Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Damned if we do, damned if we don't...

 

Jeg er klimapessimist - d.v.s. at jeg tror på klimatrusselen, men ser egentlig ingen farbar vei ut gitt at vi alle har våre prioriteringer, måter å vurdere og vektlegge ting på og ikke minst vår/min egen psyke som iherdig forsøker å finne snarveier og bortforklaringer for å opprettholde status quo eller som drivstoff til egne drømmer, ambisjoner og lengsler.

 

Man kan selvsagt bli litt forfjamset over alle overskrifter og slagord som har blitt framført fra miljøbevegelsen - ikke alt er nok 100% gjennomarbeidet og ferdigtyggd - eller kvalitetssikret, men mye har sin rot i virkeligheten. Dermed kan man ikke bare skalke lukene og avfeie alt heller.

 

Så hvis jeg skulle gitt et eksempel på hva jeg mener er viktig og riktig kunnskap om klima og klimatrussel, må det bli denne forelesningen her: Det er selvsagt mange andre ting knyttet til debatten rundt klima, men akkurat denne tematikken tenker jeg vi har godt av å ha i bakhodet selv som vi insisterer å gå baklengs inn i fremtiden... Vel verdt å bruke en time på å få en god innføring i hvordan viktige ting (som véret jo er for mange av oss) henger sammen med andre ting.

 

Link to post
Share on other sites

Dommedagsprofeter har eksitert så lenge det har vært mennesker på denne kloden...

Er ikke mer en 50 år siden de samme spåmennene spådde ny istid ..

 

Slapp av, nyt livet...det gjør jeg...det samme gjør våre ansvarlige politikere...

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 4 timer siden:

Kineserne har et litt mer realistisk tilnærming til problemet enn tyskerne har:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w

Hadde våre politikere vært mer frampå, kunne det vært VI som hadde kjørt test på thorium reaktoren.

 

På Fensfeltet i Ulefoss anslås det å ligge mellom 60 og 100 ganger så mye energi som vi hittil har pumpet opp av nordsjøen i form av thorium.

 

DA kunne vi begynt å snakke om å legge ned oljenæringen, og det grønne skiftet tenker jeg!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Ida Marie III skrev 26 minutter siden:

Dommedagsprofeter har eksitert så lenge det har vært mennesker på denne kloden...

Er ikke mer en 50 år siden de samme spåmennene spådde ny istid ..

 

Slapp av, nyt livet...det gjør jeg...det samme gjør våre ansvarlige politikere...

Jada, jeg gir totalt faen jeg også.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

morpho79 skrev On 12.10.2021 at 9.26:

Så er jeg ikke umiddelbart overbevist om at det ikke finnes kobber nok. Det tror jeg det gjør, og jeg tror hoveddelen av dette allerede er utvunnet, og jeg tror tilogmed det finnes beregninger og modeller som viser dette.

Du tror det er kobber nok. Har du noe tallmateriale på dette? 

 

Ellers, tanken på å kjøre alt på strøm er jo flott, vi må bare få realisert et par utfordringer om å lage nok strøm, samt litt infrastruktur. Det å tapetsere jordkloden med solcellepaneler og vindmøller tror jeg kommer til å stoppe seg selv, men det er sikkert et fint supplement. Miljøkonsekvensene ved å bygge ut, drifte og vedlikeholde, samt sanere vindmølleparker gjør at vi ikke kan løse energibehovet på den måten. 

 

Bladde litt i et gammelt TU som lå på stuebordet nå, der var det en artikkel om kjernekraft og thorium. For en del år tilbake var det mye snakk om at thorium kunne løse energiutfordringene, men så har det blitt merkelig stille.

 

20211016_135843.jpg.1b21a86e9e21a90ad9ef136d95e7206c.jpg

 

20211016_135854.jpg.4a80fc611f0acffeb4dda455929a9ac2.jpg

 

20211016_135903.jpg.011f9e9b6108c5a936dbaef69268e9fb.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 51 minutter siden:

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

Akkurat. Skrogform. Det er en god grunn til at båten til Birgit Skarstein ser ut som den gjør.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

Dette har jo seilbåtdesignere hold på med i åresvis.

Det settes stadig nye fartsrekorder.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 25 minutter siden:

Dette har jo seilbåtdesignere hold på med i åresvis.

Det settes stadig nye fartsrekorder.

 

Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..??

Og hvordan vil dere måle det..?

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

Artig paradoks ift motorbåter:

 

For 50 år siden installerte man gjerne 10hk i en 25 fots båt, og oppnådde 7.5knop på et godt tungt trebåtskrog.

Sjektene tøffet 6-7 knop med 3.5hk motor for 100 år siden.

 

En robåt kunne man få opp i 4 knop bare med muskel kraft.

 

Det er derfor ikke så vanskelig å lange drivstoffgjerrige skrog.

 

I ettertid har utviklingen gått mot lettere skrog, og gjerne både 30 og 50 hk installert på en 25 foter.

Fiskebåter langt mer.

Farten er dog den samme. (innenfor 1 desimal bak komma)

 

Hvorfor?

Det enkle svaret er at drivstoffet er relativt sett blitt billigere, så fokus på komfort (støy), bekvemmelighet og manøvreringskrefter.

Installasjonskostnaden for noen ekstra hk er nesten ingenting, for du må uansett ha både propell, aksling, gear og betjeningshendler. Dette blir en relativt større andel av installasjonen jo mindre motor du putter inn.

Det produseres nesten ikke dieselmotorer under 15hk for båtbruk lengre.

 

Disse skrogene er energieffektive og 'klimavennlige' uansett hvilken fremdrift du baserer deg på:

Batteri, diesel eller bensin. Innenbords eller utenbords.

Bigfoot påhenger er nok rimeligst, og sannsynligvis også mest 'klimavennlig', og enklest å vedlikeholde.

Eksempel: Yellowboats er 25 fot. Tror de har 15hk påhenger, men med 9.9 kan de også lovlig føres av en 4 åring. (Uten at jeg vil anbefale akkurat det).

 

Jeg holder et stalltips på at saktegående større bobåter 30-50 fot, gjerne 2 skrogs for deplasementsfart vil være vinnere fremover. Slow-life kan være veldig behagelig.😊

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 55 minutter siden:

 

Jeg holder et stalltips på at saktegående større bobåter 30-50 fot, gjerne 2 skrogs for deplasementsfart vil være vinnere fremover. Slow-life kan være veldig behagelig.😊

 

 

Greit nok, og denne teknologien ble jo allerede oppfunnet for over 6000 år siden. I dag kalles det for seilbåt og mer miljøvennlig kan det neppe bli. 

 

Stalltipset mitt når diesel på land og sjø sidestilles avgiftsmessig vil seilbåter være den fremtidige vinneren i båtmarkedet. Se til Sverige og Danmark og hvilke båttyper som dominerer markedet der. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Hvor revolusjonerende har utviklingen av seilbåtskrog vært de siste 20 årene..??

 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

 

1077947506_Bilde16_10.2021klokken19_00.jpg.8f9e6e0fff6acba01e4bc8731bb7228d.jpg

 

Ser du for deg å dra på familieferie i en slik farkost?

 

Jeg vet ikke hva din agenda er Mulligan, men jeg minnes at for en tid tilbake proklamerte du at utfordringen med rotorblader fra vindmøller er løst. Kanskje på tide at du utdyper litt? Jeg har nemlig ikke fått med meg at dette avfallsproblemet er løst.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 18 timer siden:

Hadde vært spennende om folket hadde fulgt TS sitt spørsmål om fremtidens fritidsbåtliv.

 

Kan vi ikke diskutere båtskrog energieffektivisering i fremdrift, nye teknologier som kan ha betydning?

 

Hva folket her tror om politikere og klimaspørsmål kunne vært i en egen tråd et annet sted.

 

Det er litt vanskelig å diskutere "elektrisk båtliv"  når klimahysteriet er satt i gang av politiske avgiftsbehov, på toppen av samfunnet.  Helt personlig, skjønner jeg ikke at folk finner seg i dette, og det blir nesten umuig å diskutere denne situasjonen våre myndigheter har satt oss i, uten å diskutere politikk og "klimavitenskap".

 

Samtidig er det nyttig å vite at fritidsbåter slipper ut lite CO2 hvis man sammeligner med internasjonal skipsfart.  Det samme gjelder El-biler.  Så det kan ikke være hensynet til det globale klimaet, som driver denne syke energipolitikken. Det er stort sett bare tomme ord, i forhold til de reelle problemene vi mennesker skaper i naturen.  Fritidsbåt brukerne har ingen grunn til dårlig samvittighet for sin lille dieselmotor.

 

Hvis jeg skal mene noe om elektrisk drift av fritidsbåter, uten at man samtidig kaster hele ideen med fritidsbåt "på havet" (der ble det litt maritimt, ærede Moderator :giggle: ), så mener jeg at man må tenke på:

 

Friheten til å bevege seg på vannet uten for mye rekkeviddeangst er vel selve ideen med et bekymringsløst båtliv? Det krever at man har med seg en energikilde som minst tilsvarer diesel som energilager.  Det må kunne dimensjoneres etter hver skrogtypes krav.  Så gir økonomien til båteier hva slag båt man har råd til,  og hvordan man vil designe sitt eget fritidsliv, vanligvis ferie, i båt.

 

Hvis vi skal la myndighetene avgjøre dette, får vi bare masse avgifter til å fø på (mate) de samme myndighetene. Det har vi sett nok av allerede.

 

Så langt ser ikke jeg annen teknologi enn energilagring med hydrogen, som gir denne friheten (se ovenfor) og sikkerheten for at man kommer hjem igjen.  Dette MÅ være forutsigbart (og det er dessverre ikke vind og bølgehøyde)  - hvis en fritidsbåt skal være trygg andre steder enn veldig nær land.

 

 

 

Energilager med hydrogen gjør at man kan ha elektrisk fremdrift og dekke alle hensyn til komfort.  Fuelcell avgir til og med litt varme som kan brukes enten til å koke kaffen om bord (men man har strøm nok til en kokepalte), eller varme kabinen.

 

Sikkerhetsmessig er hydrogen mer krevende enn diesel å ta med seg. Men man håndterer jo propangass om bord og da får mean det vel til med hydrogen også.

 

Jeg ser for  meg en form for lading av gasspatroner med hydrogen på land, og en sikker bajonettfatning for tilkobling i båten.  Og en bytteordnign der båteier velger hvor mange "patroner" han eier.  Så kan disse byttes med fulle gassflasker mot betaling av av et mellomlegg for gasskostnaden. Omtrent som med propanbeholdere.

 

Et forurensningsfritt, stillegående båtliv som konkurrerer godt med "tøymotor".

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har overhodet ikke forstått hvorfor jeg skulle drive båten min med hydrogen, annet enn at myndighetene måtte kreve det ved lov og samtidig subsidiere hydrogen kraftig. Å bruke hydrogen som energibærer er jo en voldsom sløsing med energi, noe som gjør at det ikke kan bli rentabelt (eller "økonomisk bærekraftig" som noen sier i disse tider).

 

Jeg tror dieseldrift vil være hoveddrivstoff ut min levetid, og at batteridrift kommer mer og mer etter hver for dem som ikke trenger spesielt lang rekkevidde.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Jeg vet ikke hva din agenda er Mulligan, men jeg minnes at for en tid tilbake proklamerte du at utfordringen med rotorblader fra vindmøller er løst. Kanskje på tide at du utdyper litt? Jeg har nemlig ikke fått med meg at dette avfallsproblemet er løst.

 

Det er vel en parallel til plastbåtproblemet . ? Men med den forskjellen at vindmøllevingene ikke kommer sammen med en masse andre komponenter en må ta seg av først. Jeg tenker meg en stor shredder som tygger bladene til småbiter som brukes som fyllmasse, eller helst brennes. Man har jo idag shreddere som tygger hele biler med motorblokk.

 

Kanskje en ide å starte opp på Fosen :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

 

Det er vel en parallel til plastbåtproblemet . ? Men med den forskjellen at vindmøllevingene ikke kommer sammen med en masse andre komponenter en må ta seg av først. Jeg tenker meg en stor shredder som tygger bladene til småbiter som brukes som fyllmasse, eller helst brennes. Man har jo idag shreddere som tygger hele biler med motorblokk.

 

Kanskje en ide å starte opp på Fosen :rolleyes:

Jeg skulle likt å sette det reelle miljøregnskaper på disse vindmøllene...

Er ganske sikker på at det er total skivebom...

Kjenner folk i kranbransjen som setter opp disse vindmøllene....

Om bare halvparten av det de forteller er sant, så er det hele en økonomisk katastrofe...

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å droppe diskusjonen om hva man tror på, angående klima og kraftproduksjon.

Men det er fremtidens båtliv som er tema her.

 

Det er ny forskning på hydrofil typer og løfte hele skrog ut av vannet, men er det noe her for større fritidsbåter?. 

Er det noen forskning på nye motorbåtskrog?

Finnes det skrog som kombinerer fordelene ved planing og halvplaner og deplasement?

 

Når det gjelder fremdrift hadde kanskje en form for hybrid teknologi vært interessant?

Greenline har jo et konsept som ser fint ut?

Fins det andre?

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...