Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

@Mulligan viste bilde av en seiler på hydrofoiler.

Men ikke akkurat farkost å dra på tur med familien.

Det jeg lurte på var om noen viste noe om det forskes eller fins noe slikt til en litt større båt det går an å dra på tur med for en familie?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

eg tenker meg en stor shredder som tygger bladene til småbiter som brukes som fyllmasse,

Hvis du fyller opp naturen med mikroplast på den måten blir du mindre populær.

Link to post
Share on other sites

Polyesterbasert plast kan du hente energien tilbake ved å brenne den.

Om detter gjelder epoxy også er jeg usikker på.  

Glassfiberen brenner ikke, og kan brukes i nye plastprodukter.  (F.eks csm matter i en båt. High end glassfiberprodukter ønsker man dog lengre fiber til). 

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 23 minutter siden:

Polyesterbasert plast kan du hente energien tilbake ved å brenne den.

Om detter gjelder epoxy også er jeg usikker på.  

Glassfiberen brenner ikke, og kan brukes i nye plastprodukter.  (F.eks csm matter i en båt. High end glassfiberprodukter ønsker man dog lengre fiber til). 

 

 

 

Dette sier SINTEF om gjenvinning av båter:

 

Gjenvinning..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sailing G4  :sailing:

01C46B3E-615E-4CD0-9F21-DC70EBB6A75E.png.eaf4a08e263e69b1744b3e209da83124.png


Har jeg hatt 1.000.000 EUR på kontoen til fritidsbåtbruk, ja da har jeg ikke bekymret meg det spøtt for doble dieselpriser. Tror ikke dette konseptet er noe for «vanlige folk eller folk flest» som noen liker å kalle meg. 

Link to post
Share on other sites

Spennende båter dere linker til, sikkert morro for det som kan og har råd til å seile slikt.

Det er allikevel nokså ekstreme båter, blir litt som å erstatte bobilen med en formel 1 bil.

 

Vi kan ikke forvente at man skal hive seg på å kjøpe carbonfiber, hydrfoilracere for å erstatte en 40-50 fot Fairline el.

 

Kunne man begynt med å holde båtene som allerede finnes i desplasementfart, hadde man allerede der spart tonnevis med diesel i året.

Det er tross alt bra for miljøet å bruke det som allerede er laget.

 

Hva om man differensierte avgiftene, slik at man ble "premiert" for å kjøre i økonomifart?

Hva om de første 500 literne var avgiftsfrie, mens de neste 500 var dyrere?

 

Litt som jeg tenker om strøm, rimelig strøm til hovedboligen opp til f.eks 20 000 kwh, dyr strøm om en passerer 20 000, eller om en skal ha strøm på hytta.

 

Det grønne skiftet behøver da ikke bare være straff,straff og avgift.

 

Kan en stimulere til redusert diesel/strømforbruk med slike modeller jeg beskriver, oppnår en ikke bare at man forurenser mindre.

Man stimulerer også til holdningsendringer, og det er til syvende og sist det som som må til.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ang motorbåter... vi hadde hydrofoyl  båter som gikk i rute mellom Bergen og Stavanger på 60 og 70 tallet....men så forsvant de.. de ble erstattet av katamaraner som nå også er vekke...hva er årsaken til det om de er så økonomisk billig i drift.. for det er vel det det dreier seg om her...drivstoff forbruk..

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 1 time siden:

Sailing G4  :sailing:


Har jeg hatt 1.000.000 EUR på kontoen til fritidsbåtbruk, ja da har jeg ikke bekymret meg det spøtt for doble dieselpriser. 

Helt klart, men all ny teknologi har en tendens til å først bli presentert for den mest betalingssterke delen av markedet, men så kommer den sakte men sikkert etter også for konsumenter med mere normal økonomi. Er det noe i foilkonseptet som tilsier at det i fremtiden ikke kan bygges båter også for massene?

Fremdrift med lite bruk av energi vil ha et fortrinn i fremtidens båtliv uansett hvilket drivstoff som står for fremdriften .

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Ang motorbåter... vi hadde hydrofoyl  båter som gikk i rute mellom Bergen og Stavanger på 60 og 70 tallet....men så forsvant de.. de ble erstattet av katamaraner som nå også er vekke...hva er årsaken til det om de er så økonomisk billig i drift.. for det er vel det det dreier seg om her...drivstoff forbruk..

Fordi nettopp utviklingen av foiler samt bygging av båter med lav vekt har gjort store fremskritt siden hydrofoiltiden, noe som vises tydelig på de to seilbåtene med foiler som det er vist til i tråden her. 
 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev On 16.10.2021 at 14.34:

Nå må vi snart få noe maritimt relatert her ... :fishing:

Beklager avsporingen med alternative kraftkilder. Jeg burde kanskje spesifisert det bedre, men relevansen til kjernekraft var at vi må få et overskudd av utslippsfri strøm før vi begynner med noe så ineffektivt som å elektrifisere fritidsbåtene. Og har vi virkelig mye ren kraft å rutte med, så kan kanskje produksjon av hydrogen være en greie. Derav tankene om kjernekraft og thorium. 

Link to post
Share on other sites

Og for ordens skyld, foiler er ikke kun noe som kan benyttes på seilbåter

https://www.mby.com/news/beneteau-unveils-first-foiling-motor-boat-100744


https://itboat.com/en/models/10162-seven

 

Det er heller ikke sikkert at foiler er fremtidens fasit, men lettdrevne skrog vil uansett være en fordel i fremtidens båtliv for dem som ønsker høy fart. For andre kan det å akseptere lavere fart/energibruk være løsningen for fremtidens båtliv.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 1 time siden:

2.4Mnok for en 8m båt med 50nm rekkevidde godkjent for 6 personer.

Topphastighet 30knop.

Den er ganske spartansk innredet, ogskal du ha kjøleskap og vanntank, Får du bare med deg 5 personer. 🤔

 

Batteripakken ødelegger denne båten, som ellers er full av gode nyvinninger. Men det gir full uttelling på forskningsmidler.

Til sammenligning: Med karbonskrog og foiler skal denne med god margin klare seg med 90hk påhenger, og når batteripakken byttes med bensintank, kan du få 500nm rekkevidde, og sannsynligvis anledning til å ta med deg 10 personer også, og noe godt i kjøleskapet. 🤫

Og da til halve prisen.👏👏

 

Du skal farte rundt noen timer før batteripakken lønner seg økonomisk.

Klimaregnskapet blir nok også negativt de første 100 årene med batterier i forhold til bensin.🥴

 

Om du ikke trenger 500nm rekkevidde, kan du selvfølgelig gjøre tanken mindre, båten lettere, mindre motor og høste enda mere klimagevinster.

 

Foilene på denne er opptrekkbare, men likevel i veien når du skal inn på de fineste uthavnene. De gir også større motstand inntil du er ute av vannet.

Det er veldig behagelig med foiler i småkruset sjø, men når sjøen slår opp i skroget, vil du ønske at de ikke var der.

Da kan det bli vått ombord, og smått farlig.🥶

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Ang motorbåter... vi hadde hydrofoyl  båter som gikk i rute mellom Bergen og Stavanger på 60 og 70 tallet....men så forsvant de.. de ble erstattet av katamaraner som nå også er vekke...hva er årsaken til det om de er så økonomisk billig i drift.. for det er vel det det dreier seg om her...drivstoff forbruk..

Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Ser flaggruten ble nedlagt i 2013.

 

Tror nok årsaken er at det er billigere og raskere å trafikkerer med buss når 3 lange fergesamband er redusert til 2 kortere og raskere.

 

Fjordline trafikkerer dog fortsatt.

Den bruker 5.5t på strekningen, mens man brukte 3.5t på 60-tallet med hydrofoilbåtene, og 4.5t med 'Westamaranene' som kom etterpå.

De hadde noe mindre driftsavbrudd.😊

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

vi må få et overskudd av utslippsfri strøm før vi begynner med noe så ineffektivt som å elektrifisere fritidsbåtene. Og har vi virkelig mye ren kraft å rutte med, så kan kanskje produksjon av hydrogen være en greie. Derav tankene om kjernekraft

 

Jeg støtter deg 100% der.

Så kan vi bruke dagens ressurser på å løse andre miljøproblem som blir oversett.

For eksempel tilpasse oss hvis klimaet endrer seg veldig mye. Hvis klimaet blir kaldere, er det nok mange som angrer på at man ødela oljefyren, allerede ved første strøm blackout.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 2 timer siden:

2.4Mnok for en 8m båt med 50nm rekkevidde godkjent for 6 personer.

Topphastighet 30knop.

Den er ganske spartansk innredet, ogskal du ha kjøleskap og vanntank, Får du bare med deg 5 personer. 🤔

 

Batteripakken ødelegger denne båten, som ellers er full av gode nyvinninger. Men det gir full uttelling på forskningsmidler.

 

 

Det er veldig behagelig med foiler i småkruset sjø, men når sjøen slår opp i skroget, vil du ønske at de ikke var der.

Da kan det bli vått ombord, og smått farlig.🥶

Ikke noe feil i hva du sier, men tror du ikke en stor produsent som Sea-Ray eller Jeannau kunne utfordret denne prisen kraftig om de gikk inn for det og satte i gang produksjon i stor skala?


Diskusjonen er ikke om foiler er fasit, men de kan være et av flere verktøy i kassen for et fremtidig båtliv i fall noen politikere velger å gjøre dagens løsninger utilgjengelige i form av forbud og avgiftsregime.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 1 time siden:

Kloke ord her. Løsningen trenger ikke være så avansert. Lydløs fremdrift (seilmagasinet.no)

Dette er allerede endel av løsningen, og den vil helt sikkert være der i fremtiden. Men som Tyskland erfarer nå om dagen, så er ikke vindkraft alltid tilstede, og ellers er det endel båtfolk som ønsker et båtliv som går litt fortere, og i ønsket retning enn hva vi trives med, og derfor vil det og komme andre alternativ 😀

Link to post
Share on other sites

Mizar skrev for 3 timer siden:

 

Jeg støtter deg 100% der.

Så kan vi bruke dagens ressurser på å løse andre miljøproblem som blir oversett.

For eksempel tilpasse oss hvis klimaet endrer seg veldig mye. Hvis klimaet blir kaldere, er det nok mange som angrer på at man ødela oljefyren, allerede ved første strøm blackout.

 

Nå er det jo slik at oljefyren i utgangspunktet ikke fungerer uten strøm.

Det finnes kanskje en eller annen form for oljefyring som går uten strøm, uten at jeg har vært borti det personlig. 

Kanskje en slik god gammel parafinovn?

Jeg bor i et hus fra 1955 som var født med oljefyrt sentralvarme den gangen fyringsoljen koste 20-25 øre literen. Fyrkjelen ble fornyet i 1977 men fjernet i 2008 og erstattet med moderne luft-vann varmepumpe for vannbåren varme med strømbasert tilleggsvarme for kuldeperioder. Men nå kan vi få lagt inn fjernvarme om ønskelig, da rørledningene går langs gjerdet her. 

Verre er det kanskje at jeg har demontert den gamle koks/vedkaminen fra 1955 og ennå ikke har fått den nye effektive vedovnen opp å gå. Men det er ennå lenge til jul :smiley: Har en gassovn som kortsiktig nødløsning da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Kobber og tall, nei egentlig har jeg ikke det, derav 'tror'. Men det eet finnes tall på er hva som gjenvinnes her til lands, og det er veldig mye, selv om det fortsatt knuses og kastes mye mer enn det som gjenvinnes. Dette er imidlertid ikke nok. 

Det jeg tenker på er å gjenvinne kabler i luft og bakke som ikke er i bruk. Diverse mer eller mindre nødvendige arkeologiske ekspedisjoner i egen hage har vist at det ligger noen kilo kobber bare der i form av gamle telefonledninger, for eksempel. En tur i fjæra avslørte en ende av en kobberkabel som i sin tid brakte strøm til et øysamfunn. Den var tykkere enn armen min, og erstattet av ny kabel for mange år siden. Disse to eksemplene er neppe enestående, men vi har altså brukt og gravd ned igjen store mengder kobber, både i norge og i resten av verden, men selvfølgelig kan jeg ta feil. Kanskje det fortsatt ikke er nok. På et eller annet tidspunkt trenger vi likevel en annen og bedre leder. Som med oljen er det jo begrensede mengder kobber.

 

Når det kommer til thoriumkraftverk er det åpenbart at mulighetene må undersøkes, nøye.

Link to post
Share on other sites

Gjenvinning av kobber og andre metaller er selvsagt viktig i et miljøperspektiv, men for å møte behovet ved et "grønt skifte" ww må det i tillegg utvinnes enorme mengder. Eksempelet jeg nevnte tidligere med Nussir er bare en liten pekepinn på hvor lite interessert vi er i å ha gruvedrift i Norge. Konsekvensen er da at vi aksepterer at metallene blir gravd ut i gruver i utlandet som setter vesentlig større miljøspor. Men så lenge vi ikke ser det er det kanskje greit. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Komodo said:

Men så lenge vi ikke ser det er det kanskje greit. 

Det er vel ikke det visuelle som er hovedproblemet med Nussir, men at driften vil føre til utslipp av giftig gruveavfall i en fjord med rikt fiskeliv.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 56 minutter siden:

Det er vel ikke det visuelle som er hovedproblemet med Nussir, men at driften vil føre til utslipp av giftig gruveavfall i en fjord med rikt fiskeliv.

Jeg skjønner det. Men å se problemet var ment i overført betydning, ikke i ordets rette forstand. Og som jeg har nevnt tidligere i tråden så skjønner jeg ikke hvorfor de må deponere massene i fjorden, og ikke på land. Utvinning av kobber og andre metaller og mineraler noe som drar med seg ulemper uansett hvor i verden det foregår. Men i fattige land er problemene vesentlig større enn her. Gjør vi da verden en tjeneste ved å presse det ut av landet? Ser du for deg at urfolk og lokale grupper har like stor påvirkningskraft på myndighetene i Botswana eller Kongo?

Link to post
Share on other sites

Innspirert av denne tråden, kontaltt jeg ett firma i Norge som bygger om båter til eldrift.

 

Spurte om å konvertere min Skarpnes 30 til eldrift, og ca 2-3 kjøretimer i 6 knop.

 

 

Svar

Pris: 90 kw motor med batteripakke og øvrige komponenter ca 500 000,-

 

Ladetid på 16A kurs, 30 timer.

 

Med andre ord, dagens teknologi har ikke sjangs imot diesel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...