Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Oppe i mitt enkle hode er det slik at uansett hva man måtte mene og tro om menneskeskapt global oppvarming, så er det bra å redusere forbruket.

1) Hvis flertallet av forskere har rett, må man redusere bruken av fossile brennstoff for å dempe oppvarmingen.

2) Hvis det er uproblematisk å brenne av fossilt drivstoff, bør man også redusere for å la flest mulig av fremtidige generasjoner få gjøre seg nytte av denne begrensede ressursen. Noe annet ville vel være egoistisk, eller...?

 

Og for å holde dette knyttet til båt, så tror jeg at lite energikrevende båttyper vil styrke sin posisjon i markedet. Folk hadde vel dessuten ganske gode liv for 30 år siden og mer, til tross for vesentlig lavere energiforbruk? 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi modererer oss før moderator gjør det. Jeg tror denne tråden aspirerer til å bli stengt nå . . .

Tråden handler om det grønne skiftes påvirkning på fremtidens båtliv. . .

 

Det er ingen hemmelighet at både forige og nåværende regjering går inn for å erstatte fossile brennstoffer i nær fremtid og samtidig inngår avtaler som gjør strømmen dyrere for nordmenn.

 

Som nevnt er det strømprisen og derav dårligere personlig økonomi jeg ser som den umiddelbare trusselen i mitt tilfelle. Desverre ser jeg lite direkte innsparingspotensiale når det gjelder mitt båtlivet mitt, uten eventuelt å finne meg en annen hobby.

 

Ellers tror jeg en nær 100% elektrifisering av verdens biler, lystbåter, traktorer, gravemaskiner,ferger, etc. vil være komplett umulig uten å bygge ut atomkraft i stor stil. Så mye elkraft kan man ellers ikke skaffe tilveie. Det er et enkelt regnestykke. Derfor tror jeg jeg får ha dieselbåten min i fred en stund. Men dieselen kommer nok til å bli svindyr den også. Når det gjelder hydrogendrift ser det ut til at selveste Bart-Eide har skjønt at det er et blindspor og har ikke nevnt det i det siste. Men flere vinturbiner SKAL vi få. om vi så skal grine alle sammen . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 1 time siden:

2) Hvis det er uproblematisk å brenne av fossilt drivstoff, bør man også redusere for å la flest mulig av fremtidige generasjoner få gjøre seg nytte av denne begrensede ressursen. Noe annet ville vel være egoistisk, eller...?

Kunne ikke sagt det bedre selv! 

 

Dessuten. Som @NilsPils påpeker er spørsmålet fra TS hvordan vi skal forholde oss til det grønne skiftet, ikke om vi står overfor en klimakrise, eller hvorvidt det grønne skiftet er en smart eller feil strategi.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

har ikke patent, men du gir jo selv et ganske godt eksempel på hva jeg mener....

Er du medlem av kulten? De har en lei tendens til ikke å tollere andre meninger enn den en sannheten sim er akseptert av kulten...

 

Link to post
Share on other sites

A60andsome skrev 1 minutt siden:

Er du medlem av kulten? De har en lei tendens til ikke å tollere andre meninger enn den en sannheten sim er akseptert av kulten...

 

Hvordan er det med toleransen hos deg? 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev Just now:

Hvordan er det med toleransen hos deg? 

Du vet du hva, jeg har måttet lære meg til å leve med sånne som dere...

Men når det er sakt, vi kan ikke fortsette å treffes på denne måten vettu.

Og DU skal betale klimahysteriet, uansett hvor mye du/dere går på meg og ikke sak. Typisk for alle som ikke har argumenter.

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 11 minutter siden:

Hvordan er det med toleransen hos deg? 

 

A60andsome skrev 7 minutter siden:

Du vet du hva, jeg har måttet lære meg til å leve med sånne som dere...

Ja, det var dette med sak og person, da:smiley:

Jeg har før øvrig ikke flagget noe syn hverken på klima eller avgifter i denne tråden eller på BP generelt. Så jeg lurer litt på hvordan du plasserer meg i gruppen " sånne som dere"

Link to post
Share on other sites

Tydelig at båtan er oppe for sesongen gutter, mye energi ute å går. Har fylt 1500 liter diesel i år og skal bruke mer i 22. Ingen snakker om å røyke vekk 30 tusen for å ødelegge helsen, og heldigvis blir det ingen sydenturer neste år heller. Vi tåler 20 kroner kroner litern gutter nå når elavgiften settes ned. Halleluja. 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...