Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

 

Ser modereringen går rette veien....nå er vi helt ned i mm ..:wink:

 

Jeg har aldri påstått noe annet. Jeg kan heller ikke se at noen andre har det heller.

 

Jeg kan kun se at du påstår at noen har sagt det.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Nei det gjør de nødvendigvis ikke. Koralløyer stiger. Maldivene øker i omfang.

 

De fleste korallrev synker da vulkanen de vokser på synker mer enn korallene rekker å vokse. Men om den tektoniske platen de står på hever seg mer enn vulkanen synker, vil nok korallrevet heve seg. 

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 9 timer siden:

De fleste korallrev synker da vulkanen de vokser på synker mer enn korallene rekker å vokse. Men om den tektoniske platen de står på hever seg mer enn vulkanen synker, vil nok korallrevet heve seg. 

Men nå er det vel fastslått at Maldivene vokser i omfang på grunn av korallvekst, uten at jeg vet om det gjelder nivået generelt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 2 minutter siden:

Men nå er det vel fastslått at Maldivene vokser i omfang på grunn av korallvekst, uten at jeg vet om det gjelder nivået generelt.

 

En kan i allefall slå fast at så langt stiger ikke havet...og at røverhistorier i media om øyer som synker i havet pga at havet stiger...er og blir røverhistorier...

Dette er de nok fullstendig klar over på Maldivene, og bygger derfor 4 nye flyplasser for å ta unna turismen...

At det da ikke ringer en bjelle i nepen på de mest ihuga grønne...sier vel sitt...😉😂

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

 

En kan i allefall slå fast at så langt stiger ikke havet...og at røverhistorier i media om øyer som synker i havet pga at havet stiger...er og blir røverhistorier...

Dette er de nok fullstendig klar over på Maldivene, og bygger derfor 4 nye flyplasser for å ta unna turismen...

At det da ikke ringer en bjelle i nepen på de mest ihuga grønne...sier vel sitt...😉😂

Hvilken bjelle mener du skal ringe? 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 24 minutter siden:

Hvilken bjelle mener du skal ringe? 

Hos meg har det ringt en bjelle for lenge siden. Den sier at vi har blitt foret med skremsler gjemnom flere tiår som ardri har slått til. Derfor har skremmerne nå utvidet horisonten fra "innen ti år" til "innen dette århundre".

 

Når det gjelder havnivået har vi blitt foret med løgnen om 3.2mm i året fra satelittmålinger og at takten skal stige. Målinger langs kystlinjene sier rundt 1.5mm/år og ingen taktøkning. Tvertmot har takten avtatt etter den store smeltingen av landfast is etter siste istid og har nå vært tilnærmet konstant i hundrevis av år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 4 minutter siden:

Hos meg har det ringt en bjelle for lenge siden. Den sier at vi har blitt foret med skremsler gjemnom flere tiår som ardri har slått til. Derfor har skremmerne nå utvidet horisonten fra "innen ti år" til "innen dette århundre".

 

Når det gjelder havnivået har vi blitt foret med løgnen om 3.2mm i året fra satelittmålinger og at takten skal stige. Målinger langs kystlinjene sier rundt 1.5mm/år og ingen taktøkning. Tvertmot har takten avtatt etter den store smeltingen av landfast is etter siste istid og har nå vært tilnærmet konstant i hundrevis av år.

 

De fleste som har sitt nære forhold til sjø og kyst, og gjerne har levd noen år, har nok forstått dette for lenge siden..

At hysterisk ungdom i storbyer, som hiver seg på den rette motebølgen i tiden ikke reflekterer dypere er som forventet..

Men vi som har trakket våre barnesko i fjærsteinene bør tenke selv..

Vi har sett flom store elver, orkaner, stormfloer, knall varme somrer osv uten at det ble hauset opp, og ble kaldt for ekstremvær, med påfølgende hysteriske ekstra sendinger på nyhetene...

 

Men Al Gore og co er nok fornøyd....pengene strømmer inn fra menigheten...

Link to post
Share on other sites

Før var det normalt med høst og vinterstormer, samt flom og nedbør. Alle visste de kom og av og til ble det forlis og skader.

I dag kan det snaut blåse frisk bris før "ekstremværet " får et navn og 24/7 dekning i media om hvor forferdelig dette er og at nå er enden virkelig nær.

Mange av milleniumsbarna kjenner klimaendreingene på kroppen hver dag! Tror kanskje dem er født med enn annen termostat enn oss som har noen vintre  innabords.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 59 minutter siden:

Hos meg har det ringt en bjelle for lenge siden. Den sier at vi har blitt foret med skremsler gjemnom flere tiår som ardri har slått til. Derfor har skremmerne nå utvidet horisonten fra "innen ti år" til "innen dette århundre".

 

Når det gjelder havnivået har vi blitt foret med løgnen om 3.2mm i året fra satelittmålinger og at takten skal stige. Målinger langs kystlinjene sier rundt 1.5mm/år og ingen taktøkning. Tvertmot har takten avtatt etter den store smeltingen av landfast is etter siste istid og har nå vært tilnærmet konstant i hundrevis av år.

Nå må du opplyse meg. Hvem sier at satelittmålinger viser 3,2mm stigning og hvem sier det "bare" stiger 1,5mm. Er målingene globale? Langs kysten sier du? Hvilken Kyst? Dette vil ikke være likt over hele kloden. 

Å drive å messe om "vi som har vokst opp i fjæra og levd noen år" er lite troverdig. De som sjekker vet at klimaendringene flytter hele fiskestammer nordover pga o og truer eksistensen til reelle polare arter. Klimaendringene presser fisken nordover - FRAM - Nordområdesenter for klima- og miljøforskning FRAM - High North Research Centre for Climate and the Environment (custompublish.com)

 

 

Når det gjelder Ida Marie så har han påstått at noen mente havnivået skulle vært steget med 4 meter nå. Men han nekter å svare på hvem som har sagt det. Men å la være å svare er jo også et svar... Det er utvilsomt Ida M som driver med skremselspropagandaen her. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

 

 

Men Al Gore og co er nok fornøyd....pengene strømmer inn fra menigheten...

Du kan jo prøve å spre en myte om at det er masse penger i klimaaktivisme. Men man skal være rimelig støvsugd i hodet hvis man tror det er mer penger der enn i oljebransjen som er ditt ståsted her.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 38 minutter siden:

Du kan jo prøve å spre en myte om at det er masse penger i klimaaktivisme. Men man skal være rimelig støvsugd i hodet hvis man tror det er mer penger der enn i oljebransjen som er ditt ståsted her.

 

 

Om du ikke har fått med deg Al Gore sin kjempebutikk, der han reiser rundt i eget privat jetfly,og forteller troende i menigheten at slutten er nær, så vet jeg sannelig ikke hvem som er støvsugd hvor ..😉

Millioner av mennesker world wide er ansatt i denne lukrative gesjeften...og politikere pøser ut folkets penger for å få fred for menigheten...

Slik at de selv kan fortsette sitt jettset liv i fred... 

 

Gjort deg noen refleksjoner ang 4 nye flyplasser på Maldivene...samt menighetens bekymringen for at øyen er på vei under havet...?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 1 time siden:

Nå må du opplyse meg. Hvem sier at satelittmålinger viser 3,2mm stigning og hvem sier det "bare" stiger 1,5mm. Er målingene globale? Langs kysten sier du? Hvilken Kyst? Dette vil ikke være likt over hele kloden. 

https://wattsupwiththat.com/2020/10/19/professor-nils-axel-morner-1938-2020/

 

3.2 mm er basert på satelittmålinger. Disse viste først en helt flat kurve, dvs. ingen stigning. Så ble kurven kalibrert etter målinger langs kysten som ble hevdet å være rundt 3.2 mm. Når så målinger langs kysten indikerer rundt havparten av det satelittmålingen gisr, bør man vel stole mest på de siste? Det måles komtinuerlig havnivå på utallige steder langs kysten i hele verden. Nivåendringer på landmassene er velkjente og taes selvfølgelig med i beregningene. Det som kanskje er det viktigste i denne sammenheng er vel at ingen målinger indikerer noen endringer i takten over tid.

 

Og så kan du sjekkeelv her. Denne videoen viser hvor totalt urealistiske spådommene. Og du må lete lenge for å finne noe sted med 3.2mm/år eller mer . . .

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd. Meget opplysende for de av oss som ikke har noe som helst å bidra med, men som bare lever i nuet. En ting er sikkert, en sjøtur renser hodet og snart snur sola. Håper ihvertfall det, hvis ikke må jeg montere ledpærer på lanternene. Beklager at jeg sporet av og ber om tilgivelse for dette. 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 1 time siden:

Fantastisk tråd. Meget opplysende for de av oss som ikke har noe som helst å bidra med, men som bare lever i nuet. En ting er sikkert, en sjøtur renser hodet og snart snur sola. Håper ihvertfall det, hvis ikke må jeg montere ledpærer på lanternene. Beklager at jeg sporet av og ber om tilgivelse for dette. 

 

Jeg tar den . . 

Oppfordrer herved alle, inklusive meg selv, til å holde seg til topic . . . :rolleyes:

 

Jeg trodde lenge det ville vare en stund til det grønne skiftet ville påvirke båtlivet mitt i særlig grad. Nå virker det som om strømprisen vil bli det største problemet, selv for oss som kjører på diesel . .

 

Det koster jo penger å ha båt, selv for oss som kjører på sparebluss og mekker alt selv. Nå er desverre begeret snart fullt for min del . . :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Men nå er det vel fastslått at Maldivene vokser i omfang på grunn av korallvekst, uten at jeg vet om det gjelder nivået generelt.

Høres bra ut. For de rettroende aktivistene i media+++ har da i mange år nå sagt at korallrevene dør på grunn av at jorden koker...

Link to post
Share on other sites

Gjør dere klare til å betale for vanviddet. The New Green Deal skal etterhvert komme til å vekke selv den mest syvsovende norske miljøliberalist. Og oppvåkningen vil bli brutal! 

Slipp løs disse kommunistene, og DU får betale for elendigheten. 

Miljø og klima har utviklet seg til en sekt, en kult, der den nye Jesus er en type Greata fra Sverige. 

Menneskene bak klimasvindelen som f. Eks Al Gore osv blir ikke nevnt. 

For oss båtfolk kommer dette til å bli en katastrofe, om du ikke har veldig, veldig mye penger å legge inn. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 37 minutter siden:

Dette ligner mer og mer på en facebook-tråd. Kan dere ikke tone ned personkarakteristikkene litt?

 

 

Du tenker på den stakkars uskyldige Al Gore eller lille Greta? 

Ellers har jeg jo ikke nevnt noen andre ved navn. 

Har du båt, og er en fra kulten, ja så gjør deg klar til å betale. Det er mitt budskap. 

Virkeligheten vil snart fange selv den mest ekstremt virkelighetsfjærne. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 25 minutter siden:

enig med grønnskollingen. Og spar meg for mer vås om klimahysteri og "fakta" om klimasystemet som viser at vi bare kan ture frem som om naturen var en utømmelig ressurs....

Har du egen patent på vås? Mange som har sett lyset som ikke ønsker at noen skal korrigere dem med ekkel, motbydelig FAKTA! 

Link to post
Share on other sites

For å komme tilbake til trådstarters spørsmål. Jeg er rimelig sikker på at utviklingen vil gå mot båter som i korte trekk bruker mindre fossilt drivstoff. Mulig elektriske båter får en viss markedsandel, men det tror jeg i tilfelle er ganske langt fram i tid. Det mest effektive man kan gjøre i miljøets navn med dagens teknologi er nok å bygge båter som har et lavt drivstofforbruk. Da havner man på fortrengningsskrog med en motor av moderat størrelse. Selv en stor båt kan jo være rimelig i drift dersom den går i skrogfart, har et effektivt skrog, og motorinstallasjon som er tilpasset. Store båter som går fort er enormt energikrevende. Jeg tror det kommer til å bli en dreining bort fra det. 

Link to post
Share on other sites

A60andsome skrev 22 minutter siden:

Har du egen patent på vås? Mange som har sett lyset som ikke ønsker at noen skal korrigere dem med ekkel, motbydelig FAKTA! 

har ikke patent, men du gir jo selv et ganske godt eksempel på hva jeg mener....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...