse stator 31,50 mm.

Tykkelse metall kjerne stator 12.75 mm.

 

Disse målene er av en L6 stator ( 71 > 78 ), hvis den kan passe har du mange flere muligheter :yesnod: + litt mere lade strøm ( 9 A )

 

Når det gjelder farven er jo svart fint da, spessielt hvis du kombinerer den med logoene ifra ca 1971 :yesnod: , kommer til bruke de farvene på mitt prosjekt .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er litt i tvil angående den statoren jeg har lagt inn bud på, altså statoren i 69 modellen var jo som sagt kaputt, begge svinghjulene på både 69 og 71 modellen ser helt identiske ut.

Statoren på ebay sies og passe til modellene mellom 70-73.

Fits serial #'s 2736807 thru 3816307 1970 to 1973 motors, står det i skriften på ebay.

69 modellen har serienr. 256760 og 71 modellen har serienr. 3010939.

Håper det går eller er jeg på villspor Droll? Bør jeg rett og slett ikke gamble på at det går.

Men som sagt det er vanskelig å oppdrive en stator til motoren uten å bli ruinert.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Utifra det jeg har tilgang på så passer statoren #398-2996 Mercury 500 modeler ifra 1968 > 1975 :smiley:

Ser også at samme selger har en fordeler til samme motor ... hvordan er den/de du har ??

 

Men det var en dyr stator når den var ny :eek: $223.32 , er nå NLA .

 

Har du sett på de målene jeg hadde i min forrige post, hvis de ligner kan du også se etter statorer ifra mange flere modeller,blandt annet denne er ny da ,derav prisen .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

BP treffet ja.. filmsnutten skal jeg so om jeg kan få ut på et vis, nei må komme meg ned i garasjen.. fikk den statoren (vant) den for 411.- levert her hjemme, greit det synes jeg, får satse på at den er så god som mannen sier.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Statoren til 500´n kom i dag, den er ubrukt etter det jeg kan se! :yesnod: Kanonkjøp!

Det var bare flaks at jeg fikk tak i en, har ikke greid å spore opp flere.

Ellers så er det en viss progresjon på prosjektet, (skrotet) tar form, men blir ikke ferdig til BP Sørlandstreffet, :blush: tøff i trynet var jeg, men det sprekker ikke med så alt for mye, så jeg har vel rygg til å bære uttrykk som "det var det jeg visste" etc. :smiley::flag:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Statoren til 500´n kom i dag, den er ubrukt etter det jeg kan se! :yesnod: Kanonkjøp!

:cheers: Tøft!

 

Synd med treffet. Men det kom kanskje ikke helt uventet. Jeg har erfart at datoer er noen rare dyr: Først målsatt dato (Som selvfølgelig er langt utenfor allfarvei). Når denne har sprukket skikkelig - realistisk dato (Realistisk i egne øyne. Ofte litt tilknytning til virkeligheten, om enn ikke så mye). Og når denne igjen har sprukket - realisert dato (Hvorpå det ofte lyder på kammerset: Hva var det jeg sa?). Det må ta den tiden det tar - får ikke gjort noe med det. Blir det ikke i år du kupper treffet, blir det neste år :cool:.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 4/7 - 06

 

STILLSTAND...Har ikke rørt prosjektet på laaang tid, har så mange andre jern i ilden.

Legger ut noen bilder for min egen inspirasjon.

Fikk putene fra salmakeren, synes de ble så 60-talls som jeg håpet på :yesnod:

 

Bilde

 

Irriterende dårlig kvalitet på bildet, men er nesten ferdig med sliping og dermed klar for nating.

 

Bilde

 

Babord sittebrønn med puter, synes det ble friskt!

 

Bilde

 

Her sees cockpit´n med det nye rattet prøvemontert, babord mellom bakk er ferdig natet, mye arbeid gjenstår i cockpit´n.

 

Bilde

 

Naboen forærte meg et speil, kommer fra en 50 talls amerikaner, Buick?

Slik er altså ståa dessverre, men det ser lysere ut med hensyn til tid for prosjektet nå :smiley: Wicma truer med å melde meg på trebåtfestivalen, kan ikke si at jeg har så veldig lyst til det, men

må se å bli ferdig nå!! Bør vel rekke å bli ferdig om en måneds tid uansett, ellers så blir det neste sesong, det går ikke for junior har kjøpt seg en rusthaug av en Hi lux, nytt prosjekt...

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

Hornet ferdig restaurert, mangler klarlakk etc.

 

Bokstaver, synes de så brukbare ut, i forkrommet plast kjøpt på en bilutstyrs sjappe.

Skal få lagd et eget rødt merke under Skibsplast logoen, der skal det stå "Custombuilt by TA"

Litt selvdigging må til :cool:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

SKIBSPLAST 13´ RUNABOAT PROSJEKT 23/7-06

 

Det rører seg litt i garasjen igjen, har handlet litt mer stæsj på E BAY.

Stor terrasse (60m2) puuhh.. er unnagjort, mor er fornøyd, og far kan gå i båtmodus. :smash:

 

Har handlet denne unike trottle kontrollen, samt denne Hot Foot´n! og denne Murphy Fuel Pressure.. + en del annet.

 

Er det noen som har erfaring med dørkspeed?

 

BildeBildeBilde

 

Ellers så er vi litt ute i Miss Daisy og nyter finværet..

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:smiley: Takk for det, hyggelig å høre! Ting har skjedd, siden forrige gang jeg kom med innlegg og bilder.

Slutt på skolegang, ny krevende jobb..(høstferie nå!)

Men NÅ går ting på skinner igjen, har holdt på litt med prosjektet inne i mellom, har slettes ikke mistet gløden :nono: kommer sterkt tilbake, det kan jeg love, tøff i trynet var jeg..med hensyn til dato for ferdigstillelse :blush:

Skal i garasjen og jobbe nå, (dørkspeedmontasje, pussing og lakking innvendig.)

Det arbeides ganske jamt eller ujamt :rolleyes: , blir ferdig til sommeren det er helt sikkert! SKAL melde meg på trebåtfestivalen i 2007..!

Har bestemt meg for å slutte med å legge inn "tullebilder", men lover å komme med bilder som viser progresjon! :flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...