HiWard Svart 3.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Nå som den gamle plotteren er byttet ut med en ny, var det på tide å lappe hullet etter den gamle. Planen var egentlig å dekke hullet med glassfiber og ny gelcoat, men så kom jeg over Scanstrut ROKK Cave som er en trådløs mobillader. Den passet med bare små justeringer. Manglet et sted å legge mobilen, så denne er perfekt. Er veldig fornøyd med hvordan førerposisjonen har blitt etter diverse modifiseringer og polering. Kjennere av gammel Windy registrerer kanskje at kompasset og dashboard i skinn mangler, men det er til omtrekking! Siste som ble gjort i dag var å montere en Maus Stixx Pro i sikringsboksen. Denne dekker 0.1 kubikkmeter og utløses automatisk ved en gitt temp, mener det var rundt 90C. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 HiWard skrev for 19 timer siden: Nå som den gamle plotteren er byttet ut med en ny, var det på tide å lappe hullet etter den gamle. Planen var egentlig å dekke hullet med glassfiber og ny gelcoat, men så kom jeg over Scanstrut ROKK Cave som er en trådløs mobillader. Den passet med bare små justeringer. Manglet et sted å legge mobilen, så denne er perfekt. Er veldig fornøyd med hvordan førerposisjonen har blitt etter diverse modifiseringer og polering. Kjennere av gammel Windy registrerer kanskje at kompasset og dashboard i skinn mangler, men det er til omtrekking! Siste som ble gjort i dag var å montere en Maus Stixx Pro i sikringsboksen. Denne dekker 0.1 kubikkmeter og utløses automatisk ved en gitt temp, mener det var rundt 90C. Her snakker vi ikke om fra h a det var til litt bedre! Det er til vesentlig bedre!☺️☺️ Og du har helt rett angående Maus. Den utløser på 90 grader! Førerposisjonen står til terningkast 6!!👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 4.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Takk for det @Chilli Solbris, veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger. Kjenner at jeg har fått hodet over vannet når det gjelder å få denne båten opp på et nivå hvor ting kan vedlikeholdes fremfor å utbedres. Enn så lenge hvertfall 🙄 Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 17.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Siste hånd på verket hva gjelder dashbordet; nytrukket deksel med originalt kompass. Trekket over luka til forkabinen ble trukket om i samme stoff. De gamle var misfarget og hadde sprukket flere steder. Temmelig langt fra den hvitfargen de en gang hadde. Det nye trekket ble valgt med en litt mørkere farge enn hvit, siden båten er benhvit blir alt veldig gult når man legger noe kritthvitt over. Nytt deksel: Mot gammelt deksel: Og nytt luketrekk til forkabin. Her ble spilene gjenbrukt: Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Joda, du skal sperres inne i en viss Storebro!😁😁😁 Job well done! Very well done!👍👍😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 17.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Nå skal det understrekes at det ikke jeg som har gjort dett arbeidet, men en kalesjemaker på Holmen Senter i Asker! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 HiWard skrev for 9 timer siden: Nå skal det understrekes at det ikke jeg som har gjort dett arbeidet, men en kalesjemaker på Holmen Senter i Asker! Like fullt har du gjort en strålende jobb med dashboardet! Det ble veldig bra! Ikke feil noe av det du har fått gjennomført! Bare å nyte båten!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 23.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2023 Har vært mer opptatt av å bruke båt enn å skru på båt denne sommeren, heldigvis. Men med de nedbørsmengdene vi har hatt, har det blitt tvingende nødvendig å ta tak i lekkasjeproblemene. Tidligere i våres fikk jeg snudd ventilboksene i motorrommet, nå var turen kommet til rekkene hvor det lekker vann inn langs de gjennomgående boltene. Rekken på babord side fjernet. Jeg hadde rustet meg med både latmannsarm og muttertrekker, men alt løsnet uten problemer og blodsoffer til havgudene (for en gangs skyld). Renset anleggsflaten med aceton og rubbet litt med 180 sandpapir. Samme forarbeid på skroget. Jeg la en sirkel med Sika 591 rundt hvert hull etter å ha påført aktivator. Så ble rekken satt på plass igjen og boltene dratt til. Hele jobben tok ca 2 timer til sammen med god hjelp fra junior. Så vil neste regnbyge vise om dette ble tett. Det har jeg god tro på, men kan ikke utelukke lekkasje andre steder… Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Teerex Svart 23.September.2023 Link til dette innlegget Svart 23.September.2023 Kanskje rett og slett en O-ring er velegnet til slike formål. Blir iallefall enkelt å få løs igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HiWard Svart 23.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2023 Teerex skrev 40 minutter siden: Kanskje rett og slett en O-ring er velegnet til slike formål. Blir iallefall enkelt å få løs igjen. Det kan hende. Er klar over at dette kommer til å sitte, men om jeg noensinne må ha dette av igjen tror jeg det skal gå greit med kniv eller pianotråd. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 24.September.2023 Link til dette innlegget Svart 24.September.2023 Tror du har valgt helt rett med å bruke Sika her. Den både limer og holder tett. Den vil også være fleksibel ift vibrasjoner og den fyller porene i gelcoaten. Det vil ikke en o-ring gjøre. Den trenger en helt slett flate å tette mot. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 24.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2023 Chilli Solbris skrev for 6 timer siden: Tror du har valgt helt rett med å bruke Sika her. Den både limer og holder tett. Den vil også være fleksibel ift vibrasjoner og den fyller porene i gelcoaten. Det vil ikke en o-ring gjøre. Den trenger en helt slett flate å tette mot. Alltid bra å få sine valg bekreftet, takker! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Hei. Da har jeg selv blitt eier av en W8000, med diesel. Samme som din med grå stripe. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i "Windy 8000" merket du har på siden under vindskjermen? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 25.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Det har alltid vært der, men Windy kan faktisk levere disse. Til en nokså ublu pris riktignok; 2000kr pluss mva og frakt per stk! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Chilli Solbris Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Dekaler kan bestilles fra mange leverandører. De trenger et sabla godt bilde som mal. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 25.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Hei. Da har jeg selv blitt eier av en W8000, med diesel. Samme som din med grå stripe. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i "Windy 8000" merket du har på siden under vindskjermen? Og gratulerer med bra valg av båt! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 HiWard skrev for 17 timer siden: Og gratulerer med bra valg av båt! Takker så mye! Og jammen ble jeg kvitt gamlebåten i går til en pris jeg hadde vært fornøyd med i mai også. Blir spennende vår og sommer 2024. Båten er godt utstyrt med Volvo Penta D4-260, baugpropell, ankervinsj og god Fusion stereo. Men, forrige eier har latt båten stå uten kalesje over tid, så puter i coclpit er så som så. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 HiWard skrev for 19 timer siden: Det har alltid vært der, men Windy kan faktisk levere disse. Til en nokså ublu pris riktignok; 2000kr pluss mva og frakt per stk! Hvilken vei inn til Windy går man med sånne spørsmål? Regner med at det ikke er den svenske hovedsiden? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Torsen67 skrev 34 minutter siden: Hvilken vei inn til Windy går man med sånne spørsmål? Regner med at det ikke er den svenske hovedsiden? Jo faktisk, du kan kontakte aftersales hos Windy fra nettsidene deres. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Torsen67 skrev 36 minutter siden: Takker så mye! Og jammen ble jeg kvitt gamlebåten i går til en pris jeg hadde vært fornøyd med i mai også. Blir spennende vår og sommer 2024. Båten er godt utstyrt med Volvo Penta D4-260, baugpropell, ankervinsj og god Fusion stereo. Men, forrige eier har latt båten stå uten kalesje over tid, så puter i coclpit er så som så. Omtrekking av alle puter og stoler har jeg fått priset til alt fra 30k til 50k... Jeg valgte å beholde dem en stund til. Jeg så denne båten på finn og på bildene der så det ut som om det lå en del søl i kjølsvinet i motorrommet. Godt mulig jeg så feil, regner med/håper alt står bra til der og så håper jeg du finner noen nyttige erfaringer i denne tråden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 HiWard skrev 55 minutter siden: Jo faktisk, du kan kontakte aftersales hos Windy fra nettsidene deres. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 HiWard skrev 1 time siden: Omtrekking av alle puter og stoler har jeg fått priset til alt fra 30k til 50k... Jeg valgte å beholde dem en stund til. Jeg så denne båten på finn og på bildene der så det ut som om det lå en del søl i kjølsvinet i motorrommet. Godt mulig jeg så feil, regner med/håper alt står bra til der og så håper jeg du finner noen nyttige erfaringer i denne tråden. Ja, der lå/ligger det en del dritt. Fant en god forklaring på det. Når båten ikke har vært i bruk under drittværet vi hadde i juli/august, så brukte eieren en dårlig havnekalesje uten midtstøtte. Den har i tillegg krympet og blitt for kort bak. Det meste av vann har da rent på innsiden av akterspeilet og ned i motorrommet. Når kjølsvinet ikke er rengjort på noen år så vil dette se stygt ut. La ned to pølser som kun suger olje og det var ikke stort å spore. Resten er møkkete vann. Det første jeg skal gjøre til våren er å vaske godt og gå over det meste bak der. Releene for tilt hadde røket. Sikkert pga for mye fukt. Alt av elektriske kontakter etc skal gjennomgås. D4/dph er en tung motor og kjetting på ankervinsj blir også tungt. Vurderer å bytte til blytau. Ett batteri må flyttes til babord side. Båten luter for mye til styrbord side, også uten meg i båten. Er såpas mye at jeg ikke klarer å utligne dette skikkelig med flaps. Hvis det lar seg gjøre, så må nok flaps justeres. En bekjent har god erfaring med D4, så han skal ta en full gjennomgang med meg, så jeg lærer motor å kjenne. Han kan ikke annet enn å skryte av denne motoren. Både D4-260 og D4-300 som han har erfaringer med. Må si jeg ble positivt overrasket over skyvet i denne maskinen. Bråker fælt uten putene på lokket da men.. Var redd båten ville bli litt under-motorisert, men er ikke i nærheten av det. 40 knop er mer enn det jeg trenger. Kunne faktisk tenkt meg å gå ned på størrelsen slik at tomgangskjøring hadde vært litt roligere. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Torsen67 skrev 53 minutter siden: Ja, der lå/ligger det en del dritt. Fant en god forklaring på det. Når båten ikke har vært i bruk under drittværet vi hadde i juli/august, så brukte eieren en dårlig havnekalesje uten midtstøtte. Den har i tillegg krympet og blitt for kort bak. Det meste av vann har da rent på innsiden av akterspeilet og ned i motorrommet. Når kjølsvinet ikke er rengjort på noen år så vil dette se stygt ut. La ned to pølser som kun suger olje og det var ikke stort å spore. Resten er møkkete vann. Det første jeg skal gjøre til våren er å vaske godt og gå over det meste bak der. Releene for tilt hadde røket. Sikkert pga for mye fukt. Alt av elektriske kontakter etc skal gjennomgås. D4/dph er en tung motor og kjetting på ankervinsj blir også tungt. Vurderer å bytte til blytau. Ett batteri må flyttes til babord side. Båten luter for mye til styrbord side, også uten meg i båten. Er såpas mye at jeg ikke klarer å utligne dette skikkelig med flaps. Hvis det lar seg gjøre, så må nok flaps justeres. En bekjent har god erfaring med D4, så han skal ta en full gjennomgang med meg, så jeg lærer motor å kjenne. Han kan ikke annet enn å skryte av denne motoren. Både D4-260 og D4-300 som han har erfaringer med. Må si jeg ble positivt overrasket over skyvet i denne maskinen. Bråker fælt uten putene på lokket da men.. Var redd båten ville bli litt under-motorisert, men er ikke i nærheten av det. 40 knop er mer enn det jeg trenger. Kunne faktisk tenkt meg å gå ned på størrelsen slik at tomgangskjøring hadde vært litt roligere. Dette lukter prosjekttråd lang vei :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 27.September.2023 Link til dette innlegget Svart 27.September.2023 HiWard skrev for 23 timer siden: Dette lukter prosjekttråd lang vei :) He he, du skal ikke se bort i fra at det kommer en tråd " W8000 - fra ensomhet til oppmerksomhet" Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Hei. Har en skade i gelcoaten på høyre side av badeplattformen, rett over fenderlista. Her har den fått seg en trøkk. Har du funnet frem til en gelcoat-sparkel som matcher den originale fargen på skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.