Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Her hjemme diskuterer vi om vi bør vurdere å gå over til seilbåt med liten (i allefall mindre) motor. Hovedgrunnen er at det ser ut som drivstoffprisene kommer til å øke betraktelig i framtida for ikke om snakke om andre restriksjoner og avgifter som jeg er sikker på kommer ettersom det blir mer og mer fokus på miljø og klimaforandring.  

 

Hadde det vært for 20 år siden så hadde vi bare hoppet i det og byttet ut vår 30 fots dieselsluker med seilbåt men (som snart pensjonister) jeg føler at det er litt sent å gjøre en så stor forandring. 

 

Men hva mener andre om dette temaet? Jeg kan se for meg at store båten med dobbel installasjoner som sluker 60+ liter i timen blir nærmest forbudt og at seilbåter, og etter hvert el.båter, blir mer og mer vanlig. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Elbåtteknologien er fremdeles altfor umoden til at diesel kan erstattes, men jeg håper det kommer store teknologiske fremskritt innen rimelig kort tid.

Skulle gjerne byttet ut dieselmotoren med en elmotor, men om man begynner å regne på kostnad, effekt og rekkevidde, er det totalt no-go.

Fint om man skal inn og ut av havn og litt til, men om man bruker motoren så lite i utgangspunktet, kan man like gjerne ha en 10 hk dieselmotor med 20 liters dieseltank.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja,

Hva med skalere ned på ur-norsk måte?

 

En liten sparsommelig Sabb som går på diesel/renset avfalsolje og bruke nærområdet mere? 

Norge er fint overalt, og er ikke målet selve reisen?

Å kaste krav og status og heve hygge og hederlig lykke.

 

Jeg sier ja, gjør det! Om det har murret en stund, så blir tilfredsstillelse desto sterkere.

Hva med å gjennopplive færing/geitbåt/nordlandsbåt historien?

Tre, tjære, seilduk. Sunne kropper og sunne huer.

 

Ok, *filosof ut*.

 

J.

Link to post
Share on other sites

Du hr nok helt rett i at drivstoffprisen vil stige. Hvor mye er jo ille så lett å spå, men hvis alt av transport på landjorden og etterhvert mye på havet også blir elektrifisert, er det ikke bare avgifter men også høyere priser p.g.a dårligere tilgjengelighet som kan tenkes å spille inn. Det er jo fullt mulig å ha en seilbåt stort sett gå for motor. Seilbåter har jo gjerne lettdrevne skrog og det skal ikke mye motorkraft til før man når deplacement-fart. Så kan man lære seg seiling i det tempo man vil selv. Rulle ut litt genoa for en bedagelig medvindsseilas. Nyere seilbåtkonstruksjoner gjør at man ikke behøver å sitte i "kjelleren" i havn og ikke trenger å stå ute i all slags vær underveis. Jeg tror det er en stund til el-motor  vil slå an for folk flest, det er fortsatt forholdsvis dyrt med dårlig rekkevidde. Men etterhvert vil sikkert batteriene bli mer effektive og infrastrukturen vil tillate lading i gjestehavner, i tillegg til at det trolig bli bedre hybridløsninger med brenselscelle-teknologi. 

Link to post
Share on other sites

Usikker på om drivstoffprisen vil stige så mye, men det kommer vel an på fremtidige regjeringer. 

Antagelig må de i så fall gjøre det forbudt med "traktordiesel" på båter. 

 

Selv sverger jeg til båt med pinne, men saktegående trawlere kan fort bli valget når jeg blir eldre.

 

Elbåter tror jeg er et blindspor. Energikravene er så store at bruken av begrensede råvarer er uforholdsmessig stor. (Det kan godt tenkes at man i fremtiden kan få løsninger for elbåter med stort kraftbehov - hvis vi får ny teknologi, men dersom den teknologien fortsatt er avhengig av mineraler vi har begrenset av, hva ønsker vi at skal elektrifiseres? En lastebil som går x antall tusen timer i året eller en båt som går 100?)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Per nå koster elbåter over dobbelt så mye som tilsvarende båt med forbrenningsmotor. samt at logistikk med lading og strømnett ikke er bygget ut. Hva er det Grønne skifte?  Vår oljeproduksjon er jo f.eks  bare 1/10 i forhold til Russland som er størst! vi produserer omtrent samme mengde som ulandet Nigeria!   Tror ikke cabincruisere med dobbel dieselinstalasjon kommer til å bli mindre populær med de første 10-20år  mulig vi vil få bedre tilpasset batteriløsninger og utbygget ladestasjoner langs kysten om 50 år kansje..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det grønne skiftet har pågått i Europa i snart 100 år. Det er minst 100++ år siden vann og luft var renere.  Miljøpolitikken vår består jo stort sett i å inndrive penger til staten, samt handling med utslippskvoter ( ikke helt ulikt avlatsbrev før reformasjonen)

Fremtiden er i morgen og da startes 240 diesel hk opp for høstens vakreste eventyr: Jakten på Kardinalen.

Hva som skjer om 5-10 år får man bekymer seg om da..

Link to post
Share on other sites

En av utfordringene er at visse politikere ønsker å gjøre ALT "grønt" NÅ, uten forbehold om at teknologien i det hele tatt eksisterer, nødvendig infrastruktur er på plass, og hvor ressurskrevende det er å produsere elektriske alternativer til velfungerende fossile løsninger.

Ja, jeg kan bytte ut dieselmotoren med elmotor og batterier, men for å få samme kapasitet må jeg ut med flere millioner kroner og må sitte i cockpit hele tiden siden all plass under dekk er fylt av batterier.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 13 timer siden:

Hadde det vært for 20 år siden så hadde vi bare hoppet i det og byttet ut vår 30 fots dieselsluker med seilbåt

Den båten du har kan jo være veldig rimelig i drift dersom du kjører sakte. Lite å vinne på å bytte båt da. 

Link to post
Share on other sites

Hvis dieselprisen dobler seg så må jeg ut med ca 6000 kr i året i diesel. Mesteparten av tiden går vi i ca 7 knop. Har 200 hk under dørken, men det er ikke så ofte alle løper samtidig. Mange står i stallen på en vanlig dag.

 

Det er mer irriterende at "det grønne skiftet" betyr at vi selger ut VÅR strøm til Europa og importerer skyhøy strømpris hjem til Norge. Det merkes også mer på lommeboken enn dieselen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 13 timer siden:

 Tror ikke cabincruisere med dobbel dieselinstalasjon kommer til å bli mindre populær med de første 10-20år  mulig vi vil få bedre tilpasset batteriløsninger og utbygget ladestasjoner langs kysten om 50 år kansje..

 

 

Det kan ta si tid før elbåtrevolusjonen er her men neppe 50 år, trur eg iallefall. Når dei første elbilene kom var det få som trudde det skulle bli det mest populære valget nokre år seinare. Når faststoffbatterier kjem i kommersielt omløp vil dette truleg få innverknad på båtbransjen også. Og hvis batterier ikkje skulle vise seg å være vegen å gå for båter og tungtransport, så tipper eg det vert hydrogen eller noko anna nytt. Eg tipper diesel vert ein del dyrere i åra framover 🙂

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er pensjonist allerede trenger du ikke bekymre deg for forbud i din aktive båtbruker kariere. 

Men drivstoff priser og bruktverdi kan jo bli en reell begymring.

Kjøper du seilbåt med ruleseil og selvslåere er det sikkert overkommelig å konvertere i voksen alder, men jeg skjønner at det er en utfordring hvis balanse eller førlighet skranter., men alternativt så kan du jo finne seilbåt fart i en snekke, da går det kun noen få liter i timen. Trawler type båter har vel og moderat forbruk. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Grand Banks jr said:

Det er mer irriterende at "det grønne skiftet" betyr at vi selger ut VÅR strøm til Europa og importerer skyhøy strømpris hjem til Norge. Det merkes også mer på lommeboken enn dieselen.

Jeg forstår irritasjonen din. Oppfordrer å lese seg opp om hva dagens politikk handler om. Utenfor linjene altså, det er flere paradigmeskifter som står i kø til de som er villig å gjøre hjemmeleksene sine. Det er ikke bare grønt skifte det står for tur. 

Største gevinsten i klimamål ligger i Asia, eller andre kontinenter. Europeiske mennesker har ledet toget i retning moralske og etiske bedre marker. Fremtiden er lys om vi vil, men da må vi følge med i timen . Nå.

Vi lever nå under en okkupasjonsmakt iallefall. Å tør se dét er veien ut.

 

Båt båt tut tut brumm brumm. Diesel er deilig.

 

J.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det går mot et grønt skifte også for båtlivet, men det betyr ikke at alle skal bytte ut sine store dieseldrevne båter i elektriske. Men for mange vil det være et godt alternativ, særlig de som i all hovedsak drar på dagstur i mindre båter. Jeg tror også mindre seilbåter vil få sin rennesanse da disse på en fin måte kombinerer høy sikkerhet, svært gode sjøegenskaper, lave utslipp og lave driftsutgifter. Jeg gikk fra motorbåt 22 fots motorbåt med 150 HK, via 16 fots skjærgårdsjeep med 60 HK og nå 24 fots seilbåt med 8 HK. Drivstoffbudsjettet er gått ned med 90 % og antall timer på sjøen mangedoblet. 

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om å elektrifisere, må poenget være å fjerne store utslipp.

 

Men her er det ikke snakk om å bytte ut diselløsninger med tilsvarende elektriske løsninger, men å bytte hele konseptet.

 

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor.

 

Skal man ha noe å vinne på å bytte en diger cabincruiser til el, må man bytte ut hele båten. Eller hva er poenget? Hvor stor batteripakke må man ha for å erstatte 1000 liter diesel? Det er satans mye energi i en liter. 10 kWh give or take.

 

Vi kan kjøre motor tur/retur Shetland på under 300 liter diesel. Det er ikke mye å spare inn der i utgangspunktet.

 

Leser av og til om seilbåter som har byttet ut alt til el, og skryter av å bare seile (for det må de i praksis uansett). Men javel, det kan du gjøre selv om du har diselmotor også.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 22 minutter siden:

Har man allerede en lite energikrevende båt (les: deplasement/seilbåt), er det lite å vinne på å skifte til elmotor.

Det har du helt rett i og jeg tror et fåtall vil gjøre dette. Men når tiden er inne for å skifte motor, så tror jeg elmotor vil være et alternativ om relativt få år. Nå har det kommet biler på markedet der man kan bytte batteripakke på sekunder. Det vil også være mulig for båter på sikt. På den måten kan rekkevidden forlenges i sentrale strøk. 

 

Jeg kjenner igjen disse diskusjonen fra diskusjoner for ca 15 år siden da de første elbilene ble tilgjengelig på det norske markedet. Da mente svært mange at det var utenkelig at vi i løpet av 10-15 år skulle over til eldrift av biler. I dag er det meste som selges elbiler og markedet presenterer i disse dager biler med over 700 km reel rekkevidde og til en pris få trodde var mulig. 

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke elmotorene i seg selv, de er tipp-topp. Problemet er å erstatte kilowattene i dieseltanken med tilsvarende kilowatt i batteribanken.

 

F.eks. Vi kjøpte nye batterier for et år siden. De kan gi 6 kWh. Nok til å forsyne en 8 hk elmotor i en time. Da kommer vi kanskje 3-4 nautiske mil av sted på flatt hav.

 

Hvor mange kWh trenger man for å løfte en 50 fots cabincruiser opp i plan?

 

Nå kommer det sikkert mye mer effektive batteriløsninger for fremdrift i fritidsbåter, men det skal veldig mye til å erstatte dieselens energi. Og så må man spørre seg om det er verdt det. Hvor mye kobolt, nikkel, litium og produksjonsressurser skal man legge i å elektrifisere alt mellom himmel og jord? Særlig for en fritidsbåt man bare bruker noen uker/måneder i året.

 

Det er ikke noe poeng å legge unødvendig mye ressurser i å løse et marginalt problem i den store sammenhengen.

 

Men klart, om man skal ha en saktegående båt som man kan bruke til å gå fra ladestasjon til ladestasjon (les: marina), er elbåt fremtiden.

 

Kort fortalt:

Å elektrifisere et optimalisert skrog = liten gevinst.

Å elektrifisere en dieselsluker = enormt ressurskrevende.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 2 timer siden:

Jeg kjenner igjen disse diskusjonen fra diskusjoner for ca 15 år siden da de første elbilene ble tilgjengelig på det norske markedet. Da mente svært mange at det var utenkelig at vi i løpet av 10-15 år skulle over til eldrift av biler. I dag er det meste som selges elbiler og markedet presenterer i disse dager biler med over 700 km reel rekkevidde og til en pris få trodde var mulig. 

At man kan få det til, betyr ikke det samme som at det er lurt.

Det er mer enn litt sannsynlig at  man gjør miljøet en bjørnetjeneste med å erstatte diesel med batteripakker i bil.

I fritidsbåt er det nesten garantert et miljømessig selvskudd.🙈

 

Bytte fra diesel til batterier er uansett kun interessant om noen andre betaler regningen.🤔

Man har ikke samme avgiftspakke å spille på ift båt. Det er en grunn for at det er nesten bare i Norge man vil sponse velstående med nye kule el-biler, og samtidig ønsker å rydde veien for fattigfolk som befinner seg i bruktmarkedet.😉

Link to post
Share on other sites

Foreløpig er det 0 sjangs for raskere planende båter, som skal gå i plan...

 

MEN! vi kjører jo MYE på tomgang og lav fart jon olsson feks har på sin nye båt en elmotor nettop for slikt. Alt under skrogfart bruker veldig lite energi. 

Jeg bruker båten mye, men er jo mye ut og inn i ymse småsteder i bærumsskjærgården, kunne kjørt elektrisk da. 

Link to post
Share on other sites

Ja det vil bli dyrere, samtidig har vi vært ganske bortskjemte her på berget med priser på rundt 10kr literen de siste årene, fylte for ganske nøyaktig 1 år siden til 8kr literen i Vestfold.

I Sverige har jeg fylt for 17kr literen for et par tre år siden, de og resten av Europa er vant med slike priser, som vi kan forvente på sikt, i mange år, og de kjører da båt fremdeles..

Forbruket styres av hvor tung du er på labben til en hvis grad, kommer vel til å bruke rundt 4000liter denne sesongen, kunne sikkert nær halvert dette med litt annerledes kjøring.

Link to post
Share on other sites

Leste om kirkegårder med elbiler som ikke blir fikset siden batteriene er dårlige. Miljøskadene i landene der råstoffene blir utvunnet er store. 

Lokal gevinst, men på verdensbasis ikke lurt. Å bruke en gammel mercedes diesel så lenge man kan er miljømessig ennå lønnsomt sa et annet artikkel. Nye bilen må bygges av noe, med noe. Det koster.

Så grønn status-jakt er akkurat dét. Å tilvenne seg å gå med en liten ullgenser hjemme er den største gevinsten man kan få per investert krone. 

Tolket til båtliv er LAKA sit trajekt det mest fornuftige. Bravo! Se om jeg finner et bilde av skuta di her.

 

J.

 

Link to post
Share on other sites

Nondeju skrev for 1 time siden:

Miljøskadene i landene der råstoffene blir utvunnet er store. 

Akkurat dette er ekstremt underkommunisert! Her i Norge vil vi ikke ha gruvedrift overhode virker det som. Det er alltid noen protestgrupper som får stoppet utbygging av drivverdige kilder. Men når vi kjøper fra andre land er det liksom bærekraftig og grønt. 

 

Her er to artikler om kobberguva i Nussir. Jeg har ikke helt skjønt hvorfor massene må deponeres i en fjord og ikke på land. Kunne de deponert på land ser jeg liten grunn til at de ikke skal kunne utvinne kobber i Finnmark. På den annen side er det vel liten grunn til å tro at gruvedrift i Afrika og Asia blir drevet mer miljøvennlig. 

https://www.nrk.no/sapmi/ny-nussir-rapport-kritiseres-1.11017830

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/seier-for-naturvernere_-hammerfest-stopper-arbeidet-med-nussir-gruva-1.15674290

 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...